Trombose en weer terug paardrijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Trombose en weer terug paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:22

Ik kreeg trouwens ook die spuiten na een keizersnee terwijl ik op dag 3 wel weer in de benen was.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:22

Dat is niet één prik maar elke dag een prik. Vreemd dat jij die niet gekregen hebt. Ik krijg die ook als ik langere tijd weinig kan bewegen. Maar daar heb je nu niets aan.

Enige advies dat ik je durf te geven is dat je beter kan wachten tot al je klachten zijn verdwenen want als je te snel weer op het paard klimt na een breuk kan je je eigen herstel flink in de weg staan.
Je bent nu nog jong maar vergeet niet dat daarom je lichaam nog heel lang mee moet en je wil geen chronische pijnen krijgen omdat je nu ongeduldig bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:33

Percy schreef:
Dat is niet één prik maar elke dag een prik. Vreemd dat jij die niet gekregen hebt. Ik krijg die ook als ik langere tijd weinig kan bewegen. Maar daar heb je nu niets aan.

Enige advies dat ik je durf te geven is dat je beter kan wachten tot al je klachten zijn verdwenen want als je te snel weer op het paard klimt na een breuk kan je je eigen herstel flink in de weg staan.
Je bent nu nog jong maar vergeet niet dat daarom je lichaam nog heel lang mee moet en je wil geen chronische pijnen krijgen omdat je nu ongeduldig bent.

Dat laatste is belangrijk inderdaad.
Plus dat als je nog niet helemaal 100% bent de kans op vallen alleen maar groter is.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 13:50

Percy schreef:

Ga ik ook doen dan zijn we inmiddels 4 maanden verder *D Ik heb nooit trombose gehad dit is mijn eerste keer, misschien dat ik hem daarom niet gehad heb? Chronische pijnen heb ik al door Ehlers Danlos dus andere mogen er nog wel bovenop :')
nee hoor grapje! De breuk is alweer bijna een maand terug, tel daar die 3 maanden bij op en je komt aan 4 :j

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 14:02

verootjoo schreef:
Trombose en bloedverdunners is geen reden om niet te rijden.
Zou me meer zorgen maken om dat schaambeen, een van de pijnlijkste botten om te breken :\

Ik vond t de minst pijnlijke door adrenaline en al de ambu broeders snapten ook niet dat ik t niet uitgilde/jankte van de pijn. Nog altijd niet trouwens. En mijn grote teen janken dat ik deed soms snap ik mezelf echt niet :+

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 14:03

verootjoo schreef:
Ik kreeg trouwens ook die spuiten na een keizersnee terwijl ik op dag 3 wel weer in de benen was.

Lag je toen in t ziekenhuis? Want bij mij ging t zo:

Ik kwam op de spoed terecht en rontgen, niks mogen eten of drinken.
Geen operatie nodig en naar huis gestuurd met krukken en het advies te bewegen op geleide van de pijn. That was it.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:09

Als je geen steunkousen krijgt kan je ze kopen bij de Hema. Heten daar geen steunkousen maar reiskousen geloof ik.
Ook kan je een pasje bestellen bij de Trombosestichting. Daar kan je je andere medicijnen op laten zetten. Heb ik altijd bij me. Ik gebruik ze vanwege iets anders, nepklep.

Ik zou eens al je vragen opschrijven en een date boeken bij je arts. Die kan je veel meer vertellen. Thuishulp mag dat vast niet. Die zijn uitvoerend en niet vaststellend.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 14:25

pipo schreef:
Als je geen steunkousen krijgt kan je ze kopen bij de Hema. Heten daar geen steunkousen maar reiskousen geloof ik.
Ook kan je een pasje bestellen bij de Trombosestichting. Daar kan je je andere medicijnen op laten zetten. Heb ik altijd bij me. Ik gebruik ze vanwege iets anders, nepklep.

Ik zou eens al je vragen opschrijven en een date boeken bij je arts. Die kan je veel meer vertellen. Thuishulp mag dat vast niet. Die zijn uitvoerend en niet vaststellend.

Dankjewel! Ik krijg ze wel maar k denk dat ze nog even wachten wegens t vocht in mijn enkels of mag dat geen reden zijn? Arts weet ook niet bepaald veel van trombose, ze dacht dat t vocht was :P
Ik heb morgen een date bij de Trombosedienst denk dat ik daar beter mijn vragen kan stellen.
Kosten die pasjes geld of gaat t van eigen risico af?

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:34

Pasje van de trombosestichting is gratis al krijg je wel telefoontjes of je donateur wilt worden van de stichting :+

Verder worden therapeutische elastische kousen vergoed, maar als je eigen risico nog niet verbruikt is, wordt dat dus eerst opgemaakt. Het kan zijn dat je ze daardoor geheel of gedeeltelijk zelf betaald. Is je eigen risico al verbruikt, dan worden ze volledig vergoed. Je krijgt er (per "aantast" been) twee per jaar vergoed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:00

IK heb op mijn 24ste na een ongeluk een trombosebeen gehad

Tegen de tijd day je Met je schaambeen zo ver bent dat je het rijden weer kunt gaan oppakken zijn de tabletjes geen spelbreker hoor
Wel even opletten idd bij vallen etc
Maar ik heb indertijd na dat mijn knie weer zover was ook gewoon weer begonnen Met rijden

Wat betreft je nerveuze paard
Ik zou Die eens terug oppakken bij 0
Dus grondwerk, Lange lijnen en vertrouwen tussen jullie opbouwen en hem aan allerhande zaken gewoon maken
Voor je daar weer echt mee gaat rijden

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:14

Mirry96 schreef:
Quir schreef:
Bij breuken, zeker bekken, had je gewoon moeten spuiten.

Maar als je nog niet eens kunt lopen, zou ik nog niet op een paard gaan zitten...
Eerst dat maar laten herstellen en daarna naar eens kijken.

Heb je steunkous(en)?

Die krijg ik wel maar t is zo raar gelopen. Niemand heeft mij iets gezegd over spuiten ter preventie (misschien omdat ik maar 22 ben?) niemand over zwachtelen voor t overtollige vocht (thuiszorg, huisarts beide niet) terwijl dat volgens mij een must is bij trombose. Ik ga morgen mijn bloedwaarde laten bepalen en dan spant t erom is die goed of niet. Omdat mijn enkels nog best opgezwollen zijn ga ik uit van niet. Bovenbeen gaat steeds beter, kuit ook en voet ook maar die verdomde enkels grrrrrr..... |( Ik ben ook bang dat ik nog geen steunkous krijg vanwege die enkels.

Ik weet t, t gaat ook meer over dat ik bang was dat als ik weer kon lopen ik niet meer mocht paardrijden maar ervaringen hier zijn gelukkig anders.

Persoonlijk vind ik de manier van zorg rondom jou problemen maar raar.
Prikjes uit voorzorg tegen trombose kan ik mij misschien nog indenken dat daar niet voor gekozen is.
Met betrekking tot het dragen van een kous/ trombose been en vocht.
Is het diep veneus trombose of oppervlakkig veneus trombose?.
De reden dat ze niet direct een kous doen zal vocht zijn, maar dan dient de dermatoloog (vpk) je been in te zwachtelen om de stuwing al vast tegen te gaan en vocht uit je been weg te drukken.
Daarna word een kous aangemeten en indien op voorraad direct meegegeven dan wel besteld.

Op je vraag kan dat onder een rijbroek.. ja dat kan... Past je laars nog... dat hangt van je laars af ;) de mijne paste niet meer.

Op de vraag mag je paardrijden met een trombose been dan wel bloedverdunners.. Je arts zal je adviseren het niet te doen i.v.m. val gevaar en complicaties met betrekking tot de bloed verdunners zoals alle hoog risico sporten. Wat je zelf met het advies doet is aan jou.
Ik ben gewoon door gaan rijden. Ik dacht, dan kan ik overal wel wat voor verzinnen wat een risico is.
Inmiddels is de trombose al lang opgelost maar slik nog altijd bloedverdunners (complicatie) en ben van Acenocoumarol over gestapt op Xarelto.
Welk middel moet jij gebruiken, misschien heb je dat al gezegd hoor maar heb ik er over heen gelezen.?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:54

Dan heb je ( of: je artsen) mazzel gehad, dat je geen grotere trombose problemen hebt gekregen, zeg!

Steunkousen zijn erg nuttig! Weet niet, hoe dat in Nederland zit, maar ik krijg 2 paar per jaar vergoed. ik heb van die hele stevige, kost wat ( tegen de 100€) , maar het helpt echt.

Na mijn eerste trombose heb ik een paar maanden niet gereden ivm bloedverdunners. Werkte in de paarden en mijn Eigen paard kon ook best heftig zijn. Na mijn volgende tromboses neem ik altijd bloedverdunners ( ook Xarelto, trouwens) en heb ik er gewoon mee gereden.

het is inderdaad gewoon verstandig, om pas te rijden als je been ( en je bekken) in orde zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:12

Hebben ze gezegd dat je steunkousen moet TS? Soms hoef je helemaal niks namelijk maar ik weet niet hoe jouw been er uit zag/ziet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:41

Hier trouwens geen steunkousen gehad, was schijnbaar niet nodig :?
Maar mijn aangedane ben is qua kuit zo 10 cm groter in omvang als mijn goede been

Dus bij zwelling , informeer er echt naar
Want het is soms echt knap vervelend

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:58

Fenrir schreef:
Hebben ze gezegd dat je steunkousen moet TS? Soms hoef je helemaal niks namelijk maar ik weet niet hoe jouw been er uit zag/ziet.

Ja hebben ze bij de echo wel gezegd. Wegens hemelvaart verder nog niet bij de Trombosedienst geweest dat is morgen pas. Het zag er dubbel zo dik als mijn andere uit.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:03

[/quote]

Die krijg ik wel maar t is zo raar gelopen. Niemand heeft mij iets gezegd over spuiten ter preventie (misschien omdat ik maar 22 ben?) niemand over zwachtelen voor t overtollige vocht (thuiszorg, huisarts beide niet) terwijl dat volgens mij een must is bij trombose. Ik ga morgen mijn bloedwaarde laten bepalen en dan spant t erom is die goed of niet. Omdat mijn enkels nog best opgezwollen zijn ga ik uit van niet. Bovenbeen gaat steeds beter, kuit ook en voet ook maar die verdomde enkels grrrrrr..... |( Ik ben ook bang dat ik nog geen steunkous krijg vanwege die enkels.

Ik weet t, t gaat ook meer over dat ik bang was dat als ik weer kon lopen ik niet meer mocht paardrijden maar ervaringen hier zijn gelukkig anders.[/quote]

Persoonlijk vind ik de manier van zorg rondom jou problemen maar raar.
Prikjes uit voorzorg tegen trombose kan ik mij misschien nog indenken dat daar niet voor gekozen is.
Met betrekking tot het dragen van een kous/ trombose been en vocht.
Is het diep veneus trombose of oppervlakkig veneus trombose?.
De reden dat ze niet direct een kous doen zal vocht zijn, maar dan dient de dermatoloog (vpk) je been in te zwachtelen om de stuwing al vast tegen te gaan en vocht uit je been weg te drukken.
Daarna word een kous aangemeten en indien op voorraad direct meegegeven dan wel besteld.

Op je vraag kan dat onder een rijbroek.. ja dat kan... Past je laars nog... dat hangt van je laars af ;) de mijne paste niet meer.

Op de vraag mag je paardrijden met een trombose been dan wel bloedverdunners.. Je arts zal je adviseren het niet te doen i.v.m. val gevaar en complicaties met betrekking tot de bloed verdunners zoals alle hoog risico sporten. Wat je zelf met het advies doet is aan jou.
Ik ben gewoon door gaan rijden. Ik dacht, dan kan ik overal wel wat voor verzinnen wat een risico is.
Inmiddels is de trombose al lang opgelost maar slik nog altijd bloedverdunners (complicatie) en ben van Acenocoumarol over gestapt op Xarelto.
Welk middel moet jij gebruiken, misschien heb je dat al gezegd hoor maar heb ik er over heen gelezen.?[/quote]

Ik ben nog niet bij de Trombosedienst geweest (Als daar een dermatoloog zit). Echo was vrijdag. Eerste prikken en pillen tot vandaag. En dan morgen controle van t bloed. Ik heb geen idee alleen dat mijn ader voor de helft dicht zat meer hebben ze niet gezegd.
Ik moet dat zelfde moeilijk schrijfbare middel met een A als jij.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:16

Afbeelding

Fenrir schreef:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:20

Zou idd bij de trombosedienst, huisarts
Even informeren naar wanneer je mag zwachtelen/een kous aan mag

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:17

Je hebt nu wel acenocoumarol?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:50

oeh, zou toch maar naar die kousen vragen. Ik had ook een behoorlijk verschil tussen mijn 2 benen ( en dus nieuwe rijlaarzen gekocht, met elastiek) , wat uieindelijk wel beter werd, maar het is nooit zo geworden als t was. Nog steeds een paar cm verschil....en zonder kousen nog meer, helaas.

Wbt kousen: mijn voorkeur gaat echt uit naar kousen tot aan je bovenbeen, die tot aan de knie gaan, gaan snel knellen.

en je been goed hoog leggen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:07

Kous heeft nu nog geen goed nut, dan kan je over een maand een nieuwe aanvragen omdat het vocht dan uit je been is, de maat te groot en je kous om de haverklap afzakt. Ze moeten je been inzwachtelen zodat er stuwing komt en je geen spataderen ontwikkeld, en het vocht door de compressie (samenknijpen) naar boven gedreven word. Als je been weer iets normaler in maat is pas een kous. De Dermatoloog is doorgaans de persoon die de echo maakt en de kous aanmeet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:13

newt schreef:
Kous heeft nu nog geen goed nut, dan kan je over een maand een nieuwe aanvragen omdat het vocht dan uit je been is, de maat te groot en je kous om de haverklap afzakt. Ze moeten je been inzwachtelen zodat er stuwing komt en je geen spataderen ontwikkeld, en het vocht door de compressie (samenknijpen) naar boven gedreven word. Als je been weer iets normaler in maat is pas een kous. De Dermatoloog is doorgaans de persoon die de echo maakt en de kous aanmeet.

Dermatoloog? Daar ben ik echt werkelijk nog nooit geweest. Radioloog maakt gewoon de echo's, vasculaire internist verder voor controle en zo, steunkousen kreeg ik van een speciaal bedrijf.

Maar met een been zo dik, heeft een steunkous nog niet zoveel nut op dit moment.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:25

Quir schreef:
newt schreef:

Dermatoloog? Daar ben ik echt werkelijk nog nooit geweest. Radioloog maakt gewoon de echo's, vasculaire internist verder voor controle en zo, steunkousen kreeg ik van een speciaal bedrijf.

Maar met een been zo dik, heeft een steunkous nog niet zoveel nut op dit moment.

Dan is het misschien regio gebonden maar ons als (Friese) noorderlijke ziekenhuizen worden trombose benen door de dermatoloog gescreend (echo) tenzij op SEH dan door radioloog aldaar ingezwachteld en doorverwezen naar dermatoloog en worden zij door de internist vervolgd voor de bloed verdunning en dermatologisch vervolgd voor de trombose met controle van eventuele restschade e.d danwel lymfatisch oedeem door restschade. Tevens hebben alle Friese ziekenhuizen de afspraak geen acenoucoumarol meer te geven maar start iedereen met xarelto (rivaroxaban) Dantuma levert de kousen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:32

TS ik kan me niet voorstellen dat je geen spuiten hebt gehad. Je leeftijd heeft daar overigens geen hol mee te maken; ik was bijna 22 bij een hartoperatie (met EDS) en heb gewoon tromboseprikken gekregen vanwege het dus veel op bed liggen. Bij m’n gebroken rug kreeg ik in het begin direct tromboseprikken en daarna moest ik weer direct op de been blijven.

Ik snap alleen werkelijk waar niet dat je nu alweer zo bezig bent met ‘wat nou als ik m’n lust en m’n leven niet meer kan uitoefenen’ en ‘hoe krijg ik een rijlaars aan’ als je voorlopig niet eens in de buurt van een paard kan komen. Je wordt niet voor niets verzorgd door thuiszorg lijkt me.

En zeker met jouw lijf (want nogmaals, ik heb zelf ook EDS) hoor je een beetje voorzichtig te doen met je lijf. Met een net gebroken schaambeen/bot staat paardrijden dus als laatste op je prioriteitenlijst.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:43

newt schreef:
Quir schreef:

Dan is het misschien regio gebonden maar ons als (Friese) noorderlijke ziekenhuizen worden trombose benen door de dermatoloog gescreend (echo) tenzij op SEH dan door radioloog aldaar ingezwachteld en doorverwezen naar dermatoloog en worden zij door de internist vervolgd voor de bloed verdunning en dermatologisch vervolgd voor de trombose met controle van eventuele restschade e.d danwel lymfatisch oedeem door restschade. Tevens hebben alle Friese ziekenhuizen de afspraak geen acenoucoumarol meer te geven maar start iedereen met xarelto (rivaroxaban) Dantuma levert de kousen

Grappig dat verschil, ik ging naar het hart en vaat centrum in Maastricht. Maar daar komt dus geen dermatoloog aan te pas.

Xarelto is sowieso voor mij een absolute no go, sowieso de meeste DOAC's mag ik absoluut niet (vanwege groot risico patiënt op spoed operaties en drains en druksensoren in mijn hersenen). Mijn eerste trombose is ook al enige tijd geleden en toen waren DOAC's ook niet zo gebruikelijk als dat het nu is. Wel ideaal, geen trombose dienst.