Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Oedi schreef:Wat een heftige verhalen allemaal! Ik heb zelf geen eetproblemen maar ik wil jullie wel heel veel succes en sterkte wensen met de strijd!
Ik zie veel terugkomen dat mensen verkeerde opmerkingen maken en dat hulpverleningen niet helpen. Maar wat vinden jullie dan wel fijn om te horen van anderen? En welke therapieën hebben wel geholpen? Ik stel deze vragen puur uit interesse en om meer begrip te krijgen voor eetproblemen, ik begrijp het als mensen liever niet antwoorden.
geerte schreef:Ik meld mij hier ook, ik weet nog niet zo goed of ik mijn verhaal hier durf te vertellen. Maar ik vind het topic wel fijn en zal ook meelezen en reageren.
Jessica_K schreef:Ik meld me als ex-anorexiapatiënt... tussen al jullie heftige en wanhopige verhalen even een positief bericht. Ik heb tussen mijn 16e en 19e anorexia gehad en ben hiervoor ook een tijd opgenomen geweest (Rintveld). Ik lees in dit topic een aantal negatieve verhalen over klinieken. Mijn ervaring hiermee is echt anders geweest. Mijn verblijf daar heeft enorm geholpen om de enorme "lading" rondom het onderwerp eten weg te nemen, en mijn zelfbeeld te verbeteren. Toen ik ontslagen werd uit Rintveld was ik voor 75% van mijn anorexia af, en thuis moest ik de overige 25% doen. En ik kan nu nog steeds, hoewel het al 10 jaar geleden is, met heel veel trots en blijdschap zeggen dat het mij uiteindelijk gelukt is om 100% van de anorexia af te komen. Ik heb hier in mijn dagelijks leven echt geen last meer van. Ik ben dol op lekker eten, en kan hier zonder schuldgevoel van genieten. Ik ben nooit meer bezig met lijnen of extreem bewegen. Ik heb een gezond gewicht en ben blij met mijn figuur. Dus voor degenen die nu heel diep zitten en misschien bang zijn nooit meer een normaal leven te kunnen leiden, het kan dus wél. Maar hiervoor is het wel heel belangrijk dat je de juiste hulp hebt, want in je eentje (of zelfs met steun van familie) gaat het je waarschijnlijk niet lukken.
Ik schrik er erg van dat er blijkbaar psychologen/psychiaters zijn die zeggen: "Jij bent zo'n hopeloos/ingewikkeld geval, zoek het zelf maar uit." Ik wist niet dat dit gebeurde, en met hulp ben je dan toch nog altijd beter af dan zonder?
Iedereen heel veel sterkte met het gevecht tegen jullie eetstoornis. Mijn pb staat open voor degenen die willen praten.