Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:06

Ja hoor. Heerlijk. Elke week halen wij 4 liter bij de boer hier verderop. Hij heeft een huisje staan met een melktap en een machine voor eieren. Het is zelfs zo vers dat hij wel eens aan kwam lopen met de melkbus vol wat de tap in ging. Ik vind deze melk veel lekkerder dat dat uit de supermarkt.. Zit veel meer smaak aan, zeker als de koeien in de wei staan proef je het goed. Ik ben nog nooit ziek geworden van 'rauwe' melk..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:11

lieveli schreef:
verootjoo schreef:

Hier gebeurt dat bij bijna elke boerderij. Je wordt er niet ziek van als je het gewoon even zelf pasteuriseert.
Het is veel lekkerder en verser dan bewerkte melk uit de supermarkt. Je kan het alleen een stuk minder lang bewaren.

Maar dan drink je het dus niet rauw.

Officieel dan niet want het is even verhit geweest. Maar het is veel minder bewerkt dan supermarkt melk. Dus veel romiger en lekkerder :9
Maar ik nam eigenlijk aan dat iedereen z’n rauwe melk eerst even verhit :+ Maar dat blijkt niet zo te zijn hier in dit topic. Dat vind ik wel onverstandig...

Urbanus

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:15

Het klinkt wel lekker zo Verootje! Ik weet dat wij het vroeger haalden maar omdat er kinderen ziek van werden is het gestopt, geen idee hoe het smaakte.

Bij ons stond er een koe in het winkelcentrum en ik ging dan met een glazen fles wat halen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:52

Ik dronk vroeger toen wij thuis nog molken ook altijd rauwe melk. Melk uit de supermarkt vond ik toen ook echt niet lekker. Ben er verder ook nog nooit ziek van geworden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:55

Hier haal ik regelmatig rauwe melk bij de boer. Alleen nu niet omdat ik zwanger ben.
Overigens geen haar op mijn hoofd om het aan mijn peuter te geven.

Ze verkopen ook gepasteuriseerde melk daar en ook dat is al veel lekkerder dan van de supermarkt. Proef weinig verschil na even kook er over of rauw.

Ik ben als kind zelf opgegroeid met rauwe melk van de buurman. Vanaf dat ik een jaar was kregen wij het.

En ja het is echt veel lekkerder. Maar een kind wat gewoon weinig bij te zetten heeft in de weerstand zou ik het risico niet lopen. Vooral omdat J van het risico afweet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:11

dorientjuh schreef:
Rauwe melk schijnt beter te zijn dan ''gewone supermarktmelk''. Nu mijn dochtertje 1 jaar is geworden, wil ik haar dit ook gaan geven. Melktaps zijn hier (Heesch, nabij Oss) echter nog niet bepaald volop aanwezig. Het enige wat ik in de winkel (Ekoplaza) kan vinden is Kefir gemaakt van rauwe melk a €3 de liter. Dat vind ik dan ook wel weer vrij prijzig. Ik heb wel het liefste biologische rauwe melk, maar dat is hier in de regio al helemaal niet te vinden.

Zijn er meer mensen die rauwe melk drinken? Hoe bevalt het, ook qua logistiek? Kun je het invriezen bijvoorbeeld, zodat je niet 2x per week naar de melktap moet (in ons geval ligt het toch wel uit de buurt)?

De enige melk die gezond is voor je kindje draag je zelf bij je. Die andere is voor kalfjes.

Maar als je toch wilt...lees dit dan even:

Omdat de Nederlandse veestapel TBC-vrij is, is rauwe melk in principe vrijgegeven voor consumptie. Volgens de VWA is het drinken van rauwe melk onverstandig, er zijn in het begin van de 21e eeuw diverse mensen ziek door geworden. Dit komt doordat er in rauwe melk veel bacteriën kunnen zitten, zoals campylobacter en salmonella. Boeren mogen wel rauwe melk verkopen omdat ervan uit wordt gegaan dat de kopers de melk thuis koken vóór consumptie, dat doodt de bacteriën. De VWA pleit voor regels om te voorkomen dat bezoekers van zuivelboerderijen bekertjes rauwe melk drinken.

Jouw eigen rauwe melk is dus ook niet rauw want je moet het koken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:19

Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 14:22

Grijns. :D Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.'' :roll:
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.

Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.

Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn. :)

Ik heb inmiddels een boerderij, redelijk in de buurt, gevonden met een melktap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:26

Goedzo TS, veel lekkerder die rauwe melk.
Hier zeiden ze een paar jaar geleden op het consultatiebureau al dat die angst voor rauwe melk niet nodig is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:30

dorientjuh schreef:
Grijns. :D Lekkere aannames hier weer. ''Ik hoor iets dus ik ga aanmodderen met mijn kind.'' :roll:
Ik heb me wel degelijk ingelezen over dit onderwerp en niet ga niet af op vage websites.

Het idee is dus om de onbewerkte melk te drinken, dus ook niet te verhitten voor gebruik. Want door het pasteuriseren en homogeniseren van de melk, zoals dat gebeurd bij ''supermarktmelk'' gaan veel van de goede stoffen verloren. Ja, het is zo dat pasteuriseren van grote waarde is geweest. Maar doordat er nu veel hygiënischer wordt geproduceerd en de melk sneller wordt teruggekoeld in vergelijking tot een paar decennia geleden, is het nu, qua ziekteverwekkers niet meer noodzakelijk, maar nog wel wettelijk verplicht. Simpelweg omdat de wet nooit is aangepast.

Maar goed dat jullie me op de gevaren wijzen, mocht ik hiervan niet op de hoogte zijn. :)

Welke infobronnen met wetenschappelijke bewijzen geb je dan geraadpleegd. Vind er namelijk alleen die het tegendeel beweren, maar dan wel met studie's aangetoond.

Nu het is je eigen keuze om je baby aan die gevaren bloot te stellen. Dus veel succes.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 14:30

Wauw, dat vind ik verbazingwekkend vooruitstrevend van het consultatiebureau! +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:33

janderegelaa schreef:
dorientjuh schreef:
Rauwe melk schijnt beter te zijn dan ''gewone supermarktmelk''. Nu mijn dochtertje 1 jaar is geworden, wil ik haar dit ook gaan geven. Melktaps zijn hier (Heesch, nabij Oss) echter nog niet bepaald volop aanwezig. Het enige wat ik in de winkel (Ekoplaza) kan vinden is Kefir gemaakt van rauwe melk a €3 de liter. Dat vind ik dan ook wel weer vrij prijzig. Ik heb wel het liefste biologische rauwe melk, maar dat is hier in de regio al helemaal niet te vinden.

Zijn er meer mensen die rauwe melk drinken? Hoe bevalt het, ook qua logistiek? Kun je het invriezen bijvoorbeeld, zodat je niet 2x per week naar de melktap moet (in ons geval ligt het toch wel uit de buurt)?

De enige melk die gezond is voor je kindje draag je zelf bij je. Die andere is voor kalfjes.

Ja, dit dus. Ik snap niet helemaal waarom je een 1 jarig kind koemelk wil gaan geven? (Ja tenzij het niet mogelijk is om zelf melk te geven, dat is wat anders.)
De overstap van borstvoeding naar borstvoeding van een ander dier blijf ik altijd apart vinden := (Maar nogmaals er zijn natuurlijk situaties waarin het zelf niet lukt, en dat is prima.)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:37

dorientjuh schreef:

Welke dan? :o?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:39

Citaat:
Tjounge, wat een gezeik zeg. Hoe denk je dat de generatie die nu met pensioen gaat, groot geworden is? Juist, op melk die rechtstreeks bij de boer vandaan kwam.....

Die gedachte kwam eerlijk gezegd ook bij mij op. Er wordt tegenwoordig zo vaak hysterisch gedaan over eten en hygiëne, ik vind dat doorslaan. We zijn geen kasplanten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:40

Ik zou je kind lekker melk blijven geven bedoeld voor mensenbabys en als dat niet lukt eventueel poedermelk. Snap de logica niet zo goed achter je kind melk geven rechtstreeks uit de koe bedoeld voor een kalf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:42

badeendje schreef:
dorientjuh schreef:

Welke dan? :o?

Enzymen worden onwerkzaam en eiwitten worden gedenatureerd.
Ook kunnen nieuwe, ongewenste epitopen ontstaan die bij gevoelige mensen melk allergie oproepen. Binnen de eiwitten zijn de wei eiwitten zeer hitte labiel en vindt men veranderingen in hun driedimensionale structuur.

Bron: milkandhealth. com

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:43

dorientjuh schreef:

Dit is natuurlijk ook een aanname. Ik ben zelf ook veehouder, maar in elke sector zitten zure appels helaas. Je hebt geen idee hoe het zit met het celgetal, kiemgetal en het wel of niet hebben van salmonella op het bedrijf. Dit geld overigens ook voor de melktappen.
Eerst verwarmen is dan ook geen overbodige luxe

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:44

Askja schreef:
Citaat:

Die gedachte kwam eerlijk gezegd ook bij mij op. Er wordt tegenwoordig zo vaak hysterisch gedaan over eten en hygiëne, ik vind dat doorslaan. We zijn geen kasplanten.

Mijn ouders gaan nu met pensioen en die dronken vroeger amper melk :o?
We hebben het hier over de jaren 50, toen woonde echt niet iedereen meer in dorpjes en wat het wel degelijk noodzakelijk om melk wat langer houdbaar te maken voor het bij de consument kwam.
Zeker, hygiënedingen slaan soms door tegenwoordig, maar laten we ook niet vergeten dat kindersterfte vroeger normaler was dan nu :o en dat sommige dingen echt niet zo hysterisch zijn als ze lijken.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:52

Rauwe melk is hier "de redding" geweest voor mijn zoontje.
Mijn (rand) prematuur zoontje is altijd een slechte eter en drinker geweest, zat altijd net aan de ondergrens met zijn gewicht en er was sprake van dat hij aan de sondevoeding moest als het nog iets lager werd. Toen hij 1 jaar werd ben ik rustig aan overgegaan op rauwe melk want ik drink het ook altijd en dit is de meest vette melk die er bestaat. Ineens zagen ze een stijging in zijn gewicht terwijl het eten altijd hetzelfde bleef, de rauwe melk deed dus goed werk.
En het is ideaal want we hebben zelf melkvee dus altijd genoeg op voorraad en mega vers (meneer dronk het liefst net uit de koe wanneer het nog lekker warm is)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:01

Wij drinken al jaren "echte" natuurmelk met alle voedingsstoffen er nog in, van gezonde zoveel mogelijk grasgevoerde biologisch-dynamisch gehouden geiten +:)+

Die doodgestookte supermarktmelk daarvan is het niet zo gek dat mensen er allergisch op reageren, dat is geen compleet product meer.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat er goed schoon gewerkt wordt bij de boer zodat je schone melk krijgt die snel teruggekoeld wordt en bij jou ook weer snel in de koelkast gaat :j

Er zijn maar een paar mensen die bij de geitjes melk komen halen. O.a. een vriend van de familie die uitbehandeld is aan kanker en de beste man kon niks meer verdragen, alles spuugde hij uit :(:) Geitenmelk daar wilde hij niet aan, maar toen hij echt slecht kwam te liggen was zijn vrouw het zat en heeft geitenmelk geregeld. Dat was de redding van die man, dat hield hij binnen en hij knapte er weer flink van op waardoor hij door die serieuze dip heen gekomen is.

Dood gaat hij nog steeds natuurlijk, maar niet aan deze dip.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:09

Dropneus95 schreef:
Ja hoor. Heerlijk. Elke week halen wij 4 liter bij de boer hier verderop. Hij heeft een huisje staan met een melktap en een machine voor eieren. Het is zelfs zo vers dat hij wel eens aan kwam lopen met de melkbus vol wat de tap in ging. Ik vind deze melk veel lekkerder dat dat uit de supermarkt.. Zit veel meer smaak aan, zeker als de koeien in de wei staan proef je het goed. Ik ben nog nooit ziek geworden van 'rauwe' melk..

Ik denk dat wij bij dezelfde melk en eieren halen :j

Hier ook zeer regelmatig rauwe melk, ook voor de kinderen (jongste is bijna 17mnd).
Maak er ook yoghurt en rijstpap van. Kefir niet meer, krijg het echt niet weg en niemand drinkt het verder bij ons.

Ik ben absoluut overtuigd van de voordelen van rauwe melk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:11

Magrathea schreef:
Zeker, hygiënedingen slaan soms door tegenwoordig, maar laten we ook niet vergeten dat kindersterfte vroeger normaler was dan nu :o en dat sommige dingen echt niet zo hysterisch zijn als ze lijken.

Dat dus. 'Maar vroeger deden ze het ook' is zo'n verschrikkelijke dooddoener (letterlijk). Ja, vroeger deden ze het ook. En vroeger bleven er van de tien kinderen met een beetje geluk twee in leven en ging je dood aan een ontstoken kies. Laten we alsjeblieft niet vergeten wáárom we zo op de hygiëne zijn geworden en wat het resultaat kan zijn als je dat gaat terugdraaien.

TS: het kan best dat er voordelen zitten aan rauwe melk. Maar ik vind persoonlijk een kind van 1 jaar te kwetsbaar om het risico op e.coli, listeria of salmonella te nemen dus als je het al gaat geven, kook het dan alsjeblieft even goed door. Dan maar wat minder 'natuurlijk', maar het kan je zoveel ellende schelen..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:12

Ik zou het wel even verhitten, daar dood je al een aantal soorten bacteriën mee. Juist bij dierlijke producten waarschuwen ze dat je het niet rauw moet consumeren. Zeker met een kind van één jaar zou ik niet zomaar rauwe koemelk gaan geven, hoe hard mensen ook roepen dat zij nog leven en altijd rauwe melk dronken. Feit is gewoon dat er in rauwe melk gevaarlijke bacteriën kunnen voorkomen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:16

Hier thuis drinkt enkel de jongste poedermelk ( nan ar wegens reflux). Oudste van 3 wilt geen melk drinken sinds een jaar geleden en wij lusten dat niet.

Als er pudding is, is dat van alpro, yoghurt en derg eten we ook niet.
Het enigste waar wij melk voor gebruiken is voor puree en witte saus.

Denk als het uit gezondheidsoverwegingen is, dat je beter naar alternatieven zoekt want rauwe melk blijft melk, enkel met een toevoeging van een risicofactor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:30

ikke schreef:

Ik weet als kind niet beter en nadat ik verhuisd ben naar een andere regio, vrij snel weer een boer gevonden die het gewoon uit de tank verkoopt. Daar kan geen enkel pak melk tegenop. Ziek worden doe je van meer dingen en het kan helemaal geen kwaad om een beetje weerstand op te bouwen in die idioot steriele wereld van nu......

1 koe met salmonella en de hele tank is besmet. Tyfus en tbc kwam vroegah ook vaak voor; oorzaak was rauwe melk, zo ontdekte men. Er is niets nieuws onder de zon en ik weet niet anders dan dat bij ons de melk even gekookt werd. Totdat de flessen en later pakken kwamen. Melk is voor jonge dieren en zuigelingen totdat ze het niet meer nodig hebben.
Wij drinken al heel lang geen melk of karnemelk meer. Onze kinderen ook niet.