Niet kunnen vertrouwen op lichaam (somatiseren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:13

Im zou je eigenlijk willen aanraden om er sowieso niet zoveel over na te denken, niet iedere dag erbij stil te staan. Waarom zou je? Leef gewoon je leven.
Je moet niet alles kapot willen relativeren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:19

Wat je voedt, dat groeit. Dus negatieve gedachtes zullen alleen maar groter worden. Maar ja, het is zo bedonderd lastig om in je kop positieve dingen te denken als je lijf slecht reageert op bv een avondje lekker biertjes drinken.
Wat al eerder genoemd is; acceptatie. Accepteren dat je lijf nou eenmaal niet zo functioneert als die van een gemiddelde mens, accepteren dat je de dag na dat avondje zuupen van slag is, accepteren dat je brak bent na een nacht slecht slapen. Als je zo'n dag hebt die niet zo tof is, probeer er dan het beste ervan te maken ipv jezelf constant naar beneden te halen, je zal je waarschijnlijk nog rotter voelen, of de dag erna weer rot zijn, terwijl je anders de dag erna waarschijnlijk een stuk fitter zult zijn.

Als ik een hele drukke dag voor de boeg heb, weet ik dat de dag erna enorm crap zal zijn. Die dag is dan echt kwestie van luisteren naar je lijf. Dit kan? Mooi! Daarna zak ik in, jammer, maar dan ga ik plat.
Zelfde met bepaald eten. Gister bv wezen wokken. Ja, da's geheid 1,5 dag last van m'n darmen. Da's jammer, maar ik had er al rekening mee gehouden en ga vandaag dus niet hard sporten oid.
Ik probeer dit nu sinds een paar maanden en jeetje, wat een verschil al!

Ben je bekend met de Wet van de Aantrekking? Zéér interessant! Op het eerste gezicht voor mij echt bladiebla, maar ben nu toch wel overtuigd dat het werkt. Heeft alles met je mindset/manier van denken te maken, wellicht ook interessant voor jou

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:19

Goof schreef:
Im zou je eigenlijk willen aanraden om er sowieso niet zoveel over na te denken, niet iedere dag erbij stil te staan. Waarom zou je? Leef gewoon je leven.
Je moet niet alles kapot willen relativeren.

Dat vind ik mooi gezegd :j
En denken in oplossingen. Zoals nu je man die terug rijd, als je zo slecht wordt van alcohol, laat het dan staan.

Makkelijk praten vanaf de buitenkant. Wil je veel succes wensen. Iedereen heeft wel iets, niemand is 'normaal' en wie ik normaal vind, vind jij abnormaal. :j

Anoniem

Re: Niet kunnen vertrouwen op lichaam (somatiseren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:56

Tip; ga naar een cranio sacraal therapeut. Die helpt je (mij iig) te leren luisteren naar je lijf en lichaam en geest weer in balans te brengen. Ik heb er iig heel veel baat bij!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:14

Joolien schreef:
Ben ik weer ;)

Ik wil hier graag over sparren. Psychisch ga ik best lekker, alleen mijn lijf zorgt ervoor dat ik in een vicieuze cirkel terecht kom -O-

Per dag is het bij het opstaan kijken hoe mijn lijf het doet. Ben ik energiek, hoe is mn rug, doet mn neus normaal(chronisch ontstoken slijmvliezen), of heb ik ander ongemak? De helft van de week heb ik ergens last van, want doordat ik somatiseer, krijg ik van stress heel snel last van mn lijf. Maar nu komt het, mijn lijf laat me dus soms in de steek, waardoor ik nu stress krijg daarvan. 'Oh jeej, gaat mijn lijf het wel doen?' 'Kan ik van mijn lijf op aan?' Waardoor mn hartslag dus omhoog gaat en ik bijv slecht slaap. Dus met tot resultaat, dat ik me slecht voel.
Gisteren had ik het weer, zit ik gezellig op verjaardag bij de buren, met in mn achterhoofd dat ik niet te laat naar bed moet, want vandaag heb ik een feest van mn broer, en moet ik 's nachts terug rijden.
Toen ik naar bed ging, begon ik me daar zorgen om te maken, mede doordat mijn lijf raar reageerde op de 4 radlers(last van mn maag en ook hoge hartslag, zo'n 80 in rust, normaal is dat 55 in rust voor mij), waardoor ik dus onwijs in de stress schoot met tot gevolg dat mijn hartslag uiteindelijk hoog bleef. Uiteindelijk slaap ik dus crap, en word ik wakker alsof ik onder een trein heb gelegen. Ik wil verder slapen, maar ik ben dan al te gestrest voor de hele dag. -O-

En daar word ik dan weer down van en het voelt zoooo ontmoedigend. Ik heb wel tools om stress te reduceren, maar deze stress gaat er dwars doorheen. Dus ik ga kijken naar natuurlijke medicatie om stress te verlagen, want ik ga niet meer aan de zware medicatie, dat vertik ik. Ook heb ik binnenkort nog een afspraak met de psycholoog, en bespreek ik dit uiteraard weer.

Is er iemand die dit herkend? Die bekend is met somatiseren? Die weer het vertrouwen heeft terug gekregen in zijn lijf? Help, want ik wil gewoon 'normaal' kunnen functioneren!

Edit: ik somatiseer overigens al op 'normale' stress voor bijvoorbeeld school.

Klinkt als hyperventilatie ook door je gedachten.

Ik herken het wel uit het verleden nav traumatische ervaring qua gezondheid was ik ook het vertrouwen in mijn lijf kwijt. Dit zorgde bij mij ook voor dat soort gedachten/ hyperventilatie/ stress etc.
Waar ik heel veel baat bij heb gehad is tai chi en dan ook vooral omdat je daarmee je ademhaling leert reguleren zonder dat je er teveel over na hoeft te denken en het uiteindelijk normaal wordt om op die manier te ademen waardoor je ook in je lijft blijft ipv in je hoofd.
En daarnaast lichaamsgerichte therapie om bepaalde "stressoren" van hun lading te ontdoen. (somatic experience, focussen therapie oa)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:16

Ik zie hier een toch wel “gevaarlijk” principe achter.
Sterker gezegd ik ervaar dit zelf als aller moeilijkste stuk van mijn ziek zijn waarbij ik nu gelukkig goede begeleiding krijg met wanneer moet ik wel en niet aan de bel trekken.

Ook bij mij is langere tijd het etiketje somatisch er op geplakt.
Laat het nu toch eens beide zijn.
Dat ik etiketjes heb op het psychische vlak waardoor ik zelfs in de IVA ben beland valt niet te ontkennen
Maar wat een erkenning dat nu mijn lichamelijke klachten zelfs door een instelling als het UWV zijn meegenomen en niet als somatisch heb ik aan mijn man te danken.
Hij vertrouwde mijn moeheid niet waardoor ik mij toch bij de huisarts wendde voor een check up.
Uit die check-up bleek veel te komen.
Astma, verslechterde nierfunctie, cholesterolproblemen en een hartspierziekte
Vorig jaar heeft dan ook in het teken gestaan van MRI’s en andere scans, nierbiopt, bronchoscopie incl biopt. Ook nu zijn we het najaar weer begonnen met twee keer achter elkaar longontsteking, ziekenhuisopname, echo onderbuik, nierfunctie wat verder verslechterde

En wat is het lastig om bij ergere vermoeidheid niet te denken dat het wel psychisch zal zijn want met een nierfunctie van 36 en ontstekingswaarde van 277 voel je je niet fit zeg maar

In mijn geval moet ik dus echt leren om mijn lichamelijke signalen serieus te leren nemen.
En ik ben dankbaar voor de hulp van thuisbegeleiding, begeleiding op mijn dagbestedingsplek en psycholoog hierbij.
Evenals het leren om dan bv dankbaar te zijn dat ze alles goed onderzoeken in plaats van mij dan gelijk in paniek te jagen

Mijn moraal van het verhaal: soms zijn lichamelijke signalen echt lichamelijk en niet psychisch

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:17

Misschien is het een idee om een keer naar een psychosomatisch oefentherapeut te gaan? Daar wordt zowel gekeken naar de psychische kant als de lichamelijke klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:23

ElviraKelan schreef:
Ik zie hier een toch wel “gevaarlijk” principe achter.
Sterker gezegd ik ervaar dit zelf als aller moeilijkste stuk van mijn ziek zijn waarbij ik nu gelukkig goede begeleiding krijg met wanneer moet ik wel en niet aan de bel trekken.

Ook bij mij is langere tijd het etiketje somatisch er op geplakt.
Laat het nu toch eens beide zijn.
Dat ik etiketjes heb op het psychische vlak waardoor ik zelfs in de IVA ben beland valt niet te ontkennen
Maar wat een erkenning dat nu mijn lichamelijke klachten zelfs door een instelling als het UWV zijn meegenomen en niet als somatisch heb ik aan mijn man te danken.
Hij vertrouwde mijn moeheid niet waardoor ik mij toch bij de huisarts wendde voor een check up.
Uit die check-up bleek veel te komen.
Astma, verslechterde nierfunctie, cholesterolproblemen en een hartspierziekte
Vorig jaar heeft dan ook in het teken gestaan van MRI’s en andere scans, nierbiopt, bronchoscopie incl biopt. Ook nu zijn we het najaar weer begonnen met twee keer achter elkaar longontsteking, ziekenhuisopname, echo onderbuik, nierfunctie wat verder verslechterde

En wat is het lastig om bij ergere vermoeidheid niet te denken dat het wel psychisch zal zijn want met een nierfunctie van 36 en ontstekingswaarde van 277 voel je je niet fit zeg maar

In mijn geval moet ik dus echt leren om mijn lichamelijke signalen serieus te leren nemen.
En ik ben dankbaar voor de hulp van thuisbegeleiding, begeleiding op mijn dagbestedingsplek en psycholoog hierbij.
Evenals het leren om dan bv dankbaar te zijn dat ze alles goed onderzoeken in plaats van mij dan gelijk in paniek te jagen

Mijn moraal van het verhaal: soms zijn lichamelijke signalen echt lichamelijk en niet psychisch

Ja het is ook moeilijk, want met mn rug en neusproblemen ben ik veel te lang door gelopen omdat ik dat dan te lang laat sudderen. Ik heb namelijk al 20 jaar lang lichamelijke controles gehad die nooit iets aangaven, behalve een bloeddruk die ietsiepietsie aan de lage kant was.
Maar ik vind t daardoor spannend om weer testen te ondergaan, want je zo ellendig voelen en dan horen dat je niks mankeert, is echt superfrustrerend! Maar goed ik moet nog wel iets laten checken(astma) dus ben benieuwd of daar wat uit komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:20

Het is niet omdat klachten door psychische ellende worden veroorzaakt dat ze niet echt zijn he......
Dat is zo een veel gehoord misverstand.
Lichaam en geest hebben enorm veel invloed op elkaar, en PTSS en andere psychische klachten kunnen een mens letterlijk ziek maken. Het probleem is alleen dat als je alleen de geestelijke klachten behandelt, daarmee de fysieke klachten niet meteen verdwijnen.
Mijn hartklachten waren meetbaar, hyperventilatie was meetbaar. Alleen: als je alleen dat behandelt, verandert er niets. Als je zowel de oorzaak van de klachten als de klachten zelf aanpakt, dan is er hoop op verbetering. Heel veel artsen (al is het tegenwoordig minder) diagnosticeerden een vrouw die PTSS had met borderline, en alle fysieke klachten waren spanning. Duw er een kalmerend middel in en opgelost.
Uiteraard werkt het zo niet, en de medische wereld is zich daar bewust van geworden.
Een correcte diagnose en behandeling kunnen heel veel doen, PTSS is echt oplosbaar probleem, en daarbij de lichamelijke klachten correct diagnosticeren en behandelen is effectief.

Maar het is niet zo simpel als: je hebt psychosomatische klachten, en die zitten dus tussen je oren. Dat is onzinnig.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:02

Avalanche81 schreef:
Het is niet omdat klachten door psychische ellende worden veroorzaakt dat ze niet echt zijn he......
Lichaam en geest hebben enorm veel invloed op elkaar, en PTSS en andere psychische klachten kunnen een mens letterlijk ziek maken. Het probleem is alleen dat als je alleen de geestelijke klachten behandelt, daarmee de fysieke klachten niet meteen verdwijnen.
Mijn hartklachten waren meetbaar, hyperventilatie was meetbaar. Alleen: als je alleen dat behandelt, verandert er niets. Als je zowel de oorzaak van de klachten als de klachten zelf aanpakt, dan is er hoop op verbetering. Heel veel artsen (al is het tegenwoordig minder) diagnosticeerden een vrouw die PTSS had met borderline, en alle fysieke klachten waren spanning. Duw er een kalmerend middel in en opgelost.
Uiteraard werkt het zo niet, en de medische wereld is zich daar bewust van geworden.
Een correcte diagnose en behandeling kunnen heel veel doen, PTSS is echt oplosbaar probleem, en daarbij de lichamelijke klachten correct diagnosticeren en behandelen is effectief.

Maar het is niet zo simpel als: je hebt psychosomatische klachten, en die zitten dus tussen je oren. Dat is onzinnig.

Wauw dat is het ei van colombus voor mij
Genezen van mijn psychische problematiek dan gaat de rest ook genezen

Met alle respect: dat zou opgaan als er voor de lichamelijke klachten geen direct aanwijsbare reden zou zijn.

Joolien dat is ook het lastige. Maar aan de andere kant, mochten ze niets vinden dan wil dat niet zeggen dat er ook niets is. Pas dan kan er wellicht gesteld worden dat al het lichamelijke is uitgesloten en er gesproken mag worden van somatische problematiek. Niet minder erg en er is echt wel iets aan de hand.
Psychische klachten kunnen ook erg vervelend zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:06

Joolien schreef:
Haha, ja wat is normaal? Nja, ik zou graag niet de helft van de week last van mijn lijf hebben, om 7 uur kunnen opstaan zonder dat ik daar een dag van van slag ben, me niet druk om mn lijf te hoeven maken als ik een keer een biertje drink, 3 tot 4 dagen in de week kunnen werken. Dat moet allemaal mogelijk zijn, want feitelijk is er niet zoveel mis met mijn lijf. Misschien dat dat frustreert, het zou moeten kunnen, maar het lukt niet...

Ik vond toevallig vorige week een "planning" van een paar jaar terug van mezelf waar ook zulke dingen op stonden.

Nu zit ik thuis, ben ik gelukkig als ik lekker kan hobbyen en weet je wat? Mijn klachten verdwijnen heel langzaam :j
Het is een lang proces maar juist de acceptatie en rust zorgen er voor dat ik niet zo zeer heel veel meer kan, al kan ik nu wel lekker naar een spelletjesavond terwijl dat eerst ondenkbaar was omdat het in de avond is, maar ik voel me wel zoveel beter mentaal gezien. Of ik ooit kan werken weet ik niet, maar de vraag is ook maar of ik daar echt gelukkig van zou worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:38

Herkenbaar ook hier. Na jaren van worstelen met flinke lichamelijke klachten (voor een groot deel ook niet somatisch) en een onvermijdelijke burn out moet ik mezelf veel meer in acht nemen en veel bewuster omgaan met gedachten, meer reflecteren in rustmomenten.
Voor mijn burn out deed ik vooral en accepteerde ik geen halt vanuit mijn lijf.
Ik moet zeggen dat er nu veel meer verdieping is gekomen en hoewel ik qua productiviteit niet meer dezelfde ben, is de kwaliteit van leven behoorlijk is verbeterd op de inhoud en diepgang. Dat heeft wel geleid tot behoorlijk prioriteiten moeten stellen en snijden ook in leuke activiteiten. Juist die diepgang en een bepaalde levenswijsheid hebben gemaakt dat ik dit ook kon accepteren en loslaten.
Ik zou nu niet meer terug willen. Het is echt flink lastig geweest met loslaten, maar uiteindelijk deed ik achteraf ook wel erg veel.

Ik hoop dat je wat kan met mijn verhaal vanuit mijn ervaringsdeskundigheid.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:53

Ik heb soms het idee dat jij beter voor andere mensen zorgt dan voor jezelf op zich is dit een hele mooi eigenschap. Maar soms moet je een paar kleine stapjes terug doen en weer grotere stappen vooruit zetten. Juist op die momenten dat jouw lichaam aangeeft rust te willen nemen, dan moet je daar ook naar luisteren. Las desnoods over de hele dag verdeeld verschillende pauzes in en ga dan bijvoorbeeld rustig een boek zitten lezen of ga in een balletje lopen knijpen als die stressmomenten komen opspelen.Gun je lichaam rust en nog eens rust het is gewoonweg niet ok om op deze voet verder te gaan. Wellicht loopt het straks erger af en zit je met een burn-out of depressie op de bank. Neem een goede Psygoloog of Psychiater in de arm en leg aan hen je verhaal uit en dan kunnen zij jou vast en zeker verder helpen met hoe je kunt om gaan met deze stressklachten. Veel sterkte.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:56

ElviraKelan schreef:
Avalanche81 schreef:

Hahahahahahahaha!!!!

Ik zou zeggen lees nog eens wat ik schreef :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:58

Dit topic heeft me weer goed aan het denken gezet. Ik ga een afspraak maken met de huisarts om eerst eens te kijken of ik endrometiose heb en of ik astma heb of hyperventilatie. Want ik heb vaak ademhalingsproblemen.

Verder heb ik nu zodra ik wakker wordt een overdreven gevoel van stress, wat zo'n 15 tot 20 seconden begint na wakker worden. Superirritant want voor mijn idee heb ik helemaal geen stress vandaag of ergens anders voor. Ik accepteer wel dat het er is en ga niet teveel graven waar het dan wel vandaan komt.

Ik heb al een lang therapeutisch traject achter de rug die zo goed als afgerond is. Over het algemeen gaat het dus best lekker. Ik heb soms nog wat stomme gedachtes over mezelf maar die kan ik redelijk snel ombuigen. School gaat eigenlijk heel goed. Ik was in het begin weer wat streng voor mezelf maar ook dat heb ik goed kunnen tackelen.
Dus ik ben nog niet 100% vrij van psychische klachten, maar de grootste problemen zijn verholpen. Daarom is het zo lastig dat mijn lijf eigenlijk niet mee doet in dat beter voelen. En doordat ik last van mn lijf heb, voel ik me soms weer onwijs down. Ik heb zo onwijs hard geknokt om te komen waar ik nu ben, waarom doet mijn lijf daar dan niet aan mee? Ik vind het stom!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:25

Sowieso ff je lijf laten checken idd wat ik al zei: het is neit omdat je klachten een psychische oorzaak hebben dat ze niet echt zijn, en astma medicatie zal echt wel verlichting kunnen geven.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:29

Wie heeft jou de term somatiseren verteld? Heb je al eens met een huisarts hierover gesproken?

En waarom neem jij je hartslag op? Daar eerst maar eens mee stoppen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:33

Goof schreef:
Is er al acceptatie van het feit dat je lichamelijk niet altijd fit bent?
Je maakt je nu druk om iets waarop je geen invloed hebt. Als je kunt accepteren dat je de ene dag fitter bent dan de andere en dat los kunt laten kun je zonder stress naar bed.

Ik heb fibromyalgie en weet ook nooit hoe mijn lichaam voelt als ik wakker wordt. So be it, als ik last heb doe ik rustiger aan, pech. Als ik me fit voel is dat mooi mee genomen. Ik ga daar echt niet meer over nadenken.

Dit bovenstaande is de beste tip!.
Helaas ken ik het ook maar als je weet dat iets een andere reactie uitlokt, moet je het dan opzoeken.
soms kun je er niet omheen dat weet ik maar niemand zecht dat je 4 radler naar binnen moet kiepen, blijf bij jezelf doe waar jij je goed bij voelt en blijf voelen.
Ik heb ook vaak gehad dat ik uitgelechen werd of nietmeer gevraagd voor iets ,(tuurlijk baal je er van)Maar ik zit de dag of dagen erna met de problemen en dat wil ik niet!.
En dan is het kiezen, ik weet dat ik niet alles kan maar met goede keuzes wel vaker meer!

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:55

Een huisgenoot van mij heeft dat. Een deel is accepteren en focussen op alles wat er wel is in het leven (bv dankbaarheidsdagboek bijhouden) en voor een deel is er echt wel iets aan te doen, ze heeft een voorgeschreven hoeveelheid rustig fietsen per dag waar ze zich echt aan houdt, ze zingt tegen bepaalde spanning, ze heeft een bepaald soort kloptechniek aangeleerd (EFT?), ze neemt bepaalde massages of osteo en is in psychotherapie geweest ( kunnen ze je oa leren om minder te piekeren) wel volhouden en meerdere artsen bezoeken en osteo en dat kloppen heeft ze er zelf bij gedaan daar had ze geen verwijzing voor. Oja en ze doet vrijwilligerswerk voor uurtje of anderhalf per week (heel knap) en dat helpt ook geloof ik.

Sterkte!

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:09

Als je toch langs de huisarts gaat, gelijk even checken of je niet last hebt van een allergie want dat kan ook hele rare dingen met je lichaam doen van ademhalingsproblemen (ontstoken slijmvliezen in de neus, benauwsheid etc.) tot hartkloppingen en gevoel van zwakte.
Sterkte in iedergeval.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:16

Avalanche81 schreef:
ElviraKelan schreef:

Hahahahahahahaha!!!!

Ik zou zeggen lees nog eens wat ik schreef :')

Laten we het er maar ophouden dat vanmorgen nog sliep
Sorry hihi

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:21

haha geaccepteerd meid :) geen probleem

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:18

Joolien schreef:
Dit topic heeft me weer goed aan het denken gezet. Ik ga een afspraak maken met de huisarts om eerst eens te kijken of ik endrometiose heb en of ik astma heb of hyperventilatie. Want ik heb vaak ademhalingsproblemen.

Verder heb ik nu zodra ik wakker wordt een overdreven gevoel van stress, wat zo'n 15 tot 20 seconden begint na wakker worden. Superirritant want voor mijn idee heb ik helemaal geen stress vandaag of ergens anders voor. Ik accepteer wel dat het er is en ga niet teveel graven waar het dan wel vandaan komt.

Ik heb al een lang therapeutisch traject achter de rug die zo goed als afgerond is. Over het algemeen gaat het dus best lekker. Ik heb soms nog wat stomme gedachtes over mezelf maar die kan ik redelijk snel ombuigen. School gaat eigenlijk heel goed. Ik was in het begin weer wat streng voor mezelf maar ook dat heb ik goed kunnen tackelen.
Dus ik ben nog niet 100% vrij van psychische klachten, maar de grootste problemen zijn verholpen. Daarom is het zo lastig dat mijn lijf eigenlijk niet mee doet in dat beter voelen. En doordat ik last van mn lijf heb, voel ik me soms weer onwijs down. Ik heb zo onwijs hard geknokt om te komen waar ik nu ben, waarom doet mijn lijf daar dan niet aan mee? Ik vind het stom!

De etiketjes die psychiaters /psychologen opplakken maak je daar svp niet al te druk om. Dit kan zo weer omslaan in ander etiketje. Ook is het een verzekeringskwestie. Zonder etiketje plakken worden ze niet vergoed. Het geeft misschien wel aan dat je je lichaam de schuld geeft. Terwijl ik denk dat je je lichaam serieus moet nemen. Heb je pijn, al is het in je grote teen, heb je het recht dat te onderzoeken. Komt daar niks uit dan weer je dat het waarschijnlijk niet iets is maar 100% zekerheid kun en zul je daar nooit over krijgen. Boos worden, je lichaam de schuld geven,helpt dat?
Je kunt je afvragen in hoeverre het helpfull is die oordelen.
Het is zoals het is. Pijn moet je in mijn ogen serieus nemen. Het is een signaal dat er ergens iets klem loopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:33

Heb je ook al aan BSR gedacht? Het klinkt in mijn oren als een uitgeput lichaam dat te lang onder chronische stress heeft moeten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:09

Iris82 schreef:
Heb je ook al aan BSR gedacht? Het klinkt in mijn oren als een uitgeput lichaam dat te lang onder chronische stress heeft moeten leven.

Te lang chronische stress heb ik sowieso gehad. Wat is bsr?