Nu 5 weken benauwd en hoesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:05

Amanda schreef:
Ik ga straks toch maar even bellen. Dat moeten ze zo kunnen zien in het systeem :j
Roken doe ik ook niet overigens. Nooit gedaan ook.

Jazeker, wie weet is het ook al geprikt (hoort alleen niet bij het standaard bloedbeeld) en was ie dus ook gewoon normaal. Maar beter nu even controleren (en/of uitsluiten) dan pas over een paar weken of maanden... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:05

Voor het pijnlijke hoesten zou ik heel voorzichtig om codeïne gaan vragen. Een halve per dag en dan ook nog in tweeën gedeeld.
Longembolie staat ook bij mij in beeld gezien je klachten.
Wat betreft fluticason dat is een berg tuig met cortison.
Heb dat jaren gebruikt totdat mijn lijf erg hard protesteerde, heb dat met veel succes vervangen door cetrizine.

Daihyo

Re: Nu 5 weken benauwd en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:15

D-Dimeer is niet geprikt, maar ze gaan kijken of ze het nog na kunnen testen met het bloed van vrijdag.
Ik word zo teruggebeld.

Codeïne staat ook op de lijst inderdaad :j
Geen idee waarom ik dat niet heb gehad eigenlijk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:07

Is er ook op kinkhoest geprikt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:19

Nee ook niet. Assistente belde vanmiddag. Ze kunnen niet het oude bloed testen en nieuw prikken wilden ze (nog) niet. Moet wachten tot de afspraak maandag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 09:45

Update: vanmorgen bij de huisarts geweest en een doorverwijzing gekregen naar de longarts.
De praktijkondersteuner had in het overleg aangegeven nog wel meer te willen proberen qua medicatie (is longverpleegkundige), maar de huisarts wil gelukkig niet blijven proberen.
Nu week 6 in en dat is te lang, zeker in combinatie met de toch wel pittige medicijnen die niet aanslaan.
In het bloed waren overigens wel lichte ontstekingswaarden te zien, maar dat zou met de laatste kuur wel opgelost moeten zijn.
En ook de allergieën die bekend zijn (schimmels, grassen) zouden met de prednison geen klachten moeten geven.

Kortom: ze weet het eigenlijk ook niet en het is nu wachten op het ziekenhuis. Er staat een wachttijd van een week of 4, dus het is te hopen dat er wel eerder een plek is :=

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:35

Maar dus niet nog bloed geprikt op D-dimeer?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 10:45

:n
Dat moest ik ook meenemen naar de longarts. Huisarts zag daar nu geen reden voor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:25

Maar als je zo benauwd bent, wil de huisarts dan niet proberen je op een spoedafspraak bij de longarts te krijgen?
Het Is toch geen doen als je nog eens weken moet wachten?

Wel fijn dat je naar de longarts kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 14:22

Zo spoed is het niet. Ik functioneer gewoon nog. Alleen op wat lager tempo :))
Ik ben ook gewoon aan het werk, maar kan wat eerder naar huis als ik te vermoeid ben. Directeur vindt dat gelukkig geen probleem. Thuiswerken kan ook nog.
En verder slaap ik wat meer en doe alles gewoon veel rustiger aan. Als ik me maar niet druk maak, niet lach, niet loop en praat tegelijk, niet teveel beweeg en niet te diep geeuw gaat het best goed :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:04

Ik functioneerde ook nog, maar liep intussen wel permanente longschade op door onbehandelde astma.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 10:14

Ik heb op 15 juni een longfunctietest en op 4 juli een afspraak met de longarts.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:51

Jammer dat de huisarts er geen reden voor zag om even bloed te prikken en te testen... Het is zo eenvoudig en je sluit meteen wat uit als het dat niet is.

Longfunctie test is gelukkig vrij snel, jammer alleen dat de afspraak daarna nog even duurt. Alhoewel als er uit de longfunctie test wat komt wat serieus (afwijkend) is, ze vaak sneller laten komen.

Hopelijk wil de longarts wel even bloed prikken! Het is totaal niet invasief en als D-dimeer goed is, kan je dat gewoon meteen uitsluiten en afstrepen. Zeker omdat het (trombose) ook nog eens heel vaak gemist wordt... Vooral als je geen risico factoren hebt (jong(er) zijn is vaak al een reden om er niet aan te denken), terwijl het toch echt wel regelmatig voorkomt.

Hopelijk vinden ze snel wat het is! Benauwd zijn is toch wel echt heel vervelend. Hier begint het na 2 maanden eindelijk beter te worden met de bloedverdunners, alleen bij inspanning (even paarden binnen zetten is al een flinke inspanning op t moment :+ ) nog flink benauwd en buiten adem.

Nou ja, ik duim in ieder geval voor je dat het snel beter gaat en ze snel de oorzaak hebben! En dan ook vooral dat het redelijk eenvoudig te verhelpen is. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:35

Test is geweest. Midden in de test een enorme hoestaanval gekregen. Dat is genoteerd, dus dat is fijn :+
Ik ga de bloedtest zeker meenemen naar de longarts. Helaas duurt het nog even.

Nog steeds benauwd overigens. Zeker bij snelle ademstoten of snel diep inademen volgt standaard een (blaf)hoestbui. Bij lachen en geeuwen bijvoorbeeld. Dat gaat echt niet of ik moet er enorm van hoesten.
Mijn hobby is saxofoonspelen. Normaal opent het mijn longen juist als ik regelmatig speel, daarom heb ik ook zelden last van de astma, mijn longen zijn getraind. Maar dat gaat nu juist niet. Sterker nog, het werkt averechts :\
Dus dat neem ik ook mee naar de longarts. Schijnt wel een goede arts te zijn, die echt de oorzaak wil achterhalen. Dus dat is wel fijn :j
Nu nog een paar weken wachten....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:48

Ik heb ook al die klachten gehad en meerdere keren per jaar een longontsteking en bij mij bleek na uitgebreid onderzoek en zelfs een kweekje uit weefsel uiteindelijk dat ik Bronchiestacien heb. Dit is niet te genezen. Ik moet nu 3x per jaar een longfunctie test, rontgen foto's en bloed prikken en daarna gelijk naar de longarts voor de uitslagen te bespreken. Ik moet ook mijn verdere leven 3x per week antibiotica slikken om infectie in te dammen. Ben 46 nu. Ik ben altijd geïnfecteerd namelijk. Hoest ook altijd groen geel sputum op. Irritant, maar je leert er mee te leven.
Ik moet zorgen dat ik goed op conditie blijf en goed naar mijn lichaam luisteren. De ene keer heb ik meer last van slijm dan de andere keer. Ik moet dan dagelijks vernevelen met zoutoplossing (Nebusal)om het taaie slijm los te krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:33

Zelf ook longpatient. En sinds gister benauwd. Ik heb m'n puffer bij de hand. En ga vanaf vandaag weer starten.
Hopelijk komt er wat goeds uit de afspraak bij de longarts.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:58

Ik lees al even mee hier,maar kon nog niet reageren....nu wel dus bij deze... ;)
Hier al ruim 3 kwart jaar vage klachten wat de laatste maanden erger werd.
5 weken geleden was ik zo benauwd en kreeg amper adem...ik heb 112 gebeld(liep tegen middernacht, woon alleen) en een goede vriend die mij kwam ondersteunen.
Was niks mis met mijn hart, maar zag wel dat ik hyperventileerde.....of ik daar bekend mee was...nee...dat was mij nog nooit opgevallen.
Tevens dacht hij aan het syndroom van tietze...maar dat is nu uitgesloten.
Neurologisch onderzoek gehad en hersenscan, maar daar was gelukkig niks op te zien.
Afgelopen week bij de bedrijfsarts geweest en het eerste wat ze zei heb je geen astma?
Ik ben -zolang ik mij kan herinneren- wel kortademig.
Ik ben mij in gaan lezen en ineens vallen heel wat eerdere gebeurtenissen op zijn plek.
Direct de huisarts gebeld en die heeft mij gelijk een verwijzing doorgestuurd en over 3 weken kan ik terecht bij de longarts. Hopelijk krijg ik hier de antwoorden die ik zoek op wat ik nu eindelijk mankeer.
Want sinds het ambulance bezoekje zit ik in de ziektewet...

Vandaag contact gehad met mijn oom sinds 2 jaar (is veel gebeurt, maar daar ga ik niet verder op in)
Longproblemen schijnt bij ons in de familie te zitten.
Mijn oma, mijn vader en oom (moeder en 2 zoons dus) zijn allemaal kortademig.
Mijn oma had astma, mijn vader heeft verscheidene keren een klaplong gehad en is ook een keer in het ziekenhuis beland daardoor en mijn oom heeft chronische astmatische bronchitis en heeft vroeger aantal jaren last gehad van hyperventilatie

Boras schreef:
Ik bleek astma te hebben.

De huisarts liet me lopen, een longfunctietest vond hij niet nodig. Achteraf had het me veel ellende kunnen besparen. Zo een test is simpel en geeft snel duidelijk. Bevestiging of uitsluiting van longproblemen. Dan kun je of goede medicatie krijgen of verder zoeken naar de oorzaak van je benauwdheid.

Beterschap en succes!

Edit: uitgebreid

Ik las je verhaal....komt bekend voor....gelukkig is mijn huisarts heel meegaand in alles.

TS; hoe was je gesprek bij de longarts?