koper spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yesterday

Re: koper spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:17

Ik heb 5 jaar een mirena spiraaltje gehad. Nu sinds vorige week de kyleena. Tot nu bevalt het goed, nog wel wat dagen buikpijn gehad door de plaatsing maar dat is bij iedereen anders.
qua hormonen kan ik nog niks zeggen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:20

Ik heb een koperspiraal gehad en een baarmoederontsteking er door opgelopen, geheel uit het niets.
Binnen een paar uur lag ik op de SEH en het heeft een half jaar geduurd voor ik fysiek weer oke was.
Er was me vooraf nooit verteld dat dit toch vrij regelmatig voorkomt alsook andere risico's en klachten.
Het lijkt allemaal fijn en simpel maar het is troep.
Zie dat er hier ook vrij luchtig over gedaan wordt. :=
Ook het plaatsen was bij mij alles behalve prettig.

Nooit iets (semi) permanent in je lichaam laten plaatsen, is mijn advies.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:27

Had een koperspiraal.
Was er erg tevreden over, geen pijn, geen klachten, alleen wel 2 andere bijwerkingen... die zijn nu bijna 8 maanden en liggen boven te slapen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 21:33

Liezel1 schreef:
Had een koperspiraal.
Was er erg tevreden over, geen pijn, geen klachten, alleen wel 2 andere bijwerkingen... die zijn nu bijna 8 maanden en liggen boven te slapen.

En niet gemeen bedoeld maar hier ben ik dus het meest bang voor.. een hormoon spiraal lijkt me betrouwbaarder.

Ik heb totaal geen kinderwens.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:57

Liezel1 schreef:
Had een koperspiraal.

Ow dan had ik nog geluk...bij mij was t er maar 1 :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:08

2 ook echt liezel.. jeetje..

Hoe lang hadden jullie het spiraal toen jullie zwanger raakten?

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:21

Ik heb niet alle reacties gelezen maar zie wel dat de meningen verschillen. De koperspriraal is even veilig als de pil als deze correct wordt gebruikt, wat regelmatig niet gebeurd.

Ik heb de koperspriraal laten plaatsen omdat ik me niet meer fijn voelde met zoveel hormonen in mijn lichaam verschillende klachten die wel vaker voorkomen bij de pil. Dus gestopt 2 maanden aangekeken zodat de pil 'uit mijn lichaam' was. Daarna een afspraak gemaakt om een koperspriraal te laten plaatsen.

De eerste x ongesteld worden, was even schrikken heel veel buikpijn en bloed. Daarna elke x minder ondertussen is dit al maanden terug zoals ik het gewend ben. Tewijl ik hem in december heb laten zetten. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik nooit veel last lichamelijke klachten had als ik ongesteld moest worden.

Ik ben super blij met de koperspiraal, ik ben weer ongesteld zoals ik het gewend was maar dan zonder dat ik sneller geprikkeld ben enzovoort. Ook zijn de klachten waarvan ik last had met de pil compleet verdwenen. Ik voel me echt super fijn en zit weer goed in mijn vel! Mocht je nog vragen hebben of meer details weten mag je een pb sturen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:44

5 jaar een koperspiraal.
Van hormonen word ik vals en neerslachtig plus de rest van de ongemakken.

Het zetten was onprettig, eerste menstruatie ook.
Daarna eigenlijk weinig last gehad :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:52

__Robijn__ schreef:
Ik heb ook een koperspiraal gehad en die 3 weken geleden eruit gehaald.
Ik heb m 2 jaar gehad en in eerste instantie was ik tevreden. Echter na een jaar ongeveer kreeg ik steeds meer klachten. Vanwege mijn migraine had ik een koperspiraal genomen.
Mijn bloedingen waren heftig := Soms leek t wel een oceaan.... en kon ik echt om t half uur verschonen.. hels!! :r

Daarbij kwam dat ik van de 4 weken, ongeveer 3 weken buikpijn had. Ik had soms zulke heftige krampen, voorafgaand aan de menstruatie week, in de menstruatie week, en de week erna ook. Soms was het zo heftig dat ik op bed lag te creperen.......... 8)7 En geloof me, ik heb echt een hoge pijngrens en ben zeker geen piepert... maar ik trok het soms echt niet.

Daarom besloten m eruit te halen en ik ben nu sinds die 3 weken begonnen met de minipil. Hier zit heel weinig hormoon in en geen oestrogeen.
Dit heeft dezelfde werking als de mirena, en slik je ook door dus geen ongesteldheid meer.
Ik kan nu nog niet zeggen hoe of wat, maar ik voel nog niet iets anders of dat ik meer last heb van mijn migraine. Enige is dat je wel redelijk rond dezelfde tijd de pil in moet nemen voor de betrouwbaarheid.

Ik raad je iig de koperspiraal af, t was echt een hel! :(

Hier exact het zelfde, mijne gaat er komende week ook uit, omruilen voor een Kylena. Wat een hel die ongesteldheid.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:59

Jibbel schreef:

Ik had mijn hormoonspiraal 11 maanden toen ik zwanger bleek. Goddank besloot die van mij vrijwillig mijn lichaam te verlaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:54

Ik heb een koperspiraal gehad en hem iets van 8 of 10 jaar laten zitten. Had al een kind en geen kinderwens. Nooit buikpijn gehad.

Een familielid is 2x zwanger geworden met een koper spiraal, maar dat was wel langer geleden weer.

Omdat de bloedingen heftiger werden en de ha aan vleesbomen dacht, heb ik hem laten vervangen door de mirena. Toen een en al ellende. Echt een rotdag voor menstruatie, 1 week niks en dan 2 a 3 weken weer wel...........Zou minder worden, maar was het na 1,5 jr zat. Vleesbomen zijn er nu 3 weken geleden uit gehaald en in principe krijg ik volgende week een nieuw spiraaltje met hormonen. Weet nog niet welke. Als het goed is, gaat het nu beter. Maar het gaat nu al beter, dus ben benieuwd.

Ik wil eigenlijk geen rotzooi en mag geen pil slikken, maar er zouden ook voordelen aan de hormoonspiraal zitten als je richting de overgang gaat.

Ik twijfel nog wel een beetje, maar geen menstruaties lijken me echt een verademing na afgelopen jaren. Aan andere kant, wil ml ook wel iets doen als ik dat wens, dus nog een weekje..........

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:03

Jibbel schreef:

Ik 2 jaar.
Niet verzakt,verdwenen of te lang laten zitten oid.
Zat gewoon netjes op zn plek en zat goed vast tijdens verwijderen.

Je hoort indd vaker een miskraam bij een zwangerschap met hormoon spiraal.

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:04

Na 2x door de pil heen zwanger te zijn geweest (1miskraam & 1 baby), heb ik in overleg met mijn verloskundige na mijn bevalling een koperspiraal laten zetten. Ik wilde geen extra hormonen meer. Na mijn miskraam was ik hormonaal helemaal van slag.

11 maanden na mijn bevalling merk ik dat mijn lichaam tot rust komt. Ik heb weinig last van de spiraal en zit weer goed in mijn vel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:25

cinniz123 schreef:
Jibbel schreef:

Ik 2 jaar.
Niet verzakt,verdwenen of te lang laten zitten oid.
Zat gewoon netjes op zn plek en zat goed vast tijdens verwijderen.

Palmera schreef:
Jibbel schreef:

Ik had mijn hormoonspiraal 11 maanden toen ik zwanger bleek. Goddank besloot die van mij vrijwillig mijn lichaam te verlaten.

Dus allebei ook nog redelijk in de begin periode..Dit is namelijk wel mijn grootste 'angst', dat ik toch zwanger zou raken ondanks het spiraal. Kan me voorstellen dat wanneer je richting de 10 jaar gaat, het koper misschien minder goed zn werk doet ofzo.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:08

Jibbel schreef:
Dus allebei ook nog redelijk in de begin periode..Dit is namelijk wel mijn grootste 'angst', dat ik toch zwanger zou raken ondanks het spiraal. Kan me voorstellen dat wanneer je richting de 10 jaar gaat, het koper misschien minder goed zn werk doet ofzo.

Mij was gezegd na 5 jaar vervangen maar goed die 5 jaar heb ik bij lange na nog niet gehaald.
Als kinderen echt geen optie zijn zou ik er niet aan beginnen.
Ik wilde pertinent geen 3 kinderen,wij vonden 2 echt genoeg zeker na een huilbaby en toen kwam ik voor de vreselijk moeilijke keus te staan......wens niemand die keus toe.
Ik kon het niet over mn hart verkrijgen het weg te laten halen (goede relatie,gezond gezin,genoeg ruimte en geld) terwijl mn verstand zei dat ik het absoluut niet wilde.
Ik heb besloten het te houden terwijl mn man meer neigde naar abortus maar mij vrij liet in de keuze.
Ik heb zelfs een lijstje gemaakt met voor en tegens en de tegens waren echt overduidelijk meer maar het feit wat abortus psychisch met me zou gaan doen heeft mn doorslag gegeven.

Ik heb 9 maanden lang het gevoel gehad als of het niet klopte dat ik het toch liet komen want ik had het tijdperk baby’s afgesloten maar na de geboorte was dat godzijdank helemaal verdwenen.
Echt ik zou haar geen moment willen missen en ze is echt een verrijking van ons gezin maar ik wil dat gevoel nooit meer hebben en die keus nooit meer hoeven maken.
Als mensen onvoorzichtig zijn denk ik tja sukkel,eigen schuld maar ik geloofde heilig in de 98% betrouwbaarheid (hoe dom kun je zijn!!)en het was voor mij dan ook een ver van mn bed show.
Maar nu het mij overkwam geloof ik geen donder meer van die 98% want ik hoor het zoveel nu zowel koper al mirena.....98% mn reet,echt niet!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:57

cinniz123 schreef:

Nou ja, die spiraal zat daar natuurlijk niet voor niets. Anders had ik het weg moeten laten halen. Op zich fijn dat die ingreep me bespaard is gebleven, maar het had gewoon nooit moeten gebeuren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:59

Heftig Cinniz. Lijkt me een vreselijk moeilijke keuze waar je dan voor staat. Ik weet idd wel dat er bij het koperspiraal gewoon bevruchting kan plaatsvinden, maar in principe geen innesteling en dat door het koper het sperma in principe verlamd raakt / gedood wordt. Dus ik ging er vanuit dat koper door de toxische werking wellicht betrouwbaarder zou zijn dan hormonen. Bij mij gaven ze overigens aan dat ik 10 jaar vooruit zou moeten kunnen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:12

Palmera schreef:
cinniz123 schreef:

Nou ja, die spiraal zat daar natuurlijk niet voor niets. Anders had ik het weg moeten laten halen. Op zich fijn dat die ingreep me bespaard is gebleven, maar het had gewoon nooit moeten gebeuren.

Nee precies je hoopt dat het doet waar het voor bedoelt is en dat je dus helemaal niet zwanger wordt.
Want ik ken ook een meid die was zwanger met mirena en toch ergens wel blij en kreeg een miskraam.
Die was er na de hand ook kapot van.

Doordat koper geen hormonen afgeeft heeft het vruchtje iets meer kans op overleven als de mirena als het genesteld is omdat koper indd een ontsteking veroorzaakt zodat het niet kan nestelen en de zaadcellen niet krachtig genoeg maakt maar als het dan wel raak is heb je meer kans op blijven zitten.
Geloof ook dat een zwangerschap met koper iets minder tricky is als mirena maar waarom weet ik niet precies.
Ze zeiden bij mij ook we halen hem er nu gelijk uit en dan krijg je waars een miskraam want het vruchtje zit er precies boven.
Nou ze bleef gewoon zitten hoor :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:29

Maar wat moet je dan? Niks is ideaal. Heel veel doen het goed op de pil of een spiraal. Maar heel veel ook niet. Niks is 100% veilig tegen zwangerschap. Zelfs condooms geven weleens prachtige kids. Dan moet man of vrouw de operatie kiezen, maar ook dat heeft (tijdelijke ) nadelen.

Mijn koper zat er 8/10 jr, weet niet meer exact en nooit problemen gehad of zwanger geworden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:29

Ik schrik echt hoeveel mensen er doorheen zwanger zijn geworden. :oo Dan klopt die 98% toch helemaal niet?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:34

Hier een koperspiraal laten zetten na de geboorte van mijn zoontje.
Heb er eigenlijk altijd weinig last van gehad, soms wel heel heftig.
De laatste menstruatie was verschrikkelijk, heel veel pijn gehad, en was ook best wel te laat.
Dit heeft me wel aan het twijfelen gebracht of ik hem wel wil houden.
Als je eitje wel bevrucht word, het zich alleen niet in kan nestelen. ( IK had begrepen dat dit niet kon ) maar lees hier bijv heel veel van wel.
Dus hier thuis zijn we aan het overleggen dat vriendlief een knip laat zetten, aangezien wij echt geen kindjes meer mogen krijgen.

Maar goed over het algemeen ben ik dus heel tevreden.
Die paar menstruatie die Zoveel pijn deden zijn op 1 hand te tellen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:42

Hier een Kyleena. Mirena vond ik teveel hormonen bevatten en de koper leek mij niet prettig ivm heftige menstruatie.
Kyleena heb ik nu een paar maanden. In het begin wel last gehad van wat buikkrampen. Nu alleen nog lichte kramp tijdens de menstruatie die trouwens niet helemaal weg is, maar wel een stuk minder heftig is dan voorheen.
Qua neerslachtigheid en dergelijke is de Kyleena een stuk fijner dan de gewone pil. Daar werd ik bij vlagen echt depressief van waardoor ik de overstap heb gemaakt naar een spiraal. Alleen dat plaatsen had ik iets onderschat. Wat een hel :')

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:57

Ik heb vorige week besloten om een koper spiraal te laten plaatsen. Wacht nu af op een doorverwijzing naar de gynaecoloog.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:07

Het is toch wat hè......

Hier nu 3de kindje,een 4de is welkom,maar daarachter wil ik ook 100% zekerheid dat er geen 5de meer komt....maar alleen 'hoe dan?' natuurlijk...
Spiralen geven geen zekerheid,pil wil ik niet meer....

Mijn idee was ook koperspiraal omdat ik liever geen hormonen meer wil,maar hier al 2 'koper-verrassingen',dat geeft mij dan enorm veel onzekerheid naar betrouwbaarheid....

@cinniz,waar ga jij nu voor?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 14:13

ik denk dat dan of de man zich moet laten steriliseren of de vrouw.. maar ik denk dat jonge vrouwen daar echt niet mee aan moeten komen bij de dokter.. Vooral als er nog geen kinderen zijn

heb je dat wel doen ze er wat makkelijker over.