Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:24

Nee hoor, pletten tot 1 cm is niet de norm. De borst moet wel zo plat mogelijk worden zodat een zo groot mogelijk oppervlak bekeken kan worden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:25

Mijn moeder heeft er ook een ontzettende hekel aan, en heeft altijd pijn naderhand... maar afgelopen jaar in Augustus op aandringen van ons thuis, is ze toch gegaan... dit bleek een goede keus... hierdoor zijn ze erachter gekomen dat het foute boel was..

Wat ik probeer te zeggen, ookal doet het zeer, de eventuele gevolgen van niet gaan doen meer pijn.

Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 14:26

Dat weet ik maar al te goed, zal ook niet laten schieten. Sterker nog had paar weken geleden gebeld omdat ik nog niks gehoord had erover. :) borstkanker is toch een grote nachtmerrie, zeker gezien mijn familie aan beide kanten

BigOne

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:29

Karuna, wanneer je lichamelijk niet goed in staat bent om die foto’s te maken kunnen ze ook andere onderzoeken doen, zeggen wat er aan de hand is en niet denken dat het zo over is. Die mevrouw die de laatste keer mijn foto’s maakte begreep het prima en handelde daar ook naar.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:36

Het komt goed Karuna!
Even doorbijten. Vaak kun je je hand laten hangen aan het apparaat zelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:37

In Nederland vond ik de mammografie heel erg meevallen. Hier in Frankrijk zijn ze super precies en vinden ook alles. Hier wordt ook echt geplet en is het pijnlijker maar wel te doen.

Sinds de echo komt de angst om de hoek kijken. De 1ste keer moest ik gelijk een echo er achter aan hebben. De angst voor kanker deed mijn bloeddruk torenhoog stijgen en ik vond het zo'n zware minuten dat echo onderzoek, dat verder helemaal niets deed.
Alles was goed gelukkig.

Twee jaar later had ik me helemaal voorbereid op een echo er achter aan. Vergeet het maar. Pijnlijk extra mammografie onderzoek kreeg ik na de gewone mammografie en nog nooit zijn mijn borsten zo geplet als toen. Er waren plekjes gevonden. Weken last heb ik hiervan gehad en ik had blauwe borsten.

Dus bioptie binnen paar weken er achter aan. Nog nooit ben ik zo bang geweest en mijn wereld stortte in. Voor mij echt crisis geweest die wacht weken. Mijn fijne huisarts was geweldig en zij relativeerde alles want kon de plekjes niet eens vinden (moest ik haar aanwijzen op de foto). De foto's krijg je hier mee en dat vind ik een heel goed iets. Ik heb dus alle foto's hier gemaakt. Helaas die van Nederland niet, en dat vinden de mensen hier erg vervelend want dan kun je niet vergelijken. Alle foto's moet je altijd meenemen zowel van de mammografie als van de echo's.

Bioptie was goed en van arts verandert, want ik vond de vrouw te moeilijk in het menselijk contact en zij maakte mij alleen maar angstiger. Zelfs de goede uitslag (wisten wij al van onze huisarts) werd als een slecht bericht gebracht -O- . Gelukkig wist ik beter.
Weer herhalings mammografie na 3 maanden. Toen bij een mannelijke arts gegaan die patiënten aannam die wilden wisselen. Pffff wat een fijne man. Niet alleen was alles goed en de mammografie deed niet zeer, hij kwam gelijk de uitslag brengen met een blij gezicht en duim omhoog opdat ik geen seconde langer in spanning zou zijn.

Dus nu over 1 jaar mag ik weer en ik krijg al spanningbuikpijn als ik er aan denk vanwege de angst dat ze weer iets vinden.
Paracetamol van te voren slikken helpt zeker en dan een dag doorslikken. Dit doe ik op advies van mijn huisarts en het helpt. Ook blijf ik bij deze mannelijke arts die ik als zeer fijn heb ervaren zowel in het onderzoek als in het contact.

O ja, wat me opviel hier bij de bioptie dat iedereen standaard arnica hoog gedoseerd in tabletvorm krijgt die je voor de bioptie moet innemen en na paar uur weer. Ik was vrij snel hersteld van de bioptie en na paar dagen was het alleen maar gevoelig.

Karuna sterkte. Ik zal eens kijken of ik nog een leuke foto kan vinden die wij hier onderling naar elkaar sturen als opbeurend grapje. Kun je er toch proberen om te lachen ook al is het sucks!!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:16

Ik heb ook 2 keer een onderzoek laten doen ivm knobbeltje. Jezus wat deed dat pijn. Ik heb hele kleine borsten.... niet te doen..
Mijn moeder heeft grote borsten en bij haar doet het ook wel pijn maar niet extreem. Alleen hadden ze de laatste x haar ribben gekneusd met het onderzoek.
Dus succes..... :Y)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:22

Gelukkig nog geen ervaring ermee zelf maar wel al de verhalen van moeders gehoord. Die vond t ook altijd drama met dr d-cup. Is er ook een paar dagen naar van. En ik heb gehoord vam een vrouw die ik ken dat ze er een flinke wond aan heeft overgehouden. Was zo hard getrokken aan dr borst dat de huis gescheurd was. Later nog ontstoken en die loopt nu 2 jaar na t onderzoek met problemen en operaties. Dus nee ik kijk er nog niet naar uit. Gelukkig duurt t nog jaren voor mij

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 16:17

Klaar moest nog keer extra foto's maken borsten wat au. Links is al gevoeliger die brand nu aan bovenkant. nek en schouder veel au. Mijn nek ontploft bijna van de pijn. Flinke koppijn ook. Onhandige houding links kijken rechts draaien beetje zakken aan een kant.

Was wel raar. Iedereen fotos maken klaar u kunt gaan. Alleen bij mij nee we willen nog wat extra fotos maken. Slik. Maar vanwege de bobbels en knobbels die er toch al inzitten en de lidtekens van verkleining moesten ze nog op andere manier ook hebben zodat alles goed duidelijk was.

Nu twee weken nagelsbijten en afwachten op uitslag.

Lieve dame die heel voorzichtig deed. Maar ze zei wel zijn niet de gemakkelijkste borsten om goed op de foto te krijgen. Breed en zwaar maar ook meer vel dan gemiddeld. Bij verkleining was al gezegd je hebt heel veel melkklierweefsel zitten dat bobbelig is. Was steeds een borst ertussen maar de andere schoot ook steeds stukje mee. Veel gepruts dus. Lang bezig voor alles goed zat.

De druk van de plaat viel rechts mee, al voelt al het vel eromheen aan alsof het afgerukt wordt zo ongeveer. Maar zij raadde idd ook pijnstilling aan vooraf. En grappig kennelijk hele straat uitgenodigd, allemaal buurvrouwen :')

Alle borsten bussen hebben de nieuwe apparatuur trouwens
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-09-18 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:22

Oef ik moet dit soort dingen niet lezen. Laatst ook al over dat uitstrijkje.. Ik heb het allemaal nog nooit gehad en ging er om de één of andere reden vanuit dat het allemaal wel pijnvrij zou zijn, hooguit ongemakkelijk. Oeps.

Fijn dat je het in elk geval weer achter de rug hebt Karuna

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 16:26

Ja nu duimen op een goede afloop

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:35

Sintara de meeste uitstrijkjes zijn echt pijn vrij. Het kan helpen om beetje te person als speculum wordt ingebracht want San open to je vaginakanker zich een beetje. Geen zorgen over maken meid, is echt wat anders.

Karuna wat fijn dat je het gehad hebthe. Heel erg dat je moet wachten. Hier krijg je gelijk uitslag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 16:36

Eeh pien je eerste zin is een beetje onleesbaar :+ wachten niet grappig nee. Kon fotos niet bekijken want die worden meteen doorgezonden. Jammer want door de echos eerder weet ik hoe ze eruit zien. Komende twee weken dus nagelknagen. Maakjuf zei wel, niet teveel zorgen maken en uitgaan van een goede uitslag. Maar ja makkelijker gezegd dan gedaan

Uitstrijkje laatste keer geen fijne door droog groot speculum. Oude huisarts had een kleinmaatje ook van metaal. Deze hebben een kunststof maat die domweg te groot was. Maar ja met geduld en een lieve assistente wel te doen, beetje raar gevoel maar ben daar nu 10 jaar vanaf want hpv vrij. *\o/*
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-09-18 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:37

Vanaf welke leeftijd moet je eigenlijk een mammografie?

En een uitstrijkje is bij mij niet gelukt. :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:39

mammografie vanaf 50 jaar. Ze nodigen volgens mij uit per postcode, dus dan zit je met je buurvrouwen in de bus :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:42

Ok, dan heb ik gelukkig nog even. Maar grotere borsten zijn dus minder pijnlijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 16:59

Geen idee die van mij doen aardig au -O- .

Maar idd van 50/75 jaar iedere twee jaar oproep. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:13

Bellatrix schreef:
Ok, dan heb ik gelukkig nog even. Maar grotere borsten zijn dus minder pijnlijk?

Volgens mij hangt het ook af van het aantal klieren in je borst. Meer klieren schijnt pijnlijker te zijn.
In principe is het vanaf 50. Maar mocht er eerder iets zijn dan natuurlijk eerder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 17:27

Bij mij is et de verkleining nagenoeg al het vet verwijderd. Wat is overgebleven is hobbelig klierweefsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:49

Mijn moeder heeft borstkanker gehad en dus een litteken redelijk in het midden op haar borst die kant doet bij haar dus extra pijn, vorig jaar was ik met haar mee en toen viel ze bijna flauw door de pijn aan die kant. Dus ja ik zie er ook tegen op wanneer ik ook moet..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:09

karuna schreef:
...

Was wel raar. Iedereen fotos maken klaar u kunt gaan. Alleen bij mij nee we willen nog wat extra fotos maken. Slik. Maar vanwege de bobbels en knobbels die er toch al inzitten en de lidtekens van verkleining moesten ze nog op andere manier ook hebben zodat alles goed duidelijk was.

Nu twee weken nagelsbijten en afwachten op uitslag.

...

Het zeggen van 'even wachten' kan ook heel goed zijn omdat ze dan even wil weten of de foto kwalitatief goed is. Ik weet niet hoe ze het op de bus doen maar in het ziekenhuis lieten we dan even snel een radioloog meekijken om te bevestigen dat alles erop stond, of dat alles goed zichtbaar is (daar bedoel ik ook het normale weefsel mee). Juist voor deze foto's is het heel belangrijk dat alles van de borst erop staat. Soms moet dan een foto opnieuw of een aanvullende van een andere kant als er iets niet makkelijk zichtbaar is. Kan dan beter direct dan gebeuren dan dat je later naar het ziekenhuis meot om alsnog extra foto's te laten maken.
Betekend niet direct iets slechts wil ik er maar mee zeggen, ga je daar iig niet druk om maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 18:12

Klopt daar maak ik me ook niet druk om :) en werd ook netjes uitgelegd. was alleen opvallend dat ik echt de enige was. Maar vanwege de vreemde brede vorm moesten ze de rechte nog eens doen maar dan de buiten zijkant beter erop krijgen. :j daar was van beiden buitense stukje weggevallen.

Bh is ook altijd lastig om te vinden omdat ze zo breed weglopen. Borstbasis begint zo ongeveer op mijn rug :') dus ver onder mijn oksels zit nog borstweefsel.

Geen idee de dame die me hielp was er maar nog iemand die ook op de knopjes duwde. Daarna meteen doorgestuurd. Ze hadden de beslissing wel zelf gemaakt trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:36

Ik slik gewoon een half uur voor de 'pletterij' een paracetamol.
(Af en toe doe ik efkes maar niet zoals een steile calviniste...)

En er is iets op ?het VU medisch centrum ? dat niet een verpleegster naar eer en geweten en op goed geluk wat draait - maar dat ?een lampje? meet of de borst al voldoende plat is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:58

Fijn dat je het achter de rug hebt...idd lange wachten op uitslag is niks!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:04

Ik vraag me af of zo'n onderzoek niks beschadigd.
Mijn moeder klaagt nooit over pijn en is echt een bikkel maar ze kan goed janken bij borstonderzoek.
Ik las vorig jaar een artikel waarbij duidelijk werd dat er een andere vorm van onderzoek in ontwikkeling was.