Je ziet het steeds meer, Lopen op blote voeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:20

Ik zou niet zo snel in een winkelstraat met blote voeten lopen, vind ik ook een beetje smerig. Je hebt wel allemaal blote-voeten-wandelpaden bijvoorbeeld, dat is best heel fijn om met blote voeten door de natuur te lopen :D

Niet een gek idee dat met blote voeten lopen gezonder is voor je lijf. Je hoort steeds vaker dat mensen hardlopen op blote voeten of op minimalistische schoenen.

Schoenen zorgen ervoor dat je tenen meer naar elkaar toe komen, dus de functie van je tenen verdwijnt een beetje. Hoe stugger de zool van je schoen, hoe minder je op een normale manier kan afwikkelen. Juist dat afwikkelen zorgt voor schokdemping, dus ik kan me voorstellen dat mensen ook minder last van knieën, heupen en rug krijgen met blootsvoets lopen.

Schoenen zorgen er over het algemeen voor dat alle spiertjes in je voeten veel minder hoeven te doen, dus je krijgt snel slappe voeten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:22

Ik liep vroeger thuis graag op blote voeten, maar toen ik diabetes kreeg, werd dat streng verboden. Na zestien jaar heb ik nog steeds 100 procent gevoel in mijn voeten, maar ik krijg inmiddels de kriebels als ik mensen blootvoets zie lopen.

Ik vind het in het openbaar ook wel wat vies, er ligt zoveel vuil overal ...

Maar ik geloof direct dat het voor je lichaam heel goed is!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:24

Ik loop eigenlijk heel veel op blote voeten.

Thuis en achter het huis eigenlijk altijd. Op vakantie op de camping ook eigenlijk altijd wel. Maar als het buiten koud is al ietsje minder snel.

Ook zoek ik wel eens blote voeten paden op die in het bos liggen.

Tja voor mij is het een stukje natuurlijk instinct ofzo. Het is een gewoonte voor me om op blote voeten te lopen. Maar naar de stad doe ik dat niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:24

Op straat zou ik het ook niet doen. Glas, steentjes en hondenpoep hoef ik niet aan mijn voeten :r
Maar ik heb heel snel last van blaren, dus schoenen zitten mij vaak niet lekker.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:25

Bij mij op school loopt ook een meisje rond die altijd op blote voeten loopt. In de bus, op straat en in school en terug. Ze word altijd gek aangekeken hierom...

Loop zelf ook graag op blote voeten maar om dit nou oo straat ect te doen. Neh... te pijnlijk!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Op eigen erf loop ik op blote voeten of sokken. Net als mijn zoon en straks mijn dochter.
Buiten het erf dragen we gewoon goede schoenen.
Zoon kreeg pas schoenen aan buiten het erf toen hij echt ook zelf ging lopen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Ik vind het heel interessant, en heb ook de barefoot schoenen geprobeerd. Loopt heerlijk. Helaas nog beetje boven mijn budget. Je hebt die five vingers, maar ook gewoon dichte schoenen. Dan heb je wel het effect van blote voeten, maar ben je beschermd tegen vuil en scherpe voorwerpen. Het schijnt super gezond te zijn en - voor de zweefteven onder ons (waaronder ikzelf) - heel aardend.
Laatst bijgewerkt door Duke op 29-05-18 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:27

@MoniqueT: Hmm, da's interessant. Waarom is het verboden op blote voeten te lopen als je diabetes hebt? (Ik heb echt 0 verstand van diabetes).

En terwijl ik dit typ zit ik met blote voeten aan m'n bureau. Ik loop ook gerust hier op m'n werk op blote voeten, thuis en in de tuin of sommige natuurgebieden ook. Voelt gewoon lekker, geen schoenen aan hebben. Soms zijn schoenen gewoon veel te warm. Maar ik ga echt niet zonder schoenen over straat lopen... Naast de hoeveelheid scherpe dingen die er kunnen liggen, zijn stenen en asfalt in de zon ook te heet om over heen te lopen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:27

Kiekeboefje schreef:
Bij mij op school loopt ook een meisje rond die altijd op blote voeten loopt. In de bus, op straat en in school en terug. Ze word altijd gek aangekeken hierom...

Loop zelf ook graag op blote voeten maar om dit nou oo straat ect te doen. Neh... te pijnlijk!

Je voeten raken er na een tijdje wel aan gewend. Een vriendin van mij heeft schoenen puur alleen voor haar werk. Verder heeft ze nooit schoenen aan.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:30

Duke schreef:
Het schijnt super gezond te zijn en - voor de zweefteven onder ons (waaronder ikzelf) - heel aardend.

Ik ben niet zweverig, maar dit klopt wel. Oja ben een jongen. Dus die benaming klopt niet 100% :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Je ziet het steeds meer, Lopen op blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:33

Maar met dit weer is de straat toch bloedheet voor je voeten? :=

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:34

Tegels zijn inderdaad soms wat te heet. Net als zand waar de hele dag de zon op schijnt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:41

Ik loop al jaren barefoot wanneer het kan.

Thuis altijd, of met kou met sokken
Buiten draag ik vooral fivefingers. Met sneeuw heb ik een paar boots van Vivobarefoot.

Naar het werk met blote voeten kan niet, dus ik heb gewone schoen voor werk en boodschappen doen.

Het valt echt reuze mee met ‘beschadigingen’ bij mij. Misschien omdat ik beter op let waar ik mijn voeten neer zet. Nog geen glas gehad. 1 keer een drol tussen de tenen van mijn fivefingers. Maar dat was dan ook midden op een voetpad waar herfstbladeren lagen.

Ik heb twee jaar terug de vierdaagse ook op fivefingers gelopen. Geen training en 0 blaren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:45

Een vriend van me loopt vrijwel altijd op blote voeten. Ook bij regen en kou. Hij vind dat gewoon heel fijn en tsja, waarom niet? Zelf loop ik thuis ook altijd op blote voeten. Als ik een kort rondje met de honden doe loop ik ook rustig op blote voeten.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:46

Lopen die teen-schoenen echt lekker? Ik kan het me niet voorstellen, met dingen tussen je tenen. Ik vond teensokken altijd al verschrikkelijk om aan te hebben... :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:49

Vind je teenslippers dan ook vervelend? Voor mij voelt het ongeveer hetzelfde. Doordat je voeten de ruimte hebben, komt er ook meer ruimte tussen je tenen met lopen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:52

Teenslippers vind ik alleen vervelend als er plastic in zit. Ik heb een stukje stof er tussen zitten nu (slippers van Teva, echt ideaal, al ruim 10 jaar) Op zich heb ik van nature al ruimte tussen mijn grote teen en de teen ernaast. De rest ligt een beetje op elkaar gevouwen...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:01

Cayenne schreef:
Maar met dit weer is de straat toch bloedheet voor je voeten? :=

Ja dat wel. Soms is het sprinten naar schaduw...

Je went heel snel aan fivefingers! Idd net als teenslippers. En ik met mijn zweetpootjes is lekker luchtig.
Voor het net heb ik gewoon zwarte schoenen en ik heb bergschoenen voor de grote afstanden of met paarden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:30

Gothico schreef:
Duke schreef:
Het schijnt super gezond te zijn en - voor de zweefteven onder ons (waaronder ikzelf) - heel aardend.

Ik ben niet zweverig, maar dit klopt wel. Oja ben een jongen. Dus die benaming klopt niet 100% :o

:')

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:36

Ik hou er van, op blote voeten lopen! :D Alleen het sociaal-geaccepteerde-stukje houd me een beetje tegen. Een tijdje terug kwam ik deze sokken tegen, heel sterk ter bescherming van je voet, maar toch het idee dat je 'blootvoets' loopt! https://www.getfyf.com/

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:38

Ik vind het heerlijk om op blote voeten te lopen. Maar ik ga er niet mee winkelen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:39

Ik loop ook veel op blote voeten. Thuis of als ik een rondje in het bos wandel. Ook als ik op vakantie ben doe ik het veel. Dan loop ik zelfs winkels binnen of door de stad op blote voeten. Hier in nl dan weer niet. Op vakantie kan het me wat minder boeien wat mensen ervan denken.

Ik vind het gewoon prettig lopen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:24

JewEmm schreef:
@MoniqueT: Hmm, da's interessant. Waarom is het verboden op blote voeten te lopen als je diabetes hebt? (Ik heb echt 0 verstand van diabetes.

Als gevolg van hoge bloedglucosewaarden, teveel suiker in je bloed, kunnen je zenuwen worden aangetast. Je gevoel vermindert en je zou dus in iets scherps kunnen trappen en een wondje krijgen wat je niet voelt. Een tweede complicatie is dat de wondgenezing bij diabetes vaak moeizaam is, waardoor kleine wondjes grote gevolgen kunnen hebben. Bij een goede diabetesbehandeling hoort dan ook controle van de voeten. Verkeerd zittende schoenen zijn trouwens net zo link als blote voeten.

De controle in Nederland is best goed, daardoor is het aantal amputaties gelukkig sterk verminderd. Bij ons in Spanje komt voetzoekers gek genoeg nooit ter sprake bij de behandeling, dus ben ik er zelf heel scherp op. Onlangs in Nederland de podotherapeut allerlei testen laten doen en het gaat nog prima, maar daar werk ik zelf ook hard aan door mijn waarden zo goed mogelijk te houden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 00:40

Thuis loop ik altijd op blote voeten.
Maar op de openbare straat echt niet

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 01:10

Citaat:
Op straat zou ik het ook niet doen. Glas, steentjes en hondenpoep hoef ik niet aan mijn voeten :r

Omdat ik dit vaker voorbij zie komen en ik moest lachen om deze zinsopbouw heb ik hem even gequote..

Ik loop ook vaak en graag stukken op blote voeten. Heerlijk, vooral tijdens de eerste warme dagen van een graad of 20-25. Nu met deze extreme temperaturen is het idd niet heel lekker om overal op blote voeten te lopen, maar over het algemeen is er altijd wel een stukje minder warm en je voeten wennen enorm aan de warmte.

Terugkomend op de quote: Je kijkt toch waar je loopt? En dan loop je om de hondendrol/glasstukken/scherpe steentjes heen :)
Oké, uiteraard zijn daar grenzen aan, zo kan ik je afraden om op vrijdagochtend op blote voeten door de binnenstad van Groningen heen te lopen, daar kan je het glas echt niet ontwijken zoveel.. Maar gemiddeld genomen gaat het prima :) Echt? Ja, echt! Plus als je veel op blote voeten loopt krijg je een mooie eeltlaag die best wel een glasstukje kan hebben op z'n tijd..