Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Ik heb een ex met narcistische persoonlijkheidstrekken.
Ik vind in dit topic belangrijk dat:
1. Je pas kan spreken van een narcistische perdoonlijkheid als dit door een deskundige is gediagnosticeerd.
2. Er een heel groot gebied zit tussen (lichte) narcistische trekken (die heel veel mensen hebben) en een persoonlijkheidsstoornis.
3. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis heel erg onder deze stoornis lijdt.
Ik wens iedereen met nare ervaringen heel veel sterkte.
Joolien schreef:Het is het klassieke aanstoten - wegduwen, het klassieke geval waarom iemand in een abusieve relatie blijft. En narcisten zijn er koning in om te manipuleren, want stiekem kunnen ze helemaal niet alleen zijn, ze hebben iemand nodig om zich goed te voelen.
deksel schreef:Ik herken best veel. Ik heb een relatie gehad met een jongen die misschien ook narcistisch was of is. Ik ben geen psycholoog dus ik kan het niet vast stellen. Wel weet ik dat hij een gediagnosticeerde persoonlijkstoornis had, maar hoe dat zit weet ik niet.
Ik was 15. Vooral op seksgebied is hij echt over al mijn grenzen gegaan.
Op een of andere manier heb ik veel herinneren geblokt hierover want ik weet echt bijna niets meer. Wel weet ik dat het een compleet ongezonde relatie was en dat ik blij ben dat ik het uiteindelijk toch heb uitgemaakt. Daarna bleef hij me maar berichten sturen. Toen zei hij iets wat me echt niet beviel en heb ik hem overal op geblokkeerd/verwijderd. Hij heeft me echt beschadigd en ik hoop dat ik hem ooit kan vergeten.
Citaat:Maar het is precies wat Joolien al zei: een fors gedeelte van de mensen met een narcistische stoornis (al dan niet de meerderheid) wordt nooit gediagnosticeerd omdat ze nooit een therapeut op zouden zoeken. Ze vinden niet dat er iets mis met ze is. En dan kunnen ze nog zoveel tegenslagen in hun leven hebben, dat ligt altijd aan anderen en nooit aan henzelf. Dus waarom zouden ze dan hulp zoeken?
Ik werd van die twee eerdere posts in dit topic een beetje nijdig, dat je niet van narcisme kan spreken zonder officiële diagnose. Hier wordt niemand met naam en toenaam genoemd, alles is anoniem, dus wat maakt het dan uit hoe die personen omschreven worden? Als dat rust geeft aan het slachtoffer, zodat het gedrag van hun 'dader' in een hokje gestopt kan worden, dan is daar toch niks mis mee? Want nogmaals, een heel groot deel zal nooit gediagnosticeerd worden maar iedereen met een beetje verstand van psychiatrie en de DSM kan wel voorzichtig puzzelstukjes laten vallen. En als de 'dader' anoniem blijft is daar toch niks mis mee?