Dichtgeknepen keel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:56

Je zou een afspraak kunnen maken bij een logopediste. Dat globus gevoel komt inderdaad vaak (niet altijd dus) vanuit stress waarbij de spieren rondom de keel en hals onbewust aanspannen. De logopediste kan je oefeningen geven om die spieren te laten ontspannen. Ik meen me te herinneren dat we bij een college hebben gehad dat je dan als een klein kind belletjes moet blazen in je drinken, dat dat een van de oefeningen was waardoor de trillingen ervoor zorgen dat de spieren langzaam ontspannen.

Maar, misschien een idee om daar eens langs te gaan! Die zijn super goed bekend met globusklachten, want het komt echt veel voor.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:26

Ik herken dit vanuit mijzelf ook vanuit paniek en hyperventilatie. Het beste werkt voor mij afleiding. Of gewoon stom kletsen met iemand. Kletsen helpt me namelijk vaak weer rustig te ademen. Ik heb in de begin periode van mijn paniek klachten dagen achtereen een verstikkend gevoel gehad. Ondertussen ben ik er zo vanaf.

Ik hoop dat het bij jou ook 'gewoon' spanning is en je er leert mee om te gaan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:28

Ik heb hetzelfde probleem ofja meer een brok in mijn keel, en ik ervaar geen/weinig stress. Ook heb ik een half jaar geleden onderzoek mbt schildklier gehad en dit zat allemaal goed.
Astma heb ik niet, wel huisdieren maar die heb ik al mijn hele leven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 07:55

Dat zegt niet altijd iets. Ik had altijd honden, paarden.
Plots bleek ik allergisch voor zo'n beetje alles, behalve voor cavia's :(

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:17

Ik wou ook net zeggen, het kan ook een allergie zijn.
Mijn moeder idd ook met dieren haren (schilvers op de haren) ,veren, maar ook met bepaald eten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:26

Lau_ schreef:
Ik merk wel hoe meer ik er over na denk hoe erger het wordt.

Ik heb er bijvoorbeeld vorige week bijna geen last van gehad en gisteren opeens weer en nu zit het in mijn hoofd. Als ik op werk druk ben heb ik er ook geen last van.

Verder heb ik al mijn eetlust nog ( misschien zelfs teveel), maag + darmen werken nog goed..

Dat past er natuurlijk goed bij.
Ik heb hyperventilatie gehad waarbij ik dan benauwd werd, en juist als het rustig was/ik erover na kon denken werd het erger. Erg irritant, en dus herkenbaar!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:14

Lusitana schreef:
Er is naar de longen geluisterd en astma (heb ik ook) kunnen ze horen, ook al voordat je het goed benauwd hebt.
In de OP staat duidelijk dat de longen, hartslag en bloeddruk gechecked zijn en okee waren.

Bijzonder dat het dan pas bij mij is ontdekt toen ik door de medische mallemolen moest en zevlekjes op mijn longen zagen...

Zelfs bij de longontsteking had ik geen harde bewijzen die je zo kan checken. Pas bij longfoto’s en bloeduitslagen kwam mijn eerste longontsteking aan het licht. De tweede longontsteking kon je wel horen.

Gaat dus niet altijd op.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:47

Maar dat het erger wordt als je er over nadenkt/mee bezig bent is vrij logisch. Ik heb een tic bij mijn oog en zelfs zoals nu, als ik er over schrijf, wordt ie veel erger, terwijl als ik er niet mee bezig ben, je bijna niets ziet...

Stress kan trouwens veel doen. Ik krijg steken in mijn borststreek bij stress, heel pijnlijk en een tijd ook heel spannend, maar het is duidelijk stress. En als student heb ik ooit na een val van de fiets enorm veel pijn gehad aan mijn nek. Ik dacht echt dat er iets mis zat in mijn nek, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik had wellicht door de val een wat stijve nek, maar dat dat maanden later nog steeds was, met zeer veel pijn, kwam echt door stress.
Inmiddels ben ik 37 en herken ik de stress signalen van mijn lijf. Ik probeer dan bewust te kalmeren en vaak helpt dat goed.

Niet dat ik wil zeggen dat TS last heeft van stress, maar als ik de berichten zo lees, zou ik dat bijna wel doen. Dat je bang bent dat je iets ergs onder de leden hebt, zorgt namelijk al voor stress. Sterkte TS.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:11

Ik wilde er al niet meer verder op ingaan bij Lusitana, maar je hebt helemaal gelijk ElviaKelan.

Naar de longen en het hart luisteren of de saturatie meten is niet de manier om longaandoeningen, zoals astma aan te tonen of uit te sluiten. Dat is nu juist de fout die mijn huisarts maakte. Je kunt het niet bij iedereen horen. Zelfs erkende astmapatienten in nood worden soms te onrechte naar huis gestuurd.

Bij mij trok het bijna een jaar lang ook steeds weg. Dat is ook astma he. Ik wist niet dat er iets mis was zoals Lusitana dat zo stellig beweert. De huisarts zei immers hyperventilatie, kan geen kwaad.

Maar goed, krijgt iemand terecht de diagnose hyperventilatie, dan nog vind ik dat die patient niet met die mededeling naar huis moet worden gestuurd en het zelf maar moet uitzoeken. En dat gebeurt vaak.

Het kan heel zwaar en moeilijk zijn. Wijs zo iemand op mogelijke begeleiding. Ik was uiteindelijk gewoon blij en opgelucht met de diagnose astma. Het betekende erkenning en hulp en uitzicht op verbetering. Ik hoefde niet zelf uitzichtloos aan te blijven modderen. Want zo voelde het na dat consult bij de huisarts. Toen hij me uit wilde laten, moest ik zelf vragen wat nu? Want er moest wel iets gebeuren, ik moest van dit probleem af! Het enige wat hij deed is een recept voor zware kalmeringstabletten uitschrijven. Slecht!

Ts, als je zoveel last blijft houden (je opent niet voor niets een topic) dan zou ik begeleiding zoeken om van je klachten af te komen. Er worden in dit topic mogelijkheden genoemd. En er zijn er meer. En anders terug naar de huisarts en vragen om grondiger onderzoek om lichamelijke problemen te kunnen uitsluiten.

Beterschap! Het is een rotgevoel om mee te leven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:28

ElviraKelan schreef:
Lusitana schreef:
Er is naar de longen geluisterd en astma (heb ik ook) kunnen ze horen, ook al voordat je het goed benauwd hebt.
In de OP staat duidelijk dat de longen, hartslag en bloeddruk gechecked zijn en okee waren.

Bijzonder dat het dan pas bij mij is ontdekt toen ik door de medische mallemolen moest en zevlekjes op mijn longen zagen...

Zelfs bij de longontsteking had ik geen harde bewijzen die je zo kan checken. Pas bij longfoto’s en bloeduitslagen kwam mijn eerste longontsteking aan het licht. De tweede longontsteking kon je wel horen.

Gaat dus niet altijd op.

Nee er kan zoveel verborgen blijven, tot kanker aan toe, maar het als je iets ernstigs hebt gaat het dus niet weg door ontspanning. Met andere woorden, je kunt altijd beginnen met proberen of het weggaat met ontspanning.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 16:45

Ik heb gelukkig al heel de dag geen last :D

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:54

Lusitana schreef:
Nee er kan zoveel verborgen blijven, tot kanker aan toe, maar het als je iets ernstigs hebt gaat het dus niet weg door ontspanning. Met andere woorden, je kunt altijd beginnen met proberen of het weggaat met ontspanning.

Maar goed dat ik bij de eerste longontsteking dan maar geen adviezen zoals de jouwe heb gekregen maar in plaats daarvan aan de bel ben blijven trekken. Evenals bij de tweede longontsteking.
Bij de eerste ben ik opgenomen geweest met vermoeden longembolie door de bloeduitslagen. Sterker gezegd mocht ik niet meer veel bewegen totdat alle onderzoeken rond waren.
Bij de tweede ging door de diaclofenac of AB mijn nierwaardes (ik ben al nier patiënt) met de helft verminderen. Beide mag ik dus niet meer gebruiken.

En nee, je hoeft niet altijd van het ergste uit te gaan maar een beetje extra zorg voor je eigen lichaam kan geen kwaad....
Sterkter gezegd kreeg ik een compliment van mijn nieuwe huisarts dat ik vasthoudend aan de bel ben blijven trekken. Wel met hulp van mijn omgeving overigens want het is bekend dat ik gediagnosticeerd ben met psychische ziektebeelden dus zo’n advies kan ik heel snel krijgen. Terwijl ik echt wel het verschil weet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:01

Lau_ schreef:
Ik heb gelukkig al heel de dag geen last :D

Super!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:20

Boras schreef:
Ik wist niet dat er iets mis was zoals Lusitana dat zo stellig beweert.

Ik neem aan dat men niet naar een arts gaat om te melden dat men zich kiplekker voelt en dat als men merkt dat voorgeschreven advies of medicijnen niet helpen, de diagnose niet vertrouwd wordt en men terug gaat. Op dat moment, met die gegevens, zal een arts over het algemeen verder gaan zoeken/doorverwijzen, en daar kan men ook om vragen.

Ik bedoel niet dat je je eigen diagnose kunt stellen.
Excuus als dat niet duidelijk was.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:13

Lusitana schreef:
Boras schreef:
Ik wist niet dat er iets mis was zoals Lusitana dat zo stellig beweert.

Ik neem aan dat men niet naar een arts gaat om te melden dat men zich kiplekker voelt en dat als men merkt dat voorgeschreven advies of medicijnen niet helpen, de diagnose niet vertrouwd wordt en men terug gaat. Op dat moment, met die gegevens, zal een arts over het algemeen verder gaan zoeken/doorverwijzen, en daar kan men ook om vragen.

Ik bedoel niet dat je je eigen diagnose kunt stellen.
Excuus als dat niet duidelijk was.

Ik geef het op met je :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:21

Ik geloof dat de tip al voorbij kwam, maar je zou als het nog terug komt en de huisarts je niet serieus neemt ook naar een logopedist kunnen gaan. Die kan hier wellicht ook wat mee en anders kun je via haar misschien doorverwezen worden naar bv KNO.
Maar ik zag dat je vandaag geen last hebt dus ik duim voor je dat dat zo blijft!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:39

Heb niet alle reacties gelezen en als ik het dubbel benoem dan is dat best vervelend. Maar kan het niet een allergische reactie zijn ? Collega Van mij krijgt ook een dichtgeknepen keel en benauwdheid zodra hij eet waar hij allergisch voor is.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:23

Ik voel op het moment een hele grote bult in mijn keel. Gelijk stres en als ik Google kom ik gelijk uit op iets waar ik van moet huilen..

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:24

Ik snap niet hoe dit niet gevoeld kan zijn

inge_arynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:34

Wat ook nog kan is verborgen reflux. Dan loopt er ‘s nachts maagzuur terug naar je slokdarm/keel. En een fysio speciaal voor hoofd/nek/kaak is ook een optie. Het kan dat je onbewust je kaak klemt en daardoor staan je halsspieren op spanning.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:36

Daarom moet je ook niet op Google zoeken.

inge_arynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:41

DiantaM schreef:
Daarom moet je ook niet op Google zoeken.

En inderdaad niet zelf zoeken, maar naar een arts als je het niet vertrouwt.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:45

Het zijn 2 harde bulten onder elkaar. Ze bewegen als ik ga slikken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:03

Lau_ schreef:
Het zijn 2 harde bulten onder elkaar. Ze bewegen als ik ga slikken

Dan ga je naar het spreekuur van de huisarts en dan vraag je het. :)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:04

Ik hoop dat je gewoon je strottenhoofd bedoelt. Die beweegt bij iedereen bij het slikken. Niks om je zorgen om te maken ;)