Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xLes schreef:Dit klinkt echt als liquor. Het beschrijft 100% het gevoel wat ik toen had. Gevangen in je eigen lichaam. Als het dat is, probeer het niet te forceren want dan duurt je revalidatie enkel nog langer.
xLes schreef:Ik heb zelf een liquorlekkage gehad maar van een overdruk zou je eenzelfde klachten kunnen krijgen. Deze was toen niet te zien op een gewone MRI, contrastvloeistof is echt nodig en dan is het nog niet altijd te zien (lek kan ook in de rug zitten)
Hier is die spontaan komen opzetten en de eerste week had ik ook pijn bij het liggen, die was dan wel draaglijk. Idd uitzonderlijk, maar het kan wel. Niks gevoelig licht/geluid.
Als verder het hoofd helemaal goed is, zou het dan misschien uit de rug kunnen komen? Of de schouders? Problemen daar komen ook vaak terug in het hoofd.
Ik hoop voor je dat ze er snel achter komen! Niets zo erg dan gevangen zitten in jezelf met zoveel pijn.
Quir schreef:xLes schreef:Ik heb zelf een liquorlekkage gehad maar van een overdruk zou je eenzelfde klachten kunnen krijgen. Deze was toen niet te zien op een gewone MRI, contrastvloeistof is echt nodig en dan is het nog niet altijd te zien (lek kan ook in de rug zitten)
Hier is die spontaan komen opzetten en de eerste week had ik ook pijn bij het liggen, die was dan wel draaglijk. Idd uitzonderlijk, maar het kan wel. Niks gevoelig licht/geluid.
Als verder het hoofd helemaal goed is, zou het dan misschien uit de rug kunnen komen? Of de schouders? Problemen daar komen ook vaak terug in het hoofd.
Ik hoop voor je dat ze er snel achter komen! Niets zo erg dan gevangen zitten in jezelf met zoveel pijn.
Dat is niet waar, met contrast in het liquor kan je zien waar het eventuele lek zit (vrijwel altijd in de rug of neus/oren, maar dat merk je wel). Maar bij een te lage druk (ongeacht waar het lek zit) kan je dat zien op een scan (beter en CT dan een MRI) van het hoofd, behalve bij een kleine lekkage.
Te hoge druk geeft zeker niet dezelfde klachten. In tegendeel zelfs. Ik heb een (extreem) hoge hersendruk, daarvoor ook drains en ook tientallen liquorlekkages gehad, hele extreme lekkages zelfs. Dat is niet vergelijkbaar. Bij een te hoge druk wil je ook absoluut niet (plat) liggen.Spoiler:
[ [url=m/g6nyCp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/15zXox.jpg]Afbeelding[/url] ]
Spontaan lek is zeker mogelijk, maar wel vrij zeldzaam.
Quir schreef:Normaal gesproken blijft het inderdaad gewoon in het lichaam. Enkele gevallen krijg je een bult op de rug waar het lek zich bevindt. Lek in de neus/oren komt wel nog buiten het lichaam via de neus of de oren dus.
Dit was nadat een lek chirurgisch hersteld was (in de onderrug), na een kleine week begon het weer te lekken en brak het dus door de operatie wond naar buiten. Dit was echter wel heeeeel extreem (zelfs de artsen op neurochirurgie hadden dit nog nooit zo extreem mee gemaakt haha), maar ik heb sowieso een hele hoge hersendruk, dus als er een lek ontstaat gaat het wel wat harder/meer dan normaal is.