Meer mensen met een ganglion?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:32

love_western schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb hem al jaren dus, maar nu voor het eerst dat ie zo pijnlijk is. En dat ik mijn hand en pols amper kan gebruiken.

En juist door mijn hand te gebruiken, neemt de pijn toe.

Dus het advies juist blijven gebruiken, vind ik nogal tegenstrijdig.

Zit het niet op ee gewricht te drukken?

1.5 geleden 1 gehad door werk. In juni 2017 geopereerd er gelijk aan, banden korter gemaakt. Was noodzakelijk omdat het op mn si gewricht ging drukken! Niet meer terug gekomen.Hele mooie litteken aan overgehouden. Herstel was ook kort en super! Enige wat is ik heb geen gevoel op het litteken ook mede dat de zenuw doorgesneden moest worden om er bij te kunnen. Rest vd hand gevoel als normaal

Wel hele tramalant op het werk omdat hun nog altijd denken dat het niet noodzakelijk was..

Overigens ben ik daar weg maar ach DAS heeft zn werk goed gedaan :)

Babootje

Re: Meer mensen met een ganglion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:38

Ik heb er als kind 1 gehad. Ook net boven de pols richting ringvinger pink. Ik had er last van bij het buigen van mijn pols. Is destijds geopereerd en ik heb t nooit meer terug gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:59

Vorige week bij eigen ha geweest. En overlegt om te kijken hoe het zou gaan met de pijn en stage.

Door de rust die ik heb genomen, is pijn aardig weg gezakt.

Maar nu 2 dagen stage gelopen en pijn is volop terug.

Dus nu vind ik het lastig om de keuze te maken. Want wil eigenlijk mijn stage niet missen. Maar opleiding duurt nog 2 jaar :+

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:53

Ik heb trouwens bij de fysio ook een gesprek gehad met de ergo, die legde me uit hoe ik dingen het beste vast kon pakken/ op kon tillen. Hier heb ik best veel aan, ondanks dat de ganglion terug is, bespaard veel pijn.
Maar, ook ik heb weer meer pijn sinds ik weer stage loop, heb precies hetzelfde probleem als love_western...
Moet nog 1.5 jaar maar wil eigenlijk dat ze hem weer weghalen :')
Ik probeerde een foto van “henk” ( zo heb ik hem genoemd , henk de (pols) steen ) te maken maar dat is best lastig zo met mijn linkerhand haha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:56

love_western schreef:
Vorige week bij eigen ha geweest. En overlegt om te kijken hoe het zou gaan met de pijn en stage.

Door de rust die ik heb genomen, is pijn aardig weg gezakt.

Maar nu 2 dagen stage gelopen en pijn is volop terug.

Dus nu vind ik het lastig om de keuze te maken. Want wil eigenlijk mijn stage niet missen. Maar opleiding duurt nog 2 jaar :+

Dan zou ik hem weg laten halen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:23

Ik had er ook jaaaaaaren ééntje. Op een gegeven moment werd het erg pijnlijk. De pijn trok door tot mn schouder en vingers, mijn pols kon ik niet meer normaal bewegen en op mijn hand steunen kon al helemaal niet. Ik heb hem operatief laten verwijderen, hij zat helemaal tussen mijn polsgewricht verweven. Herstel was de eerste weken erg pijnlijk en na een half jaar was de bult terug en groter dan ooit. Mijn hand is voor ongeveer een derde gevoelloos, doordat er zenuwen zijn doorgesneden.
Anderhalf geleden was ik de nieuwe (enorme) bult spuugzat. Deed weer erg zeer en belemmerde me in mijn dagelijks leven. Ook zag het er niet uit!
Ik heb toen een fles wijn leeg gedronken, mijn pols plat op tafel gelegd, mijn man een encylopedie in zijn handen gedrukt en hem overgehaald om zo hard als hij kon, zonder mijn hand te breken, op de bult te slaan.
Gevolg: ik ging zowat door het dak van de pijn, hand blauw tot zwart, man bijna een zenuwinzinking en bult weg! Bult is nooit meer terug gekomen :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:37

Even een schopje

Hier ook zo'n ellendig groot ding op mijn pols aan duimkant

Jullie ook last van dat de duim bewegingen pijnlijk zijn.?
Dat mijn pols pijnlijk is, is zo ineens weg.. Nu dus mijn duim..

Ik twijfel hem weg te laten halen daar ze meestal terug komen..
Heb hem al een hele tijd..
Maar ben er nu wel is flauw van
Dit is mijn joekel

Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:47

WoW, die is inderdaad enorm! :oo

Heel raar, na maanden is die van mij ineens afgelopen maand bijna geheel verdwenen :evaw: :?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:53

Ik heb m al een paar jaar en geen last van
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:54

Hier zit ie nog steeds. Mag hem laten verwijderen, maar is momenteel geen optie vanwege studie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:09

Lous schreef:
Bij mij is het komen en gaan, hij gaat steeds hoger zitten. Ongeveer 1,5 jaar geleden is deze ontstaan op mijn pols. Nu zit hij op mijn hand.

Hieronder dus mijn glimmende Mount Everest, die er nu ongeveer 2 maanden zit en niet kleiner word.
Hij doet geen pijn, maar hij is onhandig en vreselijk lelijk. Ik heb bij deze dus wel de keuze gemaakt om hem weg te laten halen.

[ [url=m/qDYedz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zx4jMv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb vanaf mijn elfde tot mijn negentiende net zo'n ganglion gehad. Had er vaak zoveel pijn aan dat ik er niet van kon slapen. Bezoekjes aan de huisarts maakten het heel veel erger, omdat hij altijd zat te knijpen, te draaien en te duwen waardoor het veel erger werd. Hij zei elke keer dat er niets aan te doen was.
Op mijn negentiende is het ding vanzelf verdwenen. Ik ben nu stokoud (58) en heb er nooit meer last van gehad.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:11

O dat lijkt me ideaal dat ie ineens weggaat...

Ik heb hem inmiddels al wel 7 jaar.

Risico op dove vingers hand houd me tegen wbt operatie

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:18

Ik heb zo'n 3 jaar een aan de binnenkant van mijn linker pols gehad. Regelmatig irriterend, afgelopen jaar was ik het zat. In januarie was io uitgegleden in de sneeuw en dusdanig mijn pols verdraaid dat de ganglion knapte. Helaas kwam hij binnen enkele dagen dubbel en dwars terug. Had al enige tijd pijn in zowel mijn hand, gehele pols en mijn onderarm. Mijn werk uitvoeren in combinatie met een tennisarm rechts werd eigenlik onmogelijk. Na tig keren rust, niet belasten en ontstekingsremmers ben ik afgelopen juni geopereerd. Dit zou onder plaatselijke verdoving, na controle van de chirurg durfde hij dit niet aan en ben ik toch onder narcose geweest. De ganglion zat erg diep tussen zenuwen en belangrijke bloedvaten. Hij was bang dat plaatselijke verdoving niet toereikend was. De operatie is goed verlopen. Zo'n 2 maand een verschrikkelijk dikke pols gehad. En tot op heden kan ik mijn pols nog steeds niet helemaal buigen. Dus voornamelijk afzetten met mijn hand of zware dingen tillen is nog een opgave. De meeste pijn en ganglion zelf is nog steeds weg, fingers crossed!

Na 3 dagen
Afbeelding

Na 2 weken
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:27

Was het het waard? Wbt na pijn en operatie?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:30

Grote wond !

Ik heb er ook eentje gehad die structureel terug bleef komen. Ook aan geopereerd maar helaas heel veel littekenweefsel terug gekregen en daardoor 25% bewegingsbeperking in mijn pols :+ en nu al lange tijd een ganglion op dezelfde plek alleen dieper i.p.v. mooi onder de huid...

Zit er alweer een tijdje tegen aan te hikken om weer te laten opereren maar zoek het nog eventjes niet ..

Mijn litteken nu
Afbeelding

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:32

Ja, heb ik ook (gehad).

Bij mij komt het opzetten als ik mijn pols veel gebruik, het komt en gaat. Diagnose was ook zo gesteld en de huisarts heeft geprobeerd 'm terug te duwen. Een week later tijdens mijn vakantie in Noorwegen ging het bultje vanzelf weg.

Af en toe komt ie weer, maar gaat (bij een rustigere periode en minder inspanning) weer weg. Ik heb er daarom ook niks aan laten doen. Sinds ik niet meer paardrij, heb ik er ook geen meer gehad (nu een jaar geleden).

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:35

Mijn litteken nu, operatie was Juni 2017.

Afbeelding

Nooit meer terug gekomen tot heden
Laatst bijgewerkt door Banyu op 04-01-19 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:35

Ik ben er 1 op Mn hand rug vooral met opstaan en druk zetten pijnlijk. Ben er mee weg geweest en de dokter zei dat hij te klein was. Was een Amerikaan en zei letterlijk ‘we used to smash it with the holy bible’ :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:36

Hebben de opereerders(lkkr nederlands woord hé..)

Ook last van dove vingers? Of minder gevoel in hand etc

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:40

Helaas hier ook een, en geen gewone.
Bij mij zit hij heel diep. Lekker tegen zenuwen en bloedvaten aan _-:(
November 2017 ben ik geopereerd en man wat een opluchting. Ik had hem sinds ik 5 was en heb er mee leren leven. Omdat hij zo diep zat wisten meerdere artsen en fysio ook niet wat het precies was. Nu leer ik zelfs langzaam weer beide handen te gebruiken met alles (ik ben 'dubbel handig' dus werk met links en rechts even veel).

Omdat hij er zo lang heeft ingezeten wel artrose in mijn pols en een dove plek maar daar kan ik mee leven. Vlak voor mijn operatie kon ik niet eens meer een thee zakje vast houden dus dit is zo veel beter :+

Dat je er soms minder last van hebt kan kloppen. De bult word groter bij irritatie van het kapsel door vulling met vocht. Dat betekend dus dat als je een tijd rustig aan doet (dmv een brace bijvoorbeeld) het minder kan worden of de pijn zelfs weg kan gaan. Helaas komt het vaak ook weer terug bij vele belasting.
Bij sommige mensen werkt de boek methode maar dat lijkt mij zeer pijnlijk en omdat je het begin van het ganglion vaak niet raakt is de kans groot dat het terug komt.

Was het mij waart? Oh zeker! Houd er rekening mee dat je zeker 2/3 maanden niks met je hand kan en het herstel lang kan duren. Na 7 maanden had ik het idee dat de operatie pijn minder werd dan de 'pre-op' pijn maar ze hebben bij mij veel moeten graven natuurlijk.

A_nouk: Hoort dat niet? Bij mij is juist geprobeerd om mijn pols vast te zetten. Ik ben zwaar hyper mobiel en dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij nooit naar boven is gekomen. Daar diep in mijn pols zat zat ruimte die hij opzij kon duwen :+
Is helaas niet gelukt en ik kan mijn pols weer 60° overstrekken dus ik moet waarschijnlijk over een tijd weer omdat het terug gaat komen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:41

paddraigh schreef:

Ik kan mijn middelvinger niet meer goed opsteken. Weet niet of dat positief of negatief is :7

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:45

Muiz, nee dat is juist niet de bedoeling :D Bij mij is het littekenweefsel onderhuids gaan verkleven waardoor ik bijvoorbeeld mijn pols niet meer helemaal kan buigen en de combinatie met een gebogen wijsvinger maakt het nog erger. Dan staat alles op spanning. Voor mij is het bijvoorbeeld moeilijk om met een gesloten vuist mijn pols te buigen.

Ik heb overigens ook last van dof gevoel in mijn wijs en middelvinger na de operatie maar volgens de chirurg komt dit door de verklevingen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:45

Ja een redelijke wond, het zat diep. Dus er moest genoeg ruimte gecreëerd worden om de omliggende zenuwen en bloedvaten aan de kant te houden om beschadigingen te voorkomen.

@Muiz, die diepe ligging was bij mij dus ook het geval.

Ik had voor de operatie dus dove/tintelende vingers afwisselend met pijn.

Ben tot nu toe nog steeds blij dat ik het heb laten doen. Mijn doofheid en pijn is zo goed als weg. Het enige nadeel is het grote litteken dat maakt met name achterover buigen en hand van links naar rechts buigen lastig. Maar met oefeningen en iedere dag crème smeren gaat dat langzaam beter. Achterover buigen blijft een puntje ben ik bang. Maar daar kan ik wel mee leven.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:56

Noeps schreef:
paddraigh schreef:

Ik kan mijn middelvinger niet meer goed opsteken. Weet niet of dat positief of negatief is :7

:D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:57

Ik ben deze zomer geopereerd. Mijne zat bovenop mijn pols. Had er geen last van tot een val van mijn paard. Toen hebben ze hem bij de huisartsenpost leeggezogen. Kwam snel weer terug en weer pijnlijk. Dus laten opereren. Mocht twee weken mijn pols niet gebruiken. Netjes aan gehouden. Na vier weken kon ik nog steeds mijn pols niet normaal bewegen. Na zes weken ganglion weer terug. Nu dus groot litteken EN een ganglion die me beperkt in bepaalde bewegingen. Voor mij is de operatie dus niet geslaagd. Doe ik ook niet meer. Laat maar af en toe lekprikken.