Gevallen, wat nu?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10576
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 20:14

Dat door lopen is idd niet goed geweest, echter dacht ik dat het allemaal wel mee viel.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:14

Wat een pech.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:14

Beterschap :(:) goed koelen zo en met pootje omhoog blijven liggen.
Morgen langs de huisarts gaan.

Petrichor

Berichten: 10576
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 20:41

Toch even op jullie advies de hap gebeld, je kon kiezen tussen levensbedreigende situaties en gewoon een normaal consult zeg maar. De dame aan de telefoon heeft mij goed advies gegeven eigenlijk wat jullie ook al zeiden. Maar ze heeft ook van alles gevraagd en denkt niet dat het gebroken is.

Sabri

Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:37

Goed dat je dat nu weet. De kans dat er een breuk inzit is ook niet groot zolang je erop kan staan en lopen, toch kan er wel een klein breukje zitten. Dat is alleen met rontgenfoto uit te sluiten. Dat zou ook morgen nog gemaakt kunnen worden.
Regelmatig ijsen helpt eventueel tegen de pijn wat te dempen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:07

Breuk is onwaarschijnlijk als je er de hele dag op hebt gelopen.
Kunnen best de banden zijn die beschadigd zijn maar daar is nu niks aan te doen.
Koelen, hooghouden en indien nodig extra pijnstillers.
Maandag naar eigen ha.

Bowo
Berichten: 2851
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:18

Avanti schreef:
Breuk is onwaarschijnlijk als je er de hele dag op hebt gelopen.
Kunnen best de banden zijn die beschadigd zijn maar daar is nu niks aan te doen.
Koelen, hooghouden en indien nodig extra pijnstillers.
Maandag naar eigen ha.

Hoeft niets te zeggen, ik ken iemand die heeft doorgereden op een sterke haflinger met een gebroken sleutelbeen

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:22

Kijk uit met enkelletsel als je dat niet goed behandeld kan je heel lang last houden.

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:24

Bowo schreef:
Avanti schreef:
Breuk is onwaarschijnlijk als je er de hele dag op hebt gelopen.
Kunnen best de banden zijn die beschadigd zijn maar daar is nu niks aan te doen.
Koelen, hooghouden en indien nodig extra pijnstillers.
Maandag naar eigen ha.

Hoeft niets te zeggen, ik ken iemand die heeft doorgereden op een sterke haflinger met een gebroken sleutelbeen



Sinds wanneer loop je op je sleutelbeen...

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:25

Ik ken iemand die heeft ook 3 dagen door gelopen door val en had toch enkel gebroken

Saaams

Berichten: 13309
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:26

Je kan op een enkelbreuk ‘prima’ doorlopen zonder dat je direct ter aarde stort. Vind onzin om te beweren dat er dus geen breuk is als je nog lopen kan. Kneuzingen doet meer pijn en beperkt je lopen des te meer.

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:26

Er staat paard gereden met gebroken sleutelbeen.

maj0

Berichten: 6631
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:46

marleen_usar schreef:
Kijk uit met enkelletsel als je dat niet goed behandeld kan je heel lang last houden.


Hier ben ik het mee eens. Ik heb vorig jaar mei mijn enkelband gescheurd (ik kon alleen mijn tenen nog heel iets bewegen) gelijk dik ei maar ik loop nu nog met pijn af en toe

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:53

Ik ken de Nederlandse naam niet, maar google even op "High Ankle Sprain" dit komt veel minder voor dan een normale verstuikte enkel, maar wat me opvalt in je omschrijving is dat de zwelling diffuus is, wat hierbij past in plaats van het gebruikelijke ei wat zich vormt bij een normale verstuiking.
Leuk dat je er nu nog op kan staan, maar hou er rekening mee dat de kans groot is dat het na het slapen verstijfd is en je er niet meer op kan staan. De keer dat ik mijn enkel molde wat achteraf waarschijnlijk ook hoog enkelletsel is geweest (geen arts wezen zien) kon ik in eerste instantie nog lopen, 's avonds nog staan, maar ondanks uitgebreid koelen kon ik er de volgende ochtend met geen mogelijkheid meer op staan. Was verrekte blij dat mijn ouders heel dichtbij wonen en die krukken in huis hadden die voor me opgehaald werden, want geen idee hoe ik anders naar de wc had moeten komen enzo.

kiki1976

Berichten: 16923
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:12

Niet dik of blauw hoeft helemaal niets te zeggen.

Mijn dochter zwikte haar enkel op school met gym, maar omdat ze bleef piepen belde ze mij op.
Aan haar enkel was niet veel te zien, ook niet echt dik. Wel hadden ze er een coolpack opgelegd, dus dat was alleen maar goed.
Ik vertrouwde het niet, mijn dochter is geen pieper. School zei dat het wel mee viel, was niet dik, niet blauw en kon haar tenen bewegen (klopt ook overigens).
Toch naar de ha gegaan die haar doorstuurde.
Foto's gemaakt waarop toch een breuk te zien was aan de achterkant van scheenbeen terhoogte van haar enkel. 6 weken gips. Eerste week als spalk en daarna 5 weken loopgips.
Dag erna werd ik gebeld door het ziekenhuis, orthopeed had de foto's nog eens bekeken en wilde dat ze voor de zekerheid onder de ct scan ging.
Laat ik het zo zeggen, dat was maar goed ook!
Uiteindelijk bleken er 4 breuken en een scheur te zitten in haar enkel waaronder in haar groeischijven. Operatie was twijfel geval, maar toch niet voor gekozen.
Nu 2 jaar later blijft de enkel gevoelig en heeft ze er snel las van.

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:31

Avanti schreef:
Breuk is onwaarschijnlijk als je er de hele dag op hebt gelopen.
Kunnen best de banden zijn die beschadigd zijn maar daar is nu niks aan te doen.
Koelen, hooghouden en indien nodig extra pijnstillers.
Maandag naar eigen ha.

Ik liep vrowger door met wen gebroken been zodat ik daardoor du 3 breuken had

Mijn zoontje klom met gebroken voetje toch nog zijn
Hoogslaper op

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:51

Auwch! Klinkt een beetje als wat ik een paar maanden geleden had, ook enkel helemaal dubbel geklapt, uiteraard op vrijdagavond. Hele nacht wakker gelegen van de pijn. Voet dik en blauw. Volgende ochtende toch hap gebeld omdat ik het echt heel pijnlijk vond, kon er eerst nog wel een soort van op lopen/strompelen, maar na een paar uur niet meer, zelfs niet steunen.

Conclusie; enkelbanden opgerekt/gescheurd. En toen heb ik een steunkous om mijn voet gekregen, wat was dat een verademing! Hopelijk maakt zoiets bij jou de pijn ook wat minder :)! Heb er helaas wel nog lang last van gehad dat het toch een heel zwak punt bleef. Sterkte!

Petrichor

Berichten: 10576
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 08:00

Gisteravond ging ik naar bed en verloor een beetje mijn evenwicht waardoor ik plat op mijn voet neer kwam, ik hoorde een gigantische knak en werd er weer helemaal naar van. Ben snel op bed gaan liggen en ook in slaap gevallen.

Vanmorgen bij het opstaan is de pijn stukken minder, het doet nog wel pijn maar er is duidelijk verbetering.

BigOne
Berichten: 38565
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:04

Misschien zat er wel iets niet helemaal in de kom en nu wel en heb je jezelf geheeld :D

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:42

EN hoe is he tvandaag met je voet?

Joltsje

Berichten: 9055
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:41

hey ts. wat een vervelende situatie. nog wel naar de HA geweest?
ook ik wil je het advies geven goed rust te houden.

bij beide benen heb ik mijn enkel banden ook verstuikt/gescheurd of iets dergelijks. bij de ene te snel weer dingen gaan doen en daardoor heel lang last gehouden. bij het andere been goed rust gehouden en was veel sneller weer veel beter.

als je nog niet bij de HA bent geweest zou ik zeker gaan. die kan de boel eventueel ook intapen wat ook echt helpt

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:44

Toen ik dat tegenkwam ben ik naar het spoed geweest, toen enkel na een week nog amper belastbaar en zwart was. Erg veel kunnen ze aan een verstuiking niet doen maar ik kreeg wel een steunverband wat erg veel hielp. Succes!

(een MRI vorig jaar toonde aan dat ik een heel stuk kraakbeen ben kwijtgeraakt door die verstuiking, zeker dus wel de moeite om.een foto te laten maken.)

Petrichor

Berichten: 10576
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 18:20

Nou inmiddels zijn we een paar dagen verder en ik moet zeggen dat het steeds beter gaat met mijn enkel.

Ik ben niet naar de huisarts geweest, ik moest van de hap afwachten tot vandaag en ik zie geen redenen om nog naar de huisarts te gaan.