Verstandskiezen trekken, narcose?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:40

Ik had een lokale verdoving (voelde de spuit niet eens, moest de tandarts zelfs vragen of hij het al gedaan had := ) en het was er echt zo uit! Heb dit nu 3x bij de tandarts gedaan en niet bij de kaakchirurg. Amper bloed en het doet echt geen pijn! Don't worry. :(:)
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 15-10-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:40

Ik heb eerst een consult staan zodat de kaakchirurg mij alles kan vertellen en dan gaan we samen bespreken hoe we de behandeling gaan doen.
Zij schrijven geen medicatie uit/voor voor zo’n behandeling wanneer je angstig bent.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:40

Ik heb 4 weken terug mijn 4 verstandskiezen onder volledige narcose laten trekken. Ik mocht niet kiezen voor een plaatselijke verdoving anders had ik dat zeker gedaan.

Moest eerst 5 tot 7 dagen blijven ( hartpatiënt... ) maar mocht gelukkig eerder naar huis.

Tegen misselijkheid kunnen ze je iets in het infuus geven, ik werd vroeger onder narcose nooit misselijk dus zijn ze mee gestopt.

Complicaties van narcose zijn alleen niet niks. Je zicht kan achteruit gaan, ik heb altijd een jaar na narcose een hele lage bloeddruk en zo zijn er nog veel bijwerkingen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:41

TS, ik snap je angst hoor! Ik vind de tandarts ook vreselijk. Ik had al een afspraak staan om mijn verstandkiezen te laten verwijderen, maar heb die afgezegd nadat een gewone kies trekken mij erg tegenviel.
De verdoving en het trekken aan mijn kies zelf deed geen zeer. Maar de kracht die ze zette deed zo'n zeer aan mijn kaakgewricht. Ik was de hele tijd bang dat het zou ontwrichten. Mijn onderkaak staat wat te ver naar achteren en als ik lang met mijn mond open moet liggen schiet hij soms vast. Ook daar had ik angst voor.
Het duurde 55 min. voor ze die ene kies eruit had en 2 weken lang heeft mijn kaak geknapt als ik mijn mond open deed. Gek werd ik er van, vooral tijdens het eten.
Omdat mijn verstandkiezen onder nog niet door zijn zou een kaakchirurg het doen. Ik heb uit angst die afspraak direct afgebeld. 4 jaar verder en ze zitten er nog gewoon in.

Ik durf het ook niet te proberen. Als ze eenmaal bezig zijn kun je niet meer terug. Bij die gewone kies stond het zweet me op mijn rug. Nadien heb ik gewoon bijna iemand in het verkeer over het hoofd gezien omdat ik er zelf met mijn hoofd niet bij was.

Ik zou het echt eens heel goed overleggen. Welke opties je hebt en de voor- en nadelen er van. Niet op eigen houtje medicatie nemen.
Ik mocht het niet onder narcose laten doen. Ze vonden mij niet bang genoeg overkomen. Maar dat kwam weer omdat ik op dat moment slechts voor een foto kwam en om een afspraak te maken en ik wist dat ik die zo weer af kon zeggen.

NYC2B

Re: Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:43

Oh dat is ook wel een nadeel ja, ik heb hypermobiliteitssyndroom dus al mijn gewrichten zitten vrij(wel) los, dus ook mijn kaakgewricht. Dan ga ik dat iig wel even aangeven.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:54

TS, ik weet (deels) hoe je je voelt want ik heb een fobie voor naalden. Op mijn 17e kreeg ik mijn eerste doorverwijzing naar de kaakchirurg, en ik heb ze pas onlangs alle 4 laten trekken (ben nu 23) omdat ik eerder niet durfde. Ik heb ook afgewogen of ik onder een roesje behandeld zou worden, maar heb dit niet gedaan omdat ik bang was dat ik dan mijn angst zou 'voeden' en dan ook bij ingrepen in de toekomst een roesje zou 'moeten'. Ik wilde daar niet afhankelijk van worden.

Wat ik wel heb ingenomen is diazepam. (De laatste keer dat ik een injectie kreeg was ik vol in de paniek geschoten, en daarom was ik heel bang dat ik mezelf bij de kaakchirurg volledig voor gek zou zetten en het spreekuur uit zou laten lopen). Ik had nog nooit eerder zoiets ingenomen, maar hierdoor is het bij mij een positieve ervaring geworden (nooit verwacht dit te kunnen zeggen!) Ik hoop hierdoor in de toekomst gewoon zonder behandeld te kunnen worden, want ik zal maar een keer naar de SEH moeten voor een hechting o.i.d. en dan is een roesje er ook niet bij.

Tijdens de ingreep zie je zelf niks, geen bloed, geen boortje etc. Er lag bij mij een afdekdoek over mijn gezicht met een gat bij je mond. Dit vond ik persoonlijk heel fijn, en dit heeft mij echt rustig gehouden.

Bij mij moesten 2 kiezen geboord worden (lagen horizontaal), en 2 getrokken. Het geluid van het boren is niet hard, en vond ik ook echt niet vervelend. Vooraf dacht ik juist dat echt een hard geluid zou zijn waar je een beetje van kan schrikken. Was in mijn geval dus totaal niet zo! Boren vond ik zelfs fijner dan het trekken, omdat het (naar mijn mening) rustig is.

Tip: ik zou vragen om een rustige kaakchirurg als je je afspraak gaat maken. Hij vertelde bij mij steeds wat hij ging doen, en ook al voelde ik totaal niet wat hij aan het doen was, ik vond het wel fijn om te horen hoe ver we waren. Ook hebben we van te voren samen de foto's bekeken en besproken wat er zou gebeuren en hoe.

Ik weet natuurlijk verder niets over jou medische historie, maar je zou met je huisarts kunnen bespreken of hij een diazepam o.i.d. voor kan schrijven in een voor jou passende hoeveelheid, zodat je het niet meteen met een narcose hoeft aan te pakken (en het zelf nog steeds niet meemaakt maar wel angst ontwikkeld) maar het zelf wel meemaakt en kan ervaren (net als ik) dat het wellicht minder eng is. Op deze manier kan je wellicht net als ik een stap vooruit zetten met je angst!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:02

Ik was ook naar voor dat geluid (dat achteraf dik meeviel) en mijn chirurg heeft toen liedjes gezongen :') het was in een blipje voorbij! Ik heb van bloed of napijn niks meegekregen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:06

NYC2B schreef:
Ik heb eerst een consult staan zodat de kaakchirurg mij alles kan vertellen en dan gaan we samen bespreken hoe we de behandeling gaan doen.
Zij schrijven geen medicatie uit/voor voor zo’n behandeling wanneer je angstig bent.

Dat kun je wel via de huisarts krijgen.
Ik heb toen ook contact oogenomen en uitgelegd dat ze mij niet verdoofd kregen omdat ik zo stijf stond van de stress en angst. Ik heb toen pillen gekregen (iets dat eindigt op -pam) waar ik helemaal stoned van werd.
Prima +:)+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:07

Ik heb het ook gevraagd, maar de chirurg zei dat als er geen zwaarwegende reden was om volledige narcose te doen de kosten niet vergoed worden. Dat was een aantal jaar geleden 1000 euro. Toen was ik heel snel om. Viel uiteindelijk harstikke mee, heb twee keer tien minuten in de stoel gelegen met muziek op en het was zo klaar.

Goof, waarschijnlijk was dat oxazepam. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:07

NYC2B schreef:
Oh dat is ook wel een nadeel ja, ik heb hypermobiliteitssyndroom dus al mijn gewrichten zitten vrij(wel) los, dus ook mijn kaakgewricht. Dan ga ik dat iig wel even aangeven.

Ik wil je echt niet bang maken met mijn verhaal, maar ik lees veel dat het allemaal niks voorstelt en dan overvalt het je straks misschien heel erg.

Ik vond dus vooral dat geduw en getrek en de kracht om mijn kaakgewricht pijnlijk en eng. Ik hoorde van veel mensen dat een kies trekken weinig voorstelde en het er zo uit zou zijn. Het duurde bij mij toch maar mooi 55 min. Nu stond er wel moeizame extractie op de specificatie, maar ik was toch maar mooi weer net die pechvogel.

Dus mijn advies is echt om alles goed te bespreken en duidelijk aan te geven waar je bang voor bent. Laat niet over je heen lopen of jezelf wegzetten als een aansteller.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:08

Goof schreef:
NYC2B schreef:

Dat kun je wel via de huisarts krijgen.
Ik heb toen ook contact oogenomen en uitgelegd dat ze mij niet verdoofd kregen omdat ik zo stijf stond van de stress en angst. Ik heb toen pillen gekregen (iets dat eindigt op -pam) waar ik helemaal stoned van werd.
Prima +:)+

Diazapam....wegspoelen met een borrel nee, niet echt proberen!!!....hele dag lol!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:08

Ik bevind me in de zelfde situatie, ik heb hier namelijk ook een enorme angst voor. Naalden heb ik geen probleem mee, de rest wel :') Ik weet niet wat het is maar ik schiet echt compleet in de noodloop als ik aan verstandkiezen trekken/tandarts algemeen denk. Ik heb ook een verleden met paniekaanvallen. Jaaaren geleden voor het laatst bij de tandarts geweest, toen is er ook een foto gemaakt om te kijken of ik mijn verstandskiezen heb, maar ik ben dus vergeten of ik die heb of niet :+

Ik ben nu 20 en er komt op dit moment nog niets door, maar ben me al wel aan het verdiepen in de opties voor wanneer het mogelijk zo ver is. Ik denk wel dat er te makkelijk gedacht wordt over narcose. Wil wel graag met de HA de andere opties bespreken.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:11

Ik heb de eerste 3 laten trekken, dat leverde 3 weken stress vantevoren op en een week spierpijn in mijn hele lijf van het aanspannen van mijn spieren :+

De laatste is er onder narcose uit gegaan. Wat een rust was dat, ik kreeg daarna wel een bacterie in de kaakholte dus ben na een dag of 2 flink ziek geworden maar met ab was dat na een dag of 3 ook weer over.

Het is dat ik er geen meer heb :D anders was ik weer voor een narcose gegaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:13

Cowboy55 schreef:
Het hangt een beetje van de vorm van de wortels af, maar i.h.a. komt het spul er met een plaatselijke verdoving prima uit. Niks engs of gevaarlijks aan. Ik zou in elk geval nooit kiezen voor narcose en (weer) een paar miljoen hersencellen verliezen en extreme verwarring/een psychose te riskeren.

Overigens ga je na afloop waarschijnlijk iets meer last krijgen van de 'gaten' in je onderkaak dan wanneer het ging om je bovenkaak. Bij de bovenkaak helpt de zwaartekracht om de troep in je mond kwijt te spelen..... :+

Zou je van narcose hersencellen kunnen verliezen?Ik heb laatst wel een narcose gehad (voor een ander soort operatie). Ik heb niets gevoeld en ben niet misselijk geweest.Maar misschien ben ik nu dommer?Maar serieus,is dat echt zo van die hersencellen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:15

anjali schreef:
Zou je van narcose hersencellen kunnen verliezen?Ik heb laatst wel een narcose gehad (voor een ander soort operatie). Ik heb niets gevoeld en ben niet misselijk geweest.Maar misschien ben ik nu dommer?Maar serieus,is dat echt zo van die hersencellen?

Ik heb wel eens begrepen van wel ja. Maar ik heb ook begrepen dat we zoveel hersencellen hebben dat we er best een paar kunnen missen.....althans de meesten van ons. Die anderen worden profvoetballer..... :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:16

NYC2B schreef:

Dat is normaal idd eerst een consult :j

Je maakt jezelf echt bang. Wat bij mij helpt, want ik ben ook een stresskip, is in dat consult precies bespreken hoe alles gaat lopen en wat je wilt.
Als je dus bang bent voor bloed geef dat dan aan, dan kan hij je gelijk gerust stellen en vertellen dat je geen bloed gaat zien, of er iig voor zorgen dat je dat niet gaat zien.
En bespreek wat voor jou helpt; moet hij precies zeggen wat hij gaat doen, of juist niet. Wil je van tevoren weten wat er allemaal gaat gebeuren (kennis is macht en neemt angst weg)
Wil je pillen, wil je muziek erbij, of wil je gewoon dat die gast z’n kop houdt; bespreek het gewoon wat dat neemt meestal veel van de angst weg.

Ik kan tegenwoordig de meest vreselijke dingen zo goed doorstaan :P

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:16

TS, gewoon lekker doen hoor.
Mijn vriend had dit in zijn verzekering zitten en die is dus naar de kaakchirurg gegaan, en heeft onder narcose alle 4(!) zijn verstandskiezen laten trekken. Zou ik persoonlijk ook nooit gedaan hebben, maar hij vond het helemaal top. Hij was ook niet bang oid, maar wilde gewoon volledig onder narcose :')
Nergens last van gehad en heeft lekker uit kunnen op de uitslaapkamer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:18

Cowboy55 schreef:
anjali schreef:

Ik heb wel eens begrepen van wel ja. Maar ik heb ook begrepen dat we zoveel hersencellen hebben dat we er best een paar kunnen missen.....althans de meesten van ons. Die anderen worden profvoetballer..... :D

Ja, het werkt echt niet best op je hersenen en je hele lijf.
Daarom doen ze tegenwoordig de meeste operaties met een ruggenprik.
Narcose wordt steeds minder gebruikt en met reden, de bijwerkingen en mogelijke complicaties zijn echt niet tof.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:26

verootjoo schreef:
Ja, het werkt echt niet best op je hersenen en je hele lijf.
Daarom doen ze tegenwoordig de meeste operaties met een ruggenprik.
Narcose wordt steeds minder gebruikt en met reden, de bijwerkingen en mogelijke complicaties zijn echt niet tof.

Ik heb nog even zitten speuren. Of het je hersencellen kost is niet duidelijk, wel dat het gevolgen kan hebben voor je geheugen....zeker als je voorheen al geheugenproblemen had . Dat zal ook de reden zijn waarom je wel eens van ouderen hoort dat ze 'niet goed' uit de narcose zijn gekomen.

Overigens schijnt het qua geheugenverlies niet uit te maken of je narcose of ruggenprik hebt gehad. Wat ik je wel uit eigen ervaring kan vertellen is dat een narcosekater de smerigste kater was die ik ooit heb gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:30

Ja ouderen met al bestaande geheugenproblemen krijgen idd regelmatig een delier na narcose. Maar ook van blaasontsteking, dus ja :+

Narcose werkt op je hele lichaam, ruggenprik verdoven ze alleen vanaf waar er geopereerd moet worden, meestal maar je halve lichaam dus.
Dus minder spul in je lijf nodig, dat maakt denk ik ook dat de meesten zich beter voelen na een ruggenprik dan narcose.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:31

Vanwege een enorme angst voor de tandarts en een volledig verkeerde ligging van mijn verstandskiezen heb ik ze begin dit jaar (in overleg met de kaakchirurg) alle vier onder narcose uit laten boren. Ondanks mijn angst vond ik het heel erg meevallen, ook de weken erna vielen erg mee. Goed koelen en goed schoonhouden, dat is wel echt belangrijk. En met behulp van pijnstilling is het echt goed te doen. Wel had ik nog even een verstijfde onderkaak (waarschijnlijk toch iets te ver open gehouden oid tijdens de ingreep icm hypermobiel zijn), maar na enkele dagen was ook dat weer over.
Ik zou het dan ook zo weer doen, het is zo gepiept en je hebt er waarschijnlijk nauwelijks last van achteraf. ;)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:38

Ik heb begin dit jaar mijn verstandskiezen laten trekken, alle 4 in twee keer.
En uiteraard had ik ook angst (want ik denk dat niemand met plezier zoiets zou laten doen :P) maar ook bij mij is het heel erg meegevallen!

Ze worden eruit getrokken en daarna krijg je een watje tussen je kiezen die je dicht moet houden voor een aantal uur. Dit was het enige waar een beetje bloed op zat van de hele behandeling.

Ik zou zeker goed nadenken over narcose!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:47

Ik ben ook geen held als het om de tandarts gaat en ik keek erg op tegen de verdoving. De eerste 2 kiezen gingen prima. Die zaten recht en waren er uit voor ik het in de gaten had. Ik had langer last van de verdoving dan van het trekken zelf. Ook de wond was snel genezen.

Mijn andere kies lag horizontaal. Die hebben ze moeten breken en met veel gepiel hebben ze de wortel eruit gekregen. Dat grapje kostte 3 kwartier. Tussendoor moest ik nog extra verdoofd worden. Daar was een narcose wel fijn geweest want ze hebben nogal lopen trekken, boren en porren. Naderhand had ik nekpijn. Ik kreeg complimenten dat ik zo rustig bleef maar van binnen was het pure paniek :') maar ja je kunt niet met een wortel nog in je kaak weg rennen.

Goede keus om het met je chirurg te bespreken. Die kan van te voren goed inschatten of het ingewikkeld wordt om ze te trekken. Persoonlijk zou ik bij rechte kiezen niet voor een narcose gaan omdat je meer last van de narcose hebt dan dat het dan toevoegt. Maar goed als je bang bent dat je in paniek raakt dan is een narcose wel te beargumenteren

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:53

Ik zou eerder een roesje vragen dan een narcose.
Narcose is heftig.
Met een roesje krijg je echt geen paniekaanval meer.
En juist als je bang bent voor overgeven zou ik geen narcose willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:59

Bij narcose ben je volgens mij minder\niet in staat om bloed of stukken kies uit je ademhalingswegen te houden.Als je bij bent,gaat dat reflexmatig.bij mij is 1 verstandskies getrokken,met gewone plaatselijke verdoving. Pijn voelde ik niet maar die tandarts zat wel flink te wrikken,dat was een rotgevoel.Daarna een watje erin. Thuis heb ik een fles wijn leeggedronken en het was over.