Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lieveli schreef:verootjoo schreef:
Hier gebeurt dat bij bijna elke boerderij. Je wordt er niet ziek van als je het gewoon even zelf pasteuriseert.
Het is veel lekkerder en verser dan bewerkte melk uit de supermarkt. Je kan het alleen een stuk minder lang bewaren.
Maar dan drink je het dus niet rauw.
dorientjuh schreef:Rauwe melk schijnt beter te zijn dan ''gewone supermarktmelk''. Nu mijn dochtertje 1 jaar is geworden, wil ik haar dit ook gaan geven. Melktaps zijn hier (Heesch, nabij Oss) echter nog niet bepaald volop aanwezig. Het enige wat ik in de winkel (Ekoplaza) kan vinden is Kefir gemaakt van rauwe melk a €3 de liter. Dat vind ik dan ook wel weer vrij prijzig. Ik heb wel het liefste biologische rauwe melk, maar dat is hier in de regio al helemaal niet te vinden.
Zijn er meer mensen die rauwe melk drinken? Hoe bevalt het, ook qua logistiek? Kun je het invriezen bijvoorbeeld, zodat je niet 2x per week naar de melktap moet (in ons geval ligt het toch wel uit de buurt)?
dorientjuh schreef:Grijns.Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.''
![]()
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.
Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.
Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn.
Ik heb inmiddels een boerderij, redelijk in de buurt, gevonden met een melktap.
janderegelaa schreef:dorientjuh schreef:Rauwe melk schijnt beter te zijn dan ''gewone supermarktmelk''. Nu mijn dochtertje 1 jaar is geworden, wil ik haar dit ook gaan geven. Melktaps zijn hier (Heesch, nabij Oss) echter nog niet bepaald volop aanwezig. Het enige wat ik in de winkel (Ekoplaza) kan vinden is Kefir gemaakt van rauwe melk a €3 de liter. Dat vind ik dan ook wel weer vrij prijzig. Ik heb wel het liefste biologische rauwe melk, maar dat is hier in de regio al helemaal niet te vinden.
Zijn er meer mensen die rauwe melk drinken? Hoe bevalt het, ook qua logistiek? Kun je het invriezen bijvoorbeeld, zodat je niet 2x per week naar de melktap moet (in ons geval ligt het toch wel uit de buurt)?
De enige melk die gezond is voor je kindje draag je zelf bij je. Die andere is voor kalfjes.
dorientjuh schreef:Grijns.Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.''
![]()
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.
Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.
Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn.
Citaat:Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....
badeendje schreef:dorientjuh schreef:Grijns.Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.''
![]()
Welke dan?
![]()
Askja schreef:Citaat:Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....
Die gedachte kwam eerlijk gezegd ook bij mij op. Er wordt tegenwoordig zo vaak hysterisch gedaan over eten en hygiëne, ik vind dat doorslaan. We zijn geen kasplanten.
Dropneus95 schreef:Ja hoor. Heerlijk. Elke week halen wij 4 liter bij de boer hier verderop. Hij heeft een huisje staan met een melktap en een machine voor eieren. Het is zelfs zo vers dat hij wel eens aan kwam lopen met de melkbus vol wat de tap in ging. Ik vind deze melk veel lekkerder dat dat uit de supermarkt.. Zit veel meer smaak aan, zeker als de koeien in de wei staan proef je het goed. Ik ben nog nooit ziek geworden van 'rauwe' melk..
Magrathea schreef:Zeker, hygiënedingen slaan soms door tegenwoordig, maar laten we ook niet vergeten dat kindersterfte vroeger normaler was dan nuen dat sommige dingen echt niet zo hysterisch zijn als ze lijken.
ikke schreef:Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....
Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......