Niet kunnen slapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaji

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:29

Wat ook kan helpen is Gaba bijslikken van Vitakruid
https://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/ ... guaal-90st

Dat is een eiwit dat de zenuwen in je hersenen helpt ook weer rustig te worden nadat ze actief zijn geweest. Dus juist voor een hoofd dat maar door gaat zeg maar.

Daarnaast is de actieve vorm van vitamine B6, pyridoxaal-5-fosfaat ook heel belangrijk om in slaap te komen, bij een tekort, die toch aardig wat mensen hebben wordt de slaap ook verstoort.
https://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/ ... faat-60cap

Van alletwee 2 per dag nemen, de B6 het liefste bij een maaltijd. De eerste de Gaba rustig in de mond laten smelten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:48

Citaat:
Ter overbrugging bestaat er inderdaad de praktijk ondersteuner. En misschien zou je oxazepam/of temazepam kunnen gebruiken.. Ik gebruik dat zelf om de 2a3 nachten om af en toe toch een goede nacht te kunnen pakken.. slaap is zo belangrijk..

Doe maar geen "pammen" zoals valium, oxazepam, temazepam....
Behalve dat valium & alike snel verslaven (...en dat "wil je niet"!) je 'bent van de wereld' maar je slaapt niet.
(Technisch: gezonde slaap houdt in: 8 uur lang slaapcycli doorlopen, in 8 uur slaap doe je anderhalf uur REM slaap. Tijdens REMslaap rust je 'mind' echt uit. Pammen reduceren de REMslaap tot zo'n 5 minuten.)
Verder blijft het spul lang in je lichaam: schrijfster is in feite nooit 'vrij' van de pammen.

Accoord, soms kan 1 pilletje 'pam' een patroon doorbreken.

Maar iedere betere drogist heeft GABA op de plank staan.
Dat heeft een zelfde werking, maar versuft niet, verslaaft niet en houdt jouw REMslaap intact.
Dus hop, efkes de stad in, spul kopen - en als je toch bij de drogist bent, ruik even aan verschillende kalmerende kruiden.
(Vrouwenmantel, valeriaanwortel, hop, kamille - samen met wat smaakmakers zoals zoethout of pepermunt of sinasappel kun je daar heerlijke drankjes van maken.)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:52

Ik zou toch even je vitamine D waarde opvragen, huisartsen houden over het algemeen veel lagere waardes aan als 'goed'. Zo is een waarde vanaf 50 bij hun goed terwijl een waarde van minimaal 80-100 pas goed is.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 13:25

senna21 schreef:
Ben je sinds kort op kamers o.i.d? Heb je een druk leven, grote veranderingen meegemaakt of stress?
Misschien is het nu even goed om een paar dagen rust te pakken, zodat je weer in een goed ritme komt.
Negeer het signaal van je lijf niet.

Je slaat de spijker op z’n kop :+
Sinds kort van middelbare school naar MBO 65km van huis gegaan, op kamers gaan wonen, ineens al m’n vrienden kwijt, en geen/weinig tijd meer voor hobby’s

Ik wil absoluut niet aan de ‘slaappillen’ als valium etc! Dat is 1 ding wat ik niet bereid ben te proberen. Dit omdat ik overal lees en hoor wat een verslavende werking het heeft en ik graag wil dat mijn lichaam het gewoon zelf ‘kan’. Ik ben hartstikke bereid om extra vitamine supplementen en dergelijke te nemen, maar daar houdt het ook wel op :)
Heel fijn als het voor jullie werkt! Maar zelf wil ik het liever niet

Ik heb vandaag overigens gesprek gehad met de leercoach van school, welke denkt dat ik er goed aan zou doen om inderdaad bij de praktijkondersteuner van de ha een afspraak te maken, maar ook om een korte time out met school in te lassen (dus ziekmelden) zodat ik even rust kan nemen om weer op de been te komen. Hier ga ik nog verder over in overleg met mijn mentor, vakdocenten en mijn ouders.

Ik heb vannacht overigens Headspace geprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik er niet echt meerwaarde van ervaarde. Ik werd niet meer ontspannen van de stem maar ook niet minder. Ik kon me er niet op concentreren. Was dus een vrij neutrale ervaring waar ik (nog?) niet erg veel baat bij heb gehad. Maar het was interessant om te proberen! Wie weet heeft het gewoon meer tijd nodig en moet ik het vaker proberen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:30

Ik vind het vrij bizar om te lezen dat sommige mensen zo makkelijk oxazepam of temazepam aanraden.
Gelukkig ben je daarvoor afhankelijk van een dokter.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:38

Wat vervelend TS, ik zat toen ik 17-18 was in hetzelfde schuitje als jou, ik woon in België dus psychiatrie is hier vrijwel niet terugbetaald, gelukkig betaalde mijn moeder dit.

Na bijna een dikke 8 maanden depressie kreeg ik ook slaapproblemen, melatonine en Sleepz genomen, dit werkte helaas maar voor korte duur. Daarna overgestapt op antidepressiva die ook slapend werkt (de meeste antidepressiva's werken slapend). Dit heeft mij enorm geholpen en slaapproblemen blijven nu vrijwel weg.

Als ik jou was zou ik nog eens naar de dokter gaan, wie weer is er meer aan de hand? Bloed eens laten trekken en na kijken, en misschien kan je dokter een soort al dan niet natuurlijke slaappil voorschrijven. Ik zou sowieso klein beginnen, met bijvoorbeeld melatonine. Kan je ook gewoon in de drogist krijgen, is natuurlijk en kan je niets verkeerds mee doen. Tips die ik kreeg van mijn psycholoog was ook opstaan, even in de zetel gaan zitten, hoofd leeg maken, boekje lezen en terug proberen gaan slapen. Van zodra je wakker bent mag je eigenlijk niet in je bed blijven liggen, je mag je bed enkel en alleen associëren met slapen. Niet met wakker liggen. Je mag mij ook altijd een pb doen :)

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:46

E_J schreef:
senna21 schreef:
Ben je sinds kort op kamers o.i.d? Heb je een druk leven, grote veranderingen meegemaakt of stress?
Misschien is het nu even goed om een paar dagen rust te pakken, zodat je weer in een goed ritme komt.
Negeer het signaal van je lijf niet.

Je slaat de spijker op z’n kop :+
Sinds kort van middelbare school naar MBO 65km van huis gegaan, op kamers gaan wonen, ineens al m’n vrienden kwijt, en geen/weinig tijd meer voor hobby’s

Ik wil absoluut niet aan de ‘slaappillen’ als valium etc! Dat is 1 ding wat ik niet bereid ben te proberen. Dit omdat ik overal lees en hoor wat een verslavende werking het heeft en ik graag wil dat mijn lichaam het gewoon zelf ‘kan’. Ik ben hartstikke bereid om extra vitamine supplementen en dergelijke te nemen, maar daar houdt het ook wel op :)
Heel fijn als het voor jullie werkt! Maar zelf wil ik het liever niet

Ik heb vandaag overigens gesprek gehad met de leercoach van school, welke denkt dat ik er goed aan zou doen om inderdaad bij de praktijkondersteuner van de ha een afspraak te maken, maar ook om een korte time out met school in te lassen (dus ziekmelden) zodat ik even rust kan nemen om weer op de been te komen. Hier ga ik nog verder over in overleg met mijn mentor, vakdocenten en mijn ouders.

Ik heb vannacht overigens Headspace geprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik er niet echt meerwaarde van ervaarde. Ik werd niet meer ontspannen van de stem maar ook niet minder. Ik kon me er niet op concentreren. Was dus een vrij neutrale ervaring waar ik (nog?) niet erg veel baat bij heb gehad. Maar het was interessant om te proberen! Wie weet heeft het gewoon meer tijd nodig en moet ik het vaker proberen

Ts ik heb ptss en slaap hierdoor zeer slecht, heb al een hele apotheek aan pammen op maar ook dat hielp nauwelijks.
Ik slaap nu met yoga nidra geleide slaapmeditatie en dat heeft ruim een week geduurd voordat ik mij daaraan kon overgeven.
Gelukkig heeft degene die 't mij heeft aangeraden ook verteld dat 't de moeite waard is om gewoon even een week vol te houden en door te gaan met de meditatie.
Nu slaap ik echt beter, rustiger (heb maanden op de logeerkamer gelegen omdat mijn man door mijn gedraai en de nachtmerries ook wakker lag) en kom uitgerust uit bed.
Dus mijn advies zoek iets uit op YouTube en probeer 't minimaal een week

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:52

Ik gebruik een homeopathisch middeltje dat helpt mijn hoofd leeg te maken. Ik gok dat het in Nederland niet verkrijgbaar is - is een Zuid Afrikaans product - maar wellicht kun je iets soortgelijks vinden?
Het heet pegasus Homeopathic sleep, wellicht kun je iets met gelijke bestandsdelen vinden.

Verder helpt het echt heel goed als ik naar bed ga en wakker probeer te blijven. Echt heel hard proberen je ogen open te houden, dan val ik vaak snel in slaap.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:14

xxSaschaa schreef:
Ik heb ook al een tijd last van het niet kunnen slapen. Daarom gebruik ik Melatonine. Dat helpt je om sneller in te slapen en mij helpt het echt heel goed. Het is een lichaamseigenstof dus niet erg om te gebruiken. Je kan het gewoon bij de kruidvat komen en daar kan je kiezen tussen verschillende mg. Ik zou dan eerst beginnen met de lichtste.

Mij helpt het heel erg en ik denk dat als je een tijd het gebruikt en goed slaapt je andere klachten ook verminderen.

Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 11:27

Tiggs schreef:
Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.

Ik vertrouw zelf ook echt niks van al die pillen. Homeopathische hulpmiddelen durf ik me, begeleid natuurlijk - toevallig ken ik een natuurgeneeskundige, nog wel aan te wagen maar echt farmaceutische hulpmiddelen vind ik maar eng. Ik lees overal van alles over dat je er suf van wordt overdag, dat ben ik als ik niet geslapen heb ook dus heb niet het idee alsof de pillen me nou echt positief zouden helpen :+

Ik ga dan ook absoluut verder met mindfullness/meditatie uitproberen! Ik heb goede hoop dat dit me kan helpen op de lange termijn. Fingers crossed

En ik zal ook een keer teruggaan naar de huisarts, ja. Bloed laten prikken (bah, als er iets is waar ik tegenop zie :') ), waardes opvragen, en vragen om een afspraak bij de praktijkondersteuner.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:56

Citaat:

Argumenten. ..?

Ik maak het spul dagelijks zelf. Zoals zo ongeveer iedereen.

TS, de 'slaappillen' waar je overdag suf van blijft zijn de "pammen", de zusjes van valium. Gelukkig alleen via de arts te koop en niet meer erkend als geneesmiddel.

Wat de drogist heeft staan en wat een natuurgeneeskundige jou kan adviseren doet dit niet.

Heb je al eens gesnuffeld aan muziek die alfagolven helpt produceren? Het voordeel hiervan is dat jij zelf niets hoeft te doen, je ligt en je hebt een koptelefoon op, verder niet.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:04

Janneke2 schreef:
Citaat:

Argumenten. ..?

TS, de 'slaappillen' waar je overdag suf van blijft zijn de "pammen", de zusjes van valium. Gelukkig alleen via de arts te koop en niet meer erkend als geneesmiddel.

Wat de drogist heeft staan en wat een natuurgeneeskundige jou kan adviseren doet dit niet.

Heb je al eens gesnuffeld aan muziek die alfagolven helpt produceren? Het voordeel hiervan is dat jij zelf niets hoeft te doen, je ligt en je hebt een koptelefoon op, verder niet.

Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat je eerst moet laten nakijken op welk tijdstip jijzelf melatonine aanmaakt en hoeveel, op basis van deze uitslagen word dan bekeken hoelaat en hoeveel melatonine voor jou nodig is.
Ook blijkt uit dit onderzoek dat zomaar melatonine nemen op een verkeerd/niet passend tijdstip voor jou lijf meer slaapproblemen veroorzaakt dan oplost.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:24

E_J schreef:
Tiggs schreef:

Ik vertrouw zelf ook echt niks van al die pillen. Homeopathische hulpmiddelen durf ik me, begeleid natuurlijk - toevallig ken ik een natuurgeneeskundige, nog wel aan te wagen maar echt farmaceutische hulpmiddelen vind ik maar eng. Ik lees overal van alles over dat je er suf van wordt overdag, dat ben ik als ik niet geslapen heb ook dus heb niet het idee alsof de pillen me nou echt positief zouden helpen :+

Ik ga dan ook absoluut verder met mindfullness/meditatie uitproberen! Ik heb goede hoop dat dit me kan helpen op de lange termijn. Fingers crossed

En ik zal ook een keer teruggaan naar de huisarts, ja. Bloed laten prikken (bah, als er iets is waar ik tegenop zie :') ), waardes opvragen, en vragen om een afspraak bij de praktijkondersteuner.

Ik vermoed dat een bloedonderzoek je weinig gaat opleveren. Kijk goed welke stressoren je zelf of met hulp kunt aanpakken. Zorg voor ontspanning in je dagelijkse schema. Doe je door de week aan sport of beweging? Op de meeste scholen zijn ook trainingen voor o.a studievaardigheden, faalangst, etc.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:29

Dit kan geen toeval zijn. Je wordt in Februari 18. Ik ook. Je woont in Limburg. Ik ook.

Ik herken ook veel dingen die jij doet of hoe je over dingen denkt. Bullet journaling doe ik ook aan :P
En pillen ben ik ook totaal niet van.

Inderdaad probeer mindfullnes of meditatie. Bij mij helpt het om gewoon kalmerende muziek op te hebben. Meestal zet ik die op YouTube voor 3 uur op. Ik ben er een die hoogstwaarschijnlijk ADHD heeft (wordt er momenteel voor getest). Daardoor ben ik er ook eentje waar de hersenen van blijven doorratelen. Ook 's nachts vaak. En het half helemaal slapen gedoe herken ik ook. Ik weet niet of je ooit getest bent voor ADHD, maar slaapproblemen en rusteloosheid bij mensen met ADHD is heel normaal. Omdat onze breinen zo gigantisch actief zijn. Ook 's nachts. Hetzelfde geldt voor mensen met ADD. Dus misschien is dat ook een optie. Als je brein overdag ook zo gigantisch actief is. Ik zeg niet dat je het hebt, maar het is misschien wel een optie. Autisme kan er trouwens ook wel een handje van hebben. Autisme en ADHD gaan vaak ook heel goed samen. Vaak als er eentje een van de twee heeft, heeft hij de andere ook. Is niet altijd zo, maar heel vaak wel.

Ik heb zelf een bedritueel gemaakt, en ik ga ook altijd rond dezelfde tijd naar bed. Ook in het weekend. Ik ga meestal tussen 10 en 11 uur naar bed. Als ik in het weekend bijvoorbeeld pas om 1 uur naar bed zou gaan, kan ik daarna de hele week niet slapen omdat mijn hele slaapritme overhoop is gehaald. Ook op andere plekken slapen of als er mensen in dezelfde kamer slapen als mij, dan kan ik ook niet slapen.
En ben ondertussen zo ver dat ik niet zonder kalmerende muziek kan, omdat mijn brein dat juist helemaal gaat doorratelen. Dus ik ken je probleem wel een beetje.

Ik heb het hier ook al voorbij zien gaan: Voordat je gaat slapen even een wandeling met je hond maken. En dan door het bos ofzo. De natuur is voor mij één van de enigste manieren om rustig te worden. Kalmerende muziek en meditaties dus ook. Verder helpt bijna niets mij :=

Misschien is dat voor jou ook zo.

Ik hoop dat je het een beetje hebt kunnen volgen, aangezien ik veel van de hak op de tak spring :=

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:37

Probeer eens acupunctuur.

Ik heb dit een tijd gedaan en sliep toen heel goed.

Het is nu weer tijdje geleden en slapen is weer een ramp.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:35

Janneke2 schreef:
Citaat:

Argumenten. ..?

Citaat:
Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat je eerst moet laten nakijken op welk tijdstip jijzelf melatonine aanmaakt en hoeveel, op basis van deze uitslagen word dan bekeken hoelaat en hoeveel melatonine voor jou nodig is.
Ook blijkt uit dit onderzoek dat zomaar melatonine nemen op een verkeerd/niet passend tijdstip voor jou lijf meer slaapproblemen veroorzaakt dan oplost.

...ehm, dit staat ongeveer in ieder fysiologieboek: melatonine hoort bij je dag/ nachtritme, in de loop van de avond ga je het spul aanmaken en rond het ochtendgloren stopt je lichaam hier mee.
Uiteraard kunnen er individuele verschillen zijn, maar pillen melatonine overdag hebben nul zin.
Geen enkel onderzoek voor nodig, anders dan basiskennis fysiologie.
(Tryptofaan slikken kan overdag wel zinnig zijn; voldoende tryptofaan/serotonine plus DONKER geeft melatonine, qua fysiologie.)

Tegen de tijd dat duidelijk is dat je voldoende tryptofaan/ serotonine hebt (doe maar urine onderzoek, uiteraard vind je daar de afbraakproducten)
EN iemand ligt langer dan een uur wakker in een stikdonkere kamer - dan kan een medisch onderzoek naar "hoe laat ga jij melatonine aanmaken en hoeveel dan" zin hebben.

Slik je melatonine op klaarlichte dag, hoort je lichaam het gewoon af te breken. (Wellicht heeft iemand "een" biochemisch probleem waardoor dit niet lukt - dat kan in principe.)
Maar overdag melatonine slikken is wat mij betreft gewoon een kwestie van slecht geïnformeerd zijn.

Verder is slapen complex, het gaat ook over cortisol (het hormoon mbt langdurige stress en zo te lezen ben ik grif bereid te geloven dat TS te hoog zit qua cortisol),
om te slapen is ook energie nodig qua fysiologie;
en bij yoga leerde ik dat een vermoeide 'mind' gaat piekeren/ gedachten produceren - en om dat nou weer met je mind te stoppen is een soort dilemma/ vicieuze cirkel/ paradox.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:01

@Janneke, ik denk dat ze bedoelt op welk moment van de avond. Op vrijwel alle verpakkingen staat of in elk geval stond dat je de melatonine een half uur voor het slapen in moet nemen, maar die informatie blijkt niet correct, vaak moet je het juist al eerder op de avond innemen. Er is bij Radar geloof ik vorig jaar of het jaar ervoor uitgebreid aandacht aan besteed met als advies te laten controleren of je melatonine aanmaak verstoord is en/of op welk moment van de avond je de tabletjes het beste kunt innemen. Ook geven ze in dat item aan dat het inderdaad verstandig is niet een te hoge dosis te nemen, hoewel ik de reden waarom even kwijt ben.

Nou heb ik er niet voor gestudeerd, dus in hoeverre die info correct is, kan ik niet beoordelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:55

Annick75 schreef:
@Janneke, ik denk dat ze bedoelt op welk moment van de avond. Op vrijwel alle verpakkingen staat of in elk geval stond dat je de melatonine een half uur voor het slapen in moet nemen, maar die informatie blijkt niet correct, vaak moet je het juist al eerder op de avond innemen.

:)
.... als ik grof ben: "ze moeten iets op de verpakking zetten", maar het precieze tijdstip is nu eenmaal individueel.
Dat is idd een kwestie van uitproberen, niet van medisch onderzoek (als in bloed prikken, labtesten laten doen en gesprekken over de uitslag).

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:02

Janneke2 schreef:
Annick75 schreef:
@Janneke, ik denk dat ze bedoelt op welk moment van de avond. Op vrijwel alle verpakkingen staat of in elk geval stond dat je de melatonine een half uur voor het slapen in moet nemen, maar die informatie blijkt niet correct, vaak moet je het juist al eerder op de avond innemen.

.... als ik grof ben: "ze moeten iets op de verpakking zetten", maar het precieze tijdstip is nu eenmaal individueel.
Dat is idd een kwestie van uitproberen, niet van medisch onderzoek (als in bloed prikken, labtesten laten doen en gesprekken over de uitslag).

Nou ik heb nergens gezegd dat ts bloed moet laten prikken, ik raad haar yoga nidra aan....
Jij vraagt om een argument om geen melatonine te nemen, die geef ik.
Maar blijkbaar is het heel interessant om dan meteen over fysiologieboeken te beginnen...
Maar goed blijkbaar staat alles wat ts wil/moet of zou moeten weten in jou boeken

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:09

Oké ik zeg het zo maar. Alle pillen over het algemeen zijn opzich slecht om te nemen. Zelfs paracetamollen (ik geloof dat die dinger zelfs de nummer 1 reden zijn van voedselvergiftiging ofzoiets. Weet niet zeker). Als TS medicijnen moet hebben, en vooral nog op de leeftijd die ze nu heeft, moet dat voorgeschreven worden door een dokter. Klaar met dat gedoe over medicijnen. Ik word er een beetje gek van. Laten we het gezellig houden hier :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:53

Beretto schreef:
Janneke2 schreef:

Argumenten. ..?

Dit. Ik heb het iets te kort door de bocht verwoord.
Prima dus als je het van een arts voorgeschreven krijgt na onderzoek, maar het zomaar gaan slikken omdat het 'toch geen kwaad kan' is iets anders...

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 13:28

Janneke2 schreef:

Volgens mij kwamen de tips van bloed prikken vooral uit vitamine D waardes en ijzergehalte laten testen :)

Sowieso gisteren ook van mijn broer te horen gekregen dat hijzelf melatonine gebruikt/heeft gebruikt maar dat het voor hem niet werkt. Bij hem heeft het geen effect, maar soms ook averechts effect- dat hij er dus júíst van wakker ligt. Ik waag me er zelf dus maar niet aan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:31

Helaas, arsten schrijven geen melatonine voor.
Het spul is vrij verkrijgbaar. Maar mind: niet op de zwarte markt, maar met gedegen warenonderzoek.

En behalve dat zo ongeveer iedereen het zelf aanmaakt in de loop van de avond (maar wellicht vertraagd of niet voldoende ) breken we het ook weer af.

Dat is andere koek dan "het is natuurlijk, dus het kan geen kwaad". (Tabak, wilde kastagnes, slangegif en dodelijke paddestoelen zijn ook natuurlijk.)

En uiteraard kan TS laten onderzoeken of haar melatonine opbouw te traag verloopt, vaak is dan de oplossing om iets anders te slikken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:42

Janneke2 schreef:
Helaas, arsten schrijven geen melatonine voor.
Het spul is vrij verkrijgbaar. Maar mind: niet op de zwarte markt, maar met gedegen warenonderzoek.

En behalve dat zo ongeveer iedereen het zelf aanmaakt in de loop van de avond (maar wellicht vertraagd of niet voldoende ) breken we het ook weer af.

Dat is andere koek dan "het is natuurlijk, dus het kan geen kwaad". (Tabak, wilde kastagnes, slangegif en dodelijke paddestoelen zijn ook natuurlijk.)

En uiteraard kan TS laten onderzoeken of haar melatonine opbouw te traag verloopt, vaak is dan de oplossing om iets anders te slikken.

Helaas, artsen schrijven het wel voor, maar na gedegen onderzoek naar noodzaak en dosering.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:04

Hiephoi, zo veel te beter!

(En als een spulletje van de drogist niet helpt is dat balen. Weer een nacht slecht slapen, geld kwijt. Maar ik vind dat normaal risico. Het hoort bij de gok. Ik vind niet dat het spul dan "kwaad doet", of kwaad kan.)