Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dus ik heb eigenlijk beslist om een kind te krijgen voor mijn vriend. Heb ik er spijt van? Nee, ga er ook nooit spijt van krijgen. Maar ik denk wel dat ik een onwijs nuchtere moeder ga zijn en dat je wel gaat merken dat ik niet het type oermoeder ben.
Palmera schreef:Ik heb kinderen nooit leuk gevonden, eigenlijk. Dus altijd aan de anticonceptie gezeten, dan kon ik, als ik dat echt wilde, er altijd nog voor gaan.
Afijn, ik raakte zwanger terwijl ik een spiraal had. Ik heb me nog nooit zó ellendig gevoeld. Er kwam een hele andere ik naar boven die in staat was die foetus er eigenhandig uit te snijden.
Een uitstekende wijze om erachter te komen dat je er écht niet aan moet beginnen.
Ik heb dus ook een definitieve keus gemaakt maar dan anders: ik ben afgelopen week gesteriliseerd en voel me daar uitstekend onder.
Daantjuh88 schreef:Ik heb lang getwijfeld, alle voors en tegens bij elkaar gezet en toch besloten ervoor te gaan. We wonen super mooi, veel grond, beesten om de deur, kinderen kunnen hier prima opgroeien. Inmiddels 18 weken zwanger, dus kunnen niet meer terug
Dorus schreef:Ik heb altijd veel twijfels gehad of ik wel uit het juiste hout gesneden ben om een kind op te voeden. Nog steeds heb ik die twijfels enorm.
We hebben er nooit een beslissing over genomen, zijn nooit super actief bezig geweest met zwanger worden, maar ook absoluut niet met niet zwanger worden. Als het komt is het welkom en anders is het ook goed. Wel waren we het erover eens dat het met z’n tweeen moet lukken of anders niet.
Ondertussen lopen we tegen de 40 en zijn we allebei van mening dat we te oud zijn om nog aan kinderen te beginnen en zijn we dolgelukkig met ons tweeen en de hond.
Maar dan komt afgelopen week mijn collega langs met d’r baby van 5 weken en dan krijg ik wel het gevoel dat ik dat ook wil. Ik moet eerlijk zeggen dat dat gevoel het laatste jaar sterker is geworden. Rationeel ben ik het boek definitief aan het sluiten, maar gevoelsmatig blijf ik spelen met de “wat nou als” gedachten.
Bang dat ik daar niet tegen kan en enge dingen ga denken/doen.
Heerlijk om te lezen dat je er zo nuchter onder bent gebleven.
NoTwixLeft schreef:Wel apart om te lezen dat de meeste twijfelaars toch uiteindelijk wel voor kinderen zijn gegaan. Dat geeft mijn vriend waarschijnlijk hoop
Ga je leven niet laten bepalen op basis van een paar statistieken.
) We blijven voor nu dus gewoon bij elkaar en we zien wel wat er gebeurt. Ik ben 26, hij 22, dus we hebben ook geen haast ofzo. En heel eerlijk: als ik echt nadenk over onze toekomst samen zie ik veel reisjes per zeilboot, relaxte avondjes samen, in het weekend ontspannen, werken in de tuin, misschien opvangwerk doen voor het asiel (we zijn gek op katten), en mogelijk zelfs logeerpartijtjes van neefjes/nichtjes van zijn kant bij de super leuke oom en tante die we zijn (want zijn zusje werd liever gisteren dan vandaag moeder, en die studeert nog
). Maar kinderen van onszelf - nee.
Die is inderdaad niet overal welkom en ik wil haar ook niet langer dan 4uur achter elkaar alleen laten, dus dan moet je al snel keuzes maken of een goede oppas hebben. En een hond blijft afhankelijk. Een kind, als het goed is, wordt uiteindelijk zelfstandiger.
het voelt namelijk wel heel raar, omdat mijn omgeving best wel gericht is op het ouderschap.
nu niet, misschien komt dat gevoel helemaal niet. Ik schaam me er best wel voor, voel me ook best schuldig dat ik die moederwens niet heb. Bizar eigenlijk, want dat komt echt voort uit sociale verwachtingen waar ik door niet te kiezen voor kinderen, niet aan kan voldoen. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat iemand dacht dat ik het eng vond gezien ik met (ernstig) beperkte kinderen werk, maar dat is het niet. Tot die opmerking had ik er zelfs nog nooit op die manier bij stil gestaan. Ik voel het gewoon niet voor mezelf. Ik ben happy met mijn relatie en mijn leven, en dat is goed zoals het is. Ik weet niet of ik de beperkingen die moederschap op het leven legt wil accepteren. Heel egoïstisch als ik het zo zeg, maar uiteindelijk zou juist het krijgen van kinderen iets moeten zijn wat je voor jezelf doet en omdat je er voor de volle 100% voor gaat. Alles minder dan die 100% is niet genoeg. Ik heb ontzettend veel bewondering voor ouders, en respect. Ook en misschien vooral voor ouders die ik professioneel tegen kom.NoTwixLeft schreef:En ik, ik twijfel onwijs. Ik weet eigenlijk ook niet echt waarom ik twijfel, maar het meeste wat nu in me op komt zijn vrij egoïstische redenen

__danielle__ schreef:Kost het tijd en energie? Zeker, maar het cliche is wat mij betreft ook waar. Je krijgt er ontzettend veel voor terug. Ik wist niet dat deze manier van houden van bestond voordat ik zwanger werd.
wordt er bijna emotioneel van als ik het lees, haha.
fijne discussie hier trouwens NoTwixLeft schreef:Als je heel basis naar het leven kijkt is dat ook puur om te overleven en voor te planten, dus dat dan het merendeel voor kinderen gaat vind ik wat dat betreft eigenlijk heel logisch.

het is gewoon best wel heavy allemaal.
maar dat is toch anders uitgedraaid dan ik verwacht had. Ik kan mijn nieuwe paard nu pas (3 jaar na aankoop
) echt met regelmaat trainen. Maar goed ik kan me voorstellen dat dat zeker niet het geval hoeft te zijn. Ik geloof er zelfs in dat als je regelmatig naar je paard kan blijven gaan, je dat ook een betere moeder zal maken! Je hebt minder kans op postnatale depressie (geloof ik echt) en als je er onverhoopt toch mee te maken krijgt (of gewoon met vermoeidheid, dat kan ook) dan is je paard dé energiebooster bij uitstek.
maar ik ben heb net zoveel respect voor vrouwen die bewust kiezen voor géén kind. Want we zijn nu eenmaal een overbevolkte planeet, en of je wel of geen rijk leven hebt heeft niet te maken met ouderschap, maar met jezelf.
Als je al kinderen wilt uiteraard
DeMolenhoek schreef:Om nog maar te zwijgen over de urine die je lekt tijdens de zwangerschap. De vele onderzoeken, prikken en bloedtrekken