Tips om te kunnen inslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:39

De belangrijkste tip is accepteren. Of ik blijf lekker in bed liggen tegen manlief aan en geniet van in bed liggen. Vaak word ik 's ochtends wakker en weet dat ik dus tochingeslapen ben.

Als ik echt te wakker ben, ga ik uit bed en kijk TV. Dan probeer ik het om 1 uur nog eens en dan heb ik een korte nacht, maar slaap wel gelijk in.

Paracetamol (2 dan) wil ik ook wel eens pakken en daar slaap ik super op.

Als het in één week te vaak voor kom en ik ga uit mijn ritme, dan pak ik een half tabletje donormyl 15 mg. Die kun je hier in Frankrijk gewoon vrij bij de apotheek kopen. Daarmee doorbreek ik het slecht kunnen slapen. Vaak gebruik ik het dan 2 nachten, zeer soms drie nachten achter elkaar tot ik gewoon weer normaal kan slapen.

Glaasje rode wijn voor het slapen gaan werkt bij mij slecht. Koffie drink ik al helemaal niet meer na 14.00 uur 's middags (normaal 2 kopjes bij het ontbijt). 100% zeker dat ik slecht slaap. Ik pak alleen 's avonds koffie als ik een feest heb dat tot diep in de nacht duurt. Succes van aanwezigheid tot de late uurtjes verzekerd }>

Belangrijk is voor mij ook, dat ik gezond eet. Dat betekent niet te vettig eten en weinig of geen vlees. Anders krijg ik last van mijn maag 's nachts.

spannende films kijken voor het slapen gaan moet ik niet doen. Slaap zeker niet goed in.

Succes Isa, hopelijk heb je wat aan mijn e.a tips.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:37

Ik slik melatonine time released. Werkt prima.
Verder zou je kunnen kijken naar Bach rescue night. Of 5 htp tabletjes

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:44

Tiggs schreef:
JackenJill schreef:
Lees het boekje 'Slaaplessen' van Francis Lanen-de Haan. Ik ga volgende week beginnen aan de bijscholing 'Slaap' bij haar, en heb al heel wat huiswerk achter de rug inmiddels. Waaronder dit boekje. Boekje is geschreven voor de patiënt met slaapproblemen. Makkelijk te lezen en er staan erg goede tips in. Mocht je vragen hebben, kun je me een pb sturen. Maar ik moet nog aan de bijscholing beginnen. ;)

Staat daar meer in dan 'zorg voor een goede slaapomgeving en drink gaan koffie of ga niet sporten voor het slapen'?

Jazeker! Goed slapen begint bij een goede dag, en het omvormen van bepaalde gedachten. Het staat eenvoudig beschreven, maar de theorie erachter is iets ingewikkelder. Hartstikke interessant hoor,dat slapen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:08

Goof schreef:
Wat voor 'spannends' gebeurt er de volgende dag dat je wakker ligt? Kun je die spanning wegnemen?

En anders; neem lekker een glas rode wijn 's avonds, slaap je heerlijk van.

Werkt niet voor iedereen! De eerste paar uur slaap ik rustig na alcohol maar daarna super onrustig.

@JackandJill ik ga er eens naar kijken!

Grappig van de paracetamol, kan me er weinig bij voorstellen aangezien dat al amper pijn remt bij mij. Ken trouwens ook iemand die zegt relax te worden van ibuprofen.. Maar ach, het is nog altijd beter dan een benzodiazepine.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:31

Tiggs schreef:
Goof schreef:
Wat voor 'spannends' gebeurt er de volgende dag dat je wakker ligt? Kun je die spanning wegnemen?

En anders; neem lekker een glas rode wijn 's avonds, slaap je heerlijk van.

Werkt niet voor iedereen! De eerste paar uur slaap ik rustig na alcohol maar daarna super onrustig.

@JackandJill ik ga er eens naar kijken!

Grappig van de paracetamol, kan me er weinig bij voorstellen aangezien dat al amper pijn remt bij mij. Ken trouwens ook iemand die zegt relax te worden van ibuprofen.. Maar ach, het is nog altijd beter dan een benzodiazepine.

Dit heb ik ook. Als ik 2 ibuprofen neem, slaap ik als een blok. Het werkt voor mij soms zelfs nog beter dan de temazepam 20 mg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:33

Valeriaan, of eens vragen voor examenpilletjes bij de drogist.

karuna
Drukke kabouter

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:36

Zen muziekje of luisterboek zachtjes aan. Licht op tijd uit, ritme en regelmaat voor het slapen gaan.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:37

Ik ben altijd een slechte inslaper geweest, maar sinds een paar tijdje drink ik sleepytime thee van Celestial en neem ik druppels valeriaan in en het gaat echt onwijs goed nu :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:38

Ook belangrijk is dat je overdag niet probeert te slapen!
Verder heb je ook nog melatonine thee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:39

Even een sidenote.. Ik zou meer de voorkeur geven aan Valdispert dan aan melatonine. Als je voor langere tijd melatonine gaat slikken, raakt je hormoonhuishouding behoorlijk in de war omdat het dit eigenlijk zelf aan moet maken.
Tijdelijk kan uiteraard wel, maar dan is het niet echt een goede oplossing voor jouw probleem denk ik :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:43

Ik gebruik slaaphypnoses van YouTube. Werken bij mij heel goed 9 van de 10 keer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:45

Myfairytale schreef:
Dit heb ik ook. Als ik 2 ibuprofen neem, slaap ik als een blok. Het werkt voor mij soms zelfs nog beter dan de temazepam 20 mg.

Ben voorzichtig met ibuprofen. Niet gebruiken tijdens zwangerschap. Ben voorzichtig met alcohol. Ibuprofen dus absoluut niet gelijkstellen aan paracetamol. Het verschil is dat ibuprofen een NSAID is. Dit staat voor niet-steroïdaal anti-ontstekingsmedicijn. NSAID's zoals ibuprofen kun je inzetten om pijn en ontstekingsreacties te bestrijden. Het nadeel van ibuprofen is dat het vaker bijwerkingen geeft, zoals maag- en darmklachten.

Duidelijk mogen zijn dat ik absoluut geen voorstander ben van ibuprofen, in tegendeel zelfs want ook bij incidenteel gebruik kunnen klachten optreden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:00

pien_2010 schreef:
Myfairytale schreef:

Ben voorzichtig met ibuprofen. Niet gebruiken tijdens zwangerschap. Ben voorzichtig met alcohol. Ibuprofen dus absoluut niet gelijkstellen aan paracetamol. Het verschil is dat ibuprofen een NSAID is. Dit staat voor niet-steroïdaal anti-ontstekingsmedicijn. NSAID's zoals ibuprofen kun je inzetten om pijn en ontstekingsreacties te bestrijden. Het nadeel van ibuprofen is dat het vaker bijwerkingen geeft, zoals maag- en darmklachten.

Duidelijk mogen zijn dat ik absoluut geen voorstander ben van ibuprofen, in tegendeel zelfs want ook bij incidenteel gebruik kunnen klachten optreden.

:j
Daar ben ik van op de hoogte.
Daarom doe ik het ook alleen als ik echt weer wekenlang heel slecht geslapen heb en de temazepam niet werkt en ik echt ten einde raad ben.

Maar goed dat je waarschuwt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:07

Smeer magnesium olie onder je voeten, oksel en achter je oren. Ik slaap dan echt als een blok!

En krijg er ook meer energie door overdag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:30

Ik herken je probleem heel erg. Als ik vroeg op moet moet ik echt optijd in bed liggen omdat ik anders lig tr stressen dat ik te weinif zal slapen.

Dingen die mij helpen:
- s avonds geen koffie of anderen cafeïne houdende dranken
- soms nog even wat eten, ik kan echt niet slapen als ik honger heb
- warme melk
- geen felle lampen
- vast ritueel (bij mij douchen- naar bed)

Als ik echt niet slapen kan en lig te draaien. Even 15-20 min opstaan, kopje warme melk en dan terug naar bed.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 23:31

Renee1991 schreef:
Even een sidenote.. Ik zou meer de voorkeur geven aan Valdispert dan aan melatonine. Als je voor langere tijd melatonine gaat slikken, raakt je hormoonhuishouding behoorlijk in de war omdat het dit eigenlijk zelf aan moet maken.
Tijdelijk kan uiteraard wel, maar dan is het niet echt een goede oplossing voor jouw probleem denk ik :+

Zat er in Valdispert niet ook wat melatonine? Of hoe werkt dat dan?

En wow, wat een reacties verder al :D bedankt!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:38

Wat bij mij heel goed werkt als ik niet kan slapen is om te focussen op mijn ademhaling en hartslag. Proberen om je hartslag en ademhaling zo langzaam mogelijk te krijgen en daarbij vanaf je tenen te ontspannen, ontspannen je tenen dan je knieën en zo door tot je vingers. En dit in combinatie met je hartslag en ademhaling zo langzaam mogelijk ben ik altijd zo weg!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:45

Yoga Nidra, slaapmeditatie.

Op YouTube staan veel filmpjes met meditaties. Ik heb ze het liefst van Jason Stephenson, die zijn in het Engels maar zijn stem is heel prettig.

Stem is heel belangrijk, even zoeken wat je prettig vindt. En geen taal kiezen waar je moeite voor moet doen om het te begrijpen.

Edit: filmpje niet kijken, alleen luisteren. Ik leg mijn telefoon op het scherm, dan zie ik het licht niet.

Slaap lekker!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:07

tiwi1969 schreef:
Yoga Nidra, slaapmeditatie.

Op YouTube staan veel filmpjes met meditaties. Ik heb ze het liefst van Jason Stephenson, die zijn in het Engels maar zijn stem is heel prettig.

Stem is heel belangrijk, even zoeken wat je prettig vindt. En geen taal kiezen waar je moeite voor moet doen om het te begrijpen.

Edit: filmpje niet kijken, alleen luisteren. Ik leg mijn telefoon op het scherm, dan zie ik het licht niet.

Slaap lekker!

Deze gebruik ik ook, heb nu een hele lijst samengesteld op Spotify en doe gewoon m'n oortjes in als ik ga slapen.
Voor mij werkt het het beste om iedere dag hetzelfde lijstje te luisteren.
Soms word ik om 3 uur wakker en zet ik 't uit en slaap verder en soms staat het smorgens nog gewoon aan.
Wat opvalt is dat ik ook veel rustiger slaap en veel minder beweeg, hierdoor slaapt mijn man ook beter.
Ik heb PTSS en heb zonder mijn slaapmeditatie heel veel last van nachtmerries en herbeleving, en slaap nu zonder medicatie.

Duurde wel even voordat 't werkte, heb 't de eerste nachten na 10 minuten afgezet...
Maar na een dikke week stug volhouden en mezelf overgeven aan de meditatie werkt 't echt heel erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:00

IsaCalixa schreef:
Renee1991 schreef:

Zat er in Valdispert niet ook wat melatonine? Of hoe werkt dat dan?

En wow, wat een reacties verder al :D bedankt!

Nee, Valdispert is een homeopathisch middel. Oa samengesteld uit valeriaan en hop(extract). Kan dus voor jouw lichaam veel minder kwaad dan melatonine.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:57

Ik heb al sinds kinds af aan moeite met inslapen. Als kind kon ik ook gemakkelijk tot 4 of 5 uur wakker liggen. Ik heb de laatste jaren van alles geprobeerd: warme melk, lavendeldruppeltjes, drank, sex, niks leek echt te helpen.

Ik heb het dan ook maar een soort van geaccepteerd. De ene nacht heb ik er meer moeite mee dan de andere nacht. Ik probeer dan goed te focussen op m'n buikademhaling en goed en rustig door te ademen. En vooral niet teveel draaien. Hoe meer ik draai in bed hoe minder makkelijk ik inslaap.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:07

Ik heb het ook een tijd gehad. Mijn tip ga eens bij de huisarts langs en bespreek het. Dat wat je hebt ingezet zijn goede eerste stappen. Bij mij is uiteindelijk onderzoek gedaan naar de melatonineaanmaak. Daar waar een mens normaal gesproken vanaf een uur of 19.00u melatonine begint aan te maken waren bij me de eerste sporen pas van 23.30u te vinden. Dan is het niet zo gek dat je niet goed in kan slapen op een normaal tijdstip. Daar is echter wel onderzoek voor nodig om erachter te komen. Bij mij is met gebruik van 5mg tabletten melatonine het natuurlijke aanmaakproces weer hersteld, niet door zelf te dokteren met melatonine maar met hulp van een expert op slaapproblemen. Ik zou het eens laten onderzoeken als ik jou was. Als daar het probleem niet zit weet je dus dat je het op andere vlakken moet zoeken maar zit het er wel dan kan je daar ook mee geholpen worden. Ik moet wel heel regelmatig leven overigens, redelijk vaste tijden naar bed en ook gewoon op tijd weer op. Regelmaat is wel echt een toverwoord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:49

Even hoor, ik heb dus vorige week bijna elke dag slecht geslapen. Nu slaap ik sinds een paar dagen in een ander bed en ik slaap direct! Misschien is het goed om eens na te denken of je matras misschien aan vervanging toe is? Of hele simpele dingen als, is mijn dekbed/slaapkamer wel warm genoeg of misschien te warm (je slaapt het best bij 18 graden in de kamer heb ik wel eens gelezen) , is het te licht etc.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:02

Voor mij helaas ook erg herkenbaar. Periodes dat ik nauwelijks slaap. Voor mijn werkt een aantal dingen, om alvast in een soort ontspanning te komen: wandelen (in ieder geval inspanning en frisse lucht) in bad gaan en lezen. Maar ik heb het ook wat groter aangepakt door regelmatig een Shiatsu massage te laten verrichten. Dat zorgt bij mij voor totale ontspanning wat ook goed na werkt. En tenslotte heb ik een ritueeltje om het negatieve rondom het slapen weg te halen. Ik zet een kopje slaapthee, neem de tijd om me voor te breiden op het slapen en spray met een "slaap"spray nog even door de slaapkamer. Alles met alles slaap ik de laatste tijd een stuk beter en de zorg over oh ik slaap niet en morgen moet ik weer vroeg op etc. is weg. Even de cirkel doorbroken zeg maar. Want de focus op niet kunnen slapen is het slechtste wat je kunt doen, maar je moet ook een manier vinden om dat weer om te kunnen draaien. Voor mij heeft dit geholpen. Succes. Ik hoop voor je dat je manier vindt om wat meer slaap te krijgen, want niet kunnen slapen is wel erg naar.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:05

Barron schreef:
Voor mij helaas ook erg herkenbaar. Periodes dat ik nauwelijks slaap. Voor mijn werkt een aantal dingen, om alvast in een soort ontspanning te komen: wandelen (in ieder geval inspanning en frisse lucht) in bad gaan en lezen. Maar ik heb het ook wat groter aangepakt door regelmatig een Shiatsu massage te laten verrichten. Dat zorgt bij mij voor totale ontspanning wat ook goed na werkt. En tenslotte heb ik een ritueeltje om het negatieve rondom het slapen weg te halen. Ik zet een kopje slaapthee, neem de tijd om me voor te breiden op het slapen en spray met een "slaap"spray nog even door de slaapkamer. Alles met alles slaap ik de laatste tijd een stuk beter en de zorg over oh ik slaap niet en morgen moet ik weer vroeg op etc. is weg. Even de cirkel doorbroken zeg maar. Want de focus op niet kunnen slapen is het slechtste wat je kunt doen, maar je moet ook een manier vinden om dat weer om te kunnen draaien. Voor mij heeft dit geholpen. Succes. Ik hoop voor je dat je manier vindt om wat meer slaap te krijgen, want niet kunnen slapen is wel erg naar.

Hier ook last van niet snel kunnen inslapen.. Al veel geprobeerd en de ene keer helpt 't wel en de andere keer niet.

Ben wel even benieuwd wat voor spray dat is die "slaap" spray :)