Tips om niet moe wakker te worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:05

Nicje87 schreef:
De wake up light helpt bij mij erg goed.

dit wil bij mij ook wel helpen. Ik word makkelijk wakker en door het wake-up light word ik niet wakker in mijn diepe slaap. Met een gewone wekker word ik vaak ontzettend moe wakker :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:14

Je zegt wat betreft mijn vraag of je stress hebt op je werk dat ik daar een punt heb.
Kan je dat toelichten? Werk kan ook energie kosten als je te weinig uitdaging krijgt, je je verveelt, je onder je niveau werkt of je je er gewoonweg niet op je plek voelt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:31

MartineC1711 schreef:
@Sakura789, te veel? Kan dat ook? Ik vind slapen echt heerlijk maar kan al niet heel goed uitslapen, dus ik vraag het me af.. :o Ik snooze wel 1x inderdaad, ondanks dat ik weet dat dat niet goed is..
Stukje disciplinegebrek vrees ik!

Zeker, dat kan absoluut. Ik geloof dat een cyclus (maar zal per persoon verschillen) 1,5 uur is. Dus in theorie zou 7,5 uur onder gewone omstandigheden ideaal zijn. Sinds ik korter slaap, gaat het veel beter. Het is inderdaad een stukje discipline en ritueel, net als het naar bed gaan.

Een andere vraag; krijg je energie van je werk/vind je dat leuk? Als je in principe genoeg uren maakt met een goede slaap, dan kan het ook zijn dat het helemaal niet ligt aan je slaap, maar aan je activiteiten overdag. Heb je zin om op te staan en aan een nieuwe dag te beginnen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:36

Ik lees hier wat over slaapcyclussen van 90 minuten, klopt als een bus. Je lichaam + geest moeten echt zo'n cyclus afronden, dan is je lichaam als het ware klaar om wakker te worden. 5/6 cyclussen zijn het best :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:43

MartineC1711 schreef:
Qua eten probeer ik gezond te eten, weinig suikers en drink alleen groene thee of bruiswater..

Wie o wie heeft er tips voor mij? :z

Suiker heb je ook nodig voor energie he

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:52

Weet je wat je waardes zijn?

Sintara

Re: Tips om niet moe wakker te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:02

Ik heb een lamp op een timer in de andere kamer staan, er is een smal raam tussen de kamers. Ongeveer een kwartier voor ik op moet staan springt hij aan. Hij geeft geen fel licht, maar gewoon gezellig en zacht licht.
Sinds ik deze daar heb staan, wordt ik ´vanzelf´ wakker ergens in dat kwartier, en niet meer van de wekker. Dat is zoveel fijner wakker worden!

Ik heb ook een tijdje bij een philips wake up light geslapen, maar ik schrok wakker zodra hij aansprong ipv langzaam wakker te worden.. En dat ding begon veel te vroeg dus daar werd ik alleen maar chagrijnig van :(

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:47

Nadat ik al letterlijk tig jaar iedere dag wakker werd met gevoel dat ik aan iedere arm en been afzonderlijk 100 kilo meedroeg als ik opstond, heb ik zoveel geprobeerd!
Van bachbloesem tot thee, van slaapillen tot jaren therapie, alle vitamines aangepakt dmv bloedonderzoeken, onderzoeken bij homeopaten dmv voeding, wake up light, mediteren / yoga etc;
Noem het maar op...
En toen 3 jr geleden moest ik ivm operatie onder narcose!!!
Heb eerst 3 dagen geslapen en daarna .....er ging een wereld voor me open :j !
Ik stond nl niet meer moe op :? ???!!!! En dat fijne gevoel duurde week of 5 en toen stond ik weer dood en doodmoe op |( .
Dus na ha gegaan, wonderbaarlijk fenomeen uitgelegd dus uitgezocht wat er in narcose zat maar dat zijn middelen, die niet voor normale burger te verkrijgen zijn. Maar ondertussen is ha mee gaan denken en die opperde slaaplabo.
Conclusie: mijn spieren krijgen snachts soort van krampen waardoor ik (mijn geest) dus nooit in diepe slaap kwam. Op moment dat ik daar bijna in keam, begonnen de trekken weer en dat ritueel gaat dus heel mijn slaap door!
Nu dus pillen en jawel, ik kan iig op een normale manier voort mn bed uit en zie de dag over het algemeen zonnig tegemoet! Na tig jaar aanmodderen!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:08

MartineC1711 schreef:
@Lootje1991, ik ga het topic lezen, bedankt voor de tip! Helpen dan alleen de spuiten?

Nee.

Bij B12 tekort man een pilletje dat ne laat smelten onder je tong erg zinnig zijn.
Gesteld dat je maag geen/ te weinig infrinsic cactor aanmaakt heeft een slikpil weinig zin.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:46

MartineC1711 schreef:
Eigenlijk zoals de titel al aangeeft, wie heeft er tips om niet moe wakker te worden?

Ik heb al een tijdje (nu zeker wel een jaar) dat ik me moe en lusteloos voel, daarvoor heb ik bloed laten prikken en bleek dat ik een tekort heb aan vitamine B12 en vitamine D. Hiervoor ben ik supplementen gaan slikken en bij het laatste bloedonderzoek waren alle waardes normaal. Ik moet wel de supplementen door blijven slikken.

Verder heb ik een kantoorbaan van 32uur waarbij ik veel achter de PC zit. Daarna ga ik iedere dag naar mijn paard en rij ik ongeveer 4x per week, andere sporten ernaast doe ik niet. Mijn paard staat op een doe-het-zelf stal dus veel tijd over heb ik niet. In de tijd die over is lees ik graag.

Ik heb mijn telefoon ingesteld dat hij aangeeft dat ik me half 11 ga klaar maken om 11 uur op bed te liggen. Vanaf die tijd gebruik ik mijn telefoon niet meer en lees ik nog 20 minuutjes een boek. Mijn wekker gaat 's ochtends om 7uur en uit bed komen is echt geen pretje.. Mijn lijf is gewoon heel moe en ik voel me de rest van de dag lusteloos. Ik slaap verder goed, ben niet wakker en hoef er 's nachts niet uit.

Qua eten probeer ik gezond te eten, weinig suikers en drink alleen groene thee of bruiswater..

Wie o wie heeft er tips voor mij? :z

Gezien je verhaal denk ik dat er nog wel wat te winnen is qua het wegnemen van belasting. Ik zie nog een aantal factoren die behoorlijk belastend kunnen zijn voor je lichaam waardoor je zuur-base balans uit evenwicht raakt (wat het waarschijnlijk al een tijdje was) en je lichaam minder weerbaar wordt. Onder andere veel met de pc werken (hoog frequente straling), Telefoon naast je bed, en bruiswater (zeer verzurend) haal ik al uit dit kleine stukje. Zeker omdat je een tijdje behoorlijke tekorten hebt gehad heeft je lichaam het zwaar te verduren gehad waardoor de vermoeidheid veroorzaakt kan worden.

Dit is even een kort door de bocht uitleg hoor. In dit geval zou ik zeggen; verzuring aanpakken & lichaam sterker maken waardoor het de resterende belasting kan handelen. De werking van het lichaam is ingewikkeld en dat maakt het reuze interessant maar ook een uitdaging. Er is veel informatie te vinden op mijn website hierover (ontzuren en ontslakken) en anders kun je altijd contact opnemen als je vragen hebt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:29

Citaat:
Dit is even een kort door de bocht uitleg hoor. In dit geval zou ik zeggen; verzuring aanpakken & lichaam sterker maken waardoor het de resterende belasting kan handelen.

Hm....
Zou je dit willen onderzoeken: begin gewoon met pH papier bij drogist of apotheek kopen (tussen pH 4 en 8) - en gewoon je speeksel en urine meten.

Speeksel mag tussen de 5, 5 en 7, 5 zitten - hoe lager het getal hoe zuurder.
Urine mag van 5,0 naar 8. Pal na een maaltijd is het getal wat hoger ('basische vloed' van de maaltijd) - lager dan 5 liever niet.

Zou dit minder ideaal blijken te zijn: google een 'pral' tabel op - de pralwaard geeft een indicatie mbt je voeding. Witte granen/ lege koolhydraten werken verzurend - eiwit eten kan goed zijn, maar eet er voldoende groente, fruit en andere natuurlijke mineralen naast.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-06-18 16:42, in het totaal 3 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:31

Hoe oud is je matras en keer je deze regelmatig?

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:40

Probeer als je in bed ligt eens heel erg jezelf slap te maken, terwijl je uitademt. Blijf je daarbij wel goed liggen, of rol je om of rolt je hoofd van het kussen af? In dat geval moet je jezelf stutten, dus flinke kuil in je kussen voor je hoofd, dikkere prop onder je nek en kussen tegen je schouder trekken. Dan kan je lichaam pas goed ontspannen en word je uitgeruster wakker!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:43

Ik had dus precies hetzelfde en kon maar niet bedenken hoe het kwam, sliep eigenlijk altijd wel goed en ging niet heel laat naar bed. Toen kwam ik er achter dat ik erg aan het tandanknarsen was snachts waardoor ik niet uitrustte, nu een knarsbeugel van de tandarts en gaat veeel beter :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dit is even een kort door de bocht uitleg hoor. In dit geval zou ik zeggen; verzuring aanpakken & lichaam sterker maken waardoor het de resterende belasting kan handelen.

Hm....
Zou je dit willen onderzoeken: begin gewoon met pH papier bij drogist of apotheek kopen (tussen pH 4 en 8) - en gewoon je speeksel en urine meten.

Speeksel mag tussen de 5, 5 en 7, 5 zitten - hoe lager het getal hoe zuurder.
Urine mag van 5,0 naar 8. Pal na een maaltijd is het getal wat hoger ('basische vloed' van de maaltijd) - lager dan 5 liever niet.

Zou dit minder ideaal blijken te zijn: google een 'pral' tabel op - de pralwaard geeft een indicatie mbt je voeding. Witte granen/ lege koolhydraten werken verzurend - eiwit eten kan goed zijn, maar eet er voldoende groente, fruit en andere natuurlijke mineralen naast.

Dit verhaal hoort wat mij betreft onder de noemer als je meer informatie wilt dan hoor ik het wel. Dit soort dingen zijn niet zo onschuldig als het lijkt dus begeleiding of in ieder geval juiste informatie is hierin heel belangrijk. Urine van 5 is echt veel te zuur en zit volgens de natuurgeneeskunde ver in de rode zone. Wanneer je onder de 4,5 komt is er kans op blijvende nierschade dus 5 is absoluut niet oké. Verder mist ook aan dit verhaal nog de nodige informatie dus dit is zeker niet voldoende informatie om zelf mee aan de gang te gaan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:39

...reclame?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:49

Nee zeker niet. Ik probeer hier volgens mij niemand iets te verkopen of anderzijds aan te smeren...

Jammer dat dat meteen de eerste opmerking is terwijl je mij niet kent en geen idee hebt wat ik doe of hoe ik werk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:20

Even voor alle duidelijkheid - over nierschade.
Uiteraard: dat kan optreden bij fiks verzuurde weefsels.

Nou ben ik bereid te geloven dat dit kan bij een pH van 4,5.

Uiteraard heeft het zin daar boven te blijven.
Wellicht is een pH van 5 naar sommige inzichten nog te zuur (volgens anderen een ondergrens, etc) - dat kan.

Maar als nierschade mogelijk is vanaf 4,5 ben je bij 5 nog veilig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:29

MarlindeRooz schreef:
Lootje1991 schreef:
Als je echt een b12 te kort hebt helpen tabletjes helemaal niet! Dan zijn je waardes vals verhoogd terwijl er helemaal niets in je lichaam gedaan is. Lees het topic over b12 hier op Bokt eens door. Voor verdere vragen mag je ook een pb sturen hoor

Onzin... dat ligt aan de oorzaak van je b12 tekort.

Precies, daarnaast zijn die pilletjes zo hoog gedoseerd, dat je daar altijd wel iets van opneemt (niet per se in je maag, maar bijvoorbeeld wel in je darmen).
Overigens heb ik zelf ook een tijdje die injecties gehad, maar soms wordt dat wel te veel als een of andere heilig middel gezien - terwijl de wetenschap het daar niet per se mee eens is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:32

Janneke2 schreef:
Even voor alle duidelijkheid - over nierschade.
Uiteraard: dat kan optreden bij fiks verzuurde weefsels.

Nou ben ik bereid te geloven dat dit kan bij een pH van 4,5.

Uiteraard heeft het zin daar boven te blijven.
Wellicht is een pH van 5 naar sommige inzichten nog te zuur (volgens anderen een ondergrens, etc) - dat kan.

Maar als nierschade mogelijk is vanaf 4,5 ben je bij 5 nog veilig.

Hier heb je het befaamde verschil van visie tussen regulier en de natuurgeneeskunde. Vanuit de natuurgeneeskunde is deze bewering niet juist ookal is dit in het reguliere gebied blijkbaar wel zo. Geen probleem wat mij betreft. Ik weet wat de verschillen van visie zijn. Als we elkaar waarderen en in hun waarde laten dan kunnen we elkaar aanvullen in plaats van buiten spel zetten.

Ts mocht je na al deze tips er toch niet uit komen of geen verbetering vinden dan mag je altijd contact met mij opnemen via pb of bij voorkeur via het mailadres op de website.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 28-06-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:38

Tip: slaap in blokken van 1,5 uur. Dus bijvoorbeeld 6 uur of 7,5 uur. Dan zit je niet in de diepe slaap als je wakker wordt.
En belangrijk: ritme! 's Avonds in bed direct gaan slapen als je in bed ligt en 's ochtends niet snoozen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:45

Citaat:
Hier heb je het befaamde verschil van visie tussen regulier en de natuurgeneeskunde.

Nee.
Natuurgeneeskunde gebruikt dezelfde pH schaal. (Of niet, ook prima. Maar ALS je er voor kiest om een reguliere schaal te gebruiken, doe het dan netjes.)

Zuur 'begint' bij pH 1 (heel erg akelig zuur)
naar pH 6 (of voor mijn part 6, 999....) licht zuur.
pH 7 neutraal
Hogere getallen zijn basisch (pH 7, 1 tot aan pH 15).

Dus als er weefselschade optreedt bij 4,5
dan zul je mij niet horen zeggen 'dat 5 geweldig goed is',
maar het is ruim drie maal minder zuur dan 4,5.

Heeft geen laars met visie etc te maken.
Ik waardeer de natuurgeneeskunde, maar ken svp de begrippen die je hanteert.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:51

Geloof me ik ken de begrippen zeer goed. Ik heb een gedegen opleiding en knutsel niet zomaar wat. En ja dat durf ik met zekerheid te beweren. Jammer dat je zo veroordelend blijft naar mij toe terwijl ik niet vraag om deze discussie open en bloot op internet.

Inderdaad gebruikt de natuurgeneeskunde dezelfde ph schaal, Alleen of iets binnen de gewenste marges valt is wel degelijk anders. voor jou is 5 blijkbaar een prima waarde, voor mij niet. Laten we deze discussie aub eindigen want hij leidt nergens heen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:13

Snurk je? Om de een of andere reden moet ik denken aan slaap apneu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:25

pluisje88 schreef:
Inderdaad gebruikt de natuurgeneeskunde dezelfde ph schaal, Alleen of iets binnen de gewenste marges valt is wel degelijk anders. voor jou is 5 blijkbaar een prima waarde, voor mij niet. Laten we deze discussie aub eindigen

....
complete misvatting/ miscommunicatie.

Gesteld: jouw marge: bij pH 4,5 treedt weefselschade in de nieren op.
Dan is een urine met pH 5 niet ideaal (6 is beter, 7 nog beter etc) maar nog wel veilig.
Dat probeer ik te communiceren.

(Geen andere visie, geen andere marge - gewoon efkes duidelijkheid scheppen waar jij onduidelijk was: ik citeer "wanneer je onder de 4,5 komt is er kans op blijvende nierschade dus 5 is absoluut niet oké.")

That's all.