Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:25

Zoals bij elk medicijn zijn er altijd wel zeer weinig mensen die er niet goed op reageren. Dat ontkent niemand.
De werkzaamheid is bij het zeer overgrote deel wel bewezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:26

Kijk, dat bedoel...onderbouwen heeft total geen zin. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:26

Die links tonen net zoveel onderbouwing als de VaccinVrij website :))

Echt, lees gewoon de "echte" bijsluiters van combinatieprikken en je ziet genoeg problemen die ze kunnen veroorzaken.

Prima dat je zelf het risico van niet prikken groter vindt dan het risico van wel prikken, maar zeggen dat het 100% veilig is dat is echt onnozel. Paracetamolletjes zijn niet eens 100% veilig :P

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:29

pmarena schreef:
Sowieso MOET je helemaal niks, hoe hard een braaf getrainde dokter ook zijn best doet om je een D(K)TP vaccin aan te smeren. Want de kans dat je een los Tetanus-vaccin zou krijgen is erg klein.

En ook een beetje onnozel als je op dat moment al de ziekte zou gaan ontwikkelen want eer dat die prik dan aanslaat volgens de producent, zou je al dood zijn :P

Immunoglobuline ofwel zeg maar al strijdklare anti-lichamen zouden ze dan wel kunnen doen als je dat graag wilt maar je hebt zomaar geen Tetanus hoor :)

De bacterie die dat veroorzaakt maakt de kwalijke stof pas aan als ze van zuurstof afgesloten in een vuile wond zit. Dus wond goed laten bloeden en goed schoonmaken en dan is het risico op problemen extreem klein :)

Bij jou is de huid niet eens kapot? Dan is er helemaal niks aan de hand behalve dat het vervelend aan zal voelen :(:)

En bewezen veilige vaccins bestaan niet. Het is namelijk pertinent niet 100% veilig en onschuldig want alleen al als je niet tegen bepaalde hulpstoffen kan dan kan je direct in een shock raken. En lees de bijsluiters van de vaccins maar eens. Dat is informatie uit de eerste hand, van de producent zelf dus daar hoeft niemand spannend over te doen verder :P

En lees dan wel die van de producent zelf, niet die flauwe afgezwakte versie voor ouders. Maar minstens die voor professionals.

Super uitgelegd _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:29

verootjoo schreef:
Zoals bij elk medicijn zijn er altijd wel zeer weinig mensen die er niet goed op reageren. Dat ontkent niemand.
De werkzaamheid is bij het zeer overgrote deel wel bewezen.

En voldoende veilig. (en ja dan zeg ik volkomen veilig)

Mensen die allergisch voor de hulpstoffen zijn weten dat doorgaans.

En dan is het aan de behandelaar de afweging wat het grotere risico is.

De kans op tetanus of de kans op een allergische reactive(en geeft die allergische reactie kans op overlijden)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:30

NatasjavE schreef:

Jij komt met bewezen veilig ;) en ik heb ook nooit gezegd dat een vaccin niet werkt, het werkt wel. Maar pas na 21? Dagen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:30

pmarena schreef:
Prima dat je zelf het risico van niet prikken groter vindt dan het risico van wel prikken, maar zeggen dat het 100% veilig is dat is echt onnozel. Paracetamolletjes zijn niet eens 100% veilig :P

Tja dit vind ik echt een gevalletje muggenziften...sorry hoor. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:35

quera schreef:
NatasjavE schreef:

Jij komt met bewezen veilig ;) en ik heb ook nooit gezegd dat een vaccin niet werkt, het werkt wel. Maar pas na 21? Dagen.

Het is bewezen veilig. Net zoals alle andere geneesmiddelen bewezen veilig zijn.(als in...het alternatief is gevaarlijker. Er zijn geneesmiddelen met veel bijwerkingen....dat is zo)

Als je dan een mogelijke allergische reactie gaat melden als niet veilig.

En vaccinvrij heeft het erover dat een tetanus injectie nooit nodig is.

Nou, dat vind ik, met onderbouwing van het RIVM, een hele gevaarlijke gok.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:37

quera schreef:
NatasjavE schreef:

Het vaccin wel, maar als je acuut risico loopt op tetanus door dus een wond oid, krijg je niet het vaccin, maar gelijk de antistoffen ;) En dat werkt dus gelijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:38

Klopt verootje en daarbij nog het vaccin als ik het goed heb.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:43

Wat ik wel grappig vind aan zo'n site als vaccinvrij: die benoemt allerlei bronnen uit 1920.
Het hele verhaal klinkt heel logisch hoor.

Maar datzelfde geldt voor een verhandeling uit 1679 over hoe om te gaan met een gebroken been.
Toen heel logisch. Maar met de kennis van tegenwoordig niet meer.

@TS: als je huid niet stuk was zou ik me inderdaad geen zorgen maken over je gezondheid.
Wel zou ik eens een hartig woordje wisselen met paard"lief" ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:07

Nou ik ga dan even ontopic:

TS bel voor de zekerheid je huisarts.

Ik ben ooit aangevallen op de wei bij mensen waar we een pony hadden gekocht.
Beest beet in mijn rug ( ik had gelukkig een stevige leren jas aan)
Maar toen die mensen mijn shirt omhoog deden schrokken ze toch even.
Alles was heel. Maar ik had wel een flinke bloedblaar.
Omdat die mensen zo enorm panisch deden viel
Ik zoals gewoonlijk flauw :=

Die mensen schrokken daar weer van en belden een ambulance. _O-

Ik hoefde niet mee. Maar ze vroegen wel of ik even langs de arts wilde gaan voor een tentanus prik.
De arts waar ik later heen ging vond een prik ook een verstandig idee.
Ik heb hem dus wel gehad ondanks dat mijn huid nog heel was

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:09

quera schreef:
NatasjavE schreef:

https://nos.nl/artikel/2246905-minder-v ... uropa.html

Niet vaccineren werkt ook volgens verwachting blijkt ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:10

En het grappige Polly , in Frankrijk en Italië waar de uitbraken van mazelen zijn... is vaccineren verplicht. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:14

quera schreef:
En het grappige Polly , in Frankrijk en Italië waar de uitbraken van mazelen zijn... is vaccineren verplicht. :')

In Italië is het niet verplicht, wet is afgeschaft.

In Frankrijk is het pas sinds 2018 verplicht omdat daar de vaccinatiegraad niet werd gehaald en dit dus gevaarlijk werd.
Gaan we nu in NL ook achteraan.

We zijn verwend met zulke goede gezondheidszorg dat we denken dat die ziekten niet meer voorkomen. De mazelen komen keihard terug als er een te lage vaccinatiegraad is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:15

verootjoo schreef:
quera schreef:

In Frankrijk is het pas sinds 2018 verplicht omdat daar de vaccinatiegraad niet werd gehaald en dit dus gevaarlijk werd.

We zijn verwend met zulke goede gezondheidszorg dat we denken dat die ziekten niet meer voorkomen. De mazelen komen keihard terug als er een te lage vaccinatiegraad is.

Correctie wet is uitgesteld

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:16

En in Nederland gaat dit niet zo snel verplicht worden. Aangezien ze dan een grondwet moeten gaan veranderen.

Maar we gaan off-topic. Mocht iemand hier verder over willen praten mag een pb altijd ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:20

quera schreef:
verootjoo schreef:

Correctie wet is uitgesteld

Waarom haal je dan aan dat het in deze landen verplicht is en er toch mazzelen uitbraken zijn?

Frankrijk vanaf 2018 en dus is er nu nog steeds een achterstand. En in italie nog steeds niet ingevoerd en dus nog steeds een te lage vaccinatiegraad.

Als er ondanks een zeer hoge vaccinatiegraad nu nog steeds een grote mazelenuitbraak zou zijn zou je misschien een punt hebben.
Maar er is een te lage vaccinatiegraad daar....en dus mazzelen nu.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:21

Ik corrigeerde mezelf trouwens ;)

Frapant is dat er in Frankrijk in 2017 nog geen uitbraak was ( wet geld per dec 2017) en er in april 2018 een mazelen uitbraak is.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:26

Kunnen we die anti-vaccinatie onzin even buiten dit topic houden? Vaccinaties werken, redden levens en zijn bijzonder veilig (allergische reacties kunnen altijd, maar dan kunnen we de hele medische wereld wel in de prullebak gooien). Bronnen zijn letterlijk alle peer-reviewed journals, iedere daadwerkelijk opgeleide arts en een basiskennis statistiek en scheikunde, waar ik meer waarde aan hecht dan een stel complottheorie websites.

Daarbuiten vind ik dat er vaak nogal dramatisch wordt gedaan over tetanus. Dat krijg je niet zomaar, ik zou me geen zorgen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:30

Ierpier schreef:
Kunnen we die anti-vaccinatie onzin even buiten dit topic houden? Vaccinaties werken, redden levens en zijn bijzonder veilig. Bronnen zijn letterlijk alle peer-reviewed journals, iedere daadwerkelijk opgeleide arts en een basiskennis statistiek en scheikunde, waar ik meer waarde aan hecht dan een stel complottheorie websites.

Daarbuiten vind ik dat er vaak nogal dramatisch wordt gedaan over tetanus. Dat krijg je niet zomaar, ik zou me geen zorgen maken.

Amen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:33

Beetje kinderachtig om met anti vaccinatie sites te reageren. Ts als het geen open wond is hoef je geen vaccinatie te halen en anders kun je voor de zekerheid je huisarts even bellen, die kunnen je zo vertellen of je die vaccinatie nodig hebt ofniet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:37

nicole_floor schreef:
Beetje kinderachtig om met anti vaccinatie sites te reageren. Ts als het geen open wond is hoef je geen vaccinatie te halen en anders kun je voor de zekerheid je huisarts even bellen, die kunnen je zo vertellen of je die vaccinatie nodig hebt ofniet.

Waarom is dat precies kinderachtig?
Het is info. En aan ts wat ze er mee wil doen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:41

Ik vind het ook niet kinderachtig. Vooral heel erg gevaarlijk.
En tot nu toe ben ik nog niemand tegen die antivacci was en echt een kloppend verhaal had.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:44

Bedankt voor de geruststellingen!
Ik ben zelf zeer voor vaccinaties, dus anti-vaccinatie sites doe ik niks mee.
En verder moet paard idd een beetje op opvoedcursus, daar ga ik mee bezig, want dit vind ik echt niet tof haha