Peuter krijst de hele nacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 07:59

Dat is weer een andere discussie, over het wel of niet bij je in bed slapen. Die van mij heb ik altijd s Nachts bij me in bed genomen en die kan gewoon prima alleen slapen. Dus het is niet zo dat als je ze bij je laat slapen, ze nooit meer alleen kunnen slapen.
Maar goed, ik zou eerst lichamelijk dingen uitsluiten. En dan gaan denken aan nachtmerries enzo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:02

MirandaFuego schreef:
Hij heeft geleerd, als ik hard genoeg en lang genoeg krijs dan komt er vanzelf iemand.
Als je voet bij stuk houdt zal hij vanzelf merken dat het niet meer werkt.
Maar dat kost wel wat tijd want eerder was het een succeservaring.
Dus consequent zijn, dat is het enige wat werkt.

Kind is 2?

Hij heeft ergens behoefte aan op zo n moment en dat is niet genergeerd worden!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:40

Suzanne F. schreef:
Dat is weer een andere discussie, over het wel of niet bij je in bed slapen. Die van mij heb ik altijd s Nachts bij me in bed genomen en die kan gewoon prima alleen slapen. Dus het is niet zo dat als je ze bij je laat slapen, ze nooit meer alleen kunnen slapen.
Maar goed, ik zou eerst lichamelijk dingen uitsluiten. En dan gaan denken aan nachtmerries enzo.

Dat is opzich ook weer waar.

Ik moet er niet aan denken om iedere nacht mijn kind in bed te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:52

NatasjavE schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is opzich ook weer waar.

Ik moet er niet aan denken om iedere nacht mijn kind in bed te hebben.

Ik ook niet, maar het alternatief hier is dan nachten doorhalen en daar moet ik ook niet aan denken :')
Nu slaapt ie overigens de meeste tijd wel in zijn eigen bed. Ik ben er van overtuigd dat dat altijd wel weer goed komt :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:54

Klinkt misschien heel raar en geloof je er ook niet in, maar laat eens een medium komen. Kinderen zien veel meer dan volwassen mensen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:05

Ik vind het nogal wat om je kind eigenwijs te noemen, er kan van alles aan de hand zijn. Het is goed dat je hier om hulp vraagt maar het is belangrijk dat je verder zoekt naar de oorzaak in plaats van dat je de symptomen gaat bestreiden.

Doe het desnoods voor je buren maar negeer je kind niet als het huilt.
Het kind van onze buren krijst aan 1 stuk door en zij laten dit gebeuren. Kind is diep ongelukkig en kan niks anders dan dag en nacht huilen. We hebben dit al meerdere keren aangegeven maar er wordt weinig aan gedaan. Geloof me, je wordt gillend gek.

Verder sluit ik me aan bij een boel anderen: een kind, zeker op die leeftijd, laat je niet huilen. Je kind huilt niet omdat hij zo lekker in zijn vel zit.
Sterkte ermee.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:15

Ik ben het eens met NatasjavE :j
Liefst troost je hem in zijn eigen bedje of in ieder geval op zijn eigen kamertje.

Wat misschien ook kan helpen is een nachtlampje. Tegenwoordig zijn er hele mooie en leuke figuurtjes die ook op het plafond kunnen projecteren. Let er dan wel op dat je er geen kiest met blauw/wit licht want dat lijkt teveel op de kleur van daglicht.

Indestal

Re: Peuter krijst de hele nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:37

In Asie is het redelijk normaal dat de kinderen tot een bep. Leeftijd tussenin slapen...soms zijn kinderen gewoon heel erg bang alleen...ik was dat ook alleen in mijn kamertje in het donker...veel meer kinderen krijgen dat ineens...de geborgenheid en veiligheid is iets wat de eerste paar levensjaren enrorm belangrijk is en dat is voor ieder kind weer anders.

Als hij de rust gaat herkrijgen door tussen in te mogen slapen en zich weer veilig voelt, dan groeit hij vn zelf wel naar zijn eigen bedje, koop je dan een mooi groot kinderbedje voor hem, zijn nieuwe slaapplek met een nieuwe sfeer en uitstraling wat geen associatie geeft met eerdere tijd van peuter en angst.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:43

Hier heeft dochter de afgelopen dagen tot 09.30u geslapen. Vandaag is het zondag en kruipt ze nu weer lekker tussen ons in.

Toen het bij ons zo ver was is ze meegeweest naar de Ikea. Ze is gek op tentjes en alles wat daarbij hoort, wij hebben een bed gekocht waar je een halve koepeltent over kon bevestigen. Dit heeft echt geholpen dat ze het leuk vind in haar bed.

Luister nou gewoon naar je gevoel. Het is pas een peuter, geen puber.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:46

Goh niet fijn.

Misschien terug slaapzak proberen moest je die reeds uit hebben. Slaapzak geeft tactiele geborgenheid. Mijn zoontje had dit als baby heel hard nodig. Zonder sliep hij helemaal niet.

Ook zou ik het bedje verplaatsen en/of overschakelen op groter bed. Als kind was ik doodsbang in mijn ledikant.

Moest dit niet lukken, bed bij jullie op de kamer. Ken een kindje dat ook krijste toen hij alleen lag maar eenmaal bij broer op de kamer was dit beter.

Veel succes!

Vergeet niet om af en toe je kindje naar grootouders te brengen en zelf ook eens te genieten van jullie bed. ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:51

Ik zou ook zeker een bezoekje aan een osteopaat brengen. Heeft hier enorm geholpen.

Huisarts was je al geweest las ik :)

Een nieuw zelf uitgekozen bed en kamerinrichting zou ik ook proberen.

Wij zitten sinds kort weet op de gang bij onze peuter als ze moet slapen anders gaat ze ook gillen. We gaan er maar in mee, alles is tijdelijk. Ze probeert ons bij haar in bed te lokken, dat wil ze het liefste maar daar gaan we niet in mee. Duidelijkheid en grenzen stellen is wel belangrijk.

Hebben jullie een duidelijk slaapritueel?
Wij kijken sesamstraat, geven vitamines en gaan tandenpoetsen, verhaaltje lezen, kus en een knuffel en dan is het klaar. Ze probeert vaak nog gesprekken aan te knopen maar daar gaan we niet op in. Peuters zijn een kei in eindeloos rekken.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:31

Herkenbaar!

Sluit eerst alles medisch uit want bijvoorbeeld oorpijn oid kan ook nare klachten geven met slapen

Van een braaf mannetje die alleen met een kusje ging slapen tot een terror-peuter die ons nachten wakker hield.

Ik heb zelf veel gehad aan Jo Frost en haar methodes. Ook als naslag werk en voor je eigen vertrouwen erg fijn want soms word je knettergek/hopeloos van je eigen kunnen/probeersels ookal doe je je best.

Ik vond het "gecontroleerd laten huilen/slapen in eigen bed-techniek" erg fijn bij hem (kort uitgelegd: je doet je bed-ritueel en blijft bij hem in de kamer zitten met je rug/zijkant naar hem toe zodat hij kan zien dat je er voor hem bent indien nodig, je zegt verder niks en negeert hem)

Hoe vaak ik bij slapen gaan en midden in de nacht naast zijn bed heb gezeten is niet meer te tellen maar het heeft wel gewerkt en hij slaapt weer hele nachten door *thank god* (soms hebben we nog een kleine terugval en hoef ik maar een paar minuten bij hem te zitten en gaat hij weer slapen)

Het is een tijdje volhouden en consequent zijn maar het werpt erg snel de vruchten af en hopelijk snel weer een goede nachtrust voor iedereen (inclusief je buren)

Hier een voorbeeld-filmpje van de techniek
https://www.youtube.com/watch?v=so6cfZGRgbs

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:34

Bij ons werkt een zo kort mogelijk zonder tutten bedritueel.
Schone luier. Slaapzak aan. In bed. Knuffels goed leggen. High five. Kus. En dan welterusten en uit de kamer.
Geen eindeloze verhaaltjes en liedjes en kletsjes en knuffeltjes. En liefst niet in bad of onder de douche tenzij het niet anders kan

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:38

Zo rond 2 jaar hebben heel veel peutertjes zo’n periode dat ze ineens van wel redelijk slapen veranderen in monstertjes. Ze kunnen nog niet genoeg praten en frustraties lopen op. Ze zijn enorm aan het ontwikkelen. Krijgen een eigen wil maar weten nog niet zo goed wat ze daarmee aan moeten.

Die van ons sliep prima in zijn ledikant, maar begon wel te rellen met zijn middagslaapje (dat ik dacht met 2 al niet meer slapen nee toch???!!) en in de ochtend soms al 5 uur wakker.

Tijdje even heeel veel regelmaat ingebouwd, dus even veel thuis gebleven en toch telkens naar bed gebracht, vast gehouden aan ritueel. En bij huilen, even aankijken of het gaat, overstuur, dan er heen, troosten tot weer rustig, en weer weg, even aankijken, er heen, troosten enz. Ook in de ochtend om 5:00. Ik zei dan niks of zachtjes, t is nog tijd om te slapen en ging dan weer weg. Het kostte even superveel energie, maar erna kon hij weer zelf in slaap vallen. Van de 1 op andere dag was het over. Ook het vroege wakker worden, was ineens weer 7:30 en hij heeft tot zijn 3e verjaardag nog een middagdutje gedaan.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:41

Keet schreef:
Bij ons werkt een zo kort mogelijk zonder tutten bedritueel.
Schone luier. Slaapzak aan. In bed. Knuffels goed leggen. High five. Kus. En dan welterusten en uit de kamer.
Geen eindeloze verhaaltjes en liedjes en kletsjes en knuffeltjes. En liefst niet in bad of onder de douche tenzij het niet anders kan

Dit is wel ook een goeie. Wij zijn daar een beetje “ingetrapt” met onze 3-jarige. 1 boekje werd 2 en dan nog naast hem blijven liggen en dan moest er nog een muziekje aan. En dan nog een knuffel en een kus en dan nog een hele dikke knuffel. Hij was gewoon het weggaan moment aan het rekken natuurlijk en werd steeds opgewondener hoe dichter we naar het einde van het ritueel kwamen. Nu lezen we 1 boek, of soms 2 als we vroeg zijn, doen zijn lampje aan (die gaat na 10 min weer uit) knuffel en kus en dan gaan we zelf al weg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik schrik van hoe hard sommige hier kunnen zijn tegen een peuter. Denken jullie echt dat deze al manipuleren, begrijpen wat tijd rekken is en dat ze het doen om maar iets niet te hoeven? Een peuter leeft in het hier en nu. Ze hoeven in de ochtend nog niet vroeg op, en als ze bijvoorbeeld naar het KDV moeten, dan doen ze gewoon een extra slaapje als ze moe zijn. Regels komen wel als ze dingen uitgelegd kunnen krijgen, vooral de eerste 3 jaar is liefde en geborgenheid zo belangrijk! Ga lekker bij je kind liggen tot deze slaapt en zorg dat je er naar toe gaat zodra deze wakker wordt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:51

Mijn dochter is 3 en we slapen nog steeds samen in een bed, wij hebben dan ook een 3-persoons bed :j Dit resulteert voor ons in heerlijke rustige nachten. Ze weet exact waar ze aan toe is een heeft steun en troost heel dichtbij wanneer dat nodig is..

Ik ben zelf van mening dat je moet doen wat werkt voor jouw kind, sommige kinderen slapen prima op hun eigen, andere totaal niet. Wat zou kunnen helpen is samen zijn kamer veranderen op een manier dat hij zelf prettig vind. Zo kun je samen bepalen waar het bed komt en waar de kast. Probeer er over te praten hoe klein ze ook zijn. Kinderen willen graag gehoord worden ook al op die leeftijd en we zijn geneigd daarniet teveel in mee te gaan. Toch kan juist dat een enorm verschil maken. Dat wilt niet zeggen dat ze alles mogen en je geen regels hebt ;) Maar gehoord worden en alternatieven bieden zijn vaak veel prettiger dan een NEE omdat ik het zeg :j

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:53

Ergens ben ik blij dat onze (eind van de maand 2-jarige) niet de enige is die bij ons in bed slaapt omdat het in het eigen bed niet lukt... :o

Het gaat eigenlijk heel de tijd al wisselend. Hij heeft periodes heel goed geslapen in eigen bed. Er komt een zusje aan dus zijn nieuwe kamer en bed staan al klaar. Dat hebben we nog niet serieus geprobeerd. Eerst ziek en dan nu die hitte waardoor een normaal ritme ook ver te zoeken is. Ik ben hoog zwanger en daar zal hij ook wel wat van meekrijgen. Streng zijn en laten huilen is ons ding niet. Zolang we hem maar bij ons (of een van ons=ander in logeerbed) is onze nachtrust wel gewaarborgd. Ideaal is het zeker niet, we hopen maar op betere tijden :)

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:55

Gebroken nachten: vreselijk! Onze zoon is ook van begin af aan een slechte slaper geweest.

Tot hij 13 maand was sliep hij bij ons in een co-sleeper, we hadden nog geen mogelijkheid voor een mooie eigen kamer voor hem. Sinds een halfjaar zijn we verhuisd en heeft hij zijn eigen kamer.
Begonnen met een spijlen ledikant, die is na een dikke maaand de deur weer uit gegaan omdat hij elke nacht meerdere keren vast lag. (En hij wil ook absoluut niet slapen in een slaapzak).
Partner zelf een bed gemaakt waar hij vervolgens goed in sliep tot hij daar natuurlijk weer uitgegroeid was.
Nu slaapt hij onderin een halve hoogslaper.(is nu 22 maand) Daar heb ik met doeken en dergelijke een huisje van gemaakt, hij vindt het fantastisch! Bovenin slaapt hij af en toe ook, maar slapen in zijn huisje heeft toch de voorkeur. Als hij snachts wakker wordt dan brand er een lampje zodat hij kan zien waar hij is. Dit is vaak voldoende. Heel af en toe speelt hij even wat (vaak paar minuutjes) tot hij weer gaat liggen en verder slaapt. Als hij zelf echt niet meer in slaap komt, of verdrietig is, dan komt hij naar ons toe en kruipt een van ons naast hem op de extra matras die daar ligt. In onze nabijheid is hij vaak zo weer vertrokken en afhankelijk van hoe moe ik ben slaap ik daar of kruip ik weer in mijn eigen bed. Voor mij werkt dit ideaal omdat ik op deze manier wel mijn slaap krijg en ons zoontje gerustgesteld is. Laten huilen zou ik zelf nooit doen.

Een goed bed ritueel is natuurlijk belangrijk maar pin je hier ook niet teveel op vast. Ik had een goed opgebouwd ritueel met mijn zoontje voor het slapen gaan, maar toch heb ik maandenlang geen nacht doorgeslapen.

Mijn tip: lees alle reacties en probeer voor jezelf wat werkt. Maar laat hem niet huilen, hij geeft aan dat er wat speelt. Meer dan dit kan hij nu nog niet aangeven. Volg je gevoel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:04

Hier ook op 2 jaar dit probleem gehad. Hij wou enkel bijons in bed maar dan sliep er niemand niet, includief hemzelf.

Ik ging soms ook gewoon in zijn kamer zitten, zei niets en dar hielp maar ingezien naar buiten gaan was dan weer een dingetje.

Nu is hij 3 en is het weer moeilijk maar meer in het feit om te gaan slapen. Hij ligt nu in een groot bed dus kan er zelf uit en dat hebben we geweten.
Afgelopen maand heb ik zelf in de plaaster gelegen met mijn enjel dys ik sliep beneden in de zetel. Hij wou dat dan ook, mijn vriend liet hem dan bij hem slapen met aks gevolg dat hij nu niet meer wilt gaan slapen in zijn eugen bed _-:(
Wat nu ook al geevolueerd is naar ook niet in ons bed.

Afgelopen 2 dagen was ik het beu en heb hem dan maar in de zetel in slaap laten vallen ( wat hij dus wilt) en hem als ik naar boven ga hem draag en in zijn bed leg. Wat goed gaat maar hij teent wel in vroege ochtend naar beneden om terug in de zetel te slapen :=

Bedritueel was ook al van in het begin kort gehouden.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 11:17

Zijn kamer samen met hem aanpassen vind ik een goed idee. Dat gaan we zeker doen.

Peuters van die leeftijd kunnen wel zeer zeker tijd rekken. Zeg tegen mijn zoontje dat hij dalijk naar bed moet en je wil niet weten wat hij nog snel uit de kast probeert te trekken

Ik volg inderdaad mijn gevoel. Zijn oortjes zullen wel mee spelen in dit slaap probleem, maar niet het hele probleem vormen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:23

Yellowbird schreef:
Peuters van die leeftijd kunnen wel zeer zeker tijd rekken. Zeg tegen mijn zoontje dat hij dalijk naar bed moet en je wil niet weten wat hij nog snel uit de kast probeert te trekken

Wees gerust, 10 en 13 jarige ook. :') :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:26

Mijn peuter van 3 gebruikt drinken als treuzel middel. Zodra ik zeg dat we naar boven gaan dan wil ie in eens drinken. Maar als je hem drinken geeft, drinkt hij echt niet hoor. Dan gaat hij lopen knoeien.
Dus gaan we naar boven en krijgt hij daar nog 1 keer drinken aangeboden tijdens het omkleden en dan is het klaar.
Hij weet dondersgoed te treuzelen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:38

Mijn zoon van 6 heeft tot zijn 4e bij mij in bed geslapen. Hij begon in zijn eigen bed en eindigde bij mij in bed. Dochterlief sliep liever alleen. Tot mijn zoon geen behoefte meer had en in zijn eigen bed ging slapen. En nu komt mijn dochter iedere nacht bij mij. Ik vind het prima, het stopt vanzelf wel weer.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:47

Is je zoontje echt WAKKER wakker?
Dus echt tot een normaal gesprek in staat of lijkt hij wakker, maar merk je toch dat hij eigenlijk niet helemaal "normaal" reageert? Dat je eigenlijk geen normaal contact met hem kan krijgen?
In dat laatste geval: google eens op "Pavor Nocturnus".

Mijn dochter bleek hier ook last van te hebben, daar kwamen we pas na jaren achter, het dreef ons tot wanhoop en waanzin.
Ze leek dan wakker, zat dan als een tierend monster op haar bed, of liep rond, voor geen rede vatbaar.
Toen ik ten einde raad bij de huisarts kwam, liet ze mij een internet pagina lezen over "pavor nocturnus'.
Er ging een wereld voor ons open, toen we wisten wat het was, konden we er mee omgaan.
Bij haar bleek de oorzaak te liggen in iets wat ze die dag niet goed verwerkt had, dat had ze al vanaf baby daar zij we dus en pas op de lagere school achter gekomen.
Als ze naar bed ging, terwijl ze eigenlijk nog ergens mee liep te tobben of maakt niet uit wat, iets wat haar te veel bezig hield, dan moest dat echt gewoon eerst helemaal worden uitgepraat, zo dat ze niets meer aan haar hoofd had als ze ging slapen. Dan kon ze rustig slapen.
Liever een paar uur later naar bed, maar alles uitgepraat, dan op tijd naar bed en gegarandeerd een nachtelijke uitbarsting.
Mijn jongste zoon bleek er ook vanaf baby/peutertijd last van te hebben, bij hem waren het gewoon te veel prikkels (later ook diagnose ASS) maar omdat we wisten wat het was konden we er dus mee omgaan.
Bij hem konden we het niet voorkomen, maar wel uitzitten.
Bij hem bleek "babyTV" destijds de oplossing, daar kon hij dan rustig van worden, of ik ging 's nachts met hem naar buiten, koele frisse lucht, dan gingen we naar de sterretjes kijken.
Dan keek die naar de sterren en dan zakte hij weer weg in diepe slaap...
Nogmaals, ze leken dan echt wakker, mijn zoontje kon dan staan te stampvoeten en met alles in het rond smijten, hij was er geestelijk gewoon niet bij.
Het advies is bij PV dan ook, dat je ook niet moet proberen je kind ECHT wakker te krijgen, want dat is een hele nare ervaring dan voor het kind. (is me helaas ook een keer overkomen)

Pavor Nocturnus is helaas een fenomeen waar consultatiebureaus amper voorlichting in geven, terwijl het heel vaak voorkomt. En het kan duren tot de leeftijd van ongeveer 12 jaar. Het schijnt te maken te hebben met de ontwikkeling van de hersens en hoe die dus alles verwerken.
Ik denk er vaak aan als ik berichten lees in de media, van wanneer een ouder een kind iets heeft aangedaan omdat het maar bleef krijsen. Ik vermoed dat in sommige gevallen er best wel eens sprake kan zijn geweest van PN. (en bij veel "huilbaby's" denk ik)

TS, sterkte met je zoontje, ik hoop dat je een oplossing vindt.
Als PN bij jouw zoontje niet de oorzaak is, dan hoop ik, dat een andere Bokker iets herkent van mijn bericht en dat ik die hiermee geholpen heb.