Borsten verminkt naar borstvoeding, borstcorrectie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:48

Jeetje dat is naar. Maar een groot compliment dat je bent blijven voeden. _/-\o_

Maar ik moet zeggen, ik heb na een fikse borstontsteking na een maand of vier links bijna geen productie meer gehad, en ik liep ook behoorlijk scheef.
Heb uiteindelijk nog bijna 2 jaar door gevoed met 1 borst.
Mijn kleine man is nu 5, en op een klein verschil na zijn ze weer helemaal gelijk getrokken.

Esplendido

Re: Borsten verminkt naar borstvoeding, borstcorrectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:35

Bij veel vrouwen trekt het enige maanden nadat ze gestopt zijn met voeden wel weer bij en worden de borsten weer gelijk en voller. Het is verstandig om dit even af te wachten.

Mocht je nog een kindje willen over enige tijd en ook dr kindje borstvoeding willen geven is het nu niet aan te raden om een borstoperatie te ondergaan. Bij een borstoperatie is het eigenlijk onvermijdelijk dat er (een aantal) melkklieren worden weggesneden en melkkanaaltjes worden doorgesneden en dit kan tot gevolg hebben dat je een volgend kindje niet of niet volledig met de borst zal kunnen voeden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 01:56

Waren je borsten voor je zwangerschap ook van goed te zien ongelijk?
Ik snap dat je hiermee zit, maar ga wel mee met de rest van de antwoorden. Pas na flinke tijd na afbouwen van borstvoeding gaan je borsten weer zich vormen. Pas na die tijd kun je zeggen hoe en wat.
Oh en over een eventuele operatie, het kan vergoed worden maar de regels zijn vaak verschillend per verzekeraar/ziekenhuis. Er moet een x aantal ongelijkheid in zitten.
Toen ik tig jaar geleden in het ziekenhuis lag voor een borstverkleining, lag er naast mij een net zo jong meisje van rond de 20 die de ene borst gelift en vergroot kreeg en de andere verkleind. Heel veel succes!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 02:49

Wat naar dat je er zo onzeker over bent!
Maar ik ga met de rest mee dat zolang je borstvoeding geeft je borsten zó anders zijn dan er na. En dat kan nog wel langer duren dan een paar maanden na stoppen bv...
Ik ben na tweede kind/bv periode 2 cupmaten kwijt ( heb lang niet zo lang kunnen voeden als jij overigens helaas). 1,5 jaar lang waren het echt lege slappe dingen, maar inmiddels zijn ze zeer aardig bijgetrokken qua stevigheid en gelijkheid en ben ik hartstikke tevreden. Blij zelfs en zekerder over mijn lichaam met een paar cupmaatjes minder.
Borstoperaties zijn zware ingrepen en vergrotingen worden mogelijk in verband gebracht met nare bijwerkingen en klachten. Ik zou dat echt als laatste redmiddel zien.
Mijn advies: als jij en je kind er klaar voor zijn bv afbouwen, en anders nog lekker even doorgaan, en daarna vooral genoeg geduld hebben. Rigoureuze stappen kun je daarna altijd nog nemen als je echt niet met het eindresultaat kunt leven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 03:51

CP5 schreef:
Mijn huissarts vertelde mij dat ze nooit meer bij zouden trekken en dat is een half jaar geleden. Ze zijn inmiddels nog meer achteruit gegaan.

Bedankt voor alle reacties alvast!

Je moet niet alles geloven wat een huisarts or dokter zegt. Het zijn ook maar mensen. En ze weten ook niet alles, daarbij zoals je al leest hierboven het kan echt heus wel vanzelf bijtrekken als je je lichaam de tijd geeft.
Sterkte.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:13

Tijdens de borstvoeding periodes heb ik ook altijd 1 giga borst en 1 kleine borst die minder produceert.
Nu dik 1 jaar nadat me laatste kindje gestopt is met bv is er weinig borst over (heb 3x meer dan 1 jaar gevoed).

Ben namelijk ook flink afgevallen heb nu twee thee zakken. Ben net 29.
Ben anti cosmetische ingrepen dus moet er maar mee leven. Heb mooie bh's aan laten meten. Met kleren aan voel ik me prima. Zonder kleren is wel een dingetje

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:57

Ik zou eerst maar eens wachten totdat je ongeveer een jaar gestopt bent met lactatie. :j

Ik heb mijn oudste zo'n 11 maanden gevoed (ik was 19) en mijn borsten zijn na een paar maanden weer helemaal bijgetrokken. De middelste heb ik slechts 3 maanden gevoed (incl. overproductie rechts, verminderde productie links) en dat zag er zelfs een jaar later nog steeds niet uit. Ik heb toen een borstvergroting laten doen bij de Velthuis Kliniek (2014, wordt NIET vergoed vanuit de zorgverzekering). Na de operatie had ik weer prachtige gelijke borsten maar de natuurlijke uitstraling was ondanks de anatomische prothesen toch verloren gegaan...
In 2017 ben ik bevallen van kindje nummer drie en die geef ik inmiddels ruim 10 maanden borstvoeding. En je raad het al, nu heb ik juist overproductie links en verminderde productie rechts). Borsten zijn van deze borstvoedingsperiode heel mooi soepel/natuurlijk geworden, maar wordt het er fraaier op? Absoluut niet.

Geduld hebben en eerst eens zien wat het natuurlijke proces je brengt lijkt me in jouw geval het beste.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:43

Wat fijn om te lezen dat het bij de meeste weer goed is gekomen! Dat doet mij erg goed.

Saskia9: mijn borsten waren voor de zwangerschap gewoon gelijk inderdaad.

Ik heb inmiddels wel contact gehad met een paar klinieken die met mijn zorgverzekering samen werken.
De meeste gaven aan dat je minimaal 6 maanden moet zijn gestopt met borstvoeding.
Maar 1 kliniek heeft mij een uitgebreide mail gestuurd die hetzelfde vertelde als jullie ook doen, dat het nog bij zou kunnen trekken en ik het beste 1.5 tot 2 jaar zou kunnen wachten en dan alsnog een consult kan laten doen. Ook vertelde hij dat je lichaam ook andere hormonen gaat aanmaken als de borstvoeding is gestopt waardoor je borsten ook voller zullen worden.
Bij deze kliniek was een eerste consult gratis en vrijblijvend dus mocht ik over 2 jaar nog niet tevreden zijn dan ga ik wel kijken wat ze voor mij kunnen doen.

Het lucht in ieder geval héél erg op dat het misschien tijd nodig heeft maar dat ik toch een kleine kans heb dat ze weer normaal zullen worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:05

Wat goed van die kliniek :) Echt een met verstand van zaken, hart op de goede plek en niet alleen maar oog op behandelen :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:40

Oh heel fijn dat je meteen meer informatie hebt! Kun je daar straks weer mee verder als dat nodig is!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:47

En bedenk goed dat een borstcorrectie misschien je borsten mooier maakt, maar dat je ook wat kwijt kunt raken.

Ik ben dus van een G-cup naar een grote C-cup gegaan, wat weer is uitgezakt naar een D-cup (was van tevoren al voorspeld). Mijn tepels zijn een flink eind omhoog geplaatst bij de operatie, hoewel ze in theorie alleen de huidlaag rondom de tepel weg halen (tepel blijft op een stam van vet weefsel, zenuwen en bloedvaten staan) en de tepel dan omhoog in het nieuwe tepelhof draaien, heeft dit zeker invloed op het gevoel in je tepels. Ik kan een ijsklontje op die van mij leggen en voel het nog steeds amper, mijn operatie is al 15 jaar geleden, dus denk niet dat het nog verder hersteld. Hoewel mijn tepel wel harder wordt bij kou, registreer ik die kou zelf niet.

Dat is dus wel een erogene zone die je dan mist. Een kennis die ook een verkleining heeft laten doen, is een tepel kwijt geraakt door een ontsteking die erbij kwam, later hebben ze bij haar een tepel getatoeëerd.

Ik zou nog steeds weer voor de verkleining gaan en het iedereen met te grote borsten adviseren, maar het verlies van het gevoel in mijn tepels vind ik dus achteraf het enige grote nadeel.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 09:58

Bedankt voor jouw ervaring daphara!
Erg vervelend dat je weet dat het gedeelte van je tepels nooit meer herstellen.
Ik denk sowieso dat er over het algemeen erg makkelijk tegen een correctie aangekeken word en vooral tegenwoordig vandaar dat ik het liefst zoveel mogelijk informatie inwin.

Wat ik mij afvraag, kan de pil ook zorgen voor vollere borsten?
Het zijn toch hormonen wat je in slikt, wellicht dat dat het één en ander op weg zou helpen?
Omdat ik nog steeds borstvoeding geef, slik ik de pil nog niet maar dat zou misschien ook nog een optie kunnen zijn?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:41

Zolang je nog borstvoeding geeft zal de pil waarschijnlijk weinig invloed hebben, zeker het type pil wat je mag slikken i.c.m. borstvoeding. Pas na het stoppen zullen de klier en vetweefsels zich weer herstellen en dat kost gewoon tijd.
Citaat:
Na de bevalling ontstaat er - of je nu wel of geen borstvoeding geeft - zo rond de derde dag stuwing. Op dat moment vindt er een grote toestroom van bloed en lymfevocht plaats naar het klierweefsel in de borsten. Veel vrouwen ervaren deze dagen hun borsten als groot en pijnlijk.
Wanneer je geen borstvoeding geeft of wanneer je na enige tijd stopt met voeden, zal het klierweefsel slinken. Vaak is er ook wat vetweefsel verdwenen. Dit maakt dat de borsten zacht en slap aanvoelen. Na enkele menstruatiecycli zal de stevigheid van je borsten weer toenemen. Ook vormt zich na enige tijd nieuw vetweefsel, wat de borsten ook weer wat vult. Bij de meeste vrouwen zullen de borsten na het stoppen van de borstvoeding ongeveer dezelfde afmetingen krijgen als voor de zwangerschap.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... pe-borsten