Hoe omgaan met meeroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:56

_Lobke_ schreef:
Ja lastig het gesprek aangaan vind ik meteen zo ernstig. Meestal probeer ik naar buiten te gaan of zoveel mogelijk weg te gaan maar dat is niet altijd even haalbaar vooral in de winter niet.

Dat wat Dani zegt kan ik trouwens wel eens proberen

Je hoeft ook niet een "Schoonpaps en schoonmams, ik moet met jullie praten" gesprek te hebben he :) Ik zou het inderdaad gewoon benoemen op een moment dat je merkt dat je last hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:58

Cayenne schreef:
Ik meld me ook. Heb chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit (wat kort gezegd inhoud dat je longen samen knijpen bij vervelende luchtjes zoals bijvoorbeeld geurkaarsen of roken).
De meeste mensen in mijn omgeving weten dit wel en houden er rekening mee.
Wat ik lastiger vind is dat de kleding van rokende mensen vaak net zo hard stinkt. En daar reageer ik dus ook op. Maar ja, dat is een gevoelig onderwerp als je dat bij mensen aan kaart, want hoe zeg je dat zonder iemand te kwetsen en hoe los je het op? Bij mij gaat het om mijn moeder en mijn schoonmoeder, dus voor mij ook niet de makkelijkste personen om dit aan te laten weten.

Dat lijkt me helemaal lastig zeg...Zou een mondkapje met goed filter je helpen? Niet zo charmant maar als je er anders echt ziek van wordt....

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 14:58

Rien10: tjah ik weet niet of het überhaupt veranderd kan worden. Als je echt heel erg verslaafd bent en je hebt meerdere keren in het uur een sigaret nodig. Dan gaat het wel heel ver als ze iedere keer speciaal voor mij naar buiten moeten gaan.

Blijheid: ja precies dat ze het begrijpen dat ik zo nu en dan even weg moet gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:06

Blijheid schreef:
Cayenne schreef:
Ik meld me ook. Heb chronisch bronchitis met bronchiale hyperreactiviteit (wat kort gezegd inhoud dat je longen samen knijpen bij vervelende luchtjes zoals bijvoorbeeld geurkaarsen of roken).
De meeste mensen in mijn omgeving weten dit wel en houden er rekening mee.
Wat ik lastiger vind is dat de kleding van rokende mensen vaak net zo hard stinkt. En daar reageer ik dus ook op. Maar ja, dat is een gevoelig onderwerp als je dat bij mensen aan kaart, want hoe zeg je dat zonder iemand te kwetsen en hoe los je het op? Bij mij gaat het om mijn moeder en mijn schoonmoeder, dus voor mij ook niet de makkelijkste personen om dit aan te laten weten.

Dat lijkt me helemaal lastig zeg...Zou een mondkapje met goed filter je helpen? Niet zo charmant maar als je er anders echt ziek van wordt....

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar vind ik wel meteen een heftige oplossing. Het is ook niet zo dat ik helemaal geen lucht krijg, maar de inhoud van mijn longen neemt dan tijdelijk dusdanig af dat ik half ga hyperventileren. Soms word ik er ook echt naar van, maar als er ergens frisse lucht is dmv een open raam oid, dan zorg ik dat ik daar bij in de buurt ben. En na bezoek direct het hele huis luchten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:14

Lobke je hebt dus met 2 verstokte kettingrokers te maken :(:) , dat die nog bestaan :oo

Ik vrees dat het dan inderdaad heel moeilijk gaat worden.
Houdt het bezoek kort en vertel dan waarom dat zo is.
Steeds naar buiten of boven vluchten is ook geen echte oplossing.

Rookt je vriend ook?

_Lobke_

Re: Hoe omgaan met meeroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 15:17

Spatter: ja precies gewoon niet te lang blijven. mijn vriend rookt gelukkig niet

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:00

Hebben ze wel door dat je er echt last van hebt? Als het alleen zo tussen neus en lippen door is gezegd, lijkt het mij niet gek als ze dat dus gewoon niet beseffen. Ze houden er al rekening mee zeg je, dus ze zijn echt niet te beroerd om zich wat aan te passen. Als jij niet gewoon aangeeft dat je er echt last van krijgt (wat imo anders is dan het gewoon vervelend te vinden!), hoe kunnen zij dat dan weten?

Het is hun huis, dus ik vind het logisch dat zij zich niet meer willen aanpassen dan nodig is. Maar wat nodig is, en hoe ver zij willen gaan, valt alleen te bepalen door te communiceren. Misschien vinden zij het heel vervelend voor je en gaan ze met alle liefde naar buiten. Of ze vinden hun peuk belangrijker, dan weet je ook dat jij je dus moet aanpassen. Maar in alle gevallen is het dan tenminste wel duidelijk voor beide partijen!
Ik zou het echt heel vervelend vinden om achteraf te merken/horen dat iemand ergens last van heeft gehad bij mij thuis (ook al rook ik niet). Geef dat alsjeblieft gewoon even aan, dan kun je er samen toch wel uitkomen?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:02

Het topic kon wel van mij zijn ;)
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ik er bij weg loop. Misschien niet netjes of sociaal maar ik word er ook slecht van en dat heb ik er niet meer voor over

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:07

Roken ze dan ook als ze bij jullie thuis komen?

Ik zou er inderdaad echt over in gesprek gaan. Als je graag met mij omgaat moet je hier gewoon rekening mee houden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:08

_Lobke_ schreef:
Rien10: tjah ik weet niet of het überhaupt veranderd kan worden. Als je echt heel erg verslaafd bent en je hebt meerdere keren in het uur een sigaret nodig. Dan gaat het wel heel ver als ze iedere keer speciaal voor mij naar buiten moeten gaan.

Blijheid: ja precies dat ze het begrijpen dat ik zo nu en dan even weg moet gaan.

Maar zo verslaafd? Werken ze niet meer? Want het is volgens mij nergens meer geaccepteerd dat iemand op het werk meerdere keren per uur gaat roken.
Dan zijn ze overdag al gewend om minder te roken. Dus die paar keer iets minder roken als jij er bent zou ook niet zo moeilijk moeten zijn.

Mijn moeder voelt zich overigens nog steeds heel schuldig dat zij vroeger maar in huis bleef roken terwijl ik naar adem snakkend vroeg of ze buiten wilde roken....
Maar dat is niet echt meer van deze tijd. Nu weet iedereen dat het slecht is. Toen nog niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:15

Sure_lee schreef:
_Lobke_ schreef:

Maar zo verslaafd? Werken ze niet meer? Want het is volgens mij nergens meer geaccepteerd dat iemand op het werk meerdere keren per uur gaat roken.
Dan zijn ze overdag al gewend om minder te roken. Dus die paar keer iets minder roken als jij er bent zou ook niet zo moeilijk moeten zijn.

Mijn moeder voelt zich overigens nog steeds heel schuldig dat zij vroeger maar in huis bleef roken terwijl ik naar adem snakkend vroeg of ze buiten wilde roken....
Maar dat is niet echt meer van deze tijd. Nu weet iedereen dat het slecht is. Toen nog niet.

Het is wellicht niet moeilijk maar wel hun huis en als hun dat willen mogen ze dat toch nog wel zelf weten?
Je kan je natuurlijk wel wat aanpassen maar als TS vaak daar is wordt het natuurlijk wel lastig.

Je kan het gewoon nog eens goed aangeven. Waarom je ergens anders gaat staan of naar huis gaat maar wellicht is een betere optie dat je vriend naar jou toe komt zodat jij er zo min mogelijk last van hebt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:29

Ik vind het voorstel van Dani een goed idee, het gesprek is dan niet zwaar maar wel duidelijk naar hen toe. Het is nu ook erg lekker weer dus je kan er ook voor kiezen om met z'n allen bij hun buiten te gaan zitten, als je uit de wind gaat zitten heb je ook geen last van de rook.

Daarnaast zou je ze ook bij jullie uit kunnen nodigen en daarbij meteen duidelijk maken dat er bij jullie thuis niet gerookt wordt. Zo heb jij geen last van het roken en kun je elkaar toch nog zien wanneer ze thuis niet kunnen/willen stoppen met roken wanneer jij op visite bent.

Dat het niet meer van deze tijd is klopt niet helemaal, ik kom regelmatig ouders tegen die flink zitten te roken in de auto terwijl hun kinderen met de ramen dicht erbij zitten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:31

Heel m'n familie rookt, ( Moeder, vader, oma, tante, oom enz. ) Ik moet zeggen dat ik ermee opgegroeit ben. Mam is erg verslaafd, en stopt ook niet. Pap heeft het geprobeerd. Ik had er ook geen last van, tot ik op m'n kamer ging zitten omdat ik het eigenlijk zat was om constant in het rook te zitten. ( Het huis staan dag in dag uit blauw van de rook, wel staat er altijd een deur open. ) Maar, als ik nu naar beneden kom dan ruik ik het gelijk. M'n ogen brandde en ik voel m'n longen simpelweg zwart worden. Dus ben ook snel weer boven aangezien ze geirriteerd raakt als ik er iets van zeg. Ik ken daarom ook geen tips, maar wat naar dat je er zo veel last van hebt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:14

Kies voor jezelf en ga gewoon naar boven/buiten. Je kan prima mee eten (dan roken ze niet, lijkt me) en na het eten naar boven met je vriend ;)

Een flinke hoestbui in hun bijzijn kan trouwens een makkelijkere ingang voor een gesprek zijn.
"Goh, wat hoest je fel!"
"Ja, ik kan niet zo goed tegen rook, heb iets aan m'n longen.."
Of ze er ook iets aan doen, is natuurlijk een tweede. Het blijft hun huis. Dan dus alsnog maar asociaal naar boven :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:22

Ik heb ook last van eenchronische bronchitis die uitgelokt word door hevige geuren dus oa rook. Mijn vriendin is een hartstochtelijke roker maar rookt niet in mijn bijzijn. Ze rookt ook niet in haar huis dus daar kom ik gewoon binnen. Vind het geen zeuren je mag best begrip vragen voor je gezondheid.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:28

Ik rook zelf sporadisch een sigaret, maar meeroken vind ik niet chill. Meestal zeg ik er gewoon wat van, want als iemand z'n hand gewoon laag houd dan heb je er niet zo'n last van.

Wanneer iemand er wat van tegen mij zegt trap ik m'n peuk gewoon uit.

Als het bij mensen thuis is kan je toch ook gewoon zeggen dat je er niet zo goed tegen kan, en of jullie dan ook even met z'n allen buiten kunnen gaan staan?

Edit: ik lees hierboven trouwens iets over een extreme hoestbui etc. Persoonlijk heb je dan gewoon pech. Trek je mond open en zeg er wat van, ga niet overdrijven. :+

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:35

Hier in huis zijn we allemaal rokers. Maar mocht er iemand komen die er niet van houd of er tegen kan roken wij omstebeurt buiten 1. Of helemaal niet.
Als het regent in de garage :')
Maar ik hou rekening met het bezoek in huis!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:48

Ik ben opgegroeid tussen rokende ouders, ze rookten in huis, in de auto etc.

Ik vindt het zo vies. Toen mijn broertje jong was en kwam logeren stonken zijn kleding al naar sigaretten, terwijl het van het droogrek kwam.

Toen mijn kinderen werden geboren heb ik gezegd dat ik voor hun gezondheid niet kom in een uitgerookt huis. Dus alleen bezoek op afspraak en dan rookte ze niet in huis, ook de dag ervoor niet.

Inmiddels (14 jr later) roken ze zelfs niet in hun chalet en sporadisch in huis. Mijn moeder rookt niet als ze bij ons is, mijn vader buiten, maar niet in onze tuin. Hij loopt nog verder door.

Echt het gesprek aan gaan hoor en benoemen hoe vaak en hoeveel last je ervan heb. Maak hun deelgenoot, dan hebben ze hopelijk begrip.

Wellicht hebben ze er geen idee van dat je er zoveel last van hebt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:58

Ik herken het heel erg. Ik vind het echt een levensgroot dilemma. In mijn geval gaat het om mijn hoogbejaarde, zieke, dementerende moeder die in een verzorgingshuis woont. De luchtkwaliteit in haar woonruimte is zo slecht door het vele roken. Je krijgt gewoon een klap als je binnenkomt. Het maakt echt niet uit of ze nu rookt waar wij bij zijn of niet. Het is er hartstikke ongezond. 3e Handsroken noemt het longfonds dat, nog slechter dan meeroken. Maak je geen illusies dat even boven gaan zitten of van te voren niet roken het er beter op maakt voor jezelf of voor je kinderen. Was het maar zo.

Ik heb astma, werd daar 4 jaar geleden mee geconfronteerd toen ik met gierende banden in een ambulance op de intensive care terecht kwam met een longaanval. Ik had het bijna niet gered.
Door onbehandelde astma heb ik longschade opgelopen. Sindsdien heb ik zelf geen sigaret meer aangeraakt. Ik wil niet zieker worden! Nee, ik wil niet dood.

Intussen een kind gekregen waarvan ik vind dat ze het recht heeft om rookvrij op te groeien. Sterker nog, ik vind het mijn verantwoordelijkheid dat ze rookvrij opgroeit. Ik wil niet dat ze mensen ziet roken. Zien roken, doet roken. Als een kind familie ziet roken, dan zal het denken dat het een normaal iets is wat niet veel kwaad kan. En onbekend maakt onbemind,

Ik heb de gevolgen van roken voor de gezondheid meer dan voldoende meegekregen thuis. Vader overleed eraan en moeder zal over niet al te lange tijd volgen. Rokende broer ondervindt ook serieuze problemen van het roken. Andere, niet rokende broers, hebben (nog?) geen problemen, maar zijn in rook opgegroeid. Zo ging dat vroeger, wisten de mensen veel. Maar daar kun je je tegenwoordig niet meer achter verschuilen.

Daarnaast, mijn moeder om wie het gaat, heeft vergevorderde copd van het roken. En astma. Ik heb astma. Mijn kind heeft gevoelige luchtwegen. Er is een erfelijke component.

Ik wil mijn kind en mijzelf verdere schade besparen. Maar mijn moeder kan niet stoppen met roken.
Om moeder/oma te zien, moeten we haar woonruimte in. Oma rookt niet als we er zijn (nou ja soms kan ze het niet uithouden), maar dat maakt echt niet uit. Het ruikt er altijd verschrikkelijk naar rook. Net zo slecht of slechter.

Ik hou heel veel van mijn moeder, maar haar bezoeken geeft een heel erg dubbel gevoel. Fijn om ma te zien. Maar die rookt verergert onze longaandoening. Ik kan kiezen, voor mijn kind maak ik de keuze. Een keuze die ik helemaal niet wil maken. Maar om die 2 elkaar niet te laten zien is eigenlijk ook geen optie natuurlijk. Het is echt heel moeilijk voor me. Alsof ik moet kiezen tussen mijn moeder en mijn kind. Ik probeer zoveel mogelijk het appartement te mijden, maar dat lukt lang niet altijd. Mijn moeder is dement. En hartstikke verslaafd. Ze rookt zich dood. Zo is het nu eenmaal. Haar iets kwalijk nemen heeft geen zin meer.

Maar over het algemeen, met de kennis en de waarschuwingen van nu snap ik niet dat rokers de mensen van wie ze houden vergassen met hun rook. Ik weet wat een rookverslaving doet, je wordt willoos. Maar je kunt wel buiten roken als je met anderen woont. Hen niet opschepen met ernstige gezondheidsschade op de langere termijn.

TS, ik heb geen begrip voor je schoonouders. Ik kan er niet bij dat ze een zieke nog zieker maken omdat zij het recht hebben om binnen te roken. In mijn ogen zeg je dan eigenlijik "jouw gezondheid interesseert me geen lor, je bent niet erg welkom want mijn sigaret is veel belangrijker dan jouw gezondheid". Dan ga ik ervan uit dat je hen uitvoerig hebt geinformeerd over je aandoening, de gevolgen en de schadelijkheid van roken. Bij mij gaat het om mijn eigen moeder, bij jou "maar" om je schoonouders. Ik zou ervoor kiezen om niet in hun huis te zijn. En eisen stellen voor als je jouw/jullie huis willen bezoeken. Dat is niet zieken of overdrijven, maar bittere noodzaak.

Mensen die het zeuren noemen die hebben werkelijk nog altijd geen idee hoe slecht roken is. Tot sommige mensen valt niet door te dringen, die zijn te ver heen in hun verslaving. Of die willen er gewoon niet aan hoe slecht het is voor zichzelf, voor hun geliefden, voor longpatienten. Voor wie niet? De sigaret heeft dan helaas te veel macht. De verslaving wint het dan van het verstand en het gevoel voor anderen. Het wint het zelf van eigen kinderen. Dat is de macht van een verslaving. Ik heb veel ellende gezien bij longrevalidatie. Een deel van die revalidanten had zelf niet eens ooit een sigaret gerookt! Maar zat wel met de gevolgen.

Ik ben ergers blij dat ik 4 jaar geleden in het ziekenhuis terecht kwam. Het heeft mijn ogen geopend en ik kon door angst om dood te gaan stoppen met roken. Voor altijd. De angst zit diep. Het is een nare manier van (naar je) dood gaan.

Dus ja, ik weet ook heel goed dat een verslaving allesbepalend is. Stoppen is zo moeilijk!

Maar ik heb altijd oog gehad voor anderen. Mijn verslaving, daar hoeven anderen op geen enkele manier onder te lijden.

Edit: foutjes gecorrigeerd