Paniekaanvallen, en wat doe je ertegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:42

Als eerste bij paniek om te doen is; tijd nemen! Paniek wil snel, tijd nemen heeft paniek een hekel aan want paniek wil snel.
Verder zorgen dat je je stoel voelt, hey, de leuning / stoel is er nog, voelen hoe je zitvlak contact maakt met de stoel. Verder rondkijken en zien: hè, er is nu geen gevaar. Eventueel je voor je gevoel klein maken, zien dat er nu in je directe omgeving geen gevaar is. Je adem zorgen dat je meer uitademt dan inademt. Eventueel even iets anders doen, afleiding zoeken door muziek op te zetten, pepermuntje eten, kauwgom kauwen.

In je eerste stuk schreef je dat je de paniekaanval kreeg terwijl je door een tunnel reed. Dit zou ook nog claustrofobische paniek kunnen zijn, eventueel een trigger. Dit hebben meer mensen last van. Rij dan bij voorkeur rechts. Weet dat de tunnel ook weer eindigd en het maar tijdelijk is, de kans dat de tunnel instort niet groot is en de wanden van de tunnel blijven staan.

Voor nu bv kun je bv valeriaan, rescue remedie van Bach bij Kruidvat
halen.

Let er vooral op dat paniek snel wil, en dus tijd nemen innerlijk is heel belangrijk.

Brainless

Re: Paniekaanvallen, en wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:52

@Sabri
Bij mij hielp juist een stukje te gaan (snel)wandelen/hard- of traplopen enz.
Daardoor was mijn ademhaling veel sneller onder controle.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:00

...ik ben geneigd te zeggen:
op het moment dat er nog niets aan de hand is: 'doe rustig aan'. Je amygdala wordt door haast, stress etc alleen maar 'scherper', zal sneller jouw lichaam in paniek zetten.

Op het moment dat de paniek uitbreekt 'gilt' je amygdala 'dat er gevaar is en dat je iets moet DOEN!!
NU!!!'
Er zijn situaties waarin je kalm moet blijven...
Maar als het even kan: er zijn nul nadelen en grote voordelen aan de aanpak van 'geef de amygdala haar zin'.
Dus dan heeft rennen zin, traplopen, schoppen of hoe het maar uitkomt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:02

Ja zeker, bewegen helpt ook goed! Alleen in de auto of bv waar je moeilijk van je plaats komt in een vliegtuig oid is dat wat lastig. Dan kan je voor je gevoel klein maken en langer uitademen dan inademen en zien dat de stoel voor je er nog steeds is, er geen direct gevaar is en de muren er nog staan en het dak ook nog niet in is gestort, en je tijd nemen en innerlijk vertragen bv meer zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:04

Dat is helaas vaker het beeld. als we eenmaal een paniekaanval in de supermarket/auto/in de trein hebben gehad, gaan we dat zien als risicogebied.

Even een stukje uit de DSM:
Instrumentele of operante conditionering: manier waarop mensen d.m.v.
doelgericht gedrag controle over hun omgeving krijgen
Gedrag dat in eigen beleving tot positieve gevolgen leidt zal vaker toegepast worden
en andersom → bekrachtiging en straf
Verschillende operanten:
o Vluchtgedrag: weggaan uit supermarkt
o Vermijdingsgedrag: niet meer naar supermarkt gaan
o Veiligheidsgedrag: angstdempende pil of partner mee naar supermarkt

Geeft verklaring voortbestaan angststoornissen

Ik weet niet waarom ik dit deelm maar dit is vaak de tendens die je ziet, het gevolg van een aanval. Ga je vluchten, vermijden of veiligheid zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:18

Ik herken het wel, een van de eerste reacties (heb niet alles gelezen) dat het hyperventilatie is zonder dat je het echt door hebt, denk dat dat het inderdaad is, heb dat zelf ook.
Op het moment dat ik actief yoga doe of mediteer gaat het bij mij veel beter. Nu ik al een paar week tot een maand geen yoga of meditatie meer heb gedaan (yoga les = vakantie o.a) merk ik dat het ook weer erger word. Gisteren op vakantie ook, pure vermoeidheid en wat stress en vervolgens kreeg ik het dus benauwd tegen hyperventilatie aan. Dan zeg ik gewoon echt tegen mezelf rustig blijven niks aan de hand, ademen. En gaat het vanzelf wel over. Soms duurt het wat langer, soms maar heel even..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:23

Volgens mij is de verklaring voor "het voortbestaan van de angststoornis" dat er trigger(s) blijven bestaan.

Tot de tijd dat je die de nek om hebt weten te draaien is het zo stom nog niet om jezelf niet te forceren. (Al is 'niet forceren' net niet hetzelfde als wegblijven uit de supermarkt. Hard weghollen zal ik niemand aanraden, maar zodra buiten bent jezelf flink moemaken oid.)

(Op zich is dat wel waar van de verschillende soorten van conditionering, maar net niet de kern.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:27

Ik zie hier vooral veel tips over psychische aanleidingen maar sluit iets fysieks niet uit. Ik kreeg ook ineens vanuit het niets last van hartkloppingen, bijna flauwvallen, hyperventilatie etc. De eerste keer viel ik bijna van m'n fiets. Bloed laten testen en daar kwam niks uit, alleen verhoogde ontstekingswaarden. Uiteindelijk bleek dat ik een ontsteking in een wortel/onderkaak had. Na behandeling geen last meer gehad van de "paniekaanvallen".
Ik zou als ik jou was dus ook even je bloed laten controleren voor de zekerheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:36

Juist de angst voor een aanval roept ook vaak een aanval op. Probeer eens even in een zakje te ademen wanneer je er eentje hebt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 13:51

Bedankt allemaal. Ik stap voorlopig even niet in de auto. Even het hele weekend rustig aan en goed slapen. Ben wat oververmoeid ook. Gelukkig zijn de wegen hier allemaal vooral binnendoor. En moet toch echt boodschappen doen. Gelukkig heb ik nu tot woensdag genoeg in huis, daarna zie ik het wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:55

Sunrise19 schreef:
Bedankt allemaal. Ik stap voorlopig even niet in de auto. Even het hele weekend rustig aan en goed slapen. Ben wat oververmoeid ook. Gelukkig zijn de wegen hier allemaal vooral binnendoor. En moet toch echt boodschappen doen. Gelukkig heb ik nu tot woensdag genoeg in huis, daarna zie ik het wel weer.

Is er anders iemand in je omgeving die even met je mee kan gaan? Dat is dan wel even de 'veilige manier', maar op die manier kun je toch je ding doen. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:06

Citaat:
Is er anders iemand in je omgeving die even met je mee kan gaan? Dat is dan wel even de 'veilige manier', maar op die manier kun je toch je ding doen. :)

Nee.
Sorry: achter dat autostuur stappen is omgeven met regels.

Bij het verkrijgen van het rijbewijs heb je beloofd dat je gezond bent naar lijf, leden en in psychisch opzicht.
Bij tijdelijke problemen hoef je echt je rijbewijs niet in te leveren - gewoon niet rijden tot de ellende is opgelost volstaat.

Wat wel kan: in een lesauto achter het stuur met een bevoegd instructeur. De instructeur is dan de juridische bestuurder en hij/zij kan ingrijpen als dit nodig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:17

@janneke
Ik denk dat Joolien juist bedoeld dat een ander rijdt met TS erbij in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:18

Brainless schreef:
@janneke

Ja dat bedoel ik ook :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:21

Blijf wel autorijden en pak eventjes wegen waar je kunt stoppen. Een paniekaanval duurt nooit lang, al voelt dat wel zo, je lichaam kán gewoonweg een paniekstand niet lang volhouden. je lichaam denkt dat er een tijger is waarvoor je weg moet rennen, dan krijg je kortdurend extra adrenaline. Je voelt je heel raar en naar worden, maar je lichaam lost het zelf op uiteindelijk. Dus zeg tegen jezelf 'oke ik voel me NU naar, maar straks is het weer voorbij'. Je kunt er nl niet in blijven hangen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:38

Bij paniek is het het stresshormoon Cortisol, hormoon dat opgebruikt moet worden door lichaam door een aktie te geven zoals bv weg rennen zo hard je kunt of vechten voor je leven....is de paniek niet reeel, angst bv voor een niet bestaande situatie dan blijft cortisol in je bloed....

Adrenaline is een ander hormoon dat na ongeveer 15 min door je lichaam is afgebroken, adrenaline us ook een neurotransmitter, dus onmisbaar voor je lichaam.

Ben je een stresserig type en door dit niet op te lossen door anders denken, ga dan eens flink intensief sporten, dus gebruik je spieren, maw gebruik je cortisol op.....steeds oaniek met verhoogde cirtisolwaardes is niet gezond en geeft steeds meer stress met een lichaam in hoge staat van opwinding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:57

Joolien schreef:
Brainless schreef:
@janneke

Ja dat bedoel ik ook :j

...oeps :o :o :o

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:34

Ik heb helaas ook veel ervaringen met paniekaanvallen na het stoppen met anti-depressiva (gelukkig nu nog steeds zonder).
Nadat ik een paar in de auto had gehad, durfde ik niet meer van huis, thuis was mijn veilige zone en alleen daar kon ik van een aanval af komen.
Ik zie een paniekaanval altijd als een tijger. Je lichaam denkt een tijger te zien en wilt er tegen vechten. Dus zodra ik trillende vingers/lippen, hartkloppingen, wat dan ook voel, denk ik; och, mijn lichaam denkt weer dat er een tijger is. Vervolgens probeer ik er zo min mogelijk mee te doen. Ik zoek afleiding: netflix/youtube filmpjes, dingen voorlezen of zingen zodra ik controle kwijt dreig te raken over mijn ademhaling en ik blijf tegen mezelf zeggen dat mijn lichaam denkt dat er en tijger is, terwijl er niks aan de hand is. Hierdoor kom ik zelf sneller tot rust. En ook heeft een psycholoog ooit gezegd: adrenaline kan maar een half uur maximaal toegevoerd worden. Hier heb ik ook altijd steun aan. Een aanval kan dus nooit langer duren dan een half uur. Ook zei ze: je lichaam is echt niet gek, je stopt echt niet zomaar met ademhalen, dus laat je lichaam even, zoek afleiding en het komt vanzelf weer tot rust.
Verder: stop niet met wat je doet, blijf wel auto rijden, anders ga je (onbewust) een link leggen tussen autorijden en de paniekaanval. Hou het wel veilig, een klein blokje om het huis ofzo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:20

Ik lees hier niks over darm problemen, mijn dochter en ik hebben daar last van. Ik hoor het van meer mensen, wanneer hun darmen opspelen hebben ze ook meer last van angst aanvallen. Als mijn dochter zegt ik voel me niet prettig, dan zie ik dat er een aanval aan komt en vaak moet ze dan even later naar de wc.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:26

marleen_usar schreef:
Ik lees hier niks over darm problemen, mijn dochter en ik hebben daar last van. Ik hoor het van meer mensen, wanneer hun darmen opspelen hebben ze ook meer last van angst aanvallen. Als mijn dochter zegt ik voel me niet prettig, dan zie ik dat er een aanval aan komt en vaak moet ze dan even later naar de wc.

Mijn paniekaanvallen begonnen ooit met een darmontsteking/ziek zijn. Ik denk dat er ook zeker een link kan zijn tussen je darmen en angst

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 02:13

Ik heb niet alles gelezen maar herken veel. Ik kreeg 2 jaar geleden opeens paniek aanvallen die ook behoorlijk lang konden duren met hartkloppingen erbij, heb een tijdje aangedokterd tot iemand mij in het ziekenhuis vertelde wat het was. Ik liep toen bij de fysio voor andere klachten en heb het besproken, deze heeft mij door verwezen naar een collega die manuele therapie doet.
Dit heeft erg geholpen en ik gebruik de technieken nog.
Zij liet mij vooral op mijn adem letten en bewust ademen (ik moest door de paniek steeds nadenken bij elke adem, heel onnatuurlijk) bij haar leerde ik dus voelen waar de adem zat en hoe ik deze kon controleren.

Voel je de paniek aanvallen aankomen dan kan je de oefening doen. Ik deed hem ook elke avond zodat ik het meer onder controle kreeg en meer gewenning had.

Begin met je handen boven aan je buik (bij je ribben) en leg ze plat erop. Denk aan een ballon die elke keer dat je inademt vol gaat met lucht en als je uitademt leegloopt. Zodra dit normaal voelt kan je je handen iets naar beneden verplaatsen en het herhalen. Doe dit steeds een stukje tot je handen onderop je buik liggen en je adem dus gekalmeerd is.
Als je dit onder controle hebt en het allemaal soepel verloopt kan je de oefening zittend proberen uit te voeren, vaak namelijk als je een paniek aanval op voelt komen zit je.

Ik heb deze oefening dus maanden lang elke avond gedaan, het helpt ook goed om in slaap te komen.

Ook als ik een paniek aanval had zei ik tegen mezelf dat het een paniek aanval was en dat ik rustig aan moest doen. Het gaat vanzelf over en stel je niet zo aan. Dit bracht me rust.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:16

Valeriaan extra sterk werkt goed, voor nood heb ik het altijd mij me.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 07:56

Bedankt nogmaals voor de tips! Ik rijd eigenlijk altijd blokjes rond huis dus opzich is dat het probleem niet zo. Echter zit mijn kostbaarste bezit erbij en tja, ik wil het ook niet op Mn geweten hebben dat ik een ander iets aandoe. Dus voorlopig maar even anders oplossen. Ik ga zo even een stukje rijden met iemand ernaast. Kijken wat dat doet. Het komt na een klein stukje al op en op dat stuk kan ik direct langs de kant. Dus dat is fijn. Mocht het hierbij ook gebeuren ga ik zeker even rijles nemen. Mocht het hierbij niet gebeuren vind ik dat zonde. Dan zit het probleem ergens anders. En ik denk dat ik wel weet dat het aan Mn kinderen ligt. En denk niet dat ik ze allemaal mee mag nemen met een les. :') verder denk ik dat ik in een schakel auto ook geen last ga krijgen. Dan ben je toch juist bezig constant.

Ik heb al jaren last van Mn darmen dus dan had ik dit al eerder moeten hebben. Al vanaf dat ik mij kan herinneren in ieder geval. Dus zeker meer dan 20 jaar.

Ikzelf denk dat het gewoon teveel stress is en daarbij oververmoeid. Heb gisteren goed en lang geslapen en voel me vandaag ook alweer heel anders. Daarnaast Mn stuitje ook zwaar gekneusd dus alles gaat sowieso wat moeizamer. Het is soms best pittig met 3 van die kleine terroristen en misschien wel pittiger dan ikzelf wil toegeven. En zegt mijn lichaam nu ho ho dame even rustig aan.

Ben verder vrij nuchter maar dit is wel iets wat mij nu gigantisch in de weg staat. ik word er gefrustreerd van. En ik heb het vermoeden dat het slechte slapen icm dit warme weer mij ook echt geen goed doet. Heb vannacht bijzonder goed geslapen maar heb dan ook tot gisteren 21:30 in Mn zwembad gelegen. En heb even een cafeïne pauze ingelast, want ik neem aan dat dat alleen maar meer zorgt voor dat opgejaagde gevoel. Nu mag ik dat sowieso al beperkt ivm PMDD. Bedankt in ieder geval allemaal! Het is al fijn om gewoon even Mn ei kwijt te kunnen denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:09

ja koffie zeker even schrappen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 21:30

Ik heb gewoon weer auto gereden en er was niks meer aan de hand. Wel kleine stukjes. Maar ben wel enorm ziek geworden. Dus voorlopig denk ik dat het alles bij elkaar was wat even teveel werd. De huisarts heeft me doorverwezen naar een haptonoom. Duurt alleen even voor ik terecht kan.

En ik mag hopen dat ik nooit meer zo ziek word als vandaag. Jeetje dit is echt totaal niet leuk. Het gaat nu weer beter en die hele knoop is ook uit mn maag. Dus ik denk zelf momenteel dat het de warmte is, stress, vermoeidheid en het ziek worden bij elkaar. Ik hoef pas vrijdag weer boodschappen te doen gelukkig en dan pak ik even de plaatselijke supermarkt. Fietsen zie ik niet zo zitten met 3 kinderen. In ieder geval niet met dit weer. OV ook niet, ik ben snel wagenziek dus met iemand meerijden gaat ook niet echt top. Gelukkig heb je tegenwoordig ook bezorg gebeuren voor boodschappen dus als het niet beter gaat dan is dat voorlopig wat ik doe. En anders gewoon lopend. Dat vind ik allemaal niet zo'n probleem.

De reden waarom ik stress had is ook weg dus hoop wel progressie te gaan zien. En anders laat ik het grote deel bezorgen aan boodschappen. Brood haal ik altijd bij de bakker dus dan moet ik maar even een kwartiertje lopen. Fietsen is echt mijn ding niet :+ Die bakfiets vind ik doodeng en met dit weer mag ik blij zijn als ik er 300 meter verder mee kom :') Moet ook een brug over en anders een heel stuk om fietsen vandaar mijn ding zeg maar :') tijd voor een elektrische :')