Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Percy schreef:Dat is niet één prik maar elke dag een prik. Vreemd dat jij die niet gekregen hebt. Ik krijg die ook als ik langere tijd weinig kan bewegen. Maar daar heb je nu niets aan.
Enige advies dat ik je durf te geven is dat je beter kan wachten tot al je klachten zijn verdwenen want als je te snel weer op het paard klimt na een breuk kan je je eigen herstel flink in de weg staan.
Je bent nu nog jong maar vergeet niet dat daarom je lichaam nog heel lang mee moet en je wil geen chronische pijnen krijgen omdat je nu ongeduldig bent.
Percy schreef:Dat is niet één prik maar elke dag een prik. Vreemd dat jij die niet gekregen hebt. Ik krijg die ook als ik langere tijd weinig kan bewegen. Maar daar heb je nu niets aan.
Enige advies dat ik je durf te geven is dat je beter kan wachten tot al je klachten zijn verdwenen want als je te snel weer op het paard klimt na een breuk kan je je eigen herstel flink in de weg staan.
Je bent nu nog jong maar vergeet niet dat daarom je lichaam nog heel lang mee moet en je wil geen chronische pijnen krijgen omdat je nu ongeduldig bent.
verootjoo schreef:Trombose en bloedverdunners is geen reden om niet te rijden.
Zou me meer zorgen maken om dat schaambeen, een van de pijnlijkste botten om te breken
verootjoo schreef:Ik kreeg trouwens ook die spuiten na een keizersnee terwijl ik op dag 3 wel weer in de benen was.
pipo schreef:Als je geen steunkousen krijgt kan je ze kopen bij de Hema. Heten daar geen steunkousen maar reiskousen geloof ik.
Ook kan je een pasje bestellen bij de Trombosestichting. Daar kan je je andere medicijnen op laten zetten. Heb ik altijd bij me. Ik gebruik ze vanwege iets anders, nepklep.
Ik zou eens al je vragen opschrijven en een date boeken bij je arts. Die kan je veel meer vertellen. Thuishulp mag dat vast niet. Die zijn uitvoerend en niet vaststellend.
Mirry96 schreef:Quir schreef:Bij breuken, zeker bekken, had je gewoon moeten spuiten.
Maar als je nog niet eens kunt lopen, zou ik nog niet op een paard gaan zitten...
Eerst dat maar laten herstellen en daarna naar eens kijken.
Heb je steunkous(en)?
Die krijg ik wel maar t is zo raar gelopen. Niemand heeft mij iets gezegd over spuiten ter preventie (misschien omdat ik maar 22 ben?) niemand over zwachtelen voor t overtollige vocht (thuiszorg, huisarts beide niet) terwijl dat volgens mij een must is bij trombose. Ik ga morgen mijn bloedwaarde laten bepalen en dan spant t erom is die goed of niet. Omdat mijn enkels nog best opgezwollen zijn ga ik uit van niet. Bovenbeen gaat steeds beter, kuit ook en voet ook maar die verdomde enkels grrrrrr.....Ik ben ook bang dat ik nog geen steunkous krijg vanwege die enkels.
Ik weet t, t gaat ook meer over dat ik bang was dat als ik weer kon lopen ik niet meer mocht paardrijden maar ervaringen hier zijn gelukkig anders.
Fenrir schreef:Hebben ze gezegd dat je steunkousen moet TS? Soms hoef je helemaal niks namelijk maar ik weet niet hoe jouw been er uit zag/ziet.
newt schreef:Kous heeft nu nog geen goed nut, dan kan je over een maand een nieuwe aanvragen omdat het vocht dan uit je been is, de maat te groot en je kous om de haverklap afzakt. Ze moeten je been inzwachtelen zodat er stuwing komt en je geen spataderen ontwikkeld, en het vocht door de compressie (samenknijpen) naar boven gedreven word. Als je been weer iets normaler in maat is pas een kous. De Dermatoloog is doorgaans de persoon die de echo maakt en de kous aanmeet.
Quir schreef:newt schreef:Kous heeft nu nog geen goed nut, dan kan je over een maand een nieuwe aanvragen omdat het vocht dan uit je been is, de maat te groot en je kous om de haverklap afzakt. Ze moeten je been inzwachtelen zodat er stuwing komt en je geen spataderen ontwikkeld, en het vocht door de compressie (samenknijpen) naar boven gedreven word. Als je been weer iets normaler in maat is pas een kous. De Dermatoloog is doorgaans de persoon die de echo maakt en de kous aanmeet.
Dermatoloog? Daar ben ik echt werkelijk nog nooit geweest. Radioloog maakt gewoon de echo's, vasculaire internist verder voor controle en zo, steunkousen kreeg ik van een speciaal bedrijf.
Maar met een been zo dik, heeft een steunkous nog niet zoveel nut op dit moment.
newt schreef:Quir schreef:
Dermatoloog? Daar ben ik echt werkelijk nog nooit geweest. Radioloog maakt gewoon de echo's, vasculaire internist verder voor controle en zo, steunkousen kreeg ik van een speciaal bedrijf.
Maar met een been zo dik, heeft een steunkous nog niet zoveel nut op dit moment.
Dan is het misschien regio gebonden maar ons als (Friese) noorderlijke ziekenhuizen worden trombose benen door de dermatoloog gescreend (echo) tenzij op SEH dan door radioloog aldaar ingezwachteld en doorverwezen naar dermatoloog en worden zij door de internist vervolgd voor de bloed verdunning en dermatologisch vervolgd voor de trombose met controle van eventuele restschade e.d danwel lymfatisch oedeem door restschade. Tevens hebben alle Friese ziekenhuizen de afspraak geen acenoucoumarol meer te geven maar start iedereen met xarelto (rivaroxaban) Dantuma levert de kousen