Help buikgriep of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:38

Je klinkt behoorlijk dwangmatig. En ook je andere gedragingen klinken mij niet als enkel deze fobie in de oren.
Wellicht verstandig hulp te zoeken, want dit lijkt mij een behoorlijk beperkend probleem

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:01

pmarena schreef:
Ja sowieso is het wel handig om dergelijke angsten te overwinnen anders durf je niks meer te doen!

Denk maar zo: ziek worden kan je overal, dan kan je beter een beetje plezier hebben in je leven en je er niet al teveel zorgen over maken want dat helpt toch niet.

Daarom doe ik nu ook gewoon alles weer ;) Alleen buikgriep blijft een probleem waar ik, zoals ik al eerder aangaf al hulp voor wilde zoeken.

Lizz schreef:
Als jij heel de nacht naast je vriend hebt gelegen, dan ben je allang in contact geweest met het virus, mocht hij die uberhaupt hebben. Dat wil niet zeggen dat je ziek gaat worden, misschien heb je al antistoffen opgebouwd.
Dus volgens mij maak je je iets te druk om zelf om niet ziek te worden ipv dat je bezorgt bent om je vriend die ziek is.
Ik zou namelijk niet zo amused zijn als ik ziek was en mijn vriend ergens anders gaat zitten om maar niet ziek te worden van mij.

En wat anderen ook al zeggen, als je je gaat afsluiten van dingen gaat het nooit beter worden. Gewoon goed en gezond eten, handen wassen zo nu en dan (niet te overdreven want dan gaan ook de goede bacterien weg en heb je juist minder weerstand).
Maar ook als je juist jezelf opsluit zal je niet meer weerstand opbouwen. Je kan namelijk in contact komen met een virus zonder er erg ziek van te worden en juist antistoffen opbouwen tegen het virus zodat je er niet meer vattelijk voor bent.

Nou, dit vind ik een beetje raar. Hij weet hoe erg last ik van deze fobie heb. Heb mij continue verontschuldigd. Misschien snap jij niet helemaal wat zo'n fobie met je doet. Dit is overigens geen aanval maar ik voel me al schuldig hiervoor en dan komt dit. Ik wil er juist voor hem zijn, maar dat kan ik gewoonweg nu nog niet.
En ik sluit me juist niet meer af voor dingen, zoals ik al eerder aangaf. Het gaat nu juist zo goed en daarom wil ik ook juist naar het huisje toe gaan. Alleen even kijken of vriend zich goed genoeg voelt, en dat is zo

_lautje_ schreef:
Je klinkt behoorlijk dwangmatig. En ook je andere gedragingen klinken mij niet als enkel deze fobie in de oren.
Wellicht verstandig hulp te zoeken, want dit lijkt mij een behoorlijk beperkend probleem

Ik gaf al aan dat ik daarvoor wilde kijken. Maar wat bedoel je precies hiermee? Ik ken meerdere mensen met emetofobie en grotendeels hebben zij hetzelfde.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:10

Ik weet dat emetofobie vaak leidt tot aanvullende fobieën als straatvrees en smetvrees. Zoals jij nu aangeeft veel handen te wassen en panisch te zijn om ziek te worden, situaties vermijdt (de kermis) lijkt het mij dat het bij jou verder gaat dan alleen de emetofobie.
Mij lijkt professionele hulp dan ook verstandig voor het zodanig je leven beheerst dat je niks meer anders kan dan ‘in dienst staan’ van je fobie.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:16

Dat veel handen wassen is alleen nu. 'Normaal' heb ik dat niet. Ik ben bang om zelf te overgeven, maar vind het ook niet prettig om te zien. Dat is waarom ik de kermis vermijd, ga zelf toch niet in zulke dingen en ik zie altijd wel mensen braken daar...
Panisch om zelf ziek te worden is alleen met ziektes als buikgriep. Ik ben zelf chronisch ziek dus ik voel me al vaak niet lekker. Prettig is het niet maar ik ben er niet bang voor.

En zoals ik al zei, het gaat juist beter. Ben ook sinds kort pas op de kop durven gaan in de achtbaan :D Dat was wel echt een grote stap :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:18

Dat soort virussen verspreiden zich al voordat iemand symptomen krijgt. Dus idd nu nog uit de buurt blijven heeft niet bijzonder veel zin, daar is t echt al te laat voor.

Lijkt me belangrijk om zsm hulp te zoeken voor je eigen problemen voordat je daadwerkelijk wegzakt in smetvrees etc en je relatie beschadigt. Want er niet kunnen zijn voor je dierbaren door je eigen angsten is niet alleen voor jou rot...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:39

En als je je vriend nu eens een knuffel gaat geven, beterschapjes wenst en een flesje verse jus gaat halen voor jullie samen?

Ik durf te wedden dat als je dat doet je jezelf overwint en je vriend ook nog heel erg steunt en gelukkig maakt!

Fobieën zijn akelige monsters die je in de houdgreep willen nemen. Probeer eens uit de houdgreep te komen en daarna supertrots te zijn!

Risico dat jij nu nog ziek wordt is erg klein.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:42

Lijkt me beter als je nu naar je vriend toe gaat. Voor hem ook fijner.
Mocht het buikgriep zijn dan heb je het virus al in je lijf en dan is het afwachten of je ziek wordt of niet. Dat kan tot ongeveer 72 uur na aanraking met het virus ( ik werk in de zorg en vaak hebben grote groepen mensen het daar)
Buikgriep heerst op het moment enorm helaas
Ik hoop voor je dat het mee valt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:46

dalena schreef:
Lizz schreef:
Als jij heel de nacht naast je vriend hebt gelegen, dan ben je allang in contact geweest met het virus, mocht hij die uberhaupt hebben. Dat wil niet zeggen dat je ziek gaat worden, misschien heb je al antistoffen opgebouwd.
Dus volgens mij maak je je iets te druk om zelf om niet ziek te worden ipv dat je bezorgt bent om je vriend die ziek is.
Ik zou namelijk niet zo amused zijn als ik ziek was en mijn vriend ergens anders gaat zitten om maar niet ziek te worden van mij.

En wat anderen ook al zeggen, als je je gaat afsluiten van dingen gaat het nooit beter worden. Gewoon goed en gezond eten, handen wassen zo nu en dan (niet te overdreven want dan gaan ook de goede bacterien weg en heb je juist minder weerstand).
Maar ook als je juist jezelf opsluit zal je niet meer weerstand opbouwen. Je kan namelijk in contact komen met een virus zonder er erg ziek van te worden en juist antistoffen opbouwen tegen het virus zodat je er niet meer vattelijk voor bent.

dalena schreef:
Nou, dit vind ik een beetje raar. Hij weet hoe erg last ik van deze fobie heb. Heb mij continue verontschuldigd. Misschien snap jij niet helemaal wat zo'n fobie met je doet. Dit is overigens geen aanval maar ik voel me al schuldig hiervoor en dan komt dit. Ik wil er juist voor hem zijn, maar dat kan ik gewoonweg nu nog niet.
En ik sluit me juist niet meer af voor dingen, zoals ik al eerder aangaf. Het gaat nu juist zo goed en daarom wil ik ook juist naar het huisje toe gaan. Alleen even kijken of vriend zich goed genoeg voelt, en dat is zo

Ik geloof ook wel dat je bezorgd bent en je er rot over voelt. Maar denk dat dit juist een kans is om een stukje van je fobie aan te pakken.
Natuurlijk is dat niet gelijk weg, weet heel goed wat een fobie is :)
Maar genoeg tips hierboven gegeven, sluit je niet op en maak je niet te druk.
Wat Kelly zegt vind ik wel een goede. Je hoeft er dan niet heel de tijd bij te blijven, maar denk dat dat al een stap is in de goede richting om je fobie een poepie te laten ruiken.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:56

Hij was eerder op dan ik ;) Had dus al gegeten ed.
Het ging me niet alleen om mij. Er wonen meer mensen thuis en mijn jongste zusje is er nog wat vatbaarder voor. Daarom wil mijn moeder ook het zekere voor het onzekere nemen en hebben we hem net toch weer even naar bed gestuurd.

Overigens heeft hij het topic meegelezen want ik had hem de link doorgestuurd, en nogmaals hij weet hoe erg ik ermee zit en hoe graag ik er voor hem wil zijn. We hebben beneden ook gewoon gepraat net, hij was dankbaar dat ik hem steunde via het appen en weet dat ik er niet tegen kan. Hij zei dat hij daarom vannacht zei dat ik beter weg kon gaan. (ook al heeft hij dat niet tegen mij gezegd, hij kon zich het volgens mij niet heel goed meer herinneren). Ik ben zo blij met een vriend zoals hij, dat hij begrijpt wat het inhoudt en dat ik wel bij hem wil zijn maar dat nog ff niet gaat <3

Ook nog met mijn moeder gepraat hierover en die wilde dus ook dat hij naar boven zou gaan. Ook al denken we nu allemaal wel dat het niet besmettelijk is. (Maarja met 3 mensen met emetofobie in huis is er nog wel wat angst!)

@tokedri Ah dat was de 72uur die ik had onthouden, wist dus alleen niet meer precies waarvoor. Ik kan dus nu alsnog ziek worden dan... Dan is het ook beter als ik niet al te lang bij de rest blijf?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:01

Heb je hem inmiddels al een knuffel gegeven??? :P

Begrip hebben voor je fobie is super lief van hem. Maar dat zal jou in je comfort zone houden en niet prikkelen om stapjes te nemen.

Kom op, je kan het!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:02

dalena schreef:
Hij was eerder op dan ik ;) Had dus al gegeten ed.
Het ging me niet alleen om mij. Er wonen meer mensen thuis en mijn jongste zusje is er nog wat vatbaarder voor. Daarom wil mijn moeder ook het zekere voor het onzekere nemen en hebben we hem net toch weer even naar bed gestuurd.

Overigens heeft hij het topic meegelezen want ik had hem de link doorgestuurd, en nogmaals hij weet hoe erg ik ermee zit en hoe graag ik er voor hem wil zijn. We hebben beneden ook gewoon gepraat net, hij was dankbaar dat ik hem steunde via het appen en weet dat ik er niet tegen kan. Hij zei dat hij daarom vannacht zei dat ik beter weg kon gaan. (ook al heeft hij dat niet tegen mij gezegd, hij kon zich het volgens mij niet heel goed meer herinneren). Ik ben zo blij met een vriend zoals hij, dat hij begrijpt wat het inhoudt en dat ik wel bij hem wil zijn maar dat nog ff niet gaat <3

Ook nog met mijn moeder gepraat hierover en die wilde dus ook dat hij naar boven zou gaan. Ook al denken we nu allemaal wel dat het niet besmettelijk is. (Maarja met 3 mensen met emetofobie in huis is er nog wel wat angst!)

@tokedri Ah dat was de 72uur die ik had onthouden, wist dus alleen niet meer precies waarvoor. Ik kan dus nu alsnog ziek worden dan... Dan is het ook beter als ik niet al te lang bij de rest blijf?

Je zegt dat je vriend heeft gegeten . Als hij verder niet overgeeft of geen diarree heeft dan heeft hij geen buikgriep
Heeft je moeder ook emetofobie?
Hoe oud is je vriend ( omdat hij zich zo weg laat sturen? )

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:02

Ok, en nu komt de paniek. Mijn vader heeft het ook |( |(

Nee, mijn broertje en zusje hebben het. Vriend is 23

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:05

Paniek is echt nergens goed voor, als t een virus is dan hebben jullie elkaar allang aangestoken. Paniek lost niks op je kunt beter afleiding zoeken.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:07

Maar ik kan dan echt niet weg met mijn vader, broertje en zusje zullen ook wel niet durven

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:11

Misschien nu een goed moment om de eerste stappen richting genezing te zetten? Genezing van je fobie dan, haha.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:12

Die reactie die je nu geeft en dat het hele gezin dit heeft en er onder lijdt lijkt mij toch reden om serieus hiermee aan de slag te gaan.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:13

Ik ga in ieder geval mijn broertje en zusje niet dwingen om te gaan. Ik snap het namelijk volkomen. En van mijn moeder moet vriend nu boven blijven.

Ik snap mijn moeder wel, december zaten we met zn allen om de beurt en tegelijk ziek. En mam is degene die alles moet opruimen...

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:15

Sorry dat ik het zeg, maar ik zou echt hulp gaan zoeken. Jullie hele gezin. Als je zo reageert op een buikgriepje gaat er iets niet goed.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:20

De rest van het gezin heeft er geen last van. We zijn met zn 8en en dan wij met zn 3en kunnen er gewoon niet tegen. En mijn moeder heeft het gewoon liever niet, aangezien zij alles moet schoonmaken ed. Ze heeft er echt geen fobie voor.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:26

dalena schreef:
Ok, en nu komt de paniek. Mijn vader heeft het ook |( |(

Nee, mijn broertje en zusje hebben het. Vriend is 23

Dan is het buikgriep en is de kans vrij groot dat iedereen t krijgt
Niet leuk

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:28

dalena schreef:
De rest van het gezin heeft er geen last van. We zijn met zn 8en en dan wij met zn 3en kunnen er gewoon niet tegen. En mijn moeder heeft het gewoon liever niet, aangezien zij alles moet schoonmaken ed. Ze heeft er echt geen fobie voor.

Je kunt t toch zelf schoonmaken? Vanaf een jaar of twaalf kan dat wel

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:31

Ik *even afkloppen* heb al jaren niet meer gespuugd. Zelfde met broertje. Zusje is 13 en de ander 7... Het kan ook zijn dat vriend en vader iets verkeerds hebben gegeten...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:32

Ja waarom zou je moeder dat allemaal voor haar kiezen moeten krijgen? Tenzij jullie rond de 8 jaar zijn ofzo maar dat idee heb ik niet. Verder juist een prima oefening om er beter mee om te leren gaan. Van vermijden gaat t niet beter worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:32

Eh wacht even ik ben de kluts even kwijt. Je vriend is ziek of niet en moet boven blijven van je moeder terwijl hij een keer heeft overgegeven?

En heeft je vader/broer/zus nu ook buikgriep/overgeven of ook de panische angst?

Enige dat je kan doen is hup in de benen je vriend helpen en of zelf schoonmaken en met hele gezin schouders eronder zetten. Verbannen worden omdat je ziek bent is niet leuk

En ik heb op mijn 12 e op vakantie voor zieke ouders en zus moeten zorgen. Die hadden verkeerde garnalen gegeten die ik niet lustte, gevolg drie keer voedselvergiftiging in een kleine caravan. Niet leuk heb er zelf heel wat naast gespuugd van het opruimen, maar hee ik was in een klap over mijn ieuw bah heen :j

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:33

tokedri schreef:
dalena schreef:

Je kunt t toch zelf schoonmaken? Vanaf een jaar of twaalf kan dat wel

Om eerlijk te zijn denk ik dat hier deels het probleem ligt.
Als ze dit niet hoeven van jongs af aan en worden ontzien hierin dan leren ze het ook niet.
Vind het overigens wel zorgwekkend dat drie personen in de familie deze fobie hebben.