Even over dat je veel dingen doet, dat dwangmatige, dat doe je om een reden. Vind die reden, als je namelijk weet waarom je iets doet, kun je er iets mee.
Een voorbeeld, sommige mensen durven niet stil te zitten omdat ze anders beginnen te voelen, iets wat heel naar kan zijn voor sommige mensen. Door maar bezig te gaan, hoef je dat gevoel niet toe te laten. Ga maar eens op de bank zitten na je ontbijt, en kijk maar eens wat er gebeurt in je lijf. Wat voel je waar? Kramp in je buik, een band om je borst, je keel die wort dichtgeknepen etc. En dan welke gedachtes komen daarbij op? 'Ik ben waardeloos als ik nu niks doe', 'als ik niks doe dan vind mijn partner me niet meer leuk' of wat dan ook. Schrijf het op, ontdek je gevoel en je gedachtes en bespreek dat met je partner en je psycholoog. En dan wordt het interessant, want dan ga je kijken waar het vandaan komt. WErd je vroeger thuis alleen maar gezien als je iets deed? Heb je iets meegemaakt waardoor je nu perse de controle wilt bewaren? Het kan van alles zijn, ga maar eens zoeken. En soms is het voor de hand liggend, soms ook niet. Maar het is zeker een interessante zoektocht waar je veel aan kunt hebben.
Over beweging, ik ben daar snel allergisch voor dat mensen altijd maar roepen dat je moet bewegen, want ik was zo depressief als een krant waardoor ik niet kon bewegen