Mentaal uitgeput?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:43

Joolien schreef:
Je kunt je afvragen om ervoor te blijven weg lopen of dat beter is natuurlijk. Ik wil niet zeggen dat je suïcidaal op de bank moet gaan zitten, maar het houdt de boel wrl in stand. En die gevoelens zijn er waarschijnlijk ook als je wel bezig blijft en dan onderdruk je ze en dát is nou net hetgene wat je zo moe maakt. ;)

Dat heeft niets te maken met weglopen, ze heeft er toch hulp voor?
Hulpeloos op de bank gaan zitten heeft totaal geen zin, een soort van ritme houden is veel beter in mijn ogen.

Ik snap dat jij er ook ervaring mee hebt, maar ik ook en ik vind jouw adviezen soms eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk. Maargoed, TS is uiteindelijk degene die het voor haarzelf moet bepalen. En ik vind dat ze ontzettend sterk bezig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:45

Ik ben het met Niobe eens. Zelf ben ik helaas ook ervaringsdeskundige en het gewoon over je heen laten komen en op die bank blijven zitten of in bed blijven liggen is niet de oplossing. Op die manier heb je juist kans dat de depressie de overhand neemt. Het is zaak om er juist actief mee aan de slag te gaan en je ritme zoveel mogelijk te behouden. Het is op z'n zachtst gezegd nogal vreemd om juist te zeggen dat TS er voor weg loopt.
TS, je bent goed bezig! Hou vol!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:46

Cayenne schreef:
Ik ben het met Niobe eens. Zelf ben ik helaas ook ervaringsdeskundige en het gewoon over je heen laten komen en op die bank blijven zitten of in bed blijven liggen is niet de oplossing. Op die manier heb je juist kans dat de depressie de overhand neemt. Het is zaak om er juist actief mee aan de slag te gaan en je ritme zoveel mogelijk te behouden. Het is op z'n zachtst gezegd nogal vreemd om juist te zeggen dat TS er voor weg loopt.
TS, je bent goed bezig! Hou vol!

Precies dit!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:49

Citaat:
Hier zit ongetwijfeld een langer verhaal aan vast dan wat je nu beschrijft, maar ik wil toch even gezegd hebben dat AD geen wondermiddeltje is waarmee je gelijk weer vrolijk fluitend door het leven gaat. Ik ben ook nog steeds depressief, maar niet meer in de mate dat het mijn leven stopzet. Ik heb het ook gekregen om te helpen met mijn paniekaanvallen, die er bijna niet meer zijn.
Ik ben nu stabiel en kan gaan werken aan mezelf en de redenen van depressie, om het even kort te beschrijven.

Het probleem van AD is dat je er heel moeilijk vanaf komt, het zal vast werken op het moment dat je het inneemt, maar het lost het probleem niet op. Ja het is makkelijk, je slikt een pilletje en je voelt je weer even fijn. Maar ik hoor van 90% van mijn cliënten die AD slikken dat ze spijt hebben dat ze er aan zijn begonnen, en dan kun jij wel zeggen dat je er niet verslaafd aan raakt net als sigaretten, vertel mij wat ik rook al 10 jaar maar dat is mentaal moeilijk om mee te stoppen. Als je stopt met AD dan heb je het mentaal en lichamelijk erg zwaar, dat is ook de reden dat mensen er verslaafd aan raken. Hetzelfde geld voor therapie als je AD slikt, dan maak je sprongen vooruit maar wat gebeurd er als je die medicatie niet meer pakt, dan kun je weer vooraan het cirkeltje beginnen.

Ik weet dat het geen makkelijke strijd is, maar mensen zijn sterker als ze soms denken. En daarom raad ik AD af! Heb zelf 2 jaar gezocht naar een oplossing en nee heb me niet 2 jaar dag in dag uit rot gevoeld, maar heb wel op het randje van de afgrond gestaan waar ik het leven niet meer zag zitten. Mijn ouders en HA stonden er op dat ik AD ging slikken, maar ik ben blij dat ik voet bij stuk heb gehouden. En nu 1 jaar verder ben ik zelf in opleiding tot psycholoog, alles is mogelijk als je maar in jezelf blijft geloven.

Ik wil trouwens niemand in het kwaad daglicht stellen die AD gebruikt, ik heb respect voor ieders keuze! Dit bovenstaande is mijn mening en visie zoals ik het mee heb gemaakt, en begrijp dat mensen hier anders over denken.

Cayenne

Re: Mentaal uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:50

Ligt er net aan welke AD je slikt. Er zijn ook varianten waarbij je relatief snel weer van de pil af kunt zijn zonder nare klachten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:56

Cayenne schreef:
Ligt er net aan welke AD je slikt. Er zijn ook varianten waarbij je relatief snel weer van de pil af kunt zijn zonder nare klachten.

Maar het is in principe niet nodig Cayenne, ik begrijp dat mensen het graag willen omdat het de makkelijkste oplossing is. Maar wil niet zeggen dat het de beste oplossing is laat staan de snelste oplossing is(niet dat snelheid belangrijk is, maar 5 jaar AD en nog geen vorderingen is ook niet best) . Door die medicatie ben je onder invloed, en als je geen medicatie meer hebt en je valt weer terug wat is dan het eerste wat je doet? Naar therapie of je pillendoos weer openen? Los je het probleem dan op? In mijn ogen niet, je stelt het alleen maar uit. Ik krijg dagelijks mensen in de praktijk die al jaren AD slikken en nog steeds geen vorderingen hebben gemaakt, die mensen genieten niet meer van het leven zonder medicatie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:02

Ben ik het niet mee eens. Ik heb het zelf geslikt voor oa depressie met ernstige straatvrees.
Door de AD (in mijn geval Fluoxetine en een bodemdosering van 20 mg, maar ik heb het ook tot 100 mg geslikt) durfde ik letterlijk de drempel weer over. Daardoor kon ik naar therapie en was ik ook in staat om dingen beter te verwerken. Het is echt niet zo dat je het alleen maar onderdrukt want in je hoofd is ook een heel verwerkingsmechanisme bezig :)
Zonder de AD had ik het echt niet gered. Inmiddels ben ik volledig AD-vrij en heb ik geen last meer van straatvrees.
Je kunt het op zoveel manieren inzetten. Ik ben er nog altijd heel blij mee dat het er was toen ik het nodig had. Natuurlijk is zonder altijd beter, maar het kan een heel nuttig hulpmiddel zijn wanneer je het nodig hebt. In mijn geval heeft het 't probleem dus wel degelijk opgelost :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-06-18 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:02

Cayenne schreef:

Ja klopt, misschien heb ik dan een makkelijke variant.

Ik ben het verder met je eens hoor CharmingS, ik denk alleen dat ik een andere invulling geef aan mentaal verslaafd zijn. Ik bedoel meer in de zin van Omg ik moet nu dat ding nemen want ik heb er zo’n zin in, ofzo. En dat je dan steeds meer wil.
Tuurlijk ben ik er ook mentaal aan verslaafd in de zin van dat ik weer mentaal slechter word als ik ermee stop. Op de wat langere termijn, maar niet binnen een uur of een dag.

Lichamelijk wel, want als ik mijn medicatie een halve dag te laat in neem, dan word ik behoorlijk beroerd, maar het kan wel even duren voor ik het besef heb dat dat komt doordat ik die pil vergeten ben.
Toen ik nog rookte had ik wel in de gaten als ik even niet meer gerookt had := dat bedoel ik ook met het verschil.

Maar ja ook dat is dus mijn persoonlijke ervaring.
Ik ben er blij mee. Ben al eens eerder ermee gestopt en viel na een paar jaar weer terug.
Voor mij is het niet duidelijk waar de paniekaanvallen vandaan komen. Dus het is lastig om dat goed aan te pakken. De depressie wel, dus daar valt aan te werken en gaat voor mij makkelijker nu ik stabiel ben.
Ik zie het niet als een wondermiddel, maar als een hele fijne steunbalk.

Jij beschrijft het mooi van de andere kant, dat is fijn, elke situatie is heel anders.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:05

Cayenne schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik heb het zelf geslikt voor oa depressie met ernstige straatvrees.
Door de AD (in mijn geval Fluoxetine en een bodemdosering van 20 mg, maar ik heb het ook tot 100 mg geslikt) durfde ik letterlijk de drempel weer over. Daardoor kon ik naar therapie en was ik ook in staat om dingen beter te verwerken. Het is echt niet zo dat je het alleen maar onderdrukt want in je hoofd is ook een heel verwerkingsmechanisme bezig :)
Zonder de AD had ik het echt niet gered. Inmiddels ben ik volledig AD-vrij en heb ik geen last meer van straatvrees.
Je kunt het op zoveel manieren inzetten. Ik ben er nog altijd heel blij mee dat het er was toen ik het nodig had. Natuurlijk is zonder altijd beter, maar het kan een heel nuttig hulpmiddel zijn wanneer je het nodig hebt. In mijn geval heeft het 't probleem dus wel degelijk opgelost :)

Ja, die ervaring deel ik dus ook. Alleen was het bij mij niet permanent, maar de AD helpt me wel weer op het padje dat ik weer opnieuw er tegenaan kan.

Ik heb overigens Venlafaxine, weet eigenlijk niet zeker of ik dat überhaupt te vergelijken is.
Ik denk dat Cayenne er wat naarder aan toe was, zo te lezen, niet dat het een wedstrijdje is, maar ii bedoel een beetje voor de beeldvorming
Laatst bijgewerkt door Niobe op 21-06-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:06

Ik gebruik medicijnen voor emotofobie, het zijn eigenlijk medicijnen die je slikt om beter in slaap te komen, maar ik gebruik het voor 1 van de bijwerkingen en dat is meer eetlust. Het heeft jaren geduurd voor ik eindelijk door had hoe ik er het beste mee om kan gaan. Ik was de hele dag moe en ik kon makkelijk 14 uur doorslapen, ik was echt een zombie.

Het is belangrijk om een patroon te creëren waarbij jij je prettig voelt. Je moet 7 tot 8 uur slaap hebben om goed uitgerust te zijn. Van minder slaap word je moe, maar van teveel slaap word je ook moe. Kies een tijdstip uit wanneer jij naar bed wilt. Voor mij is dat om 23:00 ongeveer. Soms eerder, soms wat later. Ik zet mijn wekker altijd op zo'n tijdstip dat ik ongeveer 8:30 later wakker word. Ik doe meestal vrij lang over om in slaap te komen, daar is die extra 30 minuten voor. Wat heel erg helpt is om een ritueeltje te creëren zodat je tegen je lichaam kan zeggen, en nu gaan we slapen. Als je dus altijd in de ochtend graag doucht, ga dan niet in de avond douchen voor een keertje. Want als je gewend bent om dat in de ochtend te doen, dan word je lichaam klaar wakker omdat je dan je dag gaat beginnen. Als je gewend bent om in de avond te douchen, doe dat dan niet een keer in de ochtend. Je lichaam zal dan denken dat je zo naar bed gaat en dan word je suf. Als je bijvoorbeeld om 23:00 wilt slapen, doe dan om 22:00 alle technologie uit, lees een goed boek of ga in bad liggen. Doe alle felle lampen uit en maak je lichaam klaar om te gaan slapen. Het heeft geen nut om te gaan piekeren in de nacht want op dat moment kan je toch niks veranderen aan het gene waarover je piekert. Laat het los en werk er in de ochtend aan. Leg je wekker zo ver van je af dat je er voor uit bed moet om het uit te doen.

Het is in het begin heel zwaar en je moet ook echt consequent blijven. Maar zolang je dit volhoudt dan kom je er wel!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 14:14

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik pas aan de Ad ga als ik het gevoel heb dat ik nu direct een eind eraan maak. Maar aangezien ik toch nog best wel graag 89 wil worden is dat geen optie :')

Ik merk idd dat ik een ritme moet hebben en als ik uit dat ritme kom, dat ik gekke dingen ga denken. En nu ik aan het werk ben heb ik eigenlijk niet zoveel tijd om daar aan te denken.

Edit; ik lees straks de rest even bij!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:17

Ik vind dat nogal gevaarlijke uitspraken, dat AD niet nodig zijn. Zeker van iemand die de opleiding tot psycholoog volgt. Het kan zeker helpen om de balans van de neurotransmitters in je hersenen weer goed te krijgen. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met depressie, wel als hulpverlener. En ik kan zeker beamen dat AD een positief effect heeft hierin. Daarnaast zijn er ook andere dingen waar je aan kan werken, maar die werken vaak het best als je de balans weer een beetje op de rit krijgt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:20

Het valt me steeds vaker op dat mensen het gebruik van AD als een zwaktebod of taboe zien.
Ik vind het echt jammer dat het zo wordt gezien, want in veel gevallen kan het door juist gebruik ook heel veel goeds doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:22

Cayenne schreef:

Er word wel degelijk onderdrukt met AD(anders had jij je denk ik niet zo snel over die drempel kunnen zetten, je gedachte worden namelijk geremd), en dat is het grootste probleem, je denkt niet op dezelfde manier na als dat je geen medicatie slikt. Het is juist het denkpatroon wat aangepakt moet worden om je verder te kunnen helpen. Ik geloof ook zeker dat het in jou situatie geholpen heeft, en ben ook blij voor je dat het zo heeft geholpen, want er lijkt me niets vervelender dan opgesloten te zitten in je eigen huis. Daarom net wat ik eerder zei, ik beoordeel niemand omdat hij of zei AD slikt. Het enige wat ik wil zeggen is dat mensen het medicijn te snel gebruiken terwijl dat 9 van de 10 keer niet noodzakelijk is, en men veel meer gebaad is bij juiste therapie.

@ SusanH: Zeg ook nergens dat het in sommige situatie niet zou kunnen helpen, maar net als wat ik hier boven aangeef zijn er veel te veel mensen die AD slikken zonder dat het echt noodzakelijk is.
Als ik nu namelijk naar de HA ga en zeg dat ik me ontzettend slecht voel en ik van een dak af wil springen dan krijg ik direct AD mee, zonder dat daar onderzoek naar is gedaan ;) En dat is het punt waar ik over struikel,en niet het feit dat sommige mensen AD gebruiken, want ik weet zelf natuurlijk ook wel dat het in bepaalde gevallen wel noodzakelijk is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:23

Ik denk juist dat het alleen maar goed is dat we steeds meer vraagtekens zetten bij wat we in ons lichaam stoppen. Ik vind het in dit geval ook goed dat TS daar nu geen behoefte aan heeft en het als een eventuele optie ziet voor een ander stadium, waarin ze nu niet zit (en hopelijk ook niet komt).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:31

Zo kwam het in je bericht niet over CharmingS. Althans, ik las het anders.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:37

SusanH schreef:
Zo kwam het in je bericht niet over CharmingS. Althans, ik las het anders.

Ben zeker geen voorstander van AD, ik ben er voor zoals ik al meerdere keren heb gezegd om mensen op een andere manier na te laten denken, en hun gedachten gang veranderen waar dat nodig is. Daarnaast is mijn streven om mensen te helpen, en ja er zijn mensen die het helaas wel nodig hebben wat heel erg vervelend is natuurlijk, niemand slikt die dingen voor de lol. Maar het word teveel voorgeschreven terwijl het vaak niet direct nodig is. En daar ben ik zeker wel op tegen. Dit soort medicatie moet je op een juiste manier gebruiken, en dat gebeurd in mijn ogen te weinig helaas.

En het is maar net op wat voor manier je het leest, hoe het overkomt ;)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:40

Movement schreef:
Het is belangrijk om een patroon te creëren waarbij jij je prettig voelt. Je moet 7 tot 8 uur slaap hebben om goed uitgerust te zijn. Van minder slaap word je moe, maar van teveel slaap word je ook moe. Kies een tijdstip uit wanneer jij naar bed wilt. Voor mij is dat om 23:00 ongeveer. Soms eerder, soms wat later. Ik zet mijn wekker altijd op zo'n tijdstip dat ik ongeveer 8:30 later wakker word. Ik doe meestal vrij lang over om in slaap te komen, daar is die extra 30 minuten voor. Wat heel erg helpt is om een ritueeltje te creëren zodat je tegen je lichaam kan zeggen, en nu gaan we slapen. Als je dus altijd in de ochtend graag doucht, ga dan niet in de avond douchen voor een keertje. Want als je gewend bent om dat in de ochtend te doen, dan word je lichaam klaar wakker omdat je dan je dag gaat beginnen. Als je gewend bent om in de avond te douchen, doe dat dan niet een keer in de ochtend. Je lichaam zal dan denken dat je zo naar bed gaat en dan word je suf. Als je bijvoorbeeld om 23:00 wilt slapen, doe dan om 22:00 alle technologie uit, lees een goed boek of ga in bad liggen. Doe alle felle lampen uit en maak je lichaam klaar om te gaan slapen. Het heeft geen nut om te gaan piekeren in de nacht want op dat moment kan je toch niks veranderen aan het gene waarover je piekert. Laat het los en werk er in de ochtend aan. Leg je wekker zo ver van je af dat je er voor uit bed moet om het uit te doen.

Het is in het begin heel zwaar en je moet ook echt consequent blijven. Maar zolang je dit volhoudt dan kom je er wel!

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.

Om dit vol te houden hielp het mij om te bedenken hoe goed het zou voelen als ik aan het eind van de dag / uiteindelijk mijn doelen bereikt had. Dat gaf mij ook wat meer energie. Al helemaal als ik het vergeleek met wat er zou gebeuren als ik altijd zou blijven hangen in het nare gevoel.
Vaak is het wel nodig om je doelen tijdelijk bij te stellen, wat zeker niet betekent dat je nooit meer grote doelen aan zal kunnen.

Sommigen zullen het niet met mij eens zijn, maar toegeven aan je vermoeidheid en je depressie accepteren kan wel degelijk helpen. Natuurlijk is het niet goed om er in te blijven hangen, maar een dag helemaal niks hoeven kon mij juist net die boost geven om door te gaan. Dit zal misschien van persoon tot persoon verschillen, maar jezelf leren gunnen bewust even bij te komen is naar mijn mening niet verkeerd.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar het bovenstaande heeft mij echt geholpen. Ik slik nog wel medicatie, maar kan niet zeggen dat het nu wat doet. Ik denk dat dat alleen helpend is als je een langere periode zo diep zit dat je echt geen uitweg meer ziet. Verder zou ik medicatie afraden, omdat er (bijna) altijd bijwerkingen of verslavingsrisico's aan vast zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:07

Ik zeg ook niet dat je in je pyjama in bed of op de bank moet blijven zitten, wel aankleden, eten etc. Maar ja, ik heb idd heel veel thuis gezeten en ik wilde en kon ook niet anders. Ik wilde mensen die zeiden dat ik lekker dingen moest gaan doen enzo soms echt slaan, want ik kon het gewoon niet. Ik deed wel bijna elke dag boodschappen of een andere activiteit, maar als dat niet lukte, was dat ook niet erg. En dat bedoel ik met je rust pakken. Want het werkt voor iedereen anders.

En qua weglopen bedoel ik dat je soms ook eens stil mag staan bij je gevoel, hoe poedersuiker dat ook is. Vaak is juist het gevoel het hele euvel, wegstoppen is dan ook niet de oplossing, hoe eng het ook is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:24

sterreke98 schreef:
Hoi allemaal.

Ik schrijf dit nu al gapend en ik kan mijn ogen vrij moeilijk open houden.

Ik heb het gevoel dat ik uitgeput ben. Ik heb een zware depressie en zit sinds een paar weken weer in een dip.

Sinds een paar maanden werk ik 3 dagen in de week en ga +-4x in de week naar stal en kan daar echt van genieten. Verder doe ik vrij weinig. Ik heb wel elke week therapie voor mijn depressie en dit kost mij veel energie.

Maar nu heb ik het gevoel uitgeput te zijn. Ik ben echt gesloopt. Ik word moe wakker, kan niet slapen, slaap slecht, heb vaker dan normaal nachtmerries, kan overdag altijd in slaap vallen en ben lusteloos. De afgelopen week heb ik mij ziekgemeld op werk omdat ik er echt slecht aan toe was. Ik had gehoopt dat ik een beetje bijgetankt was, maar ik ben nog steeds erg moe.

Vandaag ga ik voor het eerst werken en heb ik ook een etentje na direct na het werk. Ik kijk hier zo ontzettend tegen op, omdat ik eigenlijk misschien toch wel liever weer vroeg naar bed wil..

Iemand die dit herkend en misschien hier tips voor heeft?

Hoi Sterreke,
rot hoor...!
De makke is, dat er maar weinig mensen bij hun depressie een echte lichamelijke diagnose krijgen.
Depressies heb je in soorten en maten.
Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die tijdens of na een periode met veel stress depressief worden, of na een trauma.
...ik heb destijds veel gehad aan de orthomoleculaire arts die een lichamelijke diagnose stelde na gericht onderzoek. (Een van de belangrijke 'markers' is cortisol - dat wordt meestal dmv speeksel gemeten.)
Bij een tekort aan cortisol voel je je non stop gesloopt- en is slapen het verstandigste wat je kunt doen!
(En okee, ik heb er L-Carnitine voor geslikt.)

En ook therapie heb je in soorten en maten. Gesteld dat jij iemand bent die na een trauma depressief werd - dan heeft traumaverwerking zin, en dat kan pittig zijn.
Maar pittig of niet: graag wel in een tempo dat jij aankan!
En ik ben geen fan van 'graven', 'anders gaan denken' etc. als de gewone, dagelijkse gang van zaken al gigantisch veel energie kost: dan graag steunende gespekken. (En de depressie laat een mens wel akelige dingen denken - maar dat is secundair. Eerst graag de depressie weg!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:55

sterreke98 schreef:
Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik pas aan de Ad ga als ik het gevoel heb dat ik nu direct een eind eraan maak. Maar aangezien ik toch nog best wel graag 89 wil worden is dat geen optie :')

Ik merk idd dat ik een ritme moet hebben en als ik uit dat ritme kom, dat ik gekke dingen ga denken. En nu ik aan het werk ben heb ik eigenlijk niet zoveel tijd om daar aan te denken.

Edit; ik lees straks de rest even bij!

Hier ook een ervaringsdeskundige. Depressie en uitputting horen wel bij elkaar voor mij.

Ik ben het eens met Niobe en Cayenne. Structuur in mijn dagen aanbrengen, dat heeft me er altijd doorheen gesleept. Het gaat dan niet om "lekker dingen gaan doen", maar puur om de structuur en een dagbesteding.

Ik heb tijden gehad dat het heel slecht met mij ging, dat ik huilend wakker werd, huilend op de fiets richting werk zat, en toch ging werken. Dat is achteraf bezien wel mijn redding geweest hoor.
Ik zorg uit voorzorg nog steeds voor structuur in mijn dagen :o .

Het klinkt alsof je goed bezig bent vind ik +:)+ Als je blij wordt van de paarden, dat ook vooral lekker blijven doen, dat is heel belangrijk.

Ik zou die uitputting direct aangeven bij je therapeut en kijken wat zij je adviseert. Heb je wel een goed gevoel bij haar? En je gezondheid is altijd belangrijker dan je werk, dus als het toch beter voor je is om ziek te melden of minder te werken: gewoon doen.
Zo'n etentje zou ik zelf gewoon afgezegd hebben. Is het wel gelukt om op tijd weg te gaan?

Sterkte, het wordt heus weer lichter voor jou {:} :(:) , echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:49

Hoe gaat het nu met je?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 17:09

Minder moe, nog wel prikkelbaar.
Mentaal up en downs, al gaat het wel iets beter nu.
Etentje met werk was wel gezellig, al stoor ik me gigantisch aan een collega op werk. Bij alles wat hij doet ook.
Ik ben iemand die hardwerken erg belangrijk vind en hij is precies het tegen overgestelde van mij.

Heb van mijn psycholoog een extra therapie aangeboden gekregen; mindfulness, daar ben ik net aan begonnen dus we gaan het verder wel zien.

Ik hou me nog steeds aan mijn activiteiten schema, zodat ik me goed blijf voelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:49

Hoi TS, ik heb niet alles gelezen, maar reageer toch graag even op een aantal zaken...
Je hebt 1,5u therapie per week. Is dat 1x1,5u aan een stuk? Is het individuele therapie of groepstherapie? Hoelang bedraagt de reistijd naar therapie? Je schrijft dat je therapeut verschillende therapieën aan het uittesten is om te kijken wat het beste werkt voor jou. Hoe moet ik me dit voorstellen?
Afhankelijk van hoe de therapie nu loopt enz, kan hier wel e.e.a. aan gewijzigd worden zodat het minder uitputtend is voor jou en het effect vergroot.

Je schrijft verder dat je er met je werkgever over gesproken hebt om minder uren per dag te gaan werken, maar dan wel meerdere dagen per week. Ben je iemand die gemakkelijk kan zeggen dat het tijd is om te stoppen met werken en dan naar huis kan gaan? Of als er nog werk ligt of er vragen nog mensen om iets van werk op te nemen, wil je dat dan eerst afwerken voor je vertrekt? In het tweede geval zou ik niet meer dagen per week minder uur gaan werken. De kans bestaat dan immers dat je juist meer werkt dan minder. Voor mij zijn halve dagen werken bijvoorbeeld echt niet goed, want daardoor maak ik net veel meer overuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:54

sterreke98 schreef:
Minder moe, nog wel prikkelbaar.
Mentaal up en downs, al gaat het wel iets beter nu.
Etentje met werk was wel gezellig, al stoor ik me gigantisch aan een collega op werk. Bij alles wat hij doet ook.
Ik ben iemand die hardwerken erg belangrijk vind en hij is precies het tegen overgestelde van mij.

Heb van mijn psycholoog een extra therapie aangeboden gekregen; mindfulness, daar ben ik net aan begonnen dus we gaan het verder wel zien.

Ik hou me nog steeds aan mijn activiteiten schema, zodat ik me goed blijf voelen.

Meditatie heeft mij ook goed geholpen, met van alles eigenlijk. Ook met dingen zoals jij met die collega hebt (heel herkenbaar). Ik hoop dat jij ook baat bij de mindfulness zal hebben.