Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:34

anjali schreef:
Nee,nee!Ik ben absoluut niet tegen morfine,integendeel!Maar wel tegen het zog."versterven",dat is het onthouden van voedsel en vocht.Overigens is het wel degelijk zo dat bij oude patienten vaak niet meer behandeld wordt maar wel morfine gegeven-ik ben dus helemaal niet tegen die morfine maar wel tegen het verdere niet meer behandelen.

Mensen stoppen zelf met eten, omdat ze doodgaan. Ze gaan nooit dood omdat ze stoppen met eten.
Op het einde verlies je je honger en dorstgevoel, dan kan al zelfs zo zijn als iemand er niet eens stervende uitziet. Je kan dan wel koste wat kost drinken en eten toedienen, maar dat is enkel zinloos verlengen van het lijden.

En waarom zou je koste wat het kost iemand willen blijven behandelen. Mijn opa heeft destijds zelf aangegeven niet meer te willen behandelen. Dan ga je dus gewoon overlijden, ipv eindeloos nog meer medicatie om iemand er toch bovenop te helpen. Het leven mag ook eindig zijn, ook als je gelovig bent. Juist dan; daarna komt het mooiste pas ;)
Er zijn ook genoeg mensen van een jaar of 85 de weten dat ze kanker hebben maar geen onderzoek willen naar het hoe en wat en al helemaal geen behandeling. Als de tijd daar is, overlijden ze hier dus aan en dat is helemaal prima als dat je keuze is :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-06-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:37

anjali schreef:
Nee,nee!Ik ben absoluut niet tegen morfine,integendeel!Maar wel tegen het zog."versterven",dat is het onthouden van voedsel en vocht.Overigens is het wel degelijk zo dat bij oude patienten vaak niet meer behandeld wordt maar wel morfine gegeven-ik ben dus helemaal niet tegen die morfine maar wel tegen het verdere niet meer behandelen.

Ik heb net dit traject doorlopen met mijn vader en ik was heel erg blij dat er iets gedaan kon worden aan de pijn en de onrust. Ze hebben inderdaad het infuus met voedsel (hij kon niet meer eten en een sonde was ook niet mogelijk) en vocht gestopt, maar er kwam ieder half uur iemand kijken en zijn mond bevochtigen. Behandeling was gewoon echt absoluut niet meer mogelijk en er is niet met de behandeling gestopt zonder zijn uitdrukkelijke wens.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:39

xDenies schreef:
Het programma wat betreft de Levenseindekliniek, mijn tante is daar in beeld geweest en is ook in beeld gestorven. Zij had deze verklaring gemaakt en afgegeven toen zij nog 'helder' was. Zij had zware dementie. Echter … puntje bij paaltje wilde haar dokter niet toestemmen; ondanks de verklaring.

Ik heb het proces niet van dichtbij mee mogen maken. Maar het werd mij wel duidelijk dat je uiteindelijk alsnog de keus niet mag/kan maken en je dus uiteindelijk op zo'n manier bij een Levenseindekliniek terecht moet komen. Het blijft een 'ding'.

Misschien offtopic, maar hoe vond jij dat het traject bij haar in beeld was gebracht? Ik ben een voorstander hoor, begrijp me niet verkeerd... maar zij was de enige bij wie ik echt twijfels had.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:44

Ik heb een euthanasieverklaring en heb het proces bij ernstige ziekte van zeer dichtbij meegemaakt. Tevens heb ik ook levenstestament met een niet-behandelclausule. Ik ben 25.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:49

Polly schreef:
bigone schreef:
Palliatieve sedatie, tja, fijn dat het er is, tot je als familieleden te maken krijgt met een oude blijkbaar zwaar gelovige nachtverpleegster die het vertikte om aan te brengen. Zelfs toen de verzorgenden er om vroeger verdomde ze het. Ik heb gedreigd met aangifte bij de inspectie, toen kon het in één keer wel. Ik heb, mocht het zo ver komen dat ik of mijn man naar een verpleegtehuis moeten mijn eigen voorzorgsmaatregelen genomen. Want hoe goed je alles ook op papier hebt, op het moment dat je dementerend bent heb je gewoon niets meer in te brengen.

Eens.
Maar je kan ook als familie zelf de HAP bellen midden in de nacht he, maar het blijft vreselijk om dat te moeten doen en te moeten knokken om je eigen familie onder zeil te krijgen.

Hap bellen?? Mijn moeder zat in een verpleegtehuis, bij intake duidelijk aangegeven, geen reanimatie en geen pijnlijk sterven, ze zeiden overal ja en amen op maar het amen telde wel wat zwaarder dan de ja. Ik heb er geen zaak van gemaakt maar dat had ik wel moeten doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:05

bigone schreef:
Hap bellen?? Mijn moeder zat in een verpleegtehuis, bij intake duidelijk aangegeven, geen reanimatie en geen pijnlijk sterven, ze zeiden overal ja en amen op maar het amen telde wel wat zwaarder dan de ja. Ik heb er geen zaak van gemaakt maar dat had ik wel moeten doen.

Mijn vader zat ook in een verpleeghuis, maar wij hebben de keus gemaakt om een andere huisarts voor hem te nemen ipv de verpleeghuisarts. Bij hem kwam dus ook de hap als het nodig was en die hebben uiteindelijk voor opname gezorgd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:12

bigone schreef:

Sorry dat had ik niet begrepen. Excuus.

BigOne

Re: Wie heeft er een euthanasieverklaring gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:23

Polly, ik was ook niet duidelijk genoeg maar je excuses zijn absoluut niet nodig hoor. Heb het inmiddels verwerkt maar kan er nog zo kwaad om worden dat ik soms vergeet even duidelijk aan te geven hoe en wat. Vooral wanneer je hier en in het dagelijks leven de verhalen van anderen hoort dat het wel pijnloos en liefdevol kan gaan. Maakt het hele gebeuren gewoon ontzettend wrang maar helaas, kan er niets meer aan veranderen maar ik waarschuw altijd wel mensen dat je als kinderen van demente ouders die in een verpleegtehuis zitten om heel goed de vinger aan de pols te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:31

ik ben werkzaam in een sector waar ik bijna elke werkdag wel te maken heb met palliatieve sedatie en ik ben er heel blij mee dat het mogelijk is.
Heb het ook van de andere kant gezien toen het mijn eigen moeder was die op dat bed lag en we gelukkig fantastische zorg hebben.
Ik kan me plaatsvervangend kwaad maken om jouw situatie. Wat een ellende zeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:32

Wat naar dat je die ervaring hebt bigone. Zo’n stervensfase is al ontzettend heftig en als je dan ook niet eens goed begeleid wordt, is het een hele nare ervaring. En het kan zo mooi zijn als artsen gewoon netjes hun werk goed uitvoeren en verpleging werkt met hun hart.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:38

anjali schreef:

Misschien dat je eens even je mond moet houden voor je je ergens in verdiept. Als je niet weet hoe iets werkt, vraag het dan, en stop met je 100’en aannamens. Want wat jij nu allemaal verkondigd, zien anderen die er niks van weten als waarheid ;)
Maar ik zal je even simpel proberen te vertellen hoe het zit:
- behandeling stopt als het medisch zinloos is, als iemand bijvoorbeeld vol uitzaaiingen zit, wat voor nut heeft het om 1 van die 10 tumoren weg te halen? Diegene is al zwak, krijgt een zware operatie en overlijdt misschien aan de complicaties daarvan. Daarnaast ga je aan die andere 9 alsnog dood en heeft zo’n behandeling flinke impact op je conditie.
- medicatie die iemand doorgaans gebruikt wordt niet gestopt als iemand uitbehandeld wordt, hoge bloeddruk wordt dus gewoon doorbehandeld, net als puffertjes voor bijvoorbeeld astma.
- pas als medicatie innemen voor iemand moeizaam wordt wordt het gestopt
- ja dat is ook vaak het punt dat iemand niet meer WIL eten. En waarom zou je iemand die stervende is dwingen? En nee: daarom krijg je ook geen sondevoeding als je stervende bent als dat je volgende vraag is.
- als iemand stervende is is het belangrijkste vanuit artsen en verpleegkundigen om te zorgen voor comfort en de wensen van de patiënt! En dat betekend niet dat je zoals jij doet schetsen “weggestopt wordt en niet meer naar je gekeken wordt tot je dood bent”

Anders nog iets?

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:41

Janneke2 schreef:
aMomentLT schreef:
Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in die verklaringen.

Recent heeft de overbuurman een tia en hersenbloeding in 1 gehad, en daardoor kon hij niets meer, niet lopen niet praten, wist van het hele bestaan niets meer af, maar opende nog wel zijn ogen..
en ondanks zijn verklaring dat hij euthanasie wilde als hij in deze of een vergelijkbare situatie kwam (dat hij niets meer kan, nooit gaat kunnen, en als een kastplant moest leven. Wat nu het geval was) vonden de dokters hem nog te goed om te laten gaan, zijn familie heeft gevochten om er een eind aan te laten maken zoals het zijn wens was. Maar dat heeft tot niets geleid.. heel onmenselijk gegaan vind ik. En daarom geen vertrouwen er in. (Echter is dit niet het eerste geval dat ik zo heb meegemaakt)

Wat een rotsituatie...!

Maar helderheid voor alles: recht op euthanasie bestaat niet - euthanasie staat gewoon in het wetboek van strafrecht.

Een combinatie van tia plus hersenbloeding is heel erg naar, maar in principe behandelbaar.
Binnen de grenzen van de euthanasiewetgeving geldt dat artsen de plicht tot behandeling hebben, tenzij de patiënt expliciet kan stellen hier geen prijs op te stellen. Dan gaat iemand naar huis of een hospice, krijgt zorg, pijnbestrijding en verder 'niets'.
Kan de patiënt niets expliciet maken en geldt de aandoening als behandelbaar, wordt er behandeld.

Het enige wat dit soort rampen kan voorkomen is: een non reanimatie verklaring "en de mazzel dat je die hersenbloeding krijgt in zoiets als huiselijke kring".
Belt je vrouw de ambulance vanwege de tia en komt er tijdens de ambulancerit een hersenbloeding bij - oj....

Klopt, het is behandelbaar. Maar als de artsen al zeggen, dat het geen maand meer duren zal. En eigenlijk het eind in zicht is. En er is een euthanasie verklaring, en ze doen dan nog niets vond ik heftig.

En ik snap dat artsen ook hun regels hebben waar ze zich aan moeten houden. Maar een euthanasie verklaring betekend in feiten helemaal niets. Want ook al ben je opgegeven, je krijgt t toch niet omdat je “te goed bent” omdat je ogen open gaan..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:46

Mijn oma heeft hem laatst ingevuld.
Nadat mijn opa maanden heeft geleden voor hij dood ging.
Wij moesten als familie dat document ook tekenen.
Arts heeft wel aangegeven dat dit nooit 100 procent zekerheid biedt.
Ik vind het helemaal geen raar idee om dit op jouw leeftijd al vaste te laten zeggen. Hoop dat je het niet nodig hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:48

xDenies schreef:
(...) mijn tante (...) had deze verklaring gemaakt en afgegeven toen zij nog 'helder' was. Zij had zware dementie. Echter … puntje bij paaltje wilde haar dokter niet toestemmen; ondanks de verklaring.

Ik heb het proces niet van dichtbij mee mogen maken. Maar het werd mij wel duidelijk dat je uiteindelijk alsnog de keus niet mag/kan maken en je dus uiteindelijk op zo'n manier bij een Levenseindekliniek terecht moet komen. Het blijft een 'ding'.

Let wel: in de huidige wet is het zo dat de artsen beslissen.
Die beslissing gaat dan wel.over 'jouw' leven, maar betreft een handeling die in het wetboek van strafrecht staat.

De "enige" keus die je hebt is de zaken helder bespreken met de (huis)arts of de artsen van de Levenseinde kliniek.

Dat iemand met dementie voorbij een bepaald punt geen euthanasie kan krijgen is helaas zo. Sommige mensen veranderen in een soort gelukkige kleuters in een oeroud lijf, geen enkele reden voor euthanasie.
Anderen zijn lang zo gelukkig niet, maar als de heldere wens om te sterven niet duidelijk gemaakt kan worden houdt het op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:52

aMomentLT schreef:
Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in die verklaringen.

Recent heeft de overbuurman een tia en hersenbloeding in 1 gehad, en daardoor kon hij niets meer, niet lopen niet praten, wist van het hele bestaan niets meer af, maar opende nog wel zijn ogen..
en ondanks zijn verklaring dat hij euthanasie wilde als hij in deze of een vergelijkbare situatie kwam (dat hij niets meer kan, nooit gaat kunnen, en als een kastplant moest leven. Wat nu het geval was) vonden de dokters hem nog te goed om te laten gaan, zijn familie heeft gevochten om er een eind aan te laten maken zoals het zijn wens was. Maar dat heeft tot niets geleid.. heel onmenselijk gegaan vind ik. En daarom geen vertrouwen er in. (Echter is dit niet het eerste geval dat ik zo heb meegemaakt)

Mijn vader is om die reden al jaren lid van de euthanasie vereniging. Hij heeft een verklaring opgesteld wanneer hij niet (meer) behandeld wil worden. En bij ondraaglijk lijden euthanasie wilt. Hij heeft mij gemachtigd om voor hem beslissingen te nemen als hij dat zelf niet meer kan. Tevens heeft hij dit allemaal besproken met zijn huisarts.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:52

Ik zou soms willen dat het wat makkelijker zou zijn of misschien vanaf bijvoorbeeld een bepaalde leeftijd. Ik heb het idee dat best veel bejaarden eigenlijk wachten tot ze gehaald worden. Ik zeg altijd tegen mijn man, zonder jou hoeft het van mij niet meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:56

Ik neem het mij steeds voor om het allemaal eens op papier te zetten, gedateerd en wel, maar het ontsnapt almaar aan mijn aandacht. Ik heb wel mondeling afspraken met mijn vader gemaakt (ik weet wat hij wil en hij wat ik wil), maar dat is niet voldoende. Als ik verhuisd ben ga ik het toch maar eens zwart op wit zetten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:16

Ik weet niet hoe het in NL is, maar ik geloof niet dat je in BE echt een euthanasieverklaring oid kan opstellen als er nog niets aan de hand is.
Je kan wel een wilsverklaring laten opstellen waarin je aangeeft wat je wel en niet wil als je ernstig ziek bent oid, maar dat heeft niet dezelfde waarde als een euthanasieverklaring denk ik.
Daarnaast als je al zo'n euthanasieverklaring oid hebt, hangt het er nog maar vanaf waar je bent opgenomen of men het wil toepassen of niet. In sommige klinieken willen ze dit niet toepassen (bv uit religieuze overwegingen).

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:58

Mijn broer is ongeneeslijk ziek heeft een 1,5 jaar geleden 9 maanden in de hospice gelegen. Hij heeft nooit een euthanasie verklaring laten opstellen dus was dit nu niet meer mogelijk. We hebben gebeden dat ze hem kwamen halen en zn lijden over was. Maar wonder boven wonder leeft ie nu nog en geniet ie weer van het leven. Heel blij dat ie die verklaring niet had. Maar aan de andere kant als zn gezondheid weer slecht wordt kan die er dus ook geen aanspraak op maken...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:27

@Jana, ik begrijp je verhaal net niet helemaal.
Prachtig dat je broer weer geniet van zijn leven.
Maar waarom zou er nu geen aanspraak op euthanasie meer mogelijk zijn...?
(Je hebt het recht om te stellen 'niet weer zo'n periode, hoe blij ik nu ook ben dat ik nog leef'.)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:00

TS, bij de NVVE kun je veel informatie vinden en tevens documenten opvragen die je kunt invullen en bij je huisarts kunt inleveren. Naast de standaarddocumenten kun je een persoonlijke verklaring opstellen met wanneer je euthanasie zou willen en waarom. Waarom en wat voor jou uitzichtloos lijden is enz.

Je kan dan eens in de zoveel tijd een document bij je huisarts laten toevoegen waarin je verklaart dat de eerdere documenten nog steeds van toepassing zijn of je persoonlijke toevoeging aanpassen/wijzigingen.
En je kan in gesprek met je HA in hoeverre hij/zij open staat voor euthanasie in verschillende situaties.

Het zal nooit garanties bieden. Zoals al gezegd moet het aan verschillende wettelijke eisen voldoen om een arts niet voor het gerecht te laten verschijnen.
Psychische ziekten en dementie zijn dan op dit gebied een stuk moeilijker dan iemand die terminaal is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:02

Anoeska27 schreef:
xDenies schreef:
Het programma wat betreft de Levenseindekliniek, mijn tante is daar in beeld geweest en is ook in beeld gestorven. Zij had deze verklaring gemaakt en afgegeven toen zij nog 'helder' was. Zij had zware dementie. Echter … puntje bij paaltje wilde haar dokter niet toestemmen; ondanks de verklaring.

Misschien offtopic, maar hoe vond jij dat het traject bij haar in beeld was gebracht? Ik ben een voorstander hoor, begrijp me niet verkeerd... maar zij was de enige bij wie ik echt twijfels had.

Anoeska, mag ik vragen waarom je twijfels had bij deze situatie?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:09

Het is ontzettend goed dat de Levenseindekliniek bestaat, dat toont de drukte bij hun ook wel aan. Bij deze organisatie is er de wil om iemand te helpen, maar ook zij zijn gebonden aan de wettelijke eisen en hun handelingen liggen ook onder een vergrootglas.
Ze zijn geen garantie dat ze je kunnen helpen bij je wens, ook zij moeten mensen teleurstellen.

Ik snap de wetgeving en ik vind het goed dat deze er is. Ik snap ook dat een HA ervoor kiest om je niet te helpen. Maar als iemand aantoonbaar weloverwogen al voor lange tijd onveranderd een duidelijke sterfwens heeft, moeten er gewoon mogelijkheden zijn om het leven te verlaten. Zonder dit in de eenzaamheid van zelfmoord te moeten doen met alle gevolgen voor de betrokkenen. Of zonder dat je wanhopig en ongelukkig moet blijven leven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:05

Over een paar weken ga ik het meemaken dat een ‘goed’ iemand euthanasie zal ondergaan.
In dit geval is deze mevrouw 90, een fout vastgezette kunstheup, hartklachten, ze wordt érg mager en ze kan nergens meer heen.
Maar er zijn dagen bij dat je denkt: zo jij gaat goed, maar ze zit eigenlijk gewoon haar tijd uit te zitten hier.
En dat terwijl het zo’n diehard is, en altijd zichzelf perfect kon redden.
Ze ligt ook steeds meer te slapen want ze is gewoon op, en dat gaat niet meer beteren en dat zien de artsen ook.
Echter is haar hoofd nog zo jong, en ze wil vanalles en ze kan geen kant meer op.
Toen de tweede arts er was waaide ze bijna om van de tocht die het huis door ging, toen was het: “Och lieve mevrouw toch, u waait gewoon bijna om.”
Haar verzoek is gelukkig goedgekeurd en over vier weken gaat ze.
Voor ons soms heel moeilijk, maar we weten dat het niet bij haar past om straks volledig verzorgd te moeten worden, terwijl ze amper nog lopen kan.
Bij mij overheerst vooral het gevoel dat ik vreselijk blij ben dat ze straks mag gaan zoals zij dat al jaren wenst.
Ze is nu bezig met alles regelen wat ze nog graag wil, bij die op bezoek, bij die op bezoek, nog een keer uit eten met die en dat gaat allemaal nu nog.
Maar met vreselijk veel moeite, maar ze is zoooo opgelucht, zo blij.
We hebben nu zo’n blij mensje zitten, die vol overgave aan het bedenken is aan wie ze wat graag wil geven en ze dat nu nog zelf regelt.
Zij is overigens mentaal nog kraak en kraakhelder, ik zeg altijd dat haar hoofd 50 jaar jonger is dan haar lichaam.
Ze is dus meer dan beslissingsbekwaam gelukkig en ze mag straks gaan zonder verdere aftakeling.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:31

Janneke2 schreef:
@Jana, ik begrijp je verhaal net niet helemaal.
Prachtig dat je broer weer geniet van zijn leven.
Maar waarom zou er nu geen aanspraak op euthanasie meer mogelijk zijn...?
(Je hebt het recht om te stellen 'niet weer zo'n periode, hoe blij ik nu ook ben dat ik nog leef'.)

Omdat mn broer een hersentumor heeft en geestelijk niet meer goed genoeg is om een euthanasie verklaring te laten opstellen.