Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:12

Degene die ik ken die wilde stoppen is het geen van alle echt gelukt.
Nr 1: cold turkey moeten stoppen in de bak, na anderhalf jaar vrij en zo weer begonnen.
Later afkickkliniek, omdat degene zijn/haar partner het bijltje erbij neer gooide. Weer begonnen met coke.
Nr 2: geen coke maar heroïne. Klinkt raar maar was eentje die wist hoe hij/zij gebruikte. Heeft het toch zo'n 30 jaar volgehouden op die bende. Vaak in de bak, maar iedere keer erna begonnen. Nu van de heroïne af, alleen nog methadon.
En zo ken ik er nog wel een paar, helaas (nadeel van de stad waar ik vroeger woonde).

Als eerste moeten ze stoppen voor zich zelf en niet voor hun partner, want anders lukt het gewoon niet!
Daarnaast blijven ze er hun rest van hun leven gevoelig voor en de kans op een terugval is groot.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:15

Ik kan alleen maar zeggen, rennen en je niet aan hem binden.
Ik heb van heel dichtbij een cokeverslaving mogen meemaken en die mensen zijn niet te vertrouwen. Afkicken "voor jou" is op geen enkele manier enigzins voldoende om dit aan te kunnen. Na de lichamelijke afkickverschijnselen komt nog het los blijven van andere gebruikers en dealers. Diegene in mijn buurt is al jaren drugsvrij maar geeft nog steeds aan in bepaalde wijken niet te willen wonen, want zijn dealers wonen daar en dat hij weet niet of hij dat aankan.

Diegene die ik ken is meerdere keren opgenomen geweest, steeds met een terugval. Hij had het grote voordeel lichamelijk niet sterk verslavingsgevoelig te zijn (maar mentaal des te meer). Uiteindelijk toen voor hem de knop om ging was hij lichamelijk dus snel afgekickt maar hij heeft alle lessen die hij heeft moeten leren in de kliniek gebruikt om afgekickt te blijven. En nog steeds vertrouw ik hem niet 100%.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:16

Een andere baan zoeken is idd ook een goede tip. Ik had het er laatst met mijn neef over. Die heeft z'n halve leven aan de coke gezeten. Die kon zelfs niet in z'n eentje stoppen voor zijn kindjes. Hij is inmiddels jaren clean, heeft zijn gebruikende vrienden achter zich gelaten en gaat ook niet meer naar dancefeesten, maar het blijft nog regelmatig moeilijk. Hij gaat nog regelmatig naar de NA en heeft nog steeds zo nu en dan contact met zijn 'coach' (geen idee hoe dat in vaktermen heet, maar iig een ervaringsdeskundige waar hij mee kan praten als het moeilijk gaat. Hij is dat ook weer voor een ander).

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:23

En jezelf niet vergeten ts zelfsabotage ligt op de loer als je verliefd bent op een junk

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:45

Blue_Monday schreef:
En jezelf niet vergeten ts zelfsabotage ligt op de loer als je verliefd bent op een junk

Precies dat dus !

anjali

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:55

Volgens mij is cocaine ook heel duur,en zullen jullie ook in financiele problemen komen als hij ermee doorgaat. overigens,als het in zijn wwerkomgeving toegestaan is zoiets te gebruiken,dan moet hij wel werk hebben in de artistieke sector.Want anders kan dat toch niet.Kijk,als je vriend bijv. rockzanger is,dan snap ik het wel.Maar die zijn dan ook vaak niet best op relatieterrein!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:01

anjali schreef:
Volgens mij is cocaine ook heel duur,en zullen jullie ook in financiele problemen komen als hij ermee doorgaat. overigens,als het in zijn wwerkomgeving toegestaan is zoiets te gebruiken,dan moet hij wel werk hebben in de artistieke sector.Want anders kan dat toch niet.Kijk,als je vriend bijv. rockzanger is,dan snap ik het wel.Maar die zijn dan ook vaak niet best op relatieterrein!

Zeker geen artistieke sector, we werken in een bedrijf met vrij veel jongeren en soms ook de nacht door

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:03

anjali schreef:

Dat valt vies tegen hoor. Ik heb veel junks gekend waarbij hun werkgever het ook wist. Automonteur, ict, fabriekswerk, heftrucbestuurder (en verongelukt, bedrijf heeft daar groot juridisch probleem mee nu), zolang je je werk maar uitvoert boeit het ze geen flikker.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:08

Schaduw25 schreef:
anjali schreef:

Zeker geen artistieke sector, we werken in een bedrijf met vrij veel jongeren en soms ook de nacht door

We: Jullie werken in hetzelfde bedrijf? Zijn jullie zelf jongeren? Wat voor sector zit je (jullie)

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:14

Sunnda schreef:
Schaduw25 schreef:

We: Jullie werken in hetzelfde bedrijf? Zijn jullie zelf jongeren? Wat voor sector zit je (jullie)

We werken inderdaad bij hetzelfde bedrijf en zijn zelf jongeren, we werken in de horeca

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:18

Op je profiel staat 18 klopt dit?
Je vriend ook of is die veel ouder?

Als je 18 ben hoop ik dat de tijd je snel laat zien wat je allemaal wel niet waard bent TS :j

En als je vriend nog jong is en zo los gaat, hoop ik voor je dat je zn enige vrouwtje bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:23

@blue monday
Of willen ze je niet laten stikken :) die zijn er ook, en die willen hun werknemer niet het laatste duwtje de afgrond in helpen.
Het gevaar aan (zeker) cocaïne is dat veel gebruikers er juist helderder en productiever van worden. Hun werk lijdt er dus niet onder in veel gevallen. Mensen hebben minder honger, zijn minder moe en worden zelfverzekerder. Pas als mensen onbetrouwbaar worden in het werk zie je dat veel werkgevers in gewetensnood komen en toch besluiten om iemand te ontslaan.
Grote probleem bij cocaïne is dat het duur is dus mensen raken in geldnood. Als niet-gezin ervaar je in eerste instantie vaak weinig problemen van deze mensen.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 18:24

Blue_Monday schreef:
Op je profiel staat 18 klopt dit?
Je vriend ook of is die veel ouder?

Als je 18 ben hoop ik dat de tijd je snel laat zien wat je allemaal wel niet waard bent TS :j

En als je vriend nog jong is en zo los gaat, hoop ik dat je zn enige vrouwtje bent.

Ik ben geen 18, mijn vriend is wel van mijn leeftijd. Ik weet zeker dat ik zijn enige vrouwtje ben daar maak ik me ook totaal geen zorgen om.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:34

Ik vind je behoorlijk naief overkomen..
Iemand die coke verslaafd is doet alles eraan om aan het spul te komen. Dus ook liegen/bedriegen etc.. heb het te vaak voorbij zien komen en alle keren gaat het fout

Als je steeds in de verdediging gaat en het niet aan je vriend ligt waarom dan dit topic?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:38

xLeoniee schreef:
Ik vind je behoorlijk naief overkomen..
Iemand die coke verslaafd is doet alles eraan om aan het spul te komen. Dus ook liegen/bedriegen etc.. heb het te vaak voorbij zien komen en alle keren gaat het fout

Het gevaar is ook dat de partner van de verslaafde ook gaat gebruiken. en dan beland samen in de afgrond.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:43

Zo’n verslaving moet tot de wortel afgebroken worden, met intrinsieke motivatie.
Oftewel.. ga er als verslaafde maar wat jaartjes vol gas tegenaan inclusief volledig een psychische ontleding. Als hij de wortel (ooit de aanleiding om te beginnen, en wat vervult de coke precies) niet weet te vinden en hij het leven zonder deze coke-vervulling niet mooier vind dan met... vergeet het maar. Als omstander kun je enkel ondersteunen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:49

schaduw25 schreef:
Schaduw25 schreef:

We werken inderdaad bij hetzelfde bedrijf en zijn zelf jongeren, we werken in de horeca

Ik ben bang dat mensen tegen je kunnen zeggen wat ze willen, maar dat je toch je eigen pad kiest. En dat is je recht hoor, begrijp mij niet verkeerd. :) Maar ik raad je wel dringend aan wat meee info te zoeken, er is genoeg info op internet te vinden van mensen die ervaringen hebben als naasten van iemand met een coke verslaving.
Mensen die in dit soort situaties komen denken altijd dat het bij hun anders zal gaan dan bij anderen, want....
Maar uiteindelijk zijn dit soort situaties in afloop vaak gewoon gelijk en is het zonde om je jonge jaren daar voor weg te gooien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:59

secricible schreef:
@blue monday
Of willen ze je niet laten stikken :) die zijn er ook, en die willen hun werknemer niet het laatste duwtje de afgrond in helpen.
Het gevaar aan (zeker) cocaïne is dat veel gebruikers er juist helderder en productiever van worden. Hun werk lijdt er dus niet onder in veel gevallen. Mensen hebben minder honger, zijn minder moe en worden zelfverzekerder. Pas als mensen onbetrouwbaar worden in het werk zie je dat veel werkgevers in gewetensnood komen en toch besluiten om iemand te ontslaan.
Grote probleem bij cocaïne is dat het duur is dus mensen raken in geldnood. Als niet-gezin ervaar je in eerste instantie vaak weinig problemen van deze mensen.

Dat "laatste duwtje in de afgrond" is meestal wel noodzakelijk om iemand tot stoppen te bewegen (meestal zijn er heel wat meer duwtjes nodig en dan lukt het nog niet altijd)
Ook een vriendin hebben is, hoe zuur ook, soms iets wat de verslaving in stand houdt: de vriendin die in hem blijft geloven, de consequenties van zijn gedrag verzacht en hem voorziet van onderdak, geld en eten. Allemaal redenen om niet te hoeven stoppen.

Een relatie kàn ook een reden zijn om wèl succesvol te stoppen, maar dan moet de vriendin heel goed haar grenzen bewaken en niet zijn therapeut worden.

Dat is heel erg moeilijk (en je had vast ooit een ander idee bij een relatie: leuk, lief en ontspannen ipv stress, teleurstelling, verdriet schaamte en financiële problemen) en nu je nog zo jong bent zou ik zeggen: doe jezelf dit niet aan. Ik wéét dat hem loslaten óók heel moeilijk is, maar hij "moet" eerst aan zichzelf werken voordat hij een relatie aan kan gaan. Hij heeft nu alleen een relatie met zijn verslaving.
En denk goed na wat het over jou zegt, als je wèl bij hem wil blijven.

Edit: wil je nog antwoord geven op de vraag hoe lang jullie elkaar kennen en wanneer hij is begonnen met gebruiken?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:05

Rennen zo hard je kan. Stoppen doet hij niet voor een ander maar moet hij voor zichzelf doen.

Zie je dit als de toekomstige vader van je kinderen? Als je dit geen punt vind en je wil de rest van je leven met een junk leven en dit dus ook je kinderen aan doen dan kan ik je alleen maar veel sterkte wensen.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 19:08

Wanneer hij begonnen is met gebruiken weet ik niet, hij was eerst recreatief gebruiker waar ik totaal geen problemen mee had maar nu er een hoop stress met afstuderen heerst is het meer dan alleen recreatief gebruik geworden. Ik heb nog het idee dat we er optijd bij zijn om succesvol hulp te zoeken.

Over de duur van onze relatie laat ik niks los om mijn identiteit te beschermen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:14

Robert45: Het heeft geen zin om ts aan te vallen.
Als je van iemand houdt ga je niet heel hard wegrennen. Dat proces om iemand los te laten is moeilijk en pijnlijk, en kost (soms) tijd. Het gevoel dat je hem in de steek laat, het geloof dat je samen toch sterk genoeg moet zijn...

ts: ik hoop dat jullie er inderdaad op tijd bij zijn, met professionele hulp zijn er heus mogelijkheden. Maar het is hoe dan ook een langdurig traject. En daarbij: is het wel een gezamenlijke (oprechte) wens om van de verslaving af te komen?
Hoe komt het dat je totaal niet zit met recreatief gebruik?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:18

Schaduw25 schreef:
Ik heb nog het idee dat we er optijd bij zijn om succesvol hulp te zoeken.

Realiseer je dat er in dit verhaal geen 'we' is. Hij is er, hij moet bedenken wat hij wil en hij zal moeten handelen naar wat hij wil. Jij staat aan de zijlijn, je kunt naar hem luisteren, er zijn, hem steunen, maar in dit verhaal is geen 'we' .

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 19:30

Nikass schreef:
Robert45: Het heeft geen zin om ts aan te vallen.
Als je van iemand houdt ga je niet heel hard wegrennen. Dat proces om iemand los te laten is moeilijk en pijnlijk, en kost (soms) tijd. Het gevoel dat je hem in de steek laat, het geloof dat je samen toch sterk genoeg moet zijn...

ts: ik hoop dat jullie er inderdaad op tijd bij zijn, met professionele hulp zijn er heus mogelijkheden. Maar het is hoe dan ook een langdurig traject. En daarbij: is het wel een gezamenlijke (oprechte) wens om van de verslaving af te komen?
Hoe komt het dat je totaal niet zit met recreatief gebruik?

Het is vanuit zijn kant zeker een oprechte wens om te stoppen, zijn eerste pogingen kwamen ook volledig uit zichzelf, dit keer heb ik hem alleen een schop onder z'n kont gegeven in de hoop dat het hem lukt.
Recreatief gebruik heb ik niks op tegen omdat het hooguit eens per maand was tijdens een feestje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:35

Nikass schreef:
secricible schreef:
@blue monday

Dat "laatste duwtje in de afgrond" is meestal wel noodzakelijk om iemand tot stoppen te bewegen (meestal zijn er heel wat meer duwtjes nodig en dan lukt het nog niet altijd)
Ook een vriendin hebben is, hoe zuur ook, soms iets wat de verslaving in stand houdt: de vriendin die in hem blijft geloven, de consequenties van zijn gedrag verzacht en hem voorziet van onderdak, geld en eten. Allemaal redenen om niet te hoeven stoppen.

Oh 100% mee eens zijn hoor. Maar degene zijn die iemand over het laatste duwtje over de afgrond geeft is zwaar. Ik zeg niet dat een werkgever er goed aan doet, alleen dat de reden (lang) niet altijd is dat het ze geen flikker boeit. De omkeer komt vaak pas als echt alle vangnetten om iemand weg zijn. En dan stort het in of iemand vliegt omhoog. Maar het is zwaar om Je verantwoordelijk te voelen voor de laatste vangnetten. Of dat nou een vriendin of ouder of een werkgever is.

TS als je echt bij hem wil blijven kan ik je alleen aanraden om zelfstandig te blijven en hem niet te steunen financieel. Dus niks doen waarmee hij jou mee naar beneden trekt en zorgen dat je ten alle tijden weg kan lopen. En dat betekent ook als hij krap zit niet zijn tank benzine betalen (want hij zit krap doordat hij drugs koopt) of dat soort dingen. Dat is een hele zware rol.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:59

Recreatief drugsgebruik bestaat niet, al helemaal niet met coke.

Weten je ouders dit?

Naast professionele hulp, is stap 2 toch echt zo snel mogelijk een andere baan en absoluut stoppen met de vriendschap van zijn gebruiker ”vrienden”.