Haarverzorging voor steile haren ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:12

Voor mij werkt het goed om wat droogshampoo te spuiten bij de haarwortel. Dat helpt erg tegen het hangen.

Ook een texture poeder gehad, werkt perfect maar is plakkerig en dan wil ik mijn haar wassen. Terwijl ik het juist minder probeer te wassen.

In de punten ben ik erg blij met biosilk. Gaat pluis tegen en geeft glad haar zonder zwaar te zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:15

Dit is mijn haar. Stijl, maar wel wat dikker. Lijkt ook dikker omdat het wat donkerder is.
Afbeelding

Krullen etc is een ramp, dat zakt zo uit :').
Ik was het met gewone shampoo, ongeveer 2/3x in de week.

Hoe vaak gaan jullie naar de kapper?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:19

Ik knip mijn haar zelf :') "alleen de puntjes" begrijpen ze vaak niet dus ik heb zo'n liniaal gekocht waar je je haar tussen klemt en dan langs de lijn een schaar of tondeuse halen. Pony net zo, met mijn werk is het vervelend als hij in mijn ogen hangt dus die punt ik wat vaker bij. Die moet niet te kort want dat ziet er ook niet uit, denk dat ik daar eens in de maand een kleine 5 tot 10mm vanaf haal.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:23

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 18:28

Ik gebruik gewoon een paar druppels avocado olie voor in de punten. Maar ik heb wel het idee dat mijn haren erg snel breken. Als ik 1 haar test op uitrekken en breken zie ik nooit uitrekken. Jullie wel met steil haar ?
Snel breken is vocht tekort begreep ik.... Dus maar eens wat vaker avocado olie erin.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:13

Maris schreef:
Ilsey schreef:
Mijn haar is supergezond... Dus daar ken ik geen speciale methodes voor.

Hoe weet je of je haren super gezond zijn ?
Ik vraag me b.v. af of mijn super gladde haren wel zo gezond zijn. Zo glad houdt misschien in dat de haarschubben veel gesloten zijn en daardoor pakt ook b.v. een permanent of een kleurtje lang niet zo goed. Gesloten haren zijn misschien ook wel droog vanbinnen, omdat vocht er niet goed in kan komen.

Omdat kappers mij dat telkens zeggen. Heb al gehad dat een kapper er een collega bij haalde omdat die zo verbaasd was dat met mijn lengte mijn haar nog zo gezond was :')

Granoek

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:43

Ik kom ook volgen :D
Mijn haar is na het wassen echt super fijn, maar de dag erna is het gewoon plat plat. En saai, vooral heel saai.
Voor mensen die hun haar graag willen krullen maar waar het te snel uitzakt: ik heb een krultang van josé eber en dat is echt de enige die mijn haar aan kan :') Normaal blijven krullen bij mij zo'n 30min, nu 3 dagen zonder haarlak :D

Voor shampoo enzo moet ik het echt houden op de producten van bij de kapper anders zakt alles gewoon in als een mislukte cake ofzo

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:45

Maar welke shampoo dan ? In ieder geval eentje zonder sulfaten en alcohol begreep ik. Maar hoe zit het met proteïnen etc ? Iemand ???

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:49

Die wat ik heb is van joico, maar heb hem niet bij de hand om de inhoud na te kijken dus dat kan ik straks pas zeggen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:53

Granoek schreef:
Die wat ik heb is van joico, maar heb hem niet bij de hand om de inhoud na te kijken dus dat kan ik straks pas zeggen :)

Fijn ! Ik was nu met natura siberica en heb ook petal fresh staan. Beide zonder siliconen en SLS ( sommige natura siberica wel nog met sulfaten, maar niet SLS) in ieder geval.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:57

Ben er eerlijk gezegd nog redelijk nieuw in ook, zonder siliconen dat wist ik wel maar de rest ben ik nog een beetje zoekende in haha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:00

Ik weet er ook nog weinig van, vandaar de vele vragen hier :+ ;)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:05

Ik heb ook steil haar, maar wel erg dik. Ivm gevoelige hoofdhuid was ik het nu al een tijdje met zarqa en petal fresh. Maar mijn haar wordt er echt heel stug van en valt lang niet zo mooi als eerder. Ook wordt het sneller vettig. Zodra deze leeg zijn ga ik maar weer een andere shampoo en conditioner proberen, weet alleen nog niet welke.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:08

Natura Siberica bevat wel benzyl alcohol, misschien ook niet helemaal goed ?? En dus wel sodium sulfate coco, sulfaten uit kokos dus. Maar die schijnen maar een klein beetje minder heftig te zijn voor je hoofdhuid als SLS.
De volume white cedar bevat keratine, dus proteïnen.

edit : benzyl alcohol schijnt een geurstof te zijn.
Laatst bijgewerkt door Maris op 01-09-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:10

Ik heb ook heel fijn blond haar, (wel veel haar vlgs de kapper), wat ik een fijne haarzeep vind is de henna-zeep van savion. En nee, die verkleurt je haar niet.
Naspoelen dan met biologische appelazijn.
https://www.savion.de/Haarwaschseifen/b ... Henna.html

Vreemd is wel dat het haast lijkt alsof je haar gaat krullen na gebruik van die haarzeep (als je het zonder föhnen laat drogen), en dat terwijl ik echt steil haar heb.

Is heel gemakkelijk direkt in Duitsland online te bestellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:16

Owh, die vond ik juist helemaal niet fijn ( henna zeep van savion ). Die korreltjes erin, brrr. Net alsof je je haar ging scrubben met die zeep.
En, voor mij het grote nadeel van haarzeep, je moet altijd naspoelen met azijn idd. Anders blijft er teveel zeep in je haren achter.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:24

Mijn haar deed het onwijs goed op shampoo van yes tot tomatoes, maar die verkopen ze helaas niet meer, iig niet in Nederland :(

Mij haar is ook onwijs stijl (is het steil of stijl?), ik ben ook moeilijk te knippen, omdat je elke millimeter ziet.

Daarnaast is mijn haar ook nog onwijs snel vet. Droogshampoo en volumepoeder zijn mijn redding. Ik gebruik echt vaag droogshampoo en/of volume poeder, om het stroever te maken. Stiekjes etc blijven dan beter zitten. Verder heb ik gewoon simpele stiekjes van de primark, die blijven het beste zitten. Schuifspeldjes altijd die ruwe en dan een beetje haarlak erover sprayen voordat je ze in doet, dan blijft het beter zitten.

Dit is mijn haar nu trouwens.
Afbeelding

Verder, ik heb het omarmd dat ik stijl haar heb, een strakke bob. De krultang raak ik niet meer aan, ik ga gewoon vol voor stijl.

Bij mij pakt haarverf alleen heel slecht, iemand meer last van?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:29

Ook zo'n vraag idd. wat is beter knippen of snijden voor steil haar ? Mijn kapper snijdt mijn haren heel graag omdat je idd met knippen ieder "hapje" ziet. Maar snijden is , denk ik, niet zo goed voor de punten van je haren ???

Zoals ook al eerder gezegd permanent en verf blijft veel minder lang zitten.

Ik gebruik tegenwoordig de invisibobble als elastiek, dat beschadigd je haar minder als een stiekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:30

. Wat proteïnen betreft, bedoel je dan een shampoo met proteïnen o.i.d.? Want ik denk niet dat dat zin heeft, en het meer gaat om de inname ervan ipv het in je haar smeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:31

Proteïnen in shampoo hebben zin als je haar te elastisch is, geloof ik ...... En je moet ze juist niet gebruiken als je haren niet elastisch zijn en snel breken.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:33

Ik laat mij haar altijd knippen omdat snijden het voor mijn haar het echt niet is. Onwijs pluis en stomme puntjes. dus de kapper moet maar extra goed z'n best doen hoor :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:34

Snijden geeft mijn haar wel meer "beweging".

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:34

De Curly Girl methode kan je - mits een paar aanpassingen - ook gewoon toepassen op steil haar :j

Ik had zelf vroeger krullen, nu tussen steil haar en slag in dus ervaring met beide 'kanten'. Ik pas nog steeds de Curly Girl methode toe want de basis haarverzorging (geen producten gebruiken met sulfaten, siliconen, slechte alcoholen, waxen en andere zooi) blijft gewoon volledig hetzelfde! Enige verschil is dat bepaalde producten (vnl producten met veel oliën in) echt specifiek geschikt zijn voor krullen doordat ze zo zwaar zijn. Krullen hebben dat soort 'voeding' nodig doordat door de structuur het vet van de hoofdhuid zich minder goed over de ganse haar kan verspreiden. Bij steil haar is dit niet het geval en dien je dus 'lichtere' producten te gebruiken. Daarnaast zijn er een aantal technieken die bedoeld zijn om het krulpatroon te bevorderen (ploppen, scrunchen etc) bij de CG method. Die kun je ofwel weglaten, ofwel toepassen voor meer volume in je steile haar (veel mensen zien bij gebruik van de juiste producten en deze technieken dat hun haar alsnog slag krijgt of gaat krullen).

Mensen met steil haar kijken vaak heel raar als ik hen aanraad om de Curly Girl methode op te zoeken want 'ik heb toch geen krullen', maar het probleem van het té glad zijn, zwaar zijn, snel uitzakken van steil haar ligt juist vaak aan het gebruik van siliconen en verschillende waxen in haarproducten die een laagje vormen op het haar. Nog een bijkomstigheid is dat door dat laagje je het idee hebt dat je gezond haar hebt, terwijl onder dat laagje vaak juist beschadigd en niet-gevoed haar verstopt zit. Laat je dus niet afschrikken door het woordje 'curly' in de naam, de CG methode is gewoon geschikt voor elk type haar, want de filosofie/basis is gewoon hetzelfde en de vermeden ingrediënten zijn voor elk type haar schadelijk.

Afbeelding

Ikzelf gebruik momenteel producten van Petal Fresh, die zijn op natuurlijke basis en zonder zooi erin. Qua shampoo gebruik ik de Ultra Shine variant (met citrus en aloë vera) en daarnaast de Volumizing conditioner (met rozemarijn en munt) en deze combinatie werkt heel fijn voor mijn haar. Als ik wat pluis heb gebruik ik daarnaast ook nog een argan olie van De Tuinen, maar sinds mijn krullen weg zijn merk ik echt dat ik deze met mate moet gebruiken omdat het anders heel snel 'vet' wordt.

Ik hoop dat iemand wat aan mijn reactie heeft :') sorry voor de lange uitleg!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 14:38

Precies om die reden lees ik dus ook mee in het CG topic hier op Bokt. Maar ik was wel zeer benieuwd welk merk shampoo mensen met steil haar dan gebruiken. Petal fresh dus ook, ik heb vorige week de rozemarijn/munt gekocht ( prima voor volume en ook voor krullenhaar begreep ik ). Conditioner durf ik niet aan, daar word je haar toch mega zwaar van ?

Mijn haren breken heel snel. Volgens CG duidt dat op vochttekort. Maar hoe hydrateer je steil haar ? (avocado ) olie gebruik ik soms wat druppels van, maar niet teveel, want anders vet haar. Ik denk niet dat die 2 druppels mijn haren zullen hydrateren, dus wat dan wel ?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:42

Hier ook het superstijle, maar dan donker. Heb wel vrij veel haar (en lang) , daardoor lijkt het vrij vol. Zeker als het net gewassen is valt het helemaal open en zie je mijn rug niet meer. Maar krullen, ho maar.

2 dagen na het wassen is het weer veel sluiker. Ik doe er niets in trouwens, buiten elnett 3x in het jaar als het echt hoog opgestoken moet worden.
Voor mij was de truc om geen conditioner meer te gebruiken en dove intense repair shampoo. Dat maakt t niet zo droog als bijv andrelon en niet zo vet/zwaar als een conditioner.

Buiten de enkele keer haarlak heb dus exact 1 product voor mijn haren: shampoo.