Lipriempje doorsnijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 01:17

Bij Mn zus is het weggehaald toen ze een jaar of 14? Was je ziet er niks van..

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 05:33

Bij mij ook weggehaald toen ik een jaar of ........ 12? was..? Wel vanwege een andere reden maar nooit last van gehad. Bij mij hangt er ook geen restje dus ik vermoed dat t niet alleen doorgeknipt is maar gewoon helemaal verwijderd. Ik heb er nooit last van gehad verder. M’n aangezicht is nog altijd hetzelfde! :D
Wel zei m’n vader altijd dat ik moest oppassen op de fiets als t hard waaide, dat m’n bovenlip niet omhoog waaide over m’n gezicht heen! _O- (hele flauwe grap hahaha)

Maar volgens mij mis je niks aan dat dingetje, bij mij maakt het een spleetje tussen m’n voortanden. Dat heb ik nu niet meer maar verder dus nooit als een gemis ervaren!

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:24

Bij mij hebben ze hem weggebrand toen ik jaar of 11 was i.v.m. beugel, hij liep tussen mijn twee voortanden door en duwde die dus uit elkaar. Weinig last van gehad en tanden staan nu prachtig. Veranderde niets aan mijn lippen hoor. ;-)

chanicha

Berichten: 12189
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:29

Bij mij tijdens een kaakoperatie weggehaald, ik was toen 44, en heb nergens last van hoor.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:41

Ik ben ook echt als de dood voor naalden en ben dan ook iedere keer onder narcose gegaan met een gasmasker. En ja, daar heb ik in Nederland erg voor moeten vechten maar het kan wel. In België doen ze daar gelukkig helemaal niet zo moeilijk over.

Toen ook meer infuus zetten, dat mag je doen, maar nadat ik onder zeil ben.

Ben 1x bijna van de operatie tafel opgestaan en weggegaan omdat ze alsnog willen prikken. Dus zo bang ben ik ervoor haha.

Ik kan geprikt worden, maar op mijn tijd als ik er mentaal klaar voor ben en niet eerder. En soms met bloed prikken duurt dat 20 minuten. Of gewoon niet :+ Ik waarschuw wel altijd netjes, dat als ze te snel gaan, dat ik dan automatisch ga slaan. Dat werkt wel haha.

Succes en geloof me, die operatie is echt een eitje (en ik heb hem ook gedaan en dan nog een paar graden erger erna ;))

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:53

RoyceMack schreef:
pmarena schreef:
Bij een baby stelt het inderdaad normaal gesproken niks voor, maar ik begrijp dat het bij iets oudere kinderen al een stuk vervelender kan zijn en dan kan ik me voorstellen dat het voor een volwassene ook tegen kan vallen.

Ik vind "je kan er misschien ooit last van gaan krijgen" persoonlijk geen goede reden om iets te laten wegsnijden. Maar iemand anders kan daar anders over denken :) Er zijn ook zat over-ijverige tandartsen die liefst meteen al je verstandskiezen uit gaan graven ook al heb je er op dat moment totaal geen last van.

Ik kan me wel voorstellen dat het aanlokkelijk klinkt om dat lipbandje meteen mee te laten nemen als je dan toch onder zeil bent. Aan de andere kant...dan komt dat er ook nog eens bij als wond, naast de gaten die je al overhoudt aan die getrokken verstandskiezen.... en waarvoor dan precies? Voor iets waar je wellicht nooit last van gekregen zou hebben...?

Ik zou als ik jou was even heel goed de potentiële voordelen tegen de potentiële nadelen afwegen :j
Ook proberen een beetje beeld te krijgen van hoe groot de kans nou eigenlijk is dat je nu nog serieus last gaat krijgen van dat lipbandje want je bent ook geen groeiend en wisselend klein kind meer maar je bent zachtjes aan wel aardig af :P


Ik dacht altijd net zoals jij..
Waarom iets weghalen waar je geen last van hebt. Dat heb ik 4 jaar volgehouden tot dat ik zo nu en dan wel een paar dagen last kreeg van die rotkiezen.
Elke keer drukte de tandarts me op het hard:je bent een keer aan de beurt. Je kunt het beter zelf plannen wanneer ze eruit gaan dan met pijn moeten wachten op een plekje dat ze je kunnen helpen.
Daar hebben ze natuurlijk wel gelijk in.
Vandaag is er een foto gemaakt van mn kaken en blijkt dat er een gat in mn verstandskies zit. Daar kan ik niet bij met mn stoker of tandenborstel. Dus vroeg of laat ben ik de sjaak.
Beter voorkomen dan genezen.
En ik ben echt een persoon die een heeeele hoge drempel over moet om zoiets te laten doen. Dus dit heeft al 4 jaar voorbereidingstijd gehad:P.

Van dat lipbandje heb ik geen last en wil het best laten inknippen als ik daarmee voorkom dat mijn voortand beneden bloot komt te liggen. Dan ben ik veel verder van huis.ik ben daar heel bang voor dat zoiets gebeurt. Ik ben er zoeen die nachtmerries heeft dat mn tanden er ineens uitvallen :p

Ik ben gewoon heel benieuwd of mn onderlip dan niet ineens gaan hangen ofzo.


Joh dat heb ik al jaren dat 1 verstandskies een paar dagen een beetje gaat zitten duwen en het tandvlees door dat duwen wat ontstoken aanvoelt ofzo. Na een paar dagen is het dan weer over.

De laatste keer was ergens dit jaar en daarvoor was de laatste keer een jaar of 10 geleden :P
En daarvoor zat er ook telkens een paar jaar tussen.

Zolang ze geen echte problemen geven laat ik er zelf ook geen probleem van maken :)

Maar als je er echt een gat in ziet zitten of dat soort dingen dan heb je een hele goede reden om het wel aan te pakken natuurlijk :j

De ene tandarts is ook veel fanatieker wat zulke dingen betreft dan de ander.

Als het jou een goed gevoel heeft om allerlei potentiële problemen in 1 keer aan te pakken en je vertrouwt er op dat het inderdaad weer gerepareerd kan worden (serieus....kan dat?) dan zou ik zeggen: doen!

Het lijkt me ook extreem sterk dat je er een hanglip van krijgt :D

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:10

Wat hierboven wordt aangehaald wordt verward met iets anders, bij babies wordt vaak het tongriempje doorgehaald en niet het lipriempje. Door een tekort tongriempje kunnen kindjes moeilijker drinken en bepaalde klanken slechter uitspreken, als ze pech hebben.

DiantaM
Berichten: 11280
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:20

tyleysmiley schreef:
Wat hierboven wordt aangehaald wordt verward met iets anders, bij babies wordt vaak het tongriempje doorgehaald en niet het lipriempje. Door een tekort tongriempje kunnen kindjes moeilijker drinken en bepaalde klanken slechter uitspreken, als ze pech hebben.

Dat is niet juist, ook het lipriempje wordt vaak gekliefd. Bij mijn zoontje ook gedaan. Gaat dan wel vaak om het bovenlipje.

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:57

Nope, ook het lipbandje. Hier bij die kleine tongriempje 2x gekliefd omdat de eerste keer door een prutser gedaan was.... de 2e keer meteen ook het bovenste lipbandje meegenomen.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:15

Bij mij is het lipriempje (wist niet eens dat het zo heette) door de schooltandarts doorgeknipt, was wel van de bovenlip. Geen idee meer hoe oud ik toen was, waarschijnlijk rond de 10 jaar. Ik kreeg er een hechting in en ik voel nu nog een klein knobbeltje, maar verder geen last van gehad. Ik kan me er weinig van herinneren, ik geloof dat ik een verdovingsprik in mijn tandvlees of gehemelte heb gekregen. Binnen 5 minuutjes stond ik weer buiten.

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:03

Pff wat een heftige (en foutieve) aannames allemaal hier!

Ts, je gaat er aan de buitenkant en met lachen ed NIETS van zien, je voorkomt wel dat je op lange termijn je ondertand(en) verliest. Ik zou het dus zeker aanrader. Ik kan je ook alvast beloven dat je van je verstandskiezen meer last gaat krijgen dan van je lipbandje. Veel beterschap alvast!

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 17:30

De tandarts vertelde mij dat het laten verwijderen van verstandskiezen onder narcose veel minder herstelperiode geeft dan met plaatselijke verdoving. De reden daartoe is dat men toch tegendruk of spanning op de kaakspieren zet waardoor de kaakchirurg meer kracht moet leveren. Hierdoor krijg je vaak ook meer schade aan spieren. Onder narcose is alles ontspannen en hebben ze meer ruimte om te werken. Tevens zit er geen verstijfde hark in de stoel maar een flexibele lappenpop haha.

Het maakt me opzich niet veel uit, ik hou er rekening nee qua werkplanning. Maar aangezien er duidelijk al een gat in 1 van de kiezen zit en ik in de toekomst helemaal niks meer wil horen over verstandskiezen, gaan ze er gewoon allemaal uit. In 1 keer.

Fijn om te lezen dat de mensen zonder intact lipriempje hier niets van merken.

iiSunshine

Berichten: 1275
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:13

al een ouder topic, maar ik heb toch een vraag er over. ik ben binnenkort ook aan de beurt. mijn onderste lipriempje moet worden doorgesneden ivm teruggetrokken tandvlees bij 1 ondertand. mijn vraag is alleen; hoelang hebben jullie last gehad na de ingreep? en dan doel ik op name in de richting van hoelang bleven jullie thuis van school/werk.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:28

iiSunshine schreef:
al een ouder topic, maar ik heb toch een vraag er over. ik ben binnenkort ook aan de beurt. mijn onderste lipriempje moet worden doorgesneden ivm teruggetrokken tandvlees bij 1 ondertand. mijn vraag is alleen; hoelang hebben jullie last gehad na de ingreep? en dan doel ik op name in de richting van hoelang bleven jullie thuis van school/werk.


Ik heb die ook doorgesneden om die reden (niet zelf gedaan uiteraard) tegelijk met m'n verstandskiezen die eruit gingen. De arts vertelde al dat Ik langer last zou hebben van dat lipriempje dan van m'n wonden. En dat klopte ook. Ben een week zoet geweest om met die tanden (gebrek aan) weer beetje op de rit te komen en weer enigszins pijnvrij te kunnen leven. Maar heb echt nog wel een zeurende irritante pijn gehad een week nadat ik weer gestart was met werk.
Echt heel vervelend was dat. Maar je kunt wel gewoon alles qua eten en drinken. Tis gewoon een vervelend gevoel.

iiSunshine

Berichten: 1275
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Lipriempje doorsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:50

hmm, dat klinkt niet echt hoopvol :+ maar dat maakt niet uit, fijn dat je iig eerlijk (en snel!) antwoord geeft. was het wat te onderdrukken met paracetamol of dat ook niet? gelukkig dat ik wel alles kan eten en drinken.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 03:16

iiSunshine schreef:
hmm, dat klinkt niet echt hoopvol :+ maar dat maakt niet uit, fijn dat je iig eerlijk (en snel!) antwoord geeft. was het wat te onderdrukken met paracetamol of dat ook niet? gelukkig dat ik wel alles kan eten en drinken.

Het ergste randje kon ik onderdrukken met ibuprofen. Dat moest ik de eerste 3/4 dagen echt iedere 1,5 uur hebben om de pijn van de verstandskiezen dragelijk te houden, dus daar teerde dat lipriempje fijn op mee. Dus eigenlijk begon ik dat ding pas na 5 dagen te voelen en was voornamelijk irritant. Ik heb zo gauw mogelijk de ibu afgebouwd omdat het niet heel best voor je maag is.