Minimalisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:33

J_emma schreef:
Azmay schreef:

Wat voor soort dingen zijn dat dan? Dat heb ik eigenlijk nooit..
Maar op zich is een of twee keer per jaar iets lenen wat je verder nooit gebruikt handiger dan het zelf hebben. Wij hebben een hogedrukspuit die door de halve straat weleens geleend wordt, en omgekeerd lenen wij ook weleens dat soort apparaten :-)


Reserveonderdelen die ik al jaren had liggen, een vaas die al tijden stond omdat ik nooit bloemen heb, bakjes in formaten waar ik normaal nooit wat heb tot het moment dat het weg is, restjes verf waar ik niets aan had, een oud laken die achteraf bijzonder handig geweest was bij het schilderen.

Soms snap ik wel waarom mensen hoarders worden
:')



Haha :)
Je moet ook wel de goede dingen weggooien.. ;-)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:37

Goof schreef:
Hoe voller mijn huis, hoe voller mijn hoofd. Ik word daar heel geirriteerd van. Ik zal dus nooit prullen en souvernirs ofzo kopen.
Wel kan ik erg gelukkig worden van nieuwe dingen kopen maar dat zijn dan dingen waar ik iets aan heb en waar ik mezelf af en toe op trakteer zoals bijvoorbeeld een een mooie nieuwe plant (voor binnen of in de tuin), nieuwe boeken etc. Maar ik koop dus zelden iets.
Het is zo erg zelfs dat ik laatst enorm veel zin had om iets voor mezelf te kopen, maar gewoon serieus geen idee had wat dus uiteindelijk heb ik ook maar niks gekocht :+


Dat herken ik ja! Ik krijg ook al acuut weerstand om iets te kopen als een winkel behoorlijk vol is. Dan lijkt alles op elkaar, is het allemaal even zinloos en inwisselbaar en hoeft het al niet meer.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:39

Goof schreef:
Hoe voller mijn huis, hoe voller mijn hoofd. Ik word daar heel geirriteerd van. Ik zal dus nooit prullen en souvernirs ofzo kopen.
Wel kan ik erg gelukkig worden van nieuwe dingen kopen maar dat zijn dan dingen waar ik iets aan heb en waar ik mezelf af en toe op trakteer zoals bijvoorbeeld een een mooie nieuwe plant (voor binnen of in de tuin), nieuwe boeken etc. Maar ik koop dus zelden iets.
Het is zo erg zelfs dat ik laatst enorm veel zin had om iets voor mezelf te kopen, maar gewoon serieus geen idee had wat dus uiteindelijk heb ik ook maar niks gekocht :+

Herkenbaar! Ik weet ook onderhand dat als ik naar de winkel ga voor een ronde WWILF (what was I looking for) ik geheid thuiskom met een prul dat ik niet nodig heb. Dat doe ik nu ook eigenlijk nooit meer. Behalve met kleding :7.

Ik krijg het liefst consumeerbare cadeau's, dingen die op gaan als ik het gebruik en niet in een kast gaan verstoffen. Of plantjes :D.

Voor heel veel dingen geldt: 1 is genoeg. Oogpotlood, schaar, handtas. Mijn favoriete dingen gebruik ik het liefst dagelijks. Ik doe niet aan dingen voor speciale gelegenheden (tafelkleed/servies/..), een feestjurk daargelaten. Het is zonde als dingen in de kast liggen te wachten op dat ene speciale moment. Als ik iets bewaar omdat het nog goed was en als 'reserve' kan dienen dan was het kopen van een nieuwe kennelijk ook niet écht nodig.

Ik hecht geen waarde aan spullen. Gaat het kapot, jammer dan, alles is vervangbaar. Neemt niet weg dat ik wel baal als ik mijn iPad heb laten vallen hoor, maar so be it, kan er niks aan veranderen. Het meeste is dood plastic of dood blik. En verder zijn spullen een stuk minder interessant als je bedenkt dat je ze niet alleen moet aanschaffen, maar ook onderhouden opslaan afstoffen repareren verzekeren en vervangen als er weer iets anders/mooiers op je wensenlijstje is gekomen.

Een abonnement op de bieb scheelt me veel geld (met 2 boeken lenen per jaar heb ik het abonnementsgeld eruit) plus het voorkomt een boekenkast vol papieren bakstenen. De mooiste boeken die ik vaker lees heb ik bewaard, de rest is weg.

Niet alles wordt vervangen. Onlangs gingen de rolgordijnen in de woonkamer stuk. We hebben er ook nog inbetweens hangen en een zonnescherm. Rolgordijn eruit, daglicht erin, mooi, niks meer aan doen.

Resumé: Minder meuk geeft voor mij minder gedoe en meer focus op de belangrijke en positieve zaken.
Tot zover mijn eerste onsamenhangende mijmeringen bij dit thema :z

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:42

Zeker herkenbaar! Toen mijn huis nog helemaal vol stond met prullen en andere dingen, vond ik het ook heel moeilijk om mijn huis fatsoenlijk schoon te houden. Ik wist niet waar te beginnen omdat mijn hoofd er veel te vol van zat. Nu mijn huis zo veel is opgeruimd lukt dat prima! Mocht ik moeten verhuizen, ben ik echt met 1 verhuiswagentje en 1 dag klaar ^_^ en dat voelt goed.

Janneke2

Berichten: 22958
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:53

Citaat:
de documentaire gaat over de drang om spullen te kopen cq hebben, om een geluksgevoel te creëeren. De makers proberen over te brengen dat geluk niet voortkomt uit spullen of shoppen en dat juist een minimalistische lifestyle (dus leven met zo weinig mogelijk spullen) je gelukkig en tevreden maakt.

Ik ken dit als de dopamine paradox.

Iets vinden/ kopen geeft ons mensen (voormalige jagers/ verzamelaars) een geluksgevoel. Met name vrouwen schijnen hier heftig op te reageren.

....maar die vreugde is van korte duur.
"Het hebben van de zaak, is het einde van het vermaak."

En om gelukkig te zijn of te worden heb je idd totaal geen 'spullen' nodig.
Wel goede menselijke relaties, gezondheid kan geen kwaad, veiligheid, balans tussen rust en belasting/ uitdagingen en zoiets als de schone kunsten of spiritualiteit.
Citaat:
Nu ik de docu heb gezien besef ik ineens hoe normaal het is om bepaalde dingen te (willen) kopen, ondanks dat je ze eigenlijk niet nodig hebt of amper zult gebruiken.

Organisaties als tell sell kennen dit principe en verdienen er bakken geld mee.

'Trap er niet in' is een verstandig besluit.

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:59

Anna79 schreef:
Aangezien we binnenkort gaan verhuizen ben ik flink aan het opruimen. Ik vind het heerlijk om minder dingen te hebben. Gewoon alleen wat je nodig hebt. Ik kan wel echt genieten van mooie dingen.
Bij nieuwe aankopen denk ik na over de duurzaamheid. Niet te veel hebbedingetjes, maar dingen die ik langdurig ga gebruiken, zo ook met kleding.


Dit heb ik ook gedaan. Wij zijn gaan samenwonen en daarna twee keer verhuisd. Wat een zooi hadden wij!

Van de eerste keer verhuizen al veel geleerd wat betreft troep opruimen, maar de tweede keer nog meer. "Heb ik dit het afgelopen jaar in handen gehad?... Niet? Weg!"

Nog steeds ruim ik ook, ik besef steeds meer en meer dat bewaren nutteloos is.

Wat betreft boeken en dergelijke, ik koop ze, lees ze en doe ze weg. Alleen boeken die echt een indruk achter hebben gelaten, die mogen blijven.

Toevallig deze week gezegd of we die ene kast die in de woonkamer staat ook niet eruit zouden doen. :+

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:25

Ik lees even mee.
Zoals iemand al benoemde, dat heb ik ook, van een rommelig huis met veel troep wordt ik gewoon gestrest.

Ik koop al bijna niks meer, maar ben met geld ook echt een vrek. Bijna alles gaat naar de paarden.

Maar had een paar jaar geleden wel maanden zo'n bui dat ik allerlei prul kocht. Dat zwerft nou nog door mn huis. Binnenkort eens opruimen!

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:55

Ik heb de docu 2 jaar geleden ook gezien en ben er sindsdien ook veel mee bezig. In de twee jaar was ik genoodzaakt 3x te verhuizen en wát een opluchting was het om alles voor de verhuizing nog even door te lopen of ik het a) gebruikte of nog ging gebruiken of b) ik er intens gelukkig van werd (emotionele waarde van bijvoorbeeld een gitaar die ik van mijn grootouders heb gekregen als klein kind).

Voor mij werk een kledingrek ipv dichte kast ook heel goed omdat ik precies zie wat ik heb. Alles wat ik het seizoen niet kan dragen gaat in een koffer tot het weer zover is. Het aantal kledinghangers wat ik heb is fix, dus als alles bezet is dan heb ik ook niet meer de neiging om maar iets bij te kopen tenzij het onmisbaar is. Wat ik ook een handige tip vond is al je kledinghangers andersom ophangen en weer recht als je het kledingstuk hebt gedragen. Zo zie je na een tijdje precies wat je wel/niet draagt en zo kan je ook weer selecteren :Y)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:00

Leuk onderwerp. Ik koop vrijwel niks wat ik niet nodig ben. Praktisch gezien kom ik dan niet uit met geld.
Maar mijn ervaring leert dat ik het later weg flikker.
Zo ben ik wel ruim voor mijn honden. Ze hebben van alles teveel en goede kwaliteit spullen. Ben met alles ook blij. Dragen ze iets echt niet meer bv een tuig dan gaat het in de verkoop.
En hebben ze iets nodig dan komt het er ook.
Bijvoorbeeld. Wij speuren sinds kort. Detectie werk.
Dat wilde wij ook thuis doen. Zo”n plank aanschaffen was erg duur. Zelf een gemaakt. Mega blij mee

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:35

Ik ben ook begonnen hiermee. Merk dat mijn huis veel opgeruimder is. Maar hoe doen mensen dat met kinderen? Ik vind het lastig zeker nu de feestdagen voor de deur staan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:43

Wat ik van kennissen en van wat blogs weet die ik volg
-Deels Praktische kadoos i.p.v. allemaal ronmelspul
En natuurlijk i.p.v. kuddes met troep
Zomaar een paar goeie dingen waarvan je zeker denkt te weten dat ze er daadwerkelijk langer dan een week blij mee zijn

En met enige regelmaat het bestaande spul eens sorteren
Alles wat stuk is weg of repareren
Alles waar echt niet meer mee gespeeld word verkopen of doneren etc

moonsparkle
Berichten: 21814
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:04

Ik denk vaak als het werk teveel wordt of als ik het ooit echt niet meer naar mijn zin heb door de maatschapij verkoop ik de heleboel en ga met een tent op zoek naar de plek waar ik kan leven van de natuur.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:20

8nnemiek schreef:
Wel vind ik dat mijn huis gezellig moet blijven. Ik ben wel eens bij een echte minimalist binnen geweest, en die had in de woonkamer letterlijk alleen een bank, een tv aan de muur en een witte, dichte kast.. en één boek lag in de kamer. Ik vond dat zo kil..


Dat inderdaad!

Ik ben me ook veel meer bewust geworden in wat voor een meer-meer-meer cultuur we eigenlijk leven. Constant meer geld willen verdienen en duurdere spullen kopen, maar waarom eigenlijk? Ik word daar eigenlijk helemaal niet gelukkiger van. Uiteraard is het wel fijn om genoeg te verdienen om fijn te kunnen wonen, gezond en goed eten te kopen en nog wat over te hebben om leuke dingen te doen.

Ik koop nu minder, maar als ik dan iets koop is het wel van betere kwaliteit. Ik kan tegenwoordig ook echt een soort geïrriteerd raken als mensen heel trots vertellen dat ze iets super goedkoop van de Primark hebben. Ze realiseren zich gewoon niet dat die prijs zo laag is omdat er ergens anders op bespaard wordt (materiaal, arbeidsomstandigheden), maar ik wil dan ook weer niet de moraalridder gaan uithangen...

Janneke2

Berichten: 22958
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:17

moonsparkle schreef:
Ik denk vaak als het werk teveel wordt of als ik het ooit echt niet meer naar mijn zin heb door de maatschapij verkoop ik de heleboel en ga met een tent op zoek naar de plek waar ik kan leven van de natuur.

...ook in Nederland zijn er mensen die leven in een compleet legale yurt.
Bestand tegen windkracht 12 en min 30.
Mooie moestuin erbij en je bent een heel eind.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:30

Zo ik heb mijn keukenkastjes uitgeruimd. Zondag naar de Ikea. Alles even bijpassend halen. Heb nu 3 verschillende soorten borden in Mn kast. Kon er iemand blij mee maken en ook met kopjes en glazen. Dus zondag even alles naar Mn zin kopen en overal 4 stuks van. Ineens al mijn kasten leeg. :+

Koop van een serie die ze altijd hebben, dus geen gedoe meer als iets stuk gaat. Had een hele mooie set van villeroy en Boch. Maar daarvan was niks meer los te krijgen.

Hoe doen jullie dat? Hier sneuvelt er nog weleens iets namelijk. Ik kies nu voor goedkoop dus daardoor. Mijn gedachte was ik neem duur zodat het lang meegaat. Eindstand is: van de 6 diner borden heb ik er nog 3, van de diepe borden nog 2, van de ontbijtbordjes 1. Soepkommen 0 :')

Mijn vriendin doet al langer met het 0,50ct servies van de Ikea dan ik met mjjn dure.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:38

Hier sneuvelt er tot dusver bar weinig *klopt af*. Na bijna zes jaar is de stand 1 koffiekopje, 1 ontbijtbord en 1 schaaltje. Ik heb wel een jaar terug mooi porseleinen servies gekocht en het oude weggegeven. Ik hoop dat het lang meeegaat en anders zien we dan wel weer :D.

Ik ben nu mijn digitale meuk aan het minimaliseren. Fotoboeken zijn toch echt waardevoller dan 2360 ongesorteerde iPhone foto’s ergens in een mapje. Leuk die 100 foto’s van mooie zonsondergangen in de stad, maar ik kijk ze nooit terug.
Nadat ik van de vakanties een fotoboek heb gemaakt wil ik per jaar een fotoboek met de highlights maken. De mooiste foto’s bewaar ik dan ook digitaal en de rest kan weg gok ik zo. Hoe doen jullie dat?

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:53

Ik sla alles op, op mijn cloud. Super chill aangezien er dus ook niks op je pc of telefoon meer staat. Het kan ook niet stuk zoals een externe harde schijf. En het kan niet kwijt raken.

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:45

Sunrise19 schreef:
Ik ben ook begonnen hiermee. Merk dat mijn huis veel opgeruimder is. Maar hoe doen mensen dat met kinderen? Ik vind het lastig zeker nu de feestdagen voor de deur staan.


Hier iemand die van opgeruimd houdt met niet teveel spullen en ik heb een kind en een man die graag onzinnige prullaria verzamelen.
Zodra man en /of kind thuiskomen is het binnen no-time weer een bende in huis omdat ze al hun spullen laten slingeren. Ben nu met dochterlief wat strenger aangaande opruimen. Manlief... tja...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:11

Hoewel er zeker veel dingen nog weg kunnen koop ik sowieso al weinig.
Ben ook totaal niet van setjes.
Mijn servies bestaat uit van bijna compleet tot restje van ander servies.
Heb bv ook maar 3 dekbedovertrekken en 3 handdoeken. Vaak wordt degene die 's ochtends gewassen is 's avonds weer gebruikt.
Alleen voor de kerst heb ik echt een verzameling, maar dat komt maar 3 weken per jaar tevoorschijn. Kan er enorm van genieten om het neer te zetten maar ook altijd weer fijn om op te ruimen.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 06:53

Servies boeit me nou echt totaal niet. Heb vanalles wat staan. Als er iets stuk gaat koop ik een ander bordje, kommetje etc terug wat ik dan leuk vind. Voor mij geen matchende borden en kopjes in de kast hoor, daar zou ik echt de kriebels van krijgen. Als het maar schoon is en heel.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:13

Janneke2 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik denk vaak als het werk teveel wordt of als ik het ooit echt niet meer naar mijn zin heb door de maatschapij verkoop ik de heleboel en ga met een tent op zoek naar de plek waar ik kan leven van de natuur.

...ook in Nederland zijn er mensen die leven in een compleet legale yurt.
Bestand tegen windkracht 12 en min 30.
Mooie moestuin erbij en je bent een heel eind.



Dat denk ik idd ook al jaaaren. Ik ben nu ook bezig om mijn huisje op orde te krijgen en zoveel mogelijk spullen weg te doen. Elke keer als er weer flink wat weg is voelt dat als een enorme bevrijding.

Het liefst zou ik ook in een of ander klein iets willen wonen met een moestuin en plek om dieren te houden. Niet mee hoeven te draaien in de maatschappij.
Maar ik heb kinderen dus dat maakt het allemaal wat lastiger maar ik ben me al wel aan het instuderen wat allemaal mogelijk is als ze het huis uit zijn.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:37

Ik krijg dus de kriebels van mjjn servies :') omdat de borden allemaal een andere ronde vorm hebben past het niet netjes in mijn kast. Ik ben een chaoot en word alleen maar chaotischer als alles een beetje anders is. Dus ik ga nu voor strak en geordend. Mijn vriendin heeft dit en het is echt een heel prettig gevoel daar een kastje open te doen. :')

Aangezien het bij minimalisme erom gaat alleen dingen in huis te hebben waar je gelukkig van word, ga ik dus rigoureus door mijn huis. Handdoeken heb ik in 6 kleuren. Dit ga ik ook beperken tot 2 kleuren. En dan ipv bij elkaar gesprokkeld gewoon iets waar ik gelukkig van word.

Vandaag project speelgoed. Ik ga alles waarvan ik denk dat ze er niet mee spelen op zolder zetten. Volgende maand gaat het weg als ze het niet missen. Heb voor mjjn zoontje ook alleen cadeaus gevraagd die echt nuttig zijn in mijn ogen.

Beetje jammer alleen dat mensen moeilijk doen omdat ik een 2ehands garage wil. Dat is blijkbaar raar. Ik wilde zon oude fisher price garage of little people. zoiets wat toen ik jong was hip was. Maar dan komen ze met 6 nieuwe die niet zijn wat ik leuk vind. Lastig vind ik om hiermee om te gaan. Dus de garage zelf maar bij de kringloop gehaald voor 2 euro. Bij het mamacafe staat dezelfde en daar speelt hij uren mee. Vandaar mijn keuze voor die garage.

Maar dan merk ik wel hoe onze maatschappij is als alles altijd nieuw moet. Ik was ook zo en totaal niet gelukkig. Nu ik echt doordachte en bewuste keuzes maak ben ik dat wel. Nu loop ik dus de action in alleen voor hetgeen wat ik nodig heb. Terwijl ik voorheen voor 5 euro heen ging en met 40 euro de deur uit liep.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:45

Anna79 schreef:
Sunrise19 schreef:
Ik ben ook begonnen hiermee. Merk dat mijn huis veel opgeruimder is. Maar hoe doen mensen dat met kinderen? Ik vind het lastig zeker nu de feestdagen voor de deur staan.


Hier iemand die van opgeruimd houdt met niet teveel spullen en ik heb een kind en een man die graag onzinnige prullaria verzamelen.
Zodra man en /of kind thuiskomen is het binnen no-time weer een bende in huis omdat ze al hun spullen laten slingeren. Ben nu met dochterlief wat strenger aangaande opruimen. Manlief... tja...


Man is hier het grootste kind. Hij is directeur op een school, en zijn hele kantoor staat/hangt vol met zooi die hier weg moest. En over 2 jaar gaat hij met pensioen.. Ik zie de bui al hangen ;-)

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:46

Mijn man heeft alleen kleding en een pc. :D hij maakt rommel in zijn schuur. Heb er daarom 2 :')

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:47

Maar ik ben erg van het 'iets nieuws erin, iets anders eruit'. Dat scheelt een hoop. En gelukkig vinden onze kinderen een uitstapje oid als verjaardagscadeau minstens net zo leuk als spullen (die ze toch al van familie krijgen). Naar een musical of concert bv, of ergens een buitenrit maken.