game verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: game verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:05

Men spreekt van een verslaving op het moment dat dit het functioneren van een persoon verhindert. We hebben het dan over een persoon die niet, of vermindert kan functioneren in de maatschappij.

Iemand die er goed geld mee verdient functioneert dus feitelijk wel goed, zo iemand hoeft dan niet verslaafd te zijn (en is dit ook over het algemeen ook niet).

Een paar typische kenmerken zijn:
- Geen of te weinig inkomen of afhankelijkheid van derden (ouders, partner etc) voor inkomen.
- Sociaal geïsoleerd raken.
- Ritme dat overhoop raakt/verlies van tijdsbesef.
- Nergens voor te motiveren.
Etc.

De ellende met een verslaving is dat je hoog een laag kan springen maar er zijn maar weinig mensen die dit op kunnen lossen. De persoon moet zelf willen, en de laatste persoon die zou moeten willen helpen 1 op 1 is familie/vrienden/partners. Dit werkt alleen maar averechts. Ik weet niet of dit van toepassing is op jou TS? Ik neem aan dat de persoon in kwestie 18+ is? En je wijst de meeste opties af, je lijkt al vrij goed te weten wat (je) wel wilt/kan en wat niet. Heb je zelf al iets in gedachten?

Ik spreek helaas uit ervaring mbt gameverslaving. Mijn relatie is er aan kapot gegaan.

Zijn er onderliggende sociale problemen? Mijn ex bijvoorbeeld was depressief en onzeker en had straatvrees. Daarnaast was hij sowieso al gevoelig voor verslavingen (zat in de familie) en kwam er later ook nog eens een wietprobleem bij. Het zou me niks verbazen dat de gameverslaving op zich niet het probleem is, maar het gevolg. Het is een veilige en gecontroleerde omgeving waar je kan zijn wie of wat je maar wilt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:11

Yes we can clinics is een goede, moet hij wel willen want je kan niet dwingen. Heb er zelf ook gezeten tijd geleden!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:39

Ik vraag mij een beetje af wat je exacte vraag nu is?

Moet je hulpvrager? uit huis geplaatst worden en behandeld worden voor een verslaving en zoek je daar een programma voor?
Wil je diegene zelf begeleiden dmv een specifiek programma, maar dan zou de vraag zijn, waarom zou je dat doen en willen als je die expertise niet bezit?

Of wil je tools om desbetreffende gamer zijn kamer uit te laten komen?
Enz...

Ik denk dus dat je vraag iets te globaal/summier is om een goed antwoord op te geven en ik gok zomaar dat een uitgebreid antwoord niet mogelijk is omdat je, je moet houden aan de privacywet?

Hier wel ervaring met (game) verslaving vanuit het werkgebied, dus mocht je echt specifieke vragen hebben dan staat mijn pb open.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:20

KimD schreef:
Maar ook dat is anders. Veel streamers werken in 'diensten'. 'S ochtend bijvoorbeeld 5 tot 7 uur en dan 's middags of 's avonds nog 3 tot 5 uur, of andersom.

Voor hun is het ook echt werk, en die kunnen dat ook gerust afschakelen.

Ik had nog niet eens streamers in gedachten. Maar veel goede spelers streamen, hoewel niet alle streamers goede spelers zijn.

Maar in het licht van mijn eerdere vraag: volgens mij moet je weten waarom iemand dit gedrag vertoont voordat je het gedrag effectief kunt veranderen.

Spelers die echt denken dat ze 1 van de besten ter wereld zijn in hun game hebben in 99,99% van de gevallen 'slechts' een reality check nodig.
Mensen die gamen om de boze buitenwereld te ontlopen vereisen een andere aanpak. Gamen is dan 'slechts' een uitingsvorm van een heel ander probleem/problemen (zie 3 berichten boven dit bericht).
Mensen die dwangmatig gedrag vertonen bijvoorbeeld door te gamen weer een andere aanpak. Etc., etc..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:01

Begeleid je deze persoon vanuit je werk? Is er sprake van een aandoening/diagnose van iets?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 09:20

NoGo schreef:
I

Ik denk dus dat je vraag iets te globaal/summier is om een goed antwoord op te geven en ik gok zomaar dat een uitgebreid antwoord niet mogelijk is omdat je, je moet houden aan de privacywet?

.

Precies :D

Daarom kan ik verder niet ingaan op de vragen, en dat wil ik ook niet.
Ik weet voldoende.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 09:20

Batlow schreef:
Yes we can clinics is een goede, moet hij wel willen want je kan niet dwingen. Heb er zelf ook gezeten tijd geleden!

Mag ik je een berichtje sturen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:54

Ja zeker, pb maar!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:28

_Dracarys schreef:
Het tv programma verslaafd?

niet iedereen die verslaafd is, zit erop te wachten met zn gezicht op tv te komen.

ikzelf zou het iig niet waarderen. :brr: :brr: :brr: :brr: