Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 19:09

Daphara schreef:
TS, ik zou toch eerst bloedonderzoek laten doen, vitamine B, D en schildklier laten controleren met jouw klachten. Misschien ligt het niet aan de mirena.

Hier eigenlijk dezelfde reden voor als 'grappig dat mensen negatieve dingen etc direct op de mirena schuiven'. Ik had nooit last van deze dingen, nu wel ineens sinds de mirena. Dus het lijkt me vrij logisch dat dat de reden is..

Maar wel wat om in het achterhoofd te houden wil het niet opknappen. Bedankt!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:47

Omdat ik juist van de hormonen af wilde heb ik ook de keuze voor een koperspiraal gemaakt. :j
Dan maar elke maand ongesteld. Maar ik heb tijdens de menstruatie 0,0 pijn. Vloei iets meer, maar daar is alles ook mee gezegd.
Alleen mijn eisprong voel ik wel, maar dat is met 1 Aleve Feminax prima op te vangen voor dat eventjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:12

Dit topic past beter op Mensenwelzijn en sport, daarom verplaats ik hem daar heen.

Sunrise19

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:18

Ik zou als ik jou was zo'n staafje nemen. Eens je problemen hebt gehad met Mirena word het niet aangeraden hem nogmaals te nemen. Ik heb PMDD dus ik maak alles mee wat jij hebt alleen ik word nog net niet psychotisch. :+ Heb sinds kort zo'n staafje en bij mij werkt het tot nu toe super. Ik weet niet hoeveel je vloeit maar als dit redelijk veel is niet aan een koperspiraal beginnen. Ik werd overigens dwars door de mirena nog steeds ongesteld. Koperspiraal wilde de huisarts dus niet eens zetten om die reden. Succes ermee. Ik heb zelf ook veel klachten gehad met de Mirena dus ik voel met je mee. :(:)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 21:22

Sunrise19 schreef:
Ik zou als ik jou was zo'n staafje nemen. Eens je problemen hebt gehad met Mirena word het niet aangeraden hem nogmaals te nemen. Ik heb PMDD dus ik maak alles mee wat jij hebt alleen ik word nog net niet psychotisch. :+ Heb sinds kort zo'n staafje en bij mij werkt het tot nu toe super. Ik weet niet hoeveel je vloeit maar als dit redelijk veel is niet aan een koperspiraal beginnen. Ik werd overigens dwars door de mirena nog steeds ongesteld. Koperspiraal wilde de huisarts dus niet eens zetten om die reden. Succes ermee. Ik heb zelf ook veel klachten gehad met de Mirena dus ik voel met je mee. :(:)

Bedankt! Staafje lijkt me niet direct de oplossing. Aangezien die ook hormonen bevat.

Tijdens m'n mirena niet ongesteld geweest. Ik ga nu eerst een paar maanden zonder rotzooi in m'n lijf en dan kijk ik dan wel verder

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:33

Juist wel een oplossing. ALs je teveel aan oestrogeen heb ga je moodswings krijgen enzo. Vertrouw me maar hierin :P Dat staafje bevat maar 1 stofje terwijl de mirena en bijvoorbeeld ook de pil een soort synthetische oestrogeen heeft. Als ik het goed onthouden heb. Google maar eens op PMDD en in jou geval PMS je voldoet voor PMS sowieso aan alle voorwaarden zo'm beetje als ik het lees.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:50

Er is heel veel te lezen over Mirena op internet....en heel veel zeker niet positief.

In Engeland is het al verboden, meer landen...dat er genoeg vrouwen zijn die op dit moment geen klachten hebben zegt niet dat het middel onschadelijk is.

Ik,heb dit spiraal op medische indicatie nodig gehad, was jarenlang een strubbel van klachten, maw voelde mij doorziek, totdat er een mirena topic op internet verscheen van een grote groep vrouwen met herkenbare klachten.

Dit topic is vast nog op te zoeken....als je je er niet beter door voelt, zou ik een alternatief zoeken.

Hel weinig hormonen klinkt mooi...hormonen is juist iets wat altijd in hele kleine hoeveelheden in je,lichaam wordt vrijgegeven en weer afgebroken...je hormoonstelsel is heel specifiek en nog steeds niet 100% na te bootsen...dus dar beetje hormonen, neem dat met een korrel zout...is iig iets wat je lichaam niet zelf aanmaakt en niet zelf regelt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:22

Hier ook 3 maanden mirena geprobeerd, maar in die tijd me snel bedacht en er uit laten halen. De meest zwarte tijd uit mijn leventje.

Ook op mijn werk moeite gehad met functioneren, en na verwijdering merkten ze op korte termijn ook weer positieve zin over mijn functioneren en ik voelde me ook weer veel beter.

Ook ik heb veel positieve ervaringen gehoord, had geen negatieve ervaring met zetten. Maar het was geen toeval. Iedereen reageert gewoon anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:50

Maar als de menstruatie ook een groot probleem is, moet je toch kiezen uit 2 kwaden. Ik had liever geen spiraal en geen hormonen, maar de menstruatie ging ook niet langer zo. Ze halen ook niet zomaar alles eruit.

Voor de Mirena gebruikers; hoelang duurde het voor dat het stabiliseerde en de menstruatie stopte, als die stopte of iig minimaal werd?
Mijn arts zei 3 maanden. Als het dan nog niet oke is, geeft hij het nog 3 maanden en gaan we daarna pas andere opties bespreken.

Ik zou ook niet weten wat door de spiraal zou kunnen komen. Begonnen met de pil, zwanger, de pil, niks koper spiraal ( 10 jr ) en 1,5jr mirena. Hoe weet ik hoe ik anders zou zijn? Ja, de koper spiraal geeft geen hormonen af, maar je kan evengoed last hebben van de menstruatie bijvoorbeeld. En er gebeuren wel meer dingen in die jaren in je leven wat op je karakter, emoties, gemoed werkt etc.

Ik heb nu alleen meer buikpijn, maar dat is steeds kort en ik ben natuurlijk pas 2 maanden geleden daar geopereerd. Daarvoor had ik noot buikpijn.

Ik heb ook nooit hoofdpijn, geen humeur veranderingen, geen trek in chocola, geen puistjes< helemaal niks, dus super saai. Het was alleen teveel, te lang, te vaak en daardoor ernstig bloedarmoede. En in praktische zin, voel je je daar echt niet prettig bij sommige dagen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:49

Bevalt echt super!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:57

Indestal schreef:
Er is heel veel te lezen over Mirena op internet....en heel veel zeker niet positief.

In Engeland is het al verboden, meer landen...dat er genoeg vrouwen zijn die op dit moment geen klachten hebben zegt niet dat het middel onschadelijk is.

Ik,heb dit spiraal op medische indicatie nodig gehad, was jarenlang een strubbel van klachten, maw voelde mij doorziek, totdat er een mirena topic op internet verscheen van een grote groep vrouwen met herkenbare klachten.

Dit topic is vast nog op te zoeken....als je je er niet beter door voelt, zou ik een alternatief zoeken.

Hel weinig hormonen klinkt mooi...hormonen is juist iets wat altijd in hele kleine hoeveelheden in je,lichaam wordt vrijgegeven en weer afgebroken...je hormoonstelsel is heel specifiek en nog steeds niet 100% na te bootsen...dus dar beetje hormonen, neem dat met een korrel zout...is iig iets wat je lichaam niet zelf aanmaakt en niet zelf regelt.

Heb je bronnen over dat de mirena in andere landen verboden is?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:44

Hier juist ook een positieve ervaring.
Sinds 1,5 jaar een mirena en voel me juist stabieler geworden. Ben niet meer ongesteld (de eerste tijd, denk zeker 3/4 jaar wel minimale doorbraakbloedingkjes gehad die soms lang aanhielden maar minimaal qua hoeveelheid). Verbeterd libido. Geen gram aangekomen, eerder afgevallen.
Het is me ondanks dat ik een tumor heb (die mogelijk zou kunnen reageren op hormonen) aangeraden vanwege de kleine hoeveelheid locale hormonen.
Voor de mirena heb ik een tijd niets gebruikt (ja condooms). Dat was eigenlijk nog de slechtste periode qua al die dingen die ik hierboven noemde. (En zwanger van de tweede wederom :') iets eerder dan we gepland hadden door een slordigheidje)
Daarvoor gebruikte ik de pil, eerst Diane, daar deed ik het ook heel aardig op. Daarna microgynon, ik voelde me raar, maar heb er ook niet lang aan kunnen wennen want toen was ik zwanger (door die pil heen dus).
Dus ik ben veruit het meest tevreden over mirena.

Maar ik kan me helemaal voorstellen dat ieder lijf er anders op kan reageren. Dus hopelijk ga je je na verwijdering beter voelen!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:01

Bronnen? Ik heb mij heel erg in Mirena verdiept....onlangs nog een arts hierover gesproken die zelf totaal niet te spreken is over Mirena en de gevolgen.

Check internet en je komt er vast achter.

Wil de de bron om mij te controleren? Of is het een bokt uitspraak.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:08

Ik ben ook wel benieuwd naar bronnen hoor. Ik zit even te googelen, maar kan er niets over vinden dat het in andere landen verboden zou zijn.
Uiteraard wel genoeg forums waar mensen klachten beschrijven. Maar die herken ik allen totaal niet (en hebben alle vormen van anti conceptie geen forums vol vrouwen die er niet goed op reageren).
Dus als je een link hebt ben ik zeker geïnteresseerd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:10

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:13

Dit schreef ik eerder dit jaar in een topic over de Mirena.

Dorien66 schreef:
Niet voor tere zieltjes:

Ongeveer 6 maanden na het plaatsen kreeg ik een eerste ontsteking down-under. Een ontsteking in de huid. Huisarts erbij, na een paar dagen, toen de ontsteking rijp was, kon hij open gesneden worden. Daarna nog een week meerdere keren per dag in een teiltje Biotex groen mogen zitten. Niet leuk...
Dit heeft zich gedurende de vijf jaar dat ik dat ding had een tiental keren herhaald. Met twee keer een dusdanige ontsteking, op zo'n riskante plek qua zenuwen, dat het tot een operatie leidde. Kleine ingreep, maar wel onder algehele narcose. Huisarts, dermatoloog en gynaecoloog stonden voor een raadsel. Niemand die het verband legde. En ik had elke keer afschuwelijke pijn. Iedere keer was ik een week uitgeschakeld, kon alleen maar op de bank voor me uit liggen staren. Twee maanden na verwijdering van de Mirena heb ik nog één keer een ontstekinkje gehad (barstte gelukkig vanzelf open).
Toen ik me na vier jaar realiseerde dat de ontstekingen definitief gestopt waren, heb ik contact opgenomen met de huisarts en gevraagd er melding van te doen bij de juiste instanties. Zelf ook nog een poging gewaagd deze bijwerking gemeld te krijgen, en aangeboden mee te werken aan een universitair onderzoek naar de Mirena dat toevallig liep, maar ik heb nooit reactie gekregen.
Nu ben ik ruim tien jaar verder en geen ontstekingen meer gehad, gelukkig. Voor mij staat als een paal boven water dat de oorzaak in de Mirena moet worden gezocht.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 07-08-18 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:14

@superpony: bij mij is de menstruatie nooit volledig gestopt, ben altijd iets blijven vloeien. Met de 1e en 2e was dat minimaal, wanneer dat precies gestabiliseerd is, weet ik niet meer, ik geloof ergens in het eerste half jaar, maar dat is al zo'n 15 jaar geleden, dus weet ik niet meer precies.

Bij mijn 3e werd de menstruatie in hoeveelheid wel meteen de 1e maand meer dan daarvoor en dat is zo gebleven. Na de laatste wissel werd het ook meteen de 1e maand veel langer (11-14 dagen), maar wel weer minder in hoeveelheid per dag als bij die ervoor.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:16

ik heb vanaf mn 18e levensjaar al mirena spiraaltjes. ben er heel tevreden over. ook het zetten gebeurd bij mij, bij de huisarts en niet een gynacoloog.

karuna
Drukke kabouter

Dat gaat over iets anders. Vooral koperspiraal (kan grotere kans op ontstekingen geven) en omdat de hoeveelheid sexueel overdraagbare ziektes toeneemt door spiraalgebruik (want geencondooms meer) zijn artsen onwilliger met plaatsen ervan. En wat ik gevonden had is ook weer in usa dat ze vaak niet willen plaatsen als je geen kinderen hebt gehad.

Maar zet daar tegenover pil en roken en boven de 35 wordt ernstig afgeraden vanwege trombosekans. Dat is ook een soort van verbod

Indestal

Mirena veroorzaakt kleine laag gradige onstekingen...dit weerhelpt nl ook om een foetus te laten innestelen, wat dus als anticonceptie werkt.

Niemand wil laag gradige ontstekingen in zijn lijf gedurende jaren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:18

Nee gaat over sprialen en koper wordt ook aangehaald met verhoogder risico.

Overigens iets wat je wel moet weten als je voor spiralen wil gaan. Keuze is altijf bij jezelf...afdoen als onzin is kop in zand steken, maar dat mag vrijwillig altijd.

Met zoeken net kwam ik een reusachtig topic tegen met klachten...voor iedereen opzoekbaar.

Bezint eer gij begint.

Mijn Mirena is er nu ong 4 jaar uit en begin nu pas echt goed te herstellen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:20

Tjsa wat voor keus zou ik hebben gehad? Pil mocht niet meer (ivm trombose (geen roker trouwens) en middel erin waar ik allergisch voor bleek) condooms haalden mijn extreme leegloop migraine en echt ziek zijn voor dagen achter elkaar) niet weg. Idem koperspiraal. Baarmoeder eruit deden ze niet op 35. Mirena was laatste redmiddel. Andere opties waren er niet
Nu ben ik bijna overgang door en mag mirena er dan uit als het goed is :j

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:46

Indestal schreef:

Dit is onzin, het is niet verboden in Engeland. :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:09

Zonder anticonceptie hormen heb ik ook last van stemming wisselingen/dipjes.

met de pil alleen maar ergern en gewichtstoename

nu de mirena en stukken minder. Alleen wel erg moe dat herken ik dan wel.. heb hem nu bijna 5 jaar en ga hem nu vervangen voor de kyleena, in de hoop dat me moeheid weg gaat. moet zeggen de moeheid is pas sinds vorig jaar. Daarvoor nergens last van gehad. Ook me gewichtstoename is wat meer.. maar nog lang niet zo erg als met de pil

ik hoop dat de kyleena nog meer verlichting geeft.

wat ik wel heel fijn vind. ik wordt met de mirena niet meer ongesteld

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:21

Ik heb een Implanon en ben aan het overwegen om hem eruit te halen. Ben wat bijgekomen in gewicht (5kg) en vooral, ik had nooit last van echte onzuiverheden in mijn gezicht en sinds ik het staafje heb staat mijn kin gewoon al maanden onder de puisten en bulten en gisteren zag ik mijn porien wijd open staan.
Ondanks elke dag 2x reinigen, 1x per week scrubben... Als de eerste wondjes zijn genezen staan de volgende puisten al weer klaar.

Ik weet nog niet wat ik daarna ga doen. Ik denk lekker niks en zie het wel als het weer nodig is