Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ter overbrugging bestaat er inderdaad de praktijk ondersteuner. En misschien zou je oxazepam/of temazepam kunnen gebruiken.. Ik gebruik dat zelf om de 2a3 nachten om af en toe toch een goede nacht te kunnen pakken.. slaap is zo belangrijk..
senna21 schreef:Ben je sinds kort op kamers o.i.d? Heb je een druk leven, grote veranderingen meegemaakt of stress?
Misschien is het nu even goed om een paar dagen rust te pakken, zodat je weer in een goed ritme komt.
Negeer het signaal van je lijf niet.
E_J schreef:senna21 schreef:Ben je sinds kort op kamers o.i.d? Heb je een druk leven, grote veranderingen meegemaakt of stress?
Misschien is het nu even goed om een paar dagen rust te pakken, zodat je weer in een goed ritme komt.
Negeer het signaal van je lijf niet.
Je slaat de spijker op z’n kop![]()
Sinds kort van middelbare school naar MBO 65km van huis gegaan, op kamers gaan wonen, ineens al m’n vrienden kwijt, en geen/weinig tijd meer voor hobby’s
Ik wil absoluut niet aan de ‘slaappillen’ als valium etc! Dat is 1 ding wat ik niet bereid ben te proberen. Dit omdat ik overal lees en hoor wat een verslavende werking het heeft en ik graag wil dat mijn lichaam het gewoon zelf ‘kan’. Ik ben hartstikke bereid om extra vitamine supplementen en dergelijke te nemen, maar daar houdt het ook wel op![]()
Heel fijn als het voor jullie werkt! Maar zelf wil ik het liever niet
Ik heb vandaag overigens gesprek gehad met de leercoach van school, welke denkt dat ik er goed aan zou doen om inderdaad bij de praktijkondersteuner van de ha een afspraak te maken, maar ook om een korte time out met school in te lassen (dus ziekmelden) zodat ik even rust kan nemen om weer op de been te komen. Hier ga ik nog verder over in overleg met mijn mentor, vakdocenten en mijn ouders.
Ik heb vannacht overigens Headspace geprobeerd, maar ik moet zeggen dat ik er niet echt meerwaarde van ervaarde. Ik werd niet meer ontspannen van de stem maar ook niet minder. Ik kon me er niet op concentreren. Was dus een vrij neutrale ervaring waar ik (nog?) niet erg veel baat bij heb gehad. Maar het was interessant om te proberen! Wie weet heeft het gewoon meer tijd nodig en moet ik het vaker proberen
xxSaschaa schreef:Ik heb ook al een tijd last van het niet kunnen slapen. Daarom gebruik ik Melatonine. Dat helpt je om sneller in te slapen en mij helpt het echt heel goed. Het is een lichaamseigenstof dus niet erg om te gebruiken. Je kan het gewoon bij de kruidvat komen en daar kan je kiezen tussen verschillende mg. Ik zou dan eerst beginnen met de lichtste.
Mij helpt het heel erg en ik denk dat als je een tijd het gebruikt en goed slaapt je andere klachten ook verminderen.
Tiggs schreef:Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.
Citaat:Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.
Janneke2 schreef:Citaat:Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.
Argumenten. ..?
Ik maak het spul dagelijks zelf. Zoals zo ongeveer iedereen.
TS, de 'slaappillen' waar je overdag suf van blijft zijn de "pammen", de zusjes van valium. Gelukkig alleen via de arts te koop en niet meer erkend als geneesmiddel.
Wat de drogist heeft staan en wat een natuurgeneeskundige jou kan adviseren doet dit niet.
Heb je al eens gesnuffeld aan muziek die alfagolven helpt produceren? Het voordeel hiervan is dat jij zelf niets hoeft te doen, je ligt en je hebt een koptelefoon op, verder niet.
E_J schreef:Tiggs schreef:Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.
Ik vertrouw zelf ook echt niks van al die pillen. Homeopathische hulpmiddelen durf ik me, begeleid natuurlijk - toevallig ken ik een natuurgeneeskundige, nog wel aan te wagen maar echt farmaceutische hulpmiddelen vind ik maar eng. Ik lees overal van alles over dat je er suf van wordt overdag, dat ben ik als ik niet geslapen heb ook dus heb niet het idee alsof de pillen me nou echt positief zouden helpen![]()
Ik ga dan ook absoluut verder met mindfullness/meditatie uitproberen! Ik heb goede hoop dat dit me kan helpen op de lange termijn. Fingers crossed
En ik zal ook een keer teruggaan naar de huisarts, ja. Bloed laten prikken (bah, als er iets is waar ik tegenop zie), waardes opvragen, en vragen om een afspraak bij de praktijkondersteuner.
Janneke2 schreef:Citaat:Er gaan juist steeds meer geluiden op dat Melatonine niet zo onschuldig is als veel mensen denken.
Argumenten. ..?
Citaat:Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat je eerst moet laten nakijken op welk tijdstip jijzelf melatonine aanmaakt en hoeveel, op basis van deze uitslagen word dan bekeken hoelaat en hoeveel melatonine voor jou nodig is.
Ook blijkt uit dit onderzoek dat zomaar melatonine nemen op een verkeerd/niet passend tijdstip voor jou lijf meer slaapproblemen veroorzaakt dan oplost.
Annick75 schreef:@Janneke, ik denk dat ze bedoelt op welk moment van de avond. Op vrijwel alle verpakkingen staat of in elk geval stond dat je de melatonine een half uur voor het slapen in moet nemen, maar die informatie blijkt niet correct, vaak moet je het juist al eerder op de avond innemen.
Janneke2 schreef:Annick75 schreef:@Janneke, ik denk dat ze bedoelt op welk moment van de avond. Op vrijwel alle verpakkingen staat of in elk geval stond dat je de melatonine een half uur voor het slapen in moet nemen, maar die informatie blijkt niet correct, vaak moet je het juist al eerder op de avond innemen.
.... als ik grof ben: "ze moeten iets op de verpakking zetten", maar het precieze tijdstip is nu eenmaal individueel.
Dat is idd een kwestie van uitproberen, niet van medisch onderzoek (als in bloed prikken, labtesten laten doen en gesprekken over de uitslag).
Beretto schreef:Janneke2 schreef:
Argumenten. ..?
TS, de 'slaappillen' waar je overdag suf van blijft zijn de "pammen", de zusjes van valium. Gelukkig alleen via de arts te koop en niet meer erkend als geneesmiddel.
Wat de drogist heeft staan en wat een natuurgeneeskundige jou kan adviseren doet dit niet.
Heb je al eens gesnuffeld aan muziek die alfagolven helpt produceren? Het voordeel hiervan is dat jij zelf niets hoeft te doen, je ligt en je hebt een koptelefoon op, verder niet.
Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat je eerst moet laten nakijken op welk tijdstip jijzelf melatonine aanmaakt en hoeveel, op basis van deze uitslagen word dan bekeken hoelaat en hoeveel melatonine voor jou nodig is.
Ook blijkt uit dit onderzoek dat zomaar melatonine nemen op een verkeerd/niet passend tijdstip voor jou lijf meer slaapproblemen veroorzaakt dan oplost.
Janneke2 schreef:
.... als ik grof ben: "ze moeten iets op de verpakking zetten", maar het precieze tijdstip is nu eenmaal individueel.
Dat is idd een kwestie van uitproberen, niet van medisch onderzoek (als in bloed prikken, labtesten laten doen en gesprekken over de uitslag).
Janneke2 schreef:Helaas, arsten schrijven geen melatonine voor.
Het spul is vrij verkrijgbaar. Maar mind: niet op de zwarte markt, maar met gedegen warenonderzoek.
En behalve dat zo ongeveer iedereen het zelf aanmaakt in de loop van de avond (maar wellicht vertraagd of niet voldoende ) breken we het ook weer af.
Dat is andere koek dan "het is natuurlijk, dus het kan geen kwaad". (Tabak, wilde kastagnes, slangegif en dodelijke paddestoelen zijn ook natuurlijk.)
En uiteraard kan TS laten onderzoeken of haar melatonine opbouw te traag verloopt, vaak is dan de oplossing om iets anders te slikken.