Jezelf met anderen vergelijken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:30

Ik herken dit bij mijzelf ook heel erg. Vooral in samenhang met mijn menstruatie, kan ik mijzelf echt heel erg goed de grond in praten.
Ik voel me dan gewoon echt rot, maar ik kan ook weer heel snel genieten van de dingen die ik wel heb.

Ik merk het vooral op momenten dat ik enge dingen moet gaan doen of net zoals nu ik ben afgestudeerd, nouja prima helemaal leuk (maar blij of trots, nope, want het was een 7 en ik wilde net zoals anderen die 8'. Slaat helemaal nergens op, maar toch ergens in mijn achterhoofd. Klasgenoten hebben al een baan en ik nog niet, gaan mijn hersens ook allemaal weer dingen voor verzinnen. Ik kan niet net zoals anderen wedstrijden rijden, nouja dan kan ik net zo goed stoppen, want het heeft toch geen zin. Tot het jaloerse bijna aan toe, wat niet de overhand neemt!!! Wil wel ik mij graag bewijzen en dat kan natuurlijk neit altijd, maar mijn vriend is wel weer overal goed in en doet wedstrijden en wint etc(geen paardrijden ;) ).
Dus ja of het bij mij hoort zou zo maar kunnen, dat het van vroeger komt kan ook, maar misschien komt mijn tijd nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:36

Ik herken het zeker wel.
Sterker nog ik heb het heel lang (en met vlagen nog) in mijn eigen familie/gezin gehad. Of nouja ik heb 2 stiefzusjes en 1 "echte" broer. Stiefzusje 1 heeft psychologie gestudeerd en volledig afgerond. Stiefzus 2 heeft weet ik veel wat gedaan en werkt al jaren als Hostess in Turkije met heel veel plezier. Mijn broer heeft zowel de pabo als een hbo sport studie afgerond (ben niet zo goed met hoe het allemaal heet).
Ik zit al jaren thuis te stoeien met mijn psychische problemen, van depressie tot eetprobleem etc waardoor ik heel erg stil gezet ben. En ga nu in September dan eindelijk mijn mbo niveau 2 studie starten en halen (koste wat het kost) en dan heb ik op mijn 29e eindelijk een diploma.
Heb nu dus alleen VMBO basis diploma al zo'n 12 jaar op zak.

Dus ja ik herken heel goed wat je omschrijft. Het is bij mij wel beter dan dat het geweest is maar of dat stukje 100% weg zou gaan weet ik niet. Misschien is het voor mij persoonlijk wel een stukje onzekerheid door ook het pestverleden en dus mijn psychische problemen, wat ik dus samen met mijn moeder als enige heb in de familie en de rest is allemaal "super succesvol". Dusja zo voel ik me wel eens het buitenbeentje etc.

Tips heb ik niet echt. Ik heb het er wel met mijn vader/stiefzusje en broer over gehad en die zeggen dan dat hoeft echt helemaal niet wij hebben ook zo onze problemen etc. maar voor mijn gevoel was dat dan meer om mij gerust te stellen. In the end is het toch een gevoel wat je zelf hebt en soms is het dan gewoon ook zo dat iedereen kan zeggen dat ie wil maar dat bij jou zelf gewoon het kwartje moet vallen.

Carlijn101

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:45

Social media werkt dit denk ik ook wel erg in de hand.
Veel mensen posten zoveel mooie positieve (eventueel) bewerkte berichten en foto's. Je ziet dit en gaat jezelf hieraan meten..

Maar ook daar prive, is het niet zo mooi als het naar de buitenwereld soms lijkt.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:47

Allereerst goed bezig TS! Het inzicht en begrip van wat er speelt is veel waard en de eerste stap in de juiste richting.

Ik ben als jong kind onveilig gehecht en heb weinig tot geen eigen identiteit opgebouwd. De rode draad in mijn leven werd geleid door angst en onzekerheid, ik kon niet anders dan me vast klampen aan anderen. Ik haalde letterlijk het geluk uit de buitenwereld want had geen flauw benul hoe dat uit mezelf te halen.

Buiten het steeds vergelijken met andere was ik ook zo minderwaardig tegenover mezelf dat ik mezelf op een soort van voetstuk geplaatst had, want niemand voelde en had het zo erg als ik. Tuurlijk was Jantje en Pietje ook wel eens onzeker maar bij mij was het anders. Ik heb een enorme allergie voor de slachtofferrol maar toch zat ik er vrij vaak in.

Depressief en ansstootnissen en allerlei therapieën/hulpverleners hebben de revue gepasseerd. Pas sinds de geboorte van onze zoon nu bijna een jaar geleden heb ik het licht gezien.
Ik ben nu 30 met een lieve man, prachtig gezond kind, een tweede onderweg, een eigen huis en heb eindelijk vrede met mijn afkeuring op gebied van werk.
Sinds kort neem ik deel aan een verwerkingsgroep en voor het eerst komt alles binnen en slaat alles aan.

Mijn foute denk patronen zitten er diep ingesleten dus ik betrap me dagelijks nog op het vergelijken mezelf daarmee naar beneden halen. Het zorgt er voor dat je stil blijft staan en niets nieuws aangaat en dat is zo zonde van het leven. Wat anderen ook zeggen, alles is vergankelijk in het leven.

Houden van jezelf, het geluk uit jezelf en innerlijke rust is het enige wat er aan het eindelijk overblijft en telt. Ik geloof inmiddels dat als je bovenstaand kunt ervaren dat wat anderen doen of hebben er echt niet toe doet!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 19:48

Mensen, bedankt voor al jullie reacties. Jullie schrijven nogal veel, daarom heb ik even de tijd genomen om alles in één keer te herlezen en er dan een redelijk coherent antwoord op te geven.

Wie mij goed kent uit andere topics, weet waarschijnlijk wel dat ik autistisch ben. Zoals jullie weten kun je dat op verschillende manieren hebben. Er zijn autisten die totaal niet in de maatschappij kunnen meekomen en dat ook helemaal niet willen. Ik wil het wel. Ik wil al die dingen die jullie zo makkelijk bereiken. Basale dingen zijn ook geen probleem. Ik kan praten als Brugman en ik kijk ook niet naar de lantarenpalen als je met me praat. Maar dingen als relaties, groepsdynamiek en een eerste indruk maken zijn heel lastig. Daarom kijk ik altijd naar anderen: hoe doen zij het, waarom gaat het bij hen schijnbaar vanzelf?

Bij psychotherapeuten loop ik al decennialang de deur plat. Vorig jaar heb ik wel een cursusje mindfulness gedaan, maar dat had een averechts effect. Ten eerste vond ik het veel te zweverig allemaal. Ten tweede gaf ik op vragen als "wat zie je als je naar jezelf kijkt" altijd antwoorden als "een smerige loser van in de dertig met een te dikke pens". Dat zit er echt heel diep in. Door al dat gekijk naar mezelf kwam ik vaak extreem naar van zo'n sessie af.
Iets dergelijks geldt voor omdenken. Ik vind dat flauwe taalspelletjes die na één keer geen indruk maken. En die ook heel goed andersom kunnen: "Dus jij bent zo goed in vreemde talen? Jammer, dan heb je de verkeerde studie gekozen." "Dus jij bent een van de betere zangers in dit koor? Dan ontbreekt het je duidelijk aan ambitie."

Ik ben nu 34 en de laatste zes jaar van mijn leven heb ik nauwelijks vooruitgang geboekt. In mijn twintigerjaren had ik ook geen geweldig zelfbeeld, maar toen speelde de gedachte van "je hebt cruciale jaren van je leven verpest" nog niet zo mee. Ik ben erg blij met jullie verhalen, maar jullie uiteindelijke zeges zijn ook een gevaar. Bowena 84 bijvoorbeeld: je meldt dat je dertig bent en gelukkig getrouwd. Tja, ik ben vier jaar ouder, al twaalf jaar geen relatie en niet het minste uitzicht op ooit nog geluk in de liefde. Je snapt dat ik dan denk: "Nou, leuk voor je Bowena. Jij wel, ik niet."

Dit betekent overigens niet dat jullie moeten stoppen met reageren. Als ik mezelf compleet voor de buitenwereld moet gaan afsluiten om maar vooral de vergelijking met anderen niet te maken, zijn we nog veel verder van huis!

Een klein lichtpuntje: de afgelopen verloren jaren ben ik wel gaan paardrijden. Dat is nou een hobby waar ik die stress bij mis. Ik kan er niets van maar ik hou er toch plezier in. Zelfs na een pijnlijke val of na een volte met de vorm van een Tsjernobyl-citroen. Natuurlijk zie ik ook daar constant mensen die het beter kunnen, maar de wil om toch weer op een paard te klimmen wint het altijd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:10

Ik heb dit niet echt, want ik ben niet (meer) vergelijkbaar met leeftijdsgenoten in mijn omgeving want die hebben allemaal minimaal 1 kind :')
En ik heb een succesvol bedrijf. Is maar net welke richting je op wilt met je leven en hoe het loopt.

Punt is, ik hoorde ooit Guido weijers zeggen: een mens is pas gelukkig, als hij meer heeft dan zijn omgeving (familie, vrienden, buren).

Daarna las ik een onderzoek dat mensen liever 100.000 euro krijgen en de buren niets, dan dat zowel zijzelf als hun buren 50.000 euro zouden krijgen.

Ik vond dat 'overall' wel een kern van waarheid in zitten. Ondanks dat heel veel mensen nu zullen zeggen van 'nou sorry hoor, maar ik ben niet zo, want ik gun mijn familie en buren alles'...
hoor ik het toch heel vaak mensen tussen neus en lippen door doen. Mensen blijven meespelen met de postcodeloterij op het oude adres, want ja... 'er zal maar net een prijs op vallen als je opzegt'. Terwijl ik dan denk: je hebt een prachtige boerderij met je bedrijf in je achtertuin, je hebt 5 gezonde kinderen die gelukkig zijn, je bent zelf gezond. Wat wil je nog meer?
Maar goed.

Ik denk dat jij een beetje doorslaat in deze gedachtegang (misschien deels onbewust).
Jij vergelijkt steeds je eigen situatie met peers (leeftijdsgenoten, etc) en bent dan pessimistisch over je eigen prestaties of kunnen.
Maar ik wed dat als je eens dingen op een rijtje gaat zetten wat jij de wereld te bieden hebt, welke kwaliteiten jij hebt en wat jij hebt bereikt tot nu toe. dat er echt mensen zijn die minder hebben gereikt.
Misschien moet je leren reflecteren op je eigen handelen en beseffen dat je al ver bent gekomen.

Goof

Re: Jezelf met anderen vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:14

Ts heb je je ASS vollesig geacepteerd? En heb je er wel eens begeleiding bij gehad? Het klinkt alsof je momenteel wat vastloopt, niet perse in je leven, maar wel in je denkpatronen en mogelijkheden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:04

musiqolog schreef:
Mensen, bedankt voor al jullie reacties. Jullie schrijven nogal veel, daarom heb ik even de tijd genomen om alles in één keer te herlezen en er dan een redelijk coherent antwoord op te geven.

Wie mij goed kent uit andere topics, weet waarschijnlijk wel dat ik autistisch ben. Zoals jullie weten kun je dat op verschillende manieren hebben. Er zijn autisten die totaal niet in de maatschappij kunnen meekomen en dat ook helemaal niet willen. Ik wil het wel. Ik wil al die dingen die jullie zo makkelijk bereiken. Basale dingen zijn ook geen probleem. Ik kan praten als Brugman en ik kijk ook niet naar de lantarenpalen als je met me praat. Maar dingen als relaties, groepsdynamiek en een eerste indruk maken zijn heel lastig. Daarom kijk ik altijd naar anderen: hoe doen zij het, waarom gaat het bij hen schijnbaar vanzelf?

Bij psychotherapeuten loop ik al decennialang de deur plat. Vorig jaar heb ik wel een cursusje mindfulness gedaan, maar dat had een averechts effect. Ten eerste vond ik het veel te zweverig allemaal. Ten tweede gaf ik op vragen als "wat zie je als je naar jezelf kijkt" altijd antwoorden als "een smerige loser van in de dertig met een te dikke pens". Dat zit er echt heel diep in. Door al dat gekijk naar mezelf kwam ik vaak extreem naar van zo'n sessie af.
Iets dergelijks geldt voor omdenken. Ik vind dat flauwe taalspelletjes die na één keer geen indruk maken. En die ook heel goed andersom kunnen: "Dus jij bent zo goed in vreemde talen? Jammer, dan heb je de verkeerde studie gekozen." "Dus jij bent een van de betere zangers in dit koor? Dan ontbreekt het je duidelijk aan ambitie."

Ik ben nu 34 en de laatste zes jaar van mijn leven heb ik nauwelijks vooruitgang geboekt. In mijn twintigerjaren had ik ook geen geweldig zelfbeeld, maar toen speelde de gedachte van "je hebt cruciale jaren van je leven verpest" nog niet zo mee. Ik ben erg blij met jullie verhalen, maar jullie uiteindelijke zeges zijn ook een gevaar. Bowena 84 bijvoorbeeld: je meldt dat je dertig bent en gelukkig getrouwd. Tja, ik ben vier jaar ouder, al twaalf jaar geen relatie en niet het minste uitzicht op ooit nog geluk in de liefde. Je snapt dat ik dan denk: "Nou, leuk voor je Bowena. Jij wel, ik niet."

Dit betekent overigens niet dat jullie moeten stoppen met reageren. Als ik mezelf compleet voor de buitenwereld moet gaan afsluiten om maar vooral de vergelijking met anderen niet te maken, zijn we nog veel verder van huis!

Een klein lichtpuntje: de afgelopen verloren jaren ben ik wel gaan paardrijden. Dat is nou een hobby waar ik die stress bij mis. Ik kan er niets van maar ik hou er toch plezier in. Zelfs na een pijnlijke val of na een volte met de vorm van een Tsjernobyl-citroen. Natuurlijk zie ik ook daar constant mensen die het beter kunnen, maar de wil om toch weer op een paard te klimmen wint het altijd.

Ik moet ergens eigenlijk wel lachen om je cynisme want ik herken het.
Maar ik weet ook dat het een heel naar stemmetje is, en dat je ook kunt kiezen naar welke stem je luistert. (de negatieve of de positieve?) Dus jij bent een van de betere zangers in dit koor? wat knap dat je jezelf zo durft te uitten en je je zo goed ontwikkeld.
Want vaak zit er jaloezie, ontevredenheid en eigen frustratie achter dat negatieve stemmetje.

Als je jezelf ziet als smerige loser met dikke pens..(ja van zo'n beeld word niemand vrolijk) doe er dan wat aan! kruip uit die slachtofferrol, zorg dat je er goed uit komt te zien..ga naar de sportschool. Ga doen wat jou gelukkig maakt (meer paardrijden oid) en ga stralen.

Autisme geeft je misschien een andere gebruiksaanwijzing, maar maakt je geen ander of minder mens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:48

musiqolog schreef:

Nou, dat klasje mindfulness klinkt mij naar trucjes in de oren van lieden die er weinig van weten en snappen.

En balen!!
Je stopt er tijd in, moeite - en dan zou je willen dat iets een gunstig effect heeft.

Vwb de trucjes, oosters geformuleerd. Mindfulness komt uit het boeddhisme. Ik ben niet tegen op 'take outs', maar doe het met verstand van zaken.
De eerste stap in zoiets als boeddhistische meditatie is mededogen. Een voorwaarde voor de rest!
"De oefening van de goede gevoelens": men neme een neutraal persoon en ga je voorstellen dat je die persoon gelukkig gaat maken.
Mijn leraar lachte aansteklijk toen ik stelde 'dat ik geen neutrale mensen kende', maar "de buurman 16 huizen verderop" is prima.
Tegen de tijd dat je die buurman gelukkig hebt gemaakt, ga je iemand dichter bij jezelf gelukkig maken.
...daarna ga je jezelf gelukkig maken.

Pas daarna heeft die cursus mindfulness zin. (In termen van westerse prestatie: eerst jezelf gelukkig maken - eerder word je niet toegelaten.)

En westers gesteld: omdenken, cognitieve gedragstherapie etc kan leuk zijn, kan nuttig werk verrichten als we het daadwerkelijk over denkfouten hebben.

...nou kan ik min een boeddhistische monnik voorstellen die tegen jou zegt:"Joh, je bent wie je bent en autisme is een manier waarop je hersenen gebouwd zijn. Je hoeft niet te functioneren zoals de buurman - kijk met mededogen naar jezelf, maak jezelf gelukkig en zoek van daar uit je weg in het leven. Mind: geld, aanzien, carrière etc helpen hierbij niet."

Maar zoals ik jouw postings lees: noch dat je autisme hebt noch dat jij niet happy bent met je plaats op de maatschappelijke ladder
(...die monnik lacht hier om - maar jij dus niet!)
dat zijn feiten.

...dan heb je meer aan een coach.
Geen denkfout te bekennen - en dat je er niet gelukkig mee bent is te begrijpen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:43

Het gras lijkt (en dus niet is!) altijd groener aan de overkant.

Een vriendin van mij is 26, eigen huis, vriend, kind. Alles op een rijtje. In mijn omgeving lijkt iedereen het beter voor elkaar te hebben dan ik. Althans ze zijn “verder” in het leven.

Ik ben 27 en woon tijdelijk weer bij mijn ouders :') heb een vriend maar woon niet samen. Ik voel me nog steeds een studentje.

Bij vlagen vind ik mezelf behoorlijk mislukt :Y)

Maar wie bepaalt eigenlijk dat we “moeten” streven naar alles op een rijtje? Wat is alles op een rijtje eigenlijk? En inderdaad morgen is vandaag niet wanneer je denkt alles op een rijtje te hebben. En ondervind ik er niet heel veel voordeel van dat ik tijdelijk dagobert duck mag spelen nu ik bij mijn ouders woon? Tsja, eigenlijk wel! En wil ik zelf samenwonen of wil ik dat omdat het “normaal” is na een relatie van 5 jaren? Ik kan bekant nog minimaal 50 jaren samenwonen met mijn vriend, waarom wil ik daar ineens perse 51 of 52 van maken door nú samen te gaan wonen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:17

Snorlex schreef:
Maar wie bepaalt eigenlijk dat we “moeten” streven naar alles op een rijtje? Wat is alles op een rijtje eigenlijk? En inderdaad morgen is vandaag niet wanneer je denkt alles op een rijtje te hebben. En ondervind ik er niet heel veel voordeel van dat ik tijdelijk dagobert duck mag spelen nu ik bij mijn ouders woon? Tsja, eigenlijk wel! En wil ik zelf samenwonen of wil ik dat omdat het “normaal” is na een relatie van 5 jaren? Ik kan bekant nog minimaal 50 jaren samenwonen met mijn vriend, waarom wil ik daar ineens perse 51 of 52 van maken door nú samen te gaan wonen?

Dat bepaal ik zelf. Ik streef alleen naar dingen die ik zelf wil, of van mezelf moet. Ik zal nooit een tv-serie volgen omdat iedereen dat doet, en ik heb nooit rijlessen genomen omdat ik dat domweg niet nodig vond.

Een relatie is voor mij haast de Heilige Graal. Ik voel die behoefte tot in het diepste van mezelf en het lukt maar niet. Dat is dus zeker niet omdat iedereen dat "nu eenmaal" doet. (Overigens vraag ik niet om advies hoe ik alsnog iemand kan vinden, of over wel of niet internetdaten, en zo ja waar - daar zijn andere topics voor.)

In hobby's uitblinken wil ik al vanaf mijn prilste jeugd. Ik kon nooit tegen mijn verlies. Altijd als de ander won liep ik jankend, schreeuwend en stampvoetend naar boven. Maar ja, toch vroeg ik elke zaterdag weer of mijn vader met me wilden mens-erger-je-nieten of monopolyen. (Kun je nagaan wat die man met mij doorstaan heeft.) Ik heb dat nu iets minder bij spelletjes die alleen op geluk aankomen, maar als het spelletje inzicht of gebruik van je hersens vraagt... Nee, dat leer ik niet zomaar af.

Streven naar werk gaat iets minder van binnenuit. Sterker nog: ik zie er behoorlijk tegenop. Jezelf moe maken is tot daaraan toe, maar aan iets nieuws beginnen is eng. Maar ik vind wel dat ik moet werken en niet op kosten van anderen moet leven. Ik ben er moreel toe verplicht, vind ik zelf. Dus schraap ik mijn moed bijeen, ga solliciteren en word keer op keer niet eens uitgenodigd. Lekker. Dag motivatie... En ja, ik weet dat er meer mensen zijn die steeds weer niet op gesprek worden gevraagd, laat staan aangenomen. Maar in combinatie met andere sociale problemen denk je al gauw: zal wel aan mij liggen....