E rijbewijs en ogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:17

Wat houdt het percentage in bij jullie?

Ik zie nog maar 20% en andere 60%, maar dat is gezichtsveld (ik mis de hele linker kant en 1 oog ook rechtsboven). Ik mag dus ook geen auto rijden!

Maar ook toen ik nog meer zag, mocht ik geen auto rijden (ook niet toen ik nog op 50% zat gemiddeld met beide ogen).

plutolover

Re: E rijbewijs en ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 10:44

Ik mis dan weer niks aan me gezichtsveld ik denk dat dat ook mee te maken heb. Ik zie links gewoon een fietser of ander verkeer aankomen alleen dan minder scherp als met rechtst. Maar ik zie het wel aankomen dus ik kan daarop reageren

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:49

Palmera schreef:
Een mens moet natuurlijk met normaal functionerende ogen deelnemen aan het verkeer.

Als dat is met behulp van een bril of lenzen is dat natuurlijk prima. Hoofdzaak is dat men alles ziet, goed kan inschatten en veilig achter het stuur kan zitten.

Het gaat ook niet om dat kenteken, hè. Dat is slechts een test. Het gaat erom dat je ogen goed functioneren op de weg. Gewoon een belangrijk detail. Een detail waar je je, imo, niet met slappe briefjes onderuit moet proberen te werken. Als je ogen niet goed zijn doe je daar wat aan (bril b.v) of rij je niet! Het is niet alleen jouw veiligheid op de weg, TS!

http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-01-01

Hier de officiële cijfers ipv 'ik denk/volgens mij'.

Mijn partner heeft een visuele beperking en heeft daarmee wel een rijbewijs gehaald. Hij voldoet niet! aan de meetbare eisen qua zicht, dit omdat hij niet te meten valt door een trilling in zijn ogen.
Via Vision in Heerenveen, na een hele berg aan testen, toch groen licht gekregen voor een aangepast rijbewijs (niet in het donker, alleen een automaat, geen beroepsvervoer).

Het is dus niet zo, dat je normaal functioneren ogen (wat zijn dat eigenlijk?) hoeft te hebben voor een rijbewijs Palmera.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:51

aha, helder iris.

ik mis ook geen gezichtsveld, maar zie gewoon niet goed met het linkeroog (lui oog). Dit is niet corrigeerbaar, dus is dat oog eigenlijk slechtziend. Maar ik registreer er wel beelden mee.