Vreemd, de oogarts van mijn dochter zei tegen mij dat je het maar in één oog kunt krijgen.
Supertje schreef:Ik heb het ook, al heel lang, sinds ik een jaar of 18 was (ben nu 37). De oogarts heeft me regelmatig verteld dat ik enorm geluk heb dat de schade bij mij zo beperkt is, en nu ik hier de verhalen lees besef ik dat des te meer.
Ondanks bijna 20 jaar terugkerende infecties (nu al ruim 2 jaar niets overigens) heb ik allebei mijn eigen hoornvliezen nog, en is de schade relatief klein. Ik heb het in beide ogen gehad, links vaker dan rechts, maar mijn zicht is meer dan redelijk, rechts nauwelijks schade, links wat meer waardoor ik met mijn linkeroog wat wazig zie.
Ik heb overigens nooit een koortslip gehad, ook geen andere plekjes behalve in mijn ogen. Voor ontdekt werd dat het oogherpes was duurde best lang (weken) de eerste keer. Ik krijg namelijk geen dik oog, de ooglidranden ontsteken nooit, en mijn oog is ook niet vuurrood, wel een stuk roder dan normaal. Ik heb meestal een rode vlek in mijn oog langs de iris, en het begint bij mij met het gevoel of er een zandkorrel in zit gecombineerd met enorm lichtschuw. Dan weet ik dat ik direct naar de oogarts moet, want als ik dat heb is de pijn niet uit te houden de dag erna.
Dat lichtschuwe heb ik overigens altijd wel, het is wel wat erger geworden door de ooginfecties, maar heb ik mijn hele leven al door oculair albinisme (albinisme van alleen de ogen, waardoor ik hele lichte ogen heb).