Keelontsteking zonder amandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:01

Popstra schreef:
Keelontsteking is nog meest een begin van een verkoudheid en eigenlijk altijd gaat het om een virus. Deze is niet met AB te behandelen. Moet je uit zieken.
Zijn nog maar weinig doktoren die er überhaupt AB voor geven.
En komop, een paar dagen een gezwollen pijnlijke keel is goed te behandelen met ibuprofen en ga je niet dood van! Ga Je toch geeneens meer voor naar de dokter!?
Bacteriën in bloedtesten is ook een raar verhaal. Bacteriën vinden ze door een kweekje te nemen van sputum of het aangedane weefsel.
Bloedonderzoek wijst alleen je ontstekingswaarde uit.

Dat is zeker niet zo, ik kreeg altijd ENKEL een keelontsteking en koorts, verder geen gesnotter of verkoudheid.
Is geen raar verhaal hoor, want zo kunnen ze ook een kweekje doen om te weten of het om een virus gaat of om een bacterie. Is zo heel makkelijk op te sporen. Jammer genoeg was het bij mij iedere keer raak en had ik een bacterie, is ook makkelijk te herkennen aan hoe je amandelen staan. Ik vind je reactie nogal vreemd, aangezien ik ook mijn dokter meer vertrouw dan iemand random op bokt die hoogstwaarschijnlijk geen dokter is. 1 keer een verschrikkelijke bacterie gehad die een deel van mijn keel gewoon heeft weggevreten, was geen pleziertje en heb toen ook enkele dagen in het ziekenhuis gelegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:21

Die vleesetende bacterie waar jij het over hebt dat is de streptokok en die draagt elk mens bij zich in de keel, neus en op de huid.
Deze veroorzaken eventueel alleen problemen als ze in de bloedbaan of in een wond terecht komen. :)
Wanneer je een verstoort immuun systeem hebt (in mijn geval) dan kan deze bacterie long/oor en hersenvliesontsteking veroorzaken.
Ik slik de rest van mijn leven een onderhoudsdosering breedspectrum AB omdat mijn longen door Bronchiextacien chronisch ontstoken zijn dus ja ik ben al jaren bekend met kweken, bloedonderzoeken en wat al niet nog meer. En ondanks ik AB slik krijg ik gewoon nog een aantal keren per jaar een keelontsteking die gevolgd word door een verkoudheid omdat dit dus 9 van de 10 x door een Virus word veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 19-11-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:27

Popstra schreef:
Die vleesetende bacterie waar jij het over hebt dat is de streptokok en die draagt elk mens bij zich in de keel, neus en op de huid.
Deze veroorzaken eventueel alleen problemen als ze in de bloedbaan of in een wond terecht komen. :)

Ik wist niet dat iedereen het in zijn bloed had, maar het waren inderdaad streptokokken. 2 maanden erna had ik weer iets soortgelijks.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:37

CalipsoLover schreef:
Pas sinds een kleine 2 weken had ik volledig geen last meer. Tot ik me vrijdag weer wat ziekjes begon te voelen en ik gisteren wéér met verschrikkelijke keelpijn opsta.

CalipsoLover schreef:
Maar ga 1 avondje uit en ik heb het weer zitten...

Hier gaat het denk mis... Je schrijft dat je pas sinds een kleine twee weken geen last meer hebt, maar je bent dus wel een avond uit geweest. Wat houdt dit in? Uit in de zin van een kroeg/feest? Vergeet niet dat je je keel heel snel overbelast door hard(er) praten, meer lachen, etc. Dus in mijn ogen lijkt het mij niet gek dat je keel nu (weer) geïrriteerd is als het niet genoeg kans krijgt om volledig te genezen...

Herstel duurt laaaang! En ga niet zelf doktoren, maar bezoek je huis- of KNO-arts. Die kunnen veel betere adviezen geven dan wij op Bok ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 14:43

Denise_Storm schreef:
CalipsoLover schreef:
Pas sinds een kleine 2 weken had ik volledig geen last meer. Tot ik me vrijdag weer wat ziekjes begon te voelen en ik gisteren wéér met verschrikkelijke keelpijn opsta.

CalipsoLover schreef:
Maar ga 1 avondje uit en ik heb het weer zitten...

Hier gaat het denk mis... Je schrijft dat je pas sinds een kleine twee weken geen last meer hebt, maar je bent dus wel een avond uit geweest. Wat houdt dit in? Uit in de zin van een kroeg/feest? Vergeet niet dat je je keel heel snel overbelast door hard(er) praten, meer lachen, etc. Dus in mijn ogen lijkt het mij niet gek dat je keel nu (weer) geïrriteerd is als het niet genoeg kans krijgt om volledig te genezen...

Herstel duurt laaaang! En ga niet zelf doktoren, maar bezoek je huis- of KNO-arts. Die kunnen veel betere adviezen geven dan wij op Bok ;)

Inderdaad een feestje. Jammer genoeg gaat het daar dus vaak mis, even een nacht te weinig slaap en wordt ziek... Zo was het voor mijn operatie ook altijd... Voel me vandaag iets beter maar niet tip top, ben dan ook thuis gebleven. Heb ook een lichte koorts.

Mungbean

Re: Keelontsteking zonder amandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:35

Klinkt echt exact als mijn pfeiffer nasleep.
Iedere keer na 1 avondje uit: keelpijn

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:03

Ben je toevallig allergisch? Hooikoorts of iets van allergie voor huisstofmijt of huisdieren etc?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 20:09

Sizzle schreef:

Zou dat na een dikke 6 jaar terug kunnen komen? Heb het namelijk een dikke 6 jaar geleden gehad. Wel een paar maanden vanaf gezien maar niet super lang, de nasleep was ook niet dramatisch.

Majabeestje schreef:
Ben je toevallig allergisch? Hooikoorts of iets van allergie voor huisstofmijt of huisdieren etc?

Ben inderdaad allergisch aan iets: weet alleen niet goed wat. Ik vermoed gewoon wat gevoelig aan stof, maar ik nies soms wel echt tientallen keren per dag, en voornamelijk in de zomermaanden. Is dit jaar wel verergerd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:45

Ik ben ook allergisch. Niet heel erg, maar wel zo dat het ten koste gaat van mijn weerstand.
De allergoloog zegt dat mijn afweersysteem daardoor constant 'aan' staat, daardoor wordt de weerstand minder en reageren slijmvliezen heftiger.
Bij mij gaat het veel beter sinds ik medicatie slik tegen allergieën. Ik heb wel medicatie die je niet bij de drogist koopt maar op recept van de allergoloog, ik word ook niet moe van deze pillen, van andere wel.
Misschien een idee om in jouw verhaal allergieën mee te nemen, kan heel goed een oorzaak of trigger zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:57

Ik heb geen idee of dat later nog kan, 6 jaar is misschien wel te lang inderdaad.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:07

Wat vervelend! Slaat bij mij ook altijd direct op mijn keel, verminderde weerstand, stress en hopla ik heb er weer een te pakken. Soms loop ik er door heen, maar ook bij mij gaat het vaak gepaard met koorts. Paar weken later krijg ik hem san dubbel en dwars terug. Bij mij heeft destijds stoppen met roken en amandelen laten weghalen erg geholpen, maar het zal altijd een zwakke plek blijven. In medicijnen als ab geloof ik niet in hiervoor. Zou eerder langs een ostheopaat gaan of je even doorlaten meten en wellicht hebben zij tips

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:20

Vroeger had ik ook structureel last van keelontstekingen. Zeer pijnlijk, rode stippen, stem kwijt etc net als jij. Totdat ik ten einde raad naar een antroposofische arts ging en van hem Weleda bolus eucalyptus comp. kreeg voorgeschreven. Dat heet nu Bolus Eucalypti comp van Weleda.
http://medisch.weleda.nl/medische-nieuw ... oeder.html ,
te bestellen https://goldpharma.cn/search/ en dan in de zoekbalk bolus eucalypti comp intikken. Het kost € 13,21. Mocht het je niet via een NL site kunnen kopen ga dan naar een Duitse toe.

In plaats van gorgelen en uitspugen, moest ik gorgelen en inslikken en dat inslikken doe ik nog steeds. Je doet een lepeltje op een kopje water en doorroeren, gorgelen en doorslikken. Het 1ste jaar heb ik het af en toe moeten gebruiken (ik mocht geen antibiotica meer gebruiken), de periodes tussen de keelontstekingen werden langer en langer en nu heb ik zelden of nooit meer een keelontsteking en dat al bijna 30 jaar lang. Nu nog steeds heb ik het altijd op voorraad en zodra ik ook maar iets van keelpijn voel start ik, en meestal na 1 dag ben ik weer beter. Ik hoop zo dat het jou ook goed kan helpen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:23

CalipsoLover schreef:
Sizzle schreef:

Zou dat na een dikke 6 jaar terug kunnen komen? Heb het namelijk een dikke 6 jaar geleden gehad. Wel een paar maanden vanaf gezien maar niet super lang, de nasleep was ook niet dramatisch.

Majabeestje schreef:

Ben inderdaad allergisch aan iets: weet alleen niet goed wat. Ik vermoed gewoon wat gevoelig aan stof, maar ik nies soms wel echt tientallen keren per dag, en voornamelijk in de zomermaanden. Is dit jaar wel verergerd.

Hier na 10 jaar helaas nog een vervelende nasleep van de ziekte van Pfeiffer..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:14

Ik moet trouwens ook zeggen dat ik aanzienlijk minder vaak keelproblemen heb sinds ik (elmex) mondspoeling gebruik smorgens. (Ik kan smorgens niet goed tandenpoetsen ivm kokhalzen).
Wellicht de moeite van het testen waard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:12

pien_2010: Bedankt voor de tip! Ik bekijk het even!
ItsMe: Wow, super vervelend...
Sizzie: Heb ik ook al geprobeerd maar tevergeefs...

HA vermoed dat het deze keer gewoon een virusje is aangezien ik ook verkouden ben. Even uitzieken en afwachten, als het nu plots erger wordt of het heel snel terugkomt neem ik contact op met KNO.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:15

Keelontsteking zonder amandelen kan idd heel goed. Helaas vaak de pineut terwijl ik mijn amandelen al 46 jaar kwijt ben.

Kan me vanmiddag bij de huisarts melden weer. Stem volledig zoek, dikke klieren en slikken is geen feestje, -O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:17

karuna schreef:
Keelontsteking zonder amandelen kan idd heel goed. Helaas vaak de pineut terwijl ik mijn amandelen al 46 jaar kwijt ben.

Kan me vanmiddag bij de huisarts melden weer. Stem volledig zoek, dikke klieren en slikken is geen feestje, -O-

Verschrikkelijk -O- Vraag me dan af waarom je ze überhaupt eruit laat halen. Ik heb echt geen leuk herstel gehad, had een allergie aan de pijnstilling en narcose en heb 3 dagen op intensive care gelegen. Om nog geen twee maanden later weer een keelontsteking te hebben, Jesus...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:21

Was bij mij geen keuze was teveel ziek. Amandelen continue ontstoken. Maar is iets heel fout gegan toen bij operatie. Instumenten niet schoon en 20 kinderen heel ziek waaronder ik. Sinds die tijd weerstand erg beroerd, afweer reageert te traag op indringers, moet dus erg allert zijn op besmetting.

Dit keer mogelijk aangestoken door een stomdronken rondhoestend en speeksel spetterende jongen afgelopen weekend. %) ik zat volledig onder zijn speeksel. Vandaar dat huisarts me nu wil zien. Even kijken of het alleen maar een keelontsteking is of hij me met meer besmet heeft {:)-:(

Ellende bacteriele ontsteking maar ook virus oplopen kan geen mens wat aan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:24

Ik had ook zogezegd geen keelamandelen meer. Toch heel vaak ziek met zelfde symptomen, keelontsteking achtig zonder witte punten.

Bleek dat er een keelamandel onderhuids was teruggegroeid en mij al jaren teisterde. Verwijderd, bijna 3 jaar geleden. Nog nooit weer ziek geweest.

Hoorde er later meer gevallen van, dus zeker een mogelijkheid.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:25

karuna schreef:
Was bij mij geen keuze was teveel ziek. Amandelen continue ontstoken. Maar is iets heel fout gegan toen bij operatie. Instumenten niet schoon en 20 kinderen heel ziek waaronder ik. Sinds die tijd weerstand erg beroerd, afweer reageert te traag op indringers, moet dus erg allert zijn op besmetting.

Dit keer mogelijk aangestoken door een stomdronken rondhoestend en speeksel spetterende jongen afgelopen weekend. %) ik zat volledig onder zijn speeksel. Vandaar dat huisarts me nu wil zien. Even kijken of het alleen maar een keelontsteking is of hij me met meer besmet heeft {:)-:(

Ellende bacteriele ontsteking maar ook virus oplopen kan geen mens wat aan doen.

Is altijd een keuze he :+ Ze kunnen je nergens toe verplichten, mij hadden ze al 5 maanden het advies gegeven, maar heb ook heel lang afgewacht en zeker omdat mijn eigen HA er ook niet achter stond. Maar dat ter zijde, ik veronderstel dat het dan gebeurd is toen je heel jong was? Vervelend dat je sindsdien nog altijd zo snel ziek wordt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 12:26

Janine1990 schreef:
Ik had ook zogezegd geen keelamandelen meer. Toch heel vaak ziek met zelfde symptomen, keelontsteking achtig zonder witte punten.

Bleek dat er een keelamandel onderhuids was teruggegroeid en mij al jaren teisterde. Verwijderd, bijna 3 jaar geleden. Nog nooit weer ziek geweest.

Heb ik ook al van gehoord, lijkt mij echt geen pretje. Daarom dat HA ook het advies heeft gegeven dat als het nu weer heel snel terug komt ik terug naar de KNO moet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:27

Dat zeg ik, 46 jaar geleden toen ik 4 was :+ mAr het was echt geen keuze. :n ik was zo ongeveer continue doodziek door die ontstoken amandelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:33

karuna schreef:
Dat zeg ik, 46 jaar geleden toen ik 4 was :+ mAr het was echt geen keuze. :n ik was zo ongeveer continue doodziek door die ontstoken amandelen.

Hier hetzelfde, maar dan 24 jaar geleden. Wat heb je aan dingen die hun werk niet doen. Snap echt niet dat mensen daar zo huiverig over doen. Het is maar zon klein onderdeel van je immuunsysteem. Je belast je lichaam veel meer met veel ziek zijn erdoor. Ik had zelf met name de laatste jaren vaak onverklaarbare koortsaanvallen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:34

CalipsoLover schreef:
Janine1990 schreef:

Heb ik ook al van gehoord, lijkt mij echt geen pretje. Daarom dat HA ook het advies heeft gegeven dat als het nu weer heel snel terug komt ik terug naar de KNO moet.

Dat schiet niet echt op.

Ik moest naar de kno, die zag niets en moest terugkomen als ik ziek werd. Zo gezegd zo gedaan, ze zagen nog niks wegens ingekapseld. Dus ben op de gok succesvol geopereerd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:36

Ik heb het één keer in het jaar in heftige maten, een keelontsteking, altijd komt ie als ik een drukke periode heb gehad (zomervakantie - begin van het school jaar) dus rond oktober november. Hij is nu momenteel ook weer aanweizg bij mij. Dacht vrijdag dat het minder werd, dokter geweest, antibiotica voorgeschreven die ik niet hoefde te gebruiken als het beter werd. Gisteren toch maar begonnen want het was niet te harden.

Bij mij zijn ze zeker wel bacterieel, na 1 dag antibiotica gaat het al beter. Gelukkig heb ik dit een keer per jaar en niet na elke dag stappen (dan zou ik vaak een ontsteking hebben :+)

Ik zou niet weten wat de oplossing is. Heb het ook sinds Pfeiffer maar dus niet in deze heftige maten.