Endometriose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:12

Dat vraag ik, omdat ik niet goed kon vinden of er uberhaupt een behandeling voor is. Iemand zei me namelijk dat ze er niks aan deden bij haar ,dus vandaar de vraag. ;)
En ik weet heus wel dat ik naar de dokter moet, maar ik vind bokt meestal een fijn medium om over dingen te sparren. Dus maak je niet te druk :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:39

Rosalie__ schreef:
Mag ik vragen op welke manier er bij jullie een diagnose is gesteld? Via een echo of echt via een kijkoperatie.

Bij mij is het aangetoond dmv bepaalde markers in mijn bloed. Dit was bij het endometriosecentrum van VU MC. Daarvoor van mijn 16de tot ong mijn 38ste met extreme pijn rond gelopen rond de eisprong en rond de menstruatie. Speciale diëten en supplementen hielpen trouwens niet. Nb Soya mocht ik juist niet eten van die gynaecoloog!
Diverse huisartsen en andere gynaecologen hebben het jarenlang niet onderkend. Wat was ik opgelucht toen ik eindelijk een diagnose en een behandeling kreeg.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:48

Vumana89 schreef:
Ik vraag me af waarom mensen bij erge buikpijnen direct denken aan een gyneacoloog.
De enige echte methode waarmee het vastgesteld kan worden is een kijkoperatie en die krijg je inderdaad niet zomaar. Terecht in mijn optiek.

Voor sommige zaken kan je ''gewoon'' geen diagnose krijgen en hoort het bij je lijf.
Hiernaast sluit ik me aan bij Anoeska.
Je wekt bij mij de indruk vooral zoekende te zijn naar wat je wil in het leven en wat je kan en niet kan.
Mijn advies; gewoon doen! Doen en zie zelf waar het schip strandt.

Dit is een uitspraak van iemand die in mijn optiek niet weet wat endometriose in houd en die ook echt kwetsend kan zijn voor mij en lotgenoten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:50

henshem schreef:
Rosalie__ schreef:
Mag ik vragen op welke manier er bij jullie een diagnose is gesteld? Via een echo of echt via een kijkoperatie.

Bij mij is het aangetoond dmv bepaalde markers in mijn bloed. Dit was bij het endometriosecentrum van VU MC. Daarvoor van mijn 16de tot ong mijn 38ste met extreme pijn rond gelopen rond de eisprong en rond de menstruatie. Speciale diëten en supplementen hielpen trouwens niet. Nb Soya mocht ik juist niet eten van die gynaecoloog!
Diverse huisartsen en andere gynaecologen hebben het jarenlang niet onderkend. Wat was ik opgelucht toen ik eindelijk een diagnose en een behandeling kreeg.

Klopt soja mag ook niet volgens het dieet

Voor de mensen die opvalt dat ik best veel communiceer in dit topic
Ik ben vrijwilliger geweest bij de endometriose stichting als gastvrouw op het forum

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:57

ElviraKelan schreef:
Vumana89 schreef:
Ik vraag me af waarom mensen bij erge buikpijnen direct denken aan een gyneacoloog.
De enige echte methode waarmee het vastgesteld kan worden is een kijkoperatie en die krijg je inderdaad niet zomaar. Terecht in mijn optiek.

Voor sommige zaken kan je ''gewoon'' geen diagnose krijgen en hoort het bij je lijf.
Hiernaast sluit ik me aan bij Anoeska.
Je wekt bij mij de indruk vooral zoekende te zijn naar wat je wil in het leven en wat je kan en niet kan.
Mijn advies; gewoon doen! Doen en zie zelf waar het schip strandt.

Dit is een uitspraak van iemand die in mijn optiek niet weet wat endometriose in houd en die ook echt kwetsend kan zijn voor mij en lotgenoten

Ik heb het zelf ook...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:13

Vumana89 schreef:
ElviraKelan schreef:

Ik heb het zelf ook...

Dat zegt mij niet zoveel als ik eerlijk ben. De ene persoon is hierin de andere persoon niet
Waar een ander echt absoluut niet kan functioneren kan een ander dat nog wel en dan kan dit behoorlijk kwetsend overkomen

Ik blijf dan dus ook echt biij mijn uitspraak en dus mening

Ook is het naar mijn mening zo dat een twintiger nog aan het zoeken en settelen is. De ene al een groter rugzakje heeft dan de ander. Waardoor we een vertekenend beeld kunnen krijgen van achter het scherm.
Ik ken de TS niet persoonlijk dus heb ik ook geen mening over haar.
En helaas is dit vaak wel een leeftijd waarop endometriose aan het licht komt.

Ik was 23 toen bij mij de ovaluatiepijn begon. In een behoorlijk turbulente periode van mijn leven. Menstruatiepijn had ik al vanaf puber.
Als ik destijds alles had beschreven op het medium (wat destijds iets minder gebruikelijk was) dan was jullie mening mogelijk ook voor mij gaan gelden terwijl ik er nog steeds laat van heb, onze kinderwens is begraven en ik nog steeds onder controle loop en inmiddels 39 ben.

Daarnaast vraagt een werkgever toch wel om een medische oorzaak bij herhaaldelijke ziekmeldingen om dezelfde reden. Logisch en daarvoor is toch echt wel die laprescopie nodig.
Ook kan het een behoorlijke wissel hebben op relationeel vlak. Ook dan zorgt een diagnose voor meer begrip
Bij herhaalderlijke plotselinge afzeggingen in privé sfeer vraagt dit ook inlevingsvermogen van je omgeving. Ook dan zorgt een diagnose voor meer begrip.

Dus ja een diagnose is al handig als je het zo bekijkt.
Op lichamelijk vlak ook. Denk bv aan verminderde nierfunctie wat kan ontstaan bij endometriose. Darmschade etc

Kortom ik vind jouw stelling te kort door de bocht

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:45

Mag je vinden, hecht ik geen waarde aan. :)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:53

Vumana89 schreef:
Mag je vinden, hecht ik geen waarde aan. :)

Dat vind ik jammer voor onze mede lotgenoten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:55

Daarom kan ik iedereen een spiraal aanraden. Waar ik eerst geluk had als ik de helft van de maand niet crepeerde heb ik nu misschien 2x per jaar wat vervelende kramp. Niet te vergelijken. Echt zo vreselijk fijn. Ik heb heel veel moeten missen als tiener en dat is voorbij.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:40

Ik kan absoluut niet tegen hormonen en ga dan bloeden als een rund, je kunt niet zomaar hier iedereen van alles aanraden.
Endometriose is er in heel veel vormen en de enige manier waarop ze weten hoe erg het precies is, is met een kijkoperatie. Tegenwoordig maken ze vooraf een echo en mri, vroeger maakten ze nog geen mri. Ik heb ondanks alles drie kinderen maar dat is niet iedereen gegeven. Hoe vroeger de diagnose hoe groter je levenskwaliteit en kans op vruchtbaarheid. Een dieet heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:29

Selka schreef:
Daarom kan ik iedereen een spiraal aanraden. Waar ik eerst geluk had als ik de helft van de maand niet crepeerde heb ik nu misschien 2x per jaar wat vervelende kramp. Niet te vergelijken. Echt zo vreselijk fijn. Ik heb heel veel moeten missen als tiener en dat is voorbij.

Bij mij kwam deze er na 2 weken bijna weer uit, dus voor mij geen goede tip. Viel flauw van de pijn op het werk en toen stond ineens de ambulance broeder voor mn neus. :') was niet awkward ofzo haha.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:53

Selka schreef:

Bij mij begon het toen ik een spiraaltje kreeg juist te tonen, omdat je nog wel een eisprong hebt. Ik was al heel jong aan de pil gegaan (14/15 jaar) omdat ik teveel menstruatieklachten had, en heb dus niet vaak bewust een eisprong meegemaakt. Met het spiraaltje kwam dit dus wel en ik heb daar zo'n ontzettende pijn door gehad dat ik nu toch de keuze heb gemaakt weer terug te gaan naar de pil zodat zowel menstruatie als eisprong onder controle gehouden kan worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:48

Nou jeetje zeg. Ik roep alleen maar dat het voor mij perfect is en dat ik het kan aanraden. Gezien je een spiraal niet zelf mag plaatsen lijkt mij dat geen slecht advies. Niemand heeft mij ooit die optie gegeven want je zou zogenaamd onvruchtbaar worden. Toch prettig om te weten dat ie er is en dat het KAN helpen. :) het is helaas geen wondermiddel.

Fijn dat er blijkbaar ook andere anticonceptie middelen zijn die kunnen bijdragen aan een verbetering. De pil deed bij mij helemaal niks helaas.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:48

Selka schreef:
Nou jeetje zeg. Ik roep alleen maar dat het voor mij perfect is en dat ik het kan aanraden. Gezien je een spiraal niet zelf mag plaatsen lijkt mij dat geen slecht advies. Niemand heeft mij ooit die optie gegeven want je zou zogenaamd onvruchtbaar worden. Toch prettig om te weten dat ie er is en dat het KAN helpen. :) het is helaas geen wondermiddel.

Fijn dat er blijkbaar ook andere anticonceptie middelen zijn die kunnen bijdragen aan een verbetering. De pil deed bij mij helemaal niks helaas.

Ik snap niet zo goed waarom je dit persoonlijk opvat? We delen enkel onze ervaring met een spiraal in deze situatie, en de verschillen tonen enkel dat voor verschillende mensen verschillende dingen werken. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:29

Pauline schreef:
Ik kan absoluut niet tegen hormonen en ga dan bloeden als een rund, je kunt niet zomaar hier iedereen van alles aanraden.

Persoonlijk toch?

Dat het geen wondermiddel voor iedereen is lijkt mij geen geheim. Iedereen reageert anders. Maar mij werd door de HA een spiraal geweigerd. Als ik zoiets ergens had gelezen had ik misschien eerder geholpen geweest :)

Ik reageerde dus niet op jou Rosalie_.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:08

Selka schreef:
Pauline schreef:

Persoonlijk toch?

Dat het geen wondermiddel voor iedereen is lijkt mij geen geheim. Iedereen reageert anders. Maar mij werd door de HA een spiraal geweigerd. Als ik zoiets ergens had gelezen had ik misschien eerder geholpen geweest :)

Ah sorry, daar had ik overheen gelezen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:08

Selka schreef:
Pauline schreef:

Persoonlijk toch?

Dat begrijp,ik, maar je stelt dat je iedereen een spiraal kan aanraden, en dat kan dus niet imo. Kun je je beledigd voelen, dat snap ik dan weer niet zo goed. Dat jij er baat bij hebt gehad, is helemaal top toch?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:56

Ik ben gister eindelijk bij een andere huisarts geweest en hier ben ik erg blij mee! Deze nam mijn klachten wel serieus en heeft meteen actie ondernomen (intern onderzoek). Op het oog zag het er allemaal goed uit, maar ze heeft voor de zekerheid toch verder onderzoek gedaan. Hiervan krijg ik over ongeveer een week de uitslag. Mocht hier niks uit komen kan ik verder voor bijvoorbeeld een echo bij een gynaecoloog. Er zit eindelijk vooruitgang in gelukkig!

Nu afwachten op de uitslag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 07:42

Hier na mn bevalling begon de heftige pijn, zoals sommige al omschreven creperen van de pijn en letterlijk niks kunnen. Huisarts vond het er allemaal bijhoren en kreeg pijnstillers voorgeschreven. Nu vorige week bij mn oude gynaecoloog geweest op eihen initiatief. Die 'voelde' endometriose in de linkerband (pijn is bij mij links ook heg heftigste) eierstokken leken op echo normaal. Ik nam sinds mn bevalling de pil niet meer en daar baal ik nu wel van. Advies was eigenlijk weer zwanger worden ivm dat het dam toch natuurlijk teruggedrongen wordt en daarna aan de pil. Een nieuwe zs komt nog even ongelegen dus we gaan eerst opnieuw met de pil starten.