Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:58

Ik zou medisch even alles uitsluiten...

aan de andere kant, als tiener kreeg ik bij het ontbijt ook niks naar binnen, had gewoon geen trek.
Bij mij was drinkontbijt toen een uitkomst. Niet heel gezond, maar had wel even makkelijk genoeg binnen en vanaf de lunch ging het eten weer als een trein.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:11

Als ze verder goed in haar vel zit, dus geen pesterijen, onzekerheid oid, dan zou ik toch naar de arts gaan.

Allergietest kan geen kwaad lijkt mij. En ook misschien onderzoeken of ze geen pds heeft?

Ik zelf heb vaak last gehad van bijvoorbeeld een opgezette buik en moeilijke stoelgang. Nu ik geen dierlijke producten meer eet, gaat dit al veel beter. Al merk ik dat ik na het eten van bijvoorbeeld veel suiker of slechte vetten sneller last van mijn buik heb. Lijk soms wel zwanger :')

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:19

Sochtends drink ontbijt misschien? Is niet een heavy maaltijd die je naar binnen moet kauwen maar wel veel voedingsstoffen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:51

Duizeligheid is een niet zo bekend maar zeker wel bestaande klacht van lactose intollerantie. Ik heb er zelf ook echt last van.

Ik kan wel een bol ijs eten, maar bv geen gemarineerd vlees. Dus het is niet omdat een glas melk gaat dat ze geen LI heeft. Zou dat toch eens laten testen. Je wordt er verschrikkelijk moe van en duizelig, buikpijn,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:54

k_m schreef:
Duizeligheid is een niet zo bekend maar zeker wel bestaande klacht van lactose intollerantie. Ik heb er zelf ook echt last van.

Ik kan wel een bol ijs eten, maar bv geen gemarineerd vlees. Dus het is niet omdat een glas melk gaat dat ze geen LI heeft. Zou dat toch eens laten testen. Je wordt er verschrikkelijk moe van en duizelig, buikpijn,...

Maar duizelig wordt je ook als je te weinig eet, een lage bloeddruk hebt en weet ik het wat nog meer. Dus dat lijkt me wel heel specifiek genomen ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:56

Dat klopt, maar ik benoem maar even dat duizeligheid ook een symptoom is van lactose intollerantie, want dat weten niet veel mensen. :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:15

Heel herkenbaar voor mij. Ik kon in de ochtend amper iets eten, enige wat ik kon ( en kan ) verdragen is een noodle soep ( basis van rijst noodles ) met wat groente en veel zout... of rijst met wat groente.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:23

Ik denk ook aan lactose-intolerantie… mijn dochter is er sinds kort ook achter gekomen dat haar klachten (lijken heel veel op die van TS haar dochter) met melkproducten te maken hebben. Met sommige melkproducten, die lactose vrij/arm zijn, gaat het wel goed.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 08:02

Wow bedankt voor alle reacties! Ik ga ze even uitgebreid doornemen en dan reageren, we waren gisteren op HE :) (waar ze s avonds toch zon enorme hamburger heeft weggewerkt, maar overdag moest ik er echt eten in proppen want ze werd weer n beetje flauw)

Verder is het idd een gevoelig meisje en zijn er thuis wel wat spanningen die invloed zouden kunnen hebben. Ik reageer nog uitgebreider!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:10

Is haar ontlasting normaal? Getest op parasieten? Ik ken iemand wiens kind ook stads over buikpijn klaagde bij het eten en bleek daar aan te liggen (wormpjes geloof ik)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:14

Het klinkt alsof je er erg mee bezig bent
Probeer t los te laten
Ze is puber , hoe meer druk erop , hoe meer weerstand

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:13

Ik krijg er smorgens ook niks in om eerlijk te zijn. Het enige wat ik echt kan eten is brood met uitgebakken spek. Maar dat is meestal pas rond 11 a 12 u. En dan eet ik savonds meestal 2 borden leeg en soms nog wat chips er na.

Een prakje kan je mij ook altijd voor wakker maken net zoals een vette hap.
Heel ongezond maar anderzijds mijn avond eten bevat 9 van de 10x groente en eet regelmatig fruit dus dat compenseert weer. Verder snoep ik nooit.
Dat buikpijn ken ik wel ik was altijd misselijk smorgens en had daardoor weinig trek. Dat geen trek is gebleven de misselijkheid is wel weg gelukkig.

Misschien iets tussen haar oren oid misschien heeft ze echt ergens last van.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 09:23

Ik probeer even zo compleet mogelijk te reageren hoor!

Zoals genoemd kan het idd wel wat mentaal zijn, ze is erg gevoelig en vond het naar een andere school gaan best spannend en bij ons thuis speelt er ook het een en ander. Ze is iets van 1.55 en weegt ca. 38 kilo, niks teveel dus.

Ze mag gewoon eten wat ze wil, maar ze zegt bijna overal van dat ze er misselijk van wordt of er buikpijn van krijgt. Ze neemt ook maar heel weinig mee naar school, twee boterhammetjes en een pakje crackers tot 15:15, ze wil ook echt niet meer meenemen, "want ik eet toch geen 5 crackers in 1 pauze?"

Ik heb nu wel wat verschillende ontbijtgranen gekocht, van die kleine pakjes cocopops enzo eigenlijk vind ik dat niks, maar dat gaat nu "al" twee dagen redelijk goed. Ik zal eens met de dietist dan overleggen over die intolerantie!

Keelamandelen zag ik ook voorbij komen, daar laat ik ook nog naar kijken, want ze klaagt de laatste tijd ook veel over haar keel en schraapt m ook veel, alsof er wat in zit.

Warm eten gaat op zich wel goed, maar ook dan eet ze niet overdreven veel.

Ik denk niet dat ik er teveel bovenop zit overigens, ik benoem het niet de hele dag naar haar ofzo, maar ik maak me wel zorgen omdat ik vind dat ze wel echt weinig eet en misschien daardoor wel die klachten heeft. Ze heeft dit altijd al wel een beetje gehad, maar tot afgelopen periode dus nooit echt van die flauwtes etc.

Ik ga al jullie tips mbt ontbijtopties met haar doornemen, bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:25

Keelamandelen kan een wereld van verschil maken. Heb ik gezien bij mijn zusje, van een moeilijke eter veranderde ze in een heerlijke eter toen ze eruit waren. Bij mijzelf idem, alleen had het bij mij wel een jaar of 20 eerder gemogen _O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:29

Ik was op deze leeftijd een heel moeilijke eter.
Het enige wat ik lekker vond was brood.
Ik heb van mijn 10e tot mijn 15/16 hier echt problemen mee gehad. Ondergewicht/ziekenhuis..
Vaak flauwvallen en opnames. Conclusie: Hormonen. Komt vanzelf goed.

Mijn ouders hebben alles geprobeerd. Ik heb avonden lang aan tafel gezeten tot dat ik het op had, spuugde op de toilet alles uit en moest dan weer opnieuw beginnen. Vréselijk vond ik het!
Het moge duidelijk zijn dat ik daar geen beste herinneringen aan heb, dus nog steeds is 18.00 etenstijd voor mij een hel. Hoeveel honger ik ook heb.. de verplichting van het eten, echt heel naar. Nog steeds heb ik de neiging om 17.00 te gaan eten (want dan heb ik honger!) en dan om 18.00 geen honger te hebben.

Vanaf mijn 17e veranderde dit ineens en at ik alles wat los en vast zat. Kreeg wat overgewicht, viel af, inmiddels sta ik bekend als de prullenbak want alles is voor mij. :+
Het flauwvallen ging over, gelukkig.

Nu woon ik samen met mijn man en eet ik nog steeds heel goed, alleen de 18.00 etenstijd vind ik nog steeds lastig. Gelukkig mag ik nu zelf bepalen wanneer en wat ik eet!

Tip; maak niet dezelfde fout als mijn ouders en forceer niet te veel. Het komt écht wel goed. Vooral als ze wel veel lust. Hou niet vast aan bepaalde tijden, maar geef haar dan wat voor onderweg naar school. De mogelijkheid om te eten is er ALTIJD. Niet alleen op etenstijden. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:30

Vergis je niet op de spanningen in het gezin, er is maar een manier waarop het kind nog invloed heeft en dat is eten. Ga bij jezelf na of spanningen en haar gedrag in dezelfde tijd zijn gaan spelen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:30

Als er ook stress speelt: valeriaan tabletjes. Zowel tegen stress, als eetlustopwekkend :) Gewoon verkrijgbaar, geen recept nodig.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:31

Herkenbaar. .. bij mijn dochter krijg ik er smorgens alleen ontbijtkoek in ( zon grote voorverpakte reep)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:38

Op die leeftijd (tot mijn 14e ongeveer) at ik vrijwel niets 's ochtends. Ik kreeg het gewoon niet weg, had geen trek. Als ik dan toch ging eten, lag ik binnen 5 minuten op de wc. Ben toen naar de HA geweest en heb anti-misselijkheidspillen gekregen (want ik was altijd kotsmisselijk) en daardoor kon ik op een gegeven moment wel weer eten. Ook nam ik niet meer dan 2 boterhammen mee en inderdaad een pakje crackers.

Als je andere medische oorzaken hebt uitgesloten, dan is het denk ik accepter. Uiteindelijk verandert het vanzelf en eet ik nu het liefst de hele dag door 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:41

Ik kon/kan smorgens ook niet eten, dan val ik flauw. Dat komt door een bloeddruk dip.
Op de leeftijd van je dochter nam ik heel veel dextro snoepjes. Ik moest altijd eerst mijn suiker niveau opkrikken voor ik brood kon eten anders werd ik duizelig.
Op het moment dat mijn maag eten binnen kreeg (soms heb ik het nog wel eens) maakte ik waarschijnlijk accuut insuline aan terwijl ik nog aan het verteren was en dan wordt je dus letterlijk misselijk van het eten en gaat je zin om te eten weg. Dus misschien meer zoete snacks meegeven tussendoor.
Lactose zou ik ook even weglaten inderdaad daar wordt ik ook niet zo best van.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:45

Ik weet niet of het al genoemd is maar zou ze last van verstopping kunnen hebben? Daar kan je ook heel misselijk van zijn als het hoog in de darm zit en uiteraard buikpijn van hebben. Soms valt het niet op omdat er nog wel wat ontlasting langs komt. Waar heeft ze precies buikpijn?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:45

Eerste wat ik dacht was : Stress! Ik herken de klachten bij mijzelf van mijn puberteit toen ik echt een vreselijke periode op school had. En van dochter (nu 13, VWO3) vorig jaar toen ze echt veel te veel op haar bordje kreeg (!!) op school.

Ga eens met haar praten. En dan niet over het eten. maar over hoe zij zich voelt. benoem dat je ziet dat het niet lekker gaat, dat je het idee hebt dat er wat speelt, dat ze niet gelukkig is. En luister...

Ik zou het psychische echt niet uitvlakken zeker omdat je zegt dat er thuis zaken spelen. Tieners zijn erg gevoelig hiervoor en pikken de kleinste dingetjes op. Dus ga in gesprek en probeer vooral haar te laten praten. Zadel haar niet op met jouw zorgen over het eten.

MBT eten: wat erg belangrijk is zijn eiwitten en vetten. Die verzadigen meer dan suikers en zeker als ze nu in de groeispurt gaat erg belangrijk. Mijn dochter krijgt bijv salades (sla, komkommer, tomaatjes)mee naar school (ze houdt echt niet van brood) met gerookte kip, mozzorella, feta, walnoten, cashewnoten en een dressing. En 1 of 2 maal per week Good Pasta of Good noodles. (incl kleine thermosfles met heet water) Voor het ontbijt: wat ze lekker vind. Vaak toch wel cruesli met vla. En als ze weinig heeft gegeten crackers voor aankomst op school of een cheese dippers. Of een bakje heksenkaas met dip-stokjes. Maak eens een lijstje wat ze wel lekker vind en denk ruim, buiten de lunchtrommel, om maar zo te zeggen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:51

Ik heb een tijd smoothies gemaakt met fruit en deed er proteinedrankjes doorheen. Die vond hij altijd heerlijk en zo kwam er toch nog wat extra's binnen. Was een tip van de huisarts :).

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:51

Je dochter heeft geen eetstoornis?? er word hier veel lichamelijke klachten besproken. Maar houd ook het psychische gedeelte goed in de gaten houden. lichamelijke symptomen kunnen ook een mentale oorzaak hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:09

Als je het over gevoelig en veel spanning hebt zou je misschien kunnen denken aan haptotherapie,
dat kan mega-veel invloed hebben.
Spanning in lijf veroorzaakt vaak dat de darmfunctie gestoord word, waardoor de eetlust e.d. absoluut beinvloed wordt.
Onbewust kan je door maagpijn zelf al in een vicieuze cirkel komen, doordat je pijn hebt ga je dat gebied meer aanspannen, waardoor je ook weer pijn krijgt enz.

Misschien lees ik er overheen maar sport ze ook?(als in voor eigen plezier)