Bevolkingsonderzoek Borsten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 23:50

NatasjavE schreef:
Ik ben 47 en heb nog geen uitnodiging gehad.

Ik zal zeker gaan maar het lijkt me vreselijk. Ik heb net als mijn oma slecht een pletbare voorgevel.
Lijkt me erg onprettig.

Ik heb dus ook geen royale voorgevel en het is best knap om die er tussen te krijgen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 23:53

Percy schreef:
Ben vorige week weer geweest.

Had mijn afspraak in de bus gemist en mijn huisarts vond het toch wel belangrijk dat ik alsnog ging in het ziekenhuis. Het kost even tijd maar de pijn is van heel korte duur en ik vind het toch wel belangrijk.
Uitstrijkje laat ik ook altijd doen alleen die darmcontrole krijg ik niet voor elkaar.

Wat lukt dan niet met de darmcontrole ?

Magrathea

Re: Bevolkingsonderzoek Borsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:00

Ik kan me ook indenken dat het moeilijk is voor vrouwen die seksueel geweld hebben meegemaakt. Dan is de drempel hoger denk ik.
Daar willen ze nu ook meer op inzetten bij het uitstrijkje, een zelftest die je thuis kan doen zodat het makkelijker wordt. Maarja, zo'n pletter is niet iets wat je even bij de Kruidvat haalt :o

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 00:14

Magrathea schreef:
Ik kan me ook indenken dat het moeilijk is voor vrouwen die seksueel geweld hebben meegemaakt. Dan is de drempel hoger denk ik.
Daar willen ze nu ook meer op inzetten bij het uitstrijkje, een zelftest die je thuis kan doen zodat het makkelijker wordt. Maarja, zo'n pletter is niet iets wat je even bij de Kruidvat haalt :o

Aan die groep had ik helemaal nog niet aangedacht, maar inderdaad er zijn ook mannelijke röntgenfoto makers op zo'n bus.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:02

Borstkanker komt ook veelvuldig bij mij in de familie voor. Ben nu 32 en heb er wel over nagedacht of ik dit zou willen. Voor mij is het antwoord nu nog nee. Ik vraag mij af in hoeverre de straling en het pletten bijdraagt aan de ontwikkeling van kanker. Daarnaast zegt een controle 1 keer per jaar nog niks. Mijn tante had borstkanker. Laatste keer controle voordat ze definitief vrij was. Daar kwam toen uit dat ze opnieuw kanker had inclusief uitzaaien.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:11

Ik werk dagelijks met vrouwen die borstkanker hebben overleefd. Hoewel veel dames aangeven het zelf ontdekt te hebben, zie ik er ook genoeg die bij ‘de bus’ eruit zijn gepikt. Genoeg reden voor mij om, wanneer het voor mij zover is, op de oproep van het bevolkingsonderzoek in te gaan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:21

astridelise schreef:

Moet ik daarover in detail treden? Nee toch hoop ik? ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:30

Dat pletten kan juist voor beschadigingen zorgen en daardoor ongewenste celgroei.. Met een echo zien ze net zoveel en heb je veel minder risico's..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:42

rainbow8 schreef:
Dat pletten kan juist voor beschadigingen zorgen en daardoor ongewenste celgroei.. Met een echo zien ze net zoveel en heb je veel minder risico's..

Dat zeggen ze maar dat is nooit aangetoond. Overigens heb ik niet alleen een foto gehad maar ook een echo. Met een echo zien ze niet alles maar het is wel een goede aanvulling. Het vervang een foto echter niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 03:09

Ik heb vanwege knobbeltje al vroeg (33,ik ben nu 34) mammografie moeten laten doen. Niets aan de hand gelukkig.

Nu kan ik echt wel veel hebben, maar dit was echt een marteling. Desondanks, en ondanks dat borstkanker niet in mijn familie zit: zodra ik een oproep krijg, ga ik.

Je krijgt de mogelijkheid om je op een laagdrempelige manier te laten testen, dat aanbod neem ik graag aan. Je weet nooit wat ze vinden

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:47

Ik ben nog geen 30 dus ik hoef nog niet, maar aan iedereen die het zelf denkt te kunnen voelen;

Mijn moeder heeft borstkanker gehad, dat is ontdekt tijdens het bevolkingsonderzoek. Ze heeft 40 jaar in het ziekenhuis gewerkt, zichzelf altijd goed gecontroleerd maar heeft niks gevoeld. Sterker nog, zelfs de oncoloog en verpleegkundigen die daarna hebben gevoeld voelden niets, terwijl ze uiteindelijk toch de borst volledig hebben moeten amputeren omdat het al te groot was voor borstbesparend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:11

astridelise schreef:
NatasjavE schreef:
Ik ben 47 en heb nog geen uitnodiging gehad.

Ik zal zeker gaan maar het lijkt me vreselijk. Ik heb net als mijn oma slecht een pletbare voorgevel.
Lijkt me erg onprettig.

Ik heb dus ook geen royale voorgevel en het is best knap om die er tussen te krijgen.

Nou ik heb wel een royale voorgevel. Maar desondanks niet erg pletbaar.
Misschien dat ze over 2,5 jaar pletbaarder zijn :')

Maar inderdaad als inderdaad een meer beschaafde voorgevel heb lijkt me dat nog lastiger.

Ach misschien valt het mee als je het een keer hebt meegemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:20

Percy schreef:
astridelise schreef:

Het is toch gewoon een stokje wat je er even in de ontlasting moet steken? Laag wc papier in de pot neerleggen, snel stokje erin en eruit en snel doortrekken. Klaar?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 08:44

Ik zie hier inderdaad ook één van de redenen van mijn zus voorbij komen, nl dat het pletten schade kan veroorzaken.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:57

rainbow8 schreef:

Dit is niet correct. Er wordt heus wel nagedacht en uitvoerig onderzoek gedaan voor er een bevolkingsonderzoek wordt begonnen. Niet zo paniek zaaien over een goed onderzochte test.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 08:59

Percy schreef:
astridelise schreef:

Van de drie onderzoeken waar ik aan deel neem, vind ik deze juist het eenvoudigst.Ik moest alleen ff een constructie bedenken om het op te vangen met onze toilet.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:02

Ik behoor tot de risicogroep en ben ook al 1x opgeroepen geweest. Ben nu pas 30 jaar. Ik ben toen niet geweest, maar zou graag de volgende keer wel gaan.
Weet er iemand hoe ze dat doen bij vrouwen die heel slecht bedeeld zijn?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 09:03

Vanillia schreef:
Ik ben nog geen 30 dus ik hoef nog niet, maar aan iedereen die het zelf denkt te kunnen voelen;

Mijn moeder heeft borstkanker gehad, dat is ontdekt tijdens het bevolkingsonderzoek. Ze heeft 40 jaar in het ziekenhuis gewerkt, zichzelf altijd goed gecontroleerd maar heeft niks gevoeld. Sterker nog, zelfs de oncoloog en verpleegkundigen die daarna hebben gevoeld voelden niets, terwijl ze uiteindelijk toch de borst volledig hebben moeten amputeren omdat het al te groot was voor borstbesparend.

Eng dan toch eigenlijk dat het er zonder te merken toch zit.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 09:04

poetser schreef:
Ik behoor tot de risicogroep en ben ook al 1x opgeroepen geweest. Ben nu pas 30 jaar. Ik ben toen niet geweest, maar zou graag de volgende keer wel gaan.
Weet er iemand hoe ze dat doen bij vrouwen die heel slecht bedeeld zijn?

Geen idee, maar misschien is dan een echo een optie.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:15

Ik was ( en ben ) een trouw borstenbusbezoekster. Bijna 6 jaar geleden was er op de foto 'iets' te zien. Bleek een uiterst agressieve tumor te zijn. Gelukkig nog maar heel erg klein. Kon zelf niets voelen, huisarts ook niet en chirurg voelde hem ook niet.
Kon het af met een borstsparende operatie, daarna bestraling, chemo en anti-hormonale tabletten. Was ik niet naar de bus gegaan dan vraag ik me af of ik er nog zou zijn. Voor mij is het dus onbegrijpelijk dat vrouwen niet naar het bevolkingsonderzoek gaan. Het kan echt je leven redden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 09:22

truus1957 schreef:
Ik was ( en ben ) een trouw borstenbusbezoekster. Bijna 6 jaar geleden was er op de foto 'iets' te zien. Bleek een uiterst agressieve tumor te zijn. Gelukkig nog maar heel erg klein. Kon zelf niets voelen, huisarts ook niet en chirurg voelde hem ook niet.
Kon het af met een borstsparende operatie, daarna bestraling, chemo en anti-hormonale tabletten. Was ik niet naar de bus gegaan dan vraag ik me af of ik er nog zou zijn. Voor mij is het dus onbegrijpelijk dat vrouwen niet naar het bevolkingsonderzoek gaan. Het kan echt je leven redden.

Absoluut, ik denk dat jij God op je blote knieën dankt dat je gegaan bent.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:01

Magrathea schreef:

Oei ..ik was er vanuit gegaan dat er alleen vrouwen werkten... voor mij helaas dan een hele grote drempel, het duurt nog even ben pas 33... maar weet nu al wel dat ik zal gaan maar mm man dan meeneem. Heb zelf een verleden en vind het heel lastig mannen dichtbij te laten komen in een kwetsbare situatie. Maar ik ga wel. Al veel borstkanker in mijn omgeving gezien en vindt het heel belangrijk...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:11

elizabeth85 schreef:
Magrathea schreef:

Oei ..ik was er vanuit gegaan dat er alleen vrouwen werkten... voor mij helaas dan een hele grote drempel, het duurt nog even ben pas 33... maar weet nu al wel dat ik zal gaan maar mm man dan meeneem. Heb zelf een verleden en vind het heel lastig mannen dichtbij te laten komen in een kwetsbare situatie. Maar ik ga wel. Al veel borstkanker in mijn omgeving gezien en vindt het heel belangrijk...

Er zit een brochure bij de uitnodiging met informatie en je kan altijd contact opnemen en jouw situatie uitleggen, daar hebben zij echt begrip voor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:20

Ik zou altijd gaan. Ik ben nog maar 31 en wil eigenlijk ook, omdat ik inmiddels al 3x bij de huisarts ben geweest met knobbels in de borsten die uiteindelijk niets bleken te zijn, maar mijn borsten ontwikkelen heel snel allerlei gezwellen en zijn heel onregelmatig, zodat ik het zelf gewoon niet goed kan voelen. Moet even kijken of het mogelijk is om me op de een of andere manier in een onderzoek op te nemen...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:34

Sheran schreef:
Ik zou altijd gaan. Ik ben nog maar 31 en wil eigenlijk ook, omdat ik inmiddels al 3x bij de huisarts ben geweest met knobbels in de borsten die uiteindelijk niets bleken te zijn, maar mijn borsten ontwikkelen heel snel allerlei gezwellen en zijn heel onregelmatig, zodat ik het zelf gewoon niet goed kan voelen. Moet even kijken of het mogelijk is om me op de een of andere manier in een onderzoek op te nemen...

Zou ik zeker doen.