Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:40

Ik vind dat mensen te snel zichzelf gekwetst voelen, en niets meer kunnen incasseren. Ik vind dat vooral vervelend voor mensen, aangezien het zoveel makkelijker is om bepaalde dingen op een positieve manier te bekijken.. Velen horen alleen maar de negatieve dingen, en dan is het inderdaad niet moeilijk om jezelf gekwetst te voelen. Maar als sommige nu eens eerst nadenken over iets dat tegen ze gezegd word, zonder daar meteen vol tegen in te knallen en je emoties los te laten, dan kun je aan heel veel kritiek (goed bedoeld of niet) iets van leren. Maar jezelf continu in een slachtofferrol plaatsen word niemand beter van..
Het leven is een grote les, en positieve gedachtes leveren meer op dan negatieve reacties ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:41

Sonja_vR schreef:
gewicht , of dat nu te hoog of te laag is, is gewoon iets wat gevoelig ligt
en waar veel mensen een mening over hebben en helaas ook denken te vinden dat die mening gehoord moet worden.
zo ook de meningen waar nog wel eens een verkapt waarde oordeel in verpakt zit .
ik wil het best met mensen over overgwicht hebben, maar ik krijg zo godsgruwelijk de schijt van mensen die mij wel even denken te moeten vertellen hoe ik bijvoorbeeld afvallen zou moeten aanpakken, of vinden dat ik af moet vallen en me daar op afrekenen
of uberhaupt mensen die iemand met overgewicht zien (ook al is het maar een paar kilo) en denken dat ze daar iets over moeten zeggen, why?
what the fiets makes you think dat iemand met een gewichtsprobleem op jouw mening zit te wachten
en dit telt net zo goed voor iemand met ondergwicht

je weet namelijk als buitenstaander helemaal niets over iemand, behalve het oppervlakkig/hetgeen wat je ziet
iemand met onder of overgewicht kan gewoon blij zijn met hoe ze er uit zien/in hun vel zitten
of juist niet, er kunnen medische en/of psychische zaken aan te grondslag liggen, of het gewicht is een psychische belasting, als er dan mensen die er an sich geen reet vanaf weten en er net zo min wat mee te maken hebben zich er tegen aan gaan bemoeien , daar kan ik idd chagrijnig van worden

want weet je , ondanks dat er genoeg mensen zijn waarmee je er een normaal gesprelk mee kunt voeren, zijn er ook de mensen die er voor zorgen dat je niets meer durft te eten in het openbaar ivm blikken, staren, tot ronduit hondsbrutale asociale opmerkingen, of dat je de hond uit laat en er daadwerkelijk mensen langsrijden en je poedersuiker toeroepen door een open raam van de auto , mensen die varkensgeluiden maken als je langsloopt, mensen die je keihard afrekenen op een zwembandje,
enig idee wat dat met een mens doet?
nogal logisch kan gewicht daardoor nogal een gevoelig onderwerp zijn
en dan heb ik het over het hele spectrum, over of ondergwicht want geloof me, bij ondergewicht kunnen de bemoeienissen en meningen van derden net zo invasief zijn

daarnaast, tuurlijk mag je overal wat van vinden,maar moet je die dan ook maar altijd uiten/opdringen/spuien? denk je nu echt dat iedereen maar altijd op de mening van een ander zit te wachten?
ik ben van mening dat mensen gewoon eens wat meer hun mening voor zich zouden moeten houden tenzij er om gevraagd word

edit: aangezien dit op MWS staat laat ik het hele paardrijden stuk links liggen btw , dat is weer een hele andere discussie

Dank je voor je uitgebreide reactie. Is idd de bedoeling om het paardengedeelte hier niet echt bij te betrekken.
Nee, ik heb echt geen idee wat dat met een mens doet. Ik weet wel dat ik me, toen ik zwaarder was, daar niet gelukkig mee voelde. Maar om structureel te worden nageroepen, nee, ik weet niet wat dat met iemand doet. Maar voel jij de daardoor "verplicht" om af te vallen? Of denk je "dikke vinger, ik voel me prima zoals ik ben"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:41

CharmingS schreef:
Ik vind dat mensen te snel zichzelf gekwetst voelen, en niets meer kunnen incasseren. Ik vind dat vooral vervelend voor mensen, aangezien het zoveel makkelijker is om bepaalde dingen op een positieve manier te bekijken.. Velen horen alleen maar de negatieve dingen, en dan is het inderdaad niet moeilijk om jezelf gekwetst te voelen. Maar als sommige nu eens eerst nadenken over iets dat tegen ze gezegd word, zonder daar meteen vol tegen in te knallen en je emoties los te laten, dan kun je aan heel veel kritiek (goed bedoeld of niet) iets van leren. Maar jezelf continu in een slachtofferrol plaatsen word niemand beter van..
Het leven is een grote les, en positieve gedachtes leveren meer op dan negatieve reacties ;)
Ik volg het andere topic waar hierover een discussie is ook en ik ben het iedere keer zó eens met jouw reacties!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:42

CharmingS schreef:

Hier ben ik het ook wel erg mee eens. Maar dat vind ik overall gelden, niet alleen mbt gewicht. Tegenwoordig is iedereen wel gediscrimineerd, heeft een bijzonder iets waardoor een bijzondere aanpak vereist is, voelt iedereen zich aangevallen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:46

njcgregoor schreef:
listiglistje schreef:
Dan daarbij het is haar paard, haar lijf.... waar bemoeien wij ons mee! Leef je eigen leven...

Ik denk dat mensen zich ermee bemoeien denkend voor het paard. Het is en blijft een beest die er niet voor is gemaakt om iemand op zijn rug te hebben en het lijkt me meer dan logisch dat de ruggenwervel er altijd onder lijd, maar extra bij een zwaargewicht. :j

Er zijn wel meer dingen die niet goed zijn voor een paard maar waar bijzonder veel minder op gehakt wordt. Het is kennelijk ook wel een ding waarover mensen graag hun mening kwijt willen.

Alhoewel ik vind het ook zo opvallend dat het niet altijd bij alle Bokkers is. Wat maakt het dat het ene stevige persoon op een pony altijd zonder commentaar een topic kan posten, terwijl het bij de ander altijd uit de hand loopt?

Het is wel zo dat als er een iemand over begint het vaak bijzonder ontaard.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:52

Mag helaas daar niks over zeggen.. Maar vind dat wel een beetje gek omdat iedereen hier op bokt zo over dierenwelzijn loopt te hameren, en dit opeens allemaal zomaar kan.. Spijt me zeer, maar daar ga ik niet in mee.. Ook heel erg jammer dat mensen daar niks over durven te zeggen vanwege een aantal moraalridders die bij iedere opmerking hun kast leeg trekken..

Gewicht is inderdaad een ding in de maatschappij, en iedereen moet lekker naar binnen duwen wat ze willen, maar val een ander daar niet mee lastig. In Nederland valt het nog mee, maar toen ik nog in Amerika woonde en boodschappen ging doen bij de wallmart, zag ik altijd meerdere mensen met obesitas in zo'n scootmobiel de chips en frisdrank afdeling plunderen. Maar je mag er niets van zeggen want die mensen kunnen een "ziekte" hebben..

Ik geloof niet dat er ook maar een ziekte is op de wereld, waar je echte maar dan ook echte obesitas van kan krijgen. Het kan er mee te maken hebben dat je wat aan komt, maar als je een beetje zelf respect hebt (wat voor ieder voor zich is en mij niks aan gaat) dan pas je daarop je eten aan.

Om even mezelf als voorbeeld te nemen, ik heb de aanleg om snel dik te worden. Ik werkte eerst full time met paarden 10 jaar lang gedaan, reed 8-9 paarden per dag en liep gemiddeld 20 km per dag. Toen ik daarmee stopte en op kantoor kwam te werken heb ik mijn eetpatroon daar op aangepast naar 6 x kleine beetjes te eten en meer na werktijd gaan bewegen.. Aangezien ik dat op het begin niet deed en daardoor snel in gewicht aan kwam.

Niemand vind het leuk om dik te zijn, en niet voor het maatschappelijke beeld, maar ook omdat het ontzettend ongezond is om overgewicht te hebben. Dit is geen aanval naar niemand toe,maar er word te snel geroepen dat mensen er niks aan kunnen doen als ze overgewicht hebben. Maar daar is zeker wat aan te doen!

Nogmaals is het niet mijn bedoeling om hier mensen mee op hun tenen te trappen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:53

chevax schreef:
Dank je voor je uitgebreide reactie. Is idd de bedoeling om het paardengedeelte hier niet echt bij te betrekken.
Nee, ik heb echt geen idee wat dat met een mens doet. Ik weet wel dat ik me, toen ik zwaarder was, daar niet gelukkig mee voelde. Maar om structureel te worden nageroepen, nee, ik weet niet wat dat met iemand doet. Maar voel jij de daardoor "verplicht" om af te vallen? Of denk je "dikke vinger, ik voel me prima zoals ik ben"?

de nare reacties die ik omschrijf waren niet structureel, maar kwamen wel voor in een bepaalde periode van mijn leven
en het erge was, ik was wel dik, maar niet extreem dik , echt niet
maar ze gaven mij indertijd alleen maar een schop nog verder het gat in , totaal niet helpend of wat dan ook, indertijd was ik gewoon depressief en dergelijke opmerkingen bevestigen alleen maar dat je idd het niet waard bent en laat maar , op naar de volgende vreetbui om al je emoties maar weg te vreten
of een lekker potje zelfbeschadigen.... klinkt heftig, is het ook
maar ik ben dus heel erg tegen een hele hoop bemoeienis van derden,
zeker omdat heel veel goedbedoelde meningen gewoon heel erg het tegenovergstelde effect kunnen hebben , je weet als buitenstaander te weinig om maar aan te nemen dat je mening uberhaupt enigszins een correcte basis heeft

iemand met een grote neus ga je ook niet het kaartje van een plastisch chirurg in zijn/haar handen duwen om maar even een dwarsstraat te noemen

misschien ben ik ook wel gewoon ouderwets oid? maar ik vind echt dat mensen gewoon eens wat vaker gewoon hun mond zouden moeten houden en ipv kritiek iets positiefs zouden moeten zeggen

over of ondergewicht is iets wat best wat impact kan hebben op een persoon, het kan legio oorzaken hebben en een hele struggle zijn om op dat gewicht te blijven, laat staan aan te komen of af te vallen
waarom iemand daar nog even met de neus in wrijven/mee om de oren slaan ?

nogmaals, dit geld wat mij betreft voor heel veel dingen,

CharmingS ik ben het wel met je eens dat er een hoop dingen zijn waar mensen gewoon eens niet om zouden moeten zeiken... een cabaretier die geintjes maakt bijvoorbeeld en waar dan mensen van over de flip gaan, dan denk ik regelmatig idd " grow the fiets up" ik heb overgewicht, maar een goeie grap kan ik echt wel om lachen etc , maar er is een verschil tussen satire, cabaret etc en mensen je mening opdringen terwijl niemand er op zit te wachten
en meningen, het ligt er ontiegelijk aan hoe een mening verpakt word
ik kan een goed geformuleerde mening heel wat beter hebben dan een lompe opmerking de wereld ingeslingerd onder het mom "ik heb een mening en ik moet en zal gehoord worden "

edit: maar onder en overgewicht zijn gewoon lastig , theorethisch kan iedereen heel goed weten hoe het moet, maar de psychologie er achter kan het allemaal best wat lastig en ingewikkeld maken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 22-10-18 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:54

listiglistje schreef:
Het is kwetsend, niemand is voor zijn lol te dik, vaak zit daar veel emotionele of fysieke problematiek achter schuil...

Niet specifiek naar jou bedoeld. Maar deze reactie lees ik toch regelmatig. Waarom is het dan kwetsend? Dat begrijp ik dan niet zo. Dat men zwaarder of dik is is toch een feit? Dat weet diegene zelf dan toch ook. Bij mijzelf is het in elk geval niet zo dat met het komen van de kilo’s mijn nuchtere verstand verdwenen is. En ik snap ook echt wel dat ik met deze kont niet op een arabiertje moet gaan zitten. Dus rij ik momenteel niet. Als ik dun maar veel te lang was geweest is het toch ook niet kwetsend.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:55

chevax schreef:
CharmingS schreef:

Hier ben ik het ook wel erg mee eens. Maar dat vind ik overall gelden, niet alleen mbt gewicht. Tegenwoordig is iedereen wel gediscrimineerd, heeft een bijzonder iets waardoor een bijzondere aanpak vereist is, voelt iedereen zich aangevallen.

Als je het dan over lessen leren wil hebben: Als je niets aardigs te zeggen hebt, hou dan je mond... Of wat je vind mag je houden....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:57

Zimbabwe, dat idd,
of wat je vind, mag je bij de gemeente brengen : gevonden voorwerpen loket :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:03

troi schreef:
Ik denk dat het probleem niet zozeer het onderwerp is maar de manier waarop. Gewicht lijkt eindeloos gedram en gepreek uit te lokken. Een simpel ‘dank je voor het advies maar ik negeer het’ wordt totaal niet geaccepteerd.

Dit dus.

Ik ben te zwaar, en gelukkig, en mijn man is gelukkig met mij. Mensen vinden het wel eens nodig daarover te beginnen, geen probleem, ik ben zelf ook zeer recht door zee.

Maar als ik dan aangeef dat ik wél gelukkig ben komt 9 van de 10 keer, "Dat kan toch niet?! Bla bla bla bla blaaaaaaaa"

Ik kies ervoor om 'ongezond' te zijn, ik kan mezelf prima in de spiegel bekijken en zonder schaamtegevoel over straat of naar de sauna.

Wel vind ik dat mensen zoals ik zich ernaar moeten kleden, ik (wij) moet(en) wel eerlijk tegen mijzelf (onszelf) zijn. Als het niet past, past het niet. Als het niet staat, staat het niet.

Daar heb ik wel problemen mee.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:05

zimbabwe schreef:
Als je het dan over lessen leren wil hebben: Als je niets aardigs te zeggen hebt, hou dan je mond... Of wat je vind mag je houden....

Waarom is het in jouw ogen dan niet aardig, als er iets over gezegd wordt ?

Dat is volgens mij het hele probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:05

Charming, maak jij dan mee dat iemand er tegenin knalt als er iets kwetsend wordt gezegd? Ik denk namelijk dat juist heel veel mensen hun gevoel niet laten blijken als er iets tegen ze gezegd wordt wat niet zo aardig is?
Maar goed, dan ga ik van mezelf uit. Moest er 2 weken geleden nog aan denken, we hadden ons jaarlijkse buurtfeest. We moesten ergens naartoe een paar kilometer verderop, diegenen die op de fiets naar ons verzamelpunt waren gekomen gingen dus fietsen, wij waren lopend en een aantal waren met de auto. Dus regelen wie bij wie in de auto ging. Man en ik gingen bij een buurman in de auto (80 plusser). Hij maakt een 'grapje' over mij, hopelijk zou de auto niet doorzakken. Ik vond het enorm kwetsend, ik zwijg dan, kies ervoor om hem daar niet op aan te spreken. Waarom? Om de lieve vrede te bewaren maar het deed me heel erg pijn. En ik vraag me dan af, waarom mag men zoiets zeggen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:07

BloemBloem schreef:
zimbabwe schreef:

Wat is het nut dat je er iets over zegt? Waarom vind jij dat je er iets over mag zeggen?

Kinke

BloemBloem, zeg jij dan ook tegen iemand die volgens de huidige standaard niet knap is: goh, jij bent ook niet moeders mooiste he?

CharmingS

BloemBloem schreef:
zimbabwe schreef:

Dit dus..

Vooral op het internet kun je een ander zijn non verbale houding niet zien, dus moet je gokken wat het is.. Je kan echt van heel veel dingen (vooral advies/kritiek) iets negatiefs maken. Terwijl je het ook positief kunt proberen te bekijken..

leeslampje

KimD schreef:
troi schreef:
Ik denk dat het probleem niet zozeer het onderwerp is maar de manier waarop. Gewicht lijkt eindeloos gedram en gepreek uit te lokken. Een simpel ‘dank je voor het advies maar ik negeer het’ wordt totaal niet geaccepteerd.

Dit dus.

Ik ben te zwaar, en gelukkig, en mijn man is gelukkig met mij. Mensen vinden het wel eens nodig daarover te beginnen, geen probleem, ik ben zelf ook zeer recht door zee.

Maar als ik dan aangeef dat ik wél gelukkig ben komt 9 van de 10 keer, "Dat kan toch niet?! Bla bla bla bla blaaaaaaaa"

Ik kies ervoor om 'ongezond' te zijn, ik kan mezelf prima in de spiegel bekijken en zonder schaamtegevoel over straat of naar de sauna.

Wel vind ik dat mensen zoals ik zich ernaar moeten kleden, ik (wij) moet(en) wel eerlijk tegen mijzelf (onszelf) zijn. Als het niet past, past het niet. Als het niet staat, staat het niet.

Daar heb ik wel problemen mee.

Jullie reacties doen me denken aan een interview in de NRC van afgelopen weekend, dat toepasselijk genoeg heet "Ik heb het recht om blij te zijn met mijn omvang":

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/18/ik ... g-a2624864

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:08

Kinke schreef:
BloemBloem, zeg jij dan ook tegen iemand die volgens de huidige standaard niet knap is: goh, jij bent ook niet moeders mooiste he?

Wat is volgens het huidige standaard knap dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:10

maakt dat wat uit? Ok...zeg jij tegen iemand die jij 'lelijk' vindt, ook: goh, ik vind jou echt lelijk zeg.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:10

Kinke schreef:
Charming, maak jij dan mee dat iemand er tegenin knalt als er iets kwetsend wordt gezegd? Ik denk namelijk dat juist heel veel mensen hun gevoel niet laten blijken als er iets tegen ze gezegd wordt wat niet zo aardig is?
Maar goed, dan ga ik van mezelf uit. Moest er 2 weken geleden nog aan denken, we hadden ons jaarlijkse buurtfeest. We moesten ergens naartoe een paar kilometer verderop, diegenen die op de fiets naar ons verzamelpunt waren gekomen gingen dus fietsen, wij waren lopend en een aantal waren met de auto. Dus regelen wie bij wie in de auto ging. Man en ik gingen bij een buurman in de auto (80 plusser). Hij maakt een 'grapje' over mij, hopelijk zou de auto niet doorzakken. Ik vond het enorm kwetsend, ik zwijg dan, kies ervoor om hem daar niet op aan te spreken. Waarom? Om de lieve vrede te bewaren maar het deed me heel erg pijn. En ik vraag me dan af, waarom mag men zoiets zeggen?

Ik denk in real life bij de een wel en de ander niet.. Ligt aan de persoon. Ikzelf zou er wel iets van zeggen als het kwetsend is of overkomt.

Maar via de PC of telefoon of wat dan ook, zie je een ander niet. Dus mensen voelen zich eerder gekwetst en beledigt omdat je niet kan zien of weten hoe de ander het bedoeld, dingen komen soms wat lomper uit de hoek als bedoeld is..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:13

Kinke schreef:
maakt dat wat uit? Ok...zeg jij tegen iemand die jij 'lelijk' vindt, ook: goh, ik vind jou echt lelijk zeg.

Jij trekt het echt helemaal uit verband.

Het kan juist ontzettend aardig zijn, om iemand naar de reden te
vragen waarom er onder c.q. overgewicht is. Dat is precies wat iemand hier bovenstaand
eerder beschreef met hoe je het zelf opvat. Ga je jezelf zielig zitten vinden door altijd maar
het slachtoffer te zijn, of ga je er wat aan doen, als dit een mogelijkheid is :)

Zie de reactie van KimD, hoe heerlijk is dat! Zelfacceptatie!

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:15

Mag ik vragen wat jullie vinden van het onderstaande?

Wat maakt het dat de ene persoon het wel mag zeggen en de ander niet?

Een dokter, vriendin en vaak ouder mag het wel.
Een buitenstaander iemand van het tegenovergestelde geslacht vaak niet.
(slechts voorbeelden is natuurlijk voor iedereen anders).... maar dit vraag ik me wel eens af.

een vriendin zat uren tegen me te vertellen dat ze wilde afvallen, maar toen haar moeder zei dat ze moest afvallen (in een grap) werd ze meteen boos en verdrietig.

en ja het doet pijn als iemand een opmerking maakt over iets waar je zelf al niet blij mee bent of moeilijk kan veranderen.. maar waarom de ene wel en de ander niet ? omdat het dan ineens de realiteit word ? of ? omdat het juist de mensen zijn van wie je het niet wil horen?

ik weet niet of ik nu iets raars zeg maar ik heb dit zovaak gezien en ik snap het niet.

ik vind vooral het gezeik er omheen vervelend denk ik, en het taboo, zit je lekker in je vel top, zit je dat niet doe er wat aan, heeft iemand iets te zeggen: boeie er zijn genoeg andere mensen op de wereld

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:15

CharmingS schreef:

Helemaal mee eens dat mensen zich te snel gekwetst voelen. Het Calimero-complex noem ik het. Iedereen heeft tegenwoordig Recht op zijn persoonlijke complex blijkbaar. Laaggeschoolden mogen niet meer laaggeschoold genoemd worden, MBO'ers moeten "student" genoemd worden, als je bij The Voice of een andere talentenshow meedoet dan moet er altijd eerst een dramaverhaal verteld worden (je bent minimaal gepest en doet nu mee om je pesters eens wat te laten zien) en sinds vandaag is melk ook al discriminatie vanuit witte mensen, las ik. Stap uit die slachtofferrol, het is niet aantrekkelijk en je wint er niks mee.

Voor mij mag iedereen trouwens dik, dun, dwerg, reus, maaknietuit zijn. Alleen als je met overgewicht wel op een paard gaat zitten vind ik dat geen goed idee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:18

maar vragen naar een reden is natuurlijk heel iets anders dan wat Sonja bijvoorbeeld zegt, iemand een varken noemen, geluiden maken et.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 15:19

CharmingS schreef:
Dit dus..

Vooral op het internet kun je een ander zijn non verbale houding niet zien, dus moet je gokken wat het is.. Je kan echt van heel veel dingen (vooral advies/kritiek) iets negatiefs maken. Terwijl je het ook positief kunt proberen te bekijken..

Volgens mij heb jij de kern wel te pakken. Volgens mij (amateur-gewauwel van de kouwe grond ;-) ) is het dan zo dat op het moment dat ik tegen een bekende zou zeggen "goh, je bent toch wel stuk zwaarder dan van de zomer" dat meteen wordt gezien als een waardeoordeel. Terwijl ik er niet meer of minder mee zeg dan ""goh, je bent toch wel een stuk zwaarder". Ik bedoel daar niet mee dat je minder waard bent, dat je lelijk bent, dat je weet ik veel wat. Ik bedoel dan gewoon dat ik zie dat je wat dikker bent, net zoals ik zou zeggen "goh, je bent wel bruin geworden van de zomer". En waarom zou ik dan zeggen dat iemand zwaarder is? Weet ik niet, om dezelfde reden als ik zou zeggen dat het me opvalt dat iemand bruiner is, of een ander jurk aanheeft of is afgevallen. Gewoon, omdat je het ziet, maar zonder waarde er aan te koppelen.
Dus niet per definitie negatief.