In de knoop met van alles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: In de knoop met van alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:37

Vergeet ook niet wat het met je doet om een leerjaar over te slaan in deze fase. Groep 8 van de basisschool is een belangrijk jaar, misschien niet omdat je heel veel nieuwe dingen leert op school maar wel omdat je collectief als groep de overgang van 'kind' naar 'jongvolwassene' gaat maken en je daar eigenlijk het hele jaar mee bezig bent. Je leert zelfstandiger te werk gaan, je leert op een andere manier contacten leggen met leeftijdsgenoten. Dat zijn allemaal dingen die bijdragen aan je ontwikkeling en als je dat mist door van groep 7 direct over te stappen naar de middelbare school kan het best zijn dat je die ontwikkeling gewoon even mist en daardoor in de knoop raakt.

Over het niveau; dat is niet te laag voor je. De keuze om groep 8 over te laten slaan zal echt niet zomaar gemaakt zijn, juist omdat het het laatste jaar op de middelbare school is. Dat wijst uit dat je gewoon echt onwijs slim bent en dat je thuishoort op het niveau wat je op dit moment doet, maar misschien spelen er andere dingen mee die ervoor zorgen dat je je even niet volledig kan focussen op je leerstof.

Ik maak eigenlijk heel erg duidelijk faalangst op uit je verhaal. Bang om het niet goed genoeg te doen, bang dat mensen denken dat je dom bent, bang voor hoe anderen naar je kijken. Daar kan Bokt je niet mee helpen, maar een psycholoog wel. Ik zou dan ook als ik jou was zeker niet alleen daar naartoe gaan voor je cijfers, maar ook kijken of je hulp kan krijgen met hoe je over het algemeen in je vel zit. Juist op de middelbare school gaat dat namelijk zo ongelofelijk hand in hand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:04

Er zijn een paar dingen in jouw verhaal die ik herken.
En ik heb geen idee of ik hoogbegaafd ben - maar doorgaans wordt er ONrespectvol omgegaan met hoogbegaafdheid. Een klas overslaan 'klinkt logisch', qua inhoud van het werk kun je idd stommere dingen doen dan dat jij je non stop verveelt -
maar er is ook een emotionele kant.
Een klas overslaan: in principe is het al raar dat je als 12 jarige enkel en alleen met 12 jarigen zou omgaan - maar non stop tussen mensen zitten die qua puberteit een jaar op jou voorlopen is erg matig.

Verder heb ik destijds een 'soort slinger' uitgehaald: mijn klasgenoten vonden mij stom. (Bijvoorbeeld: ik was het enige paardenmeisje (=feit) - maar uiteraard is dat geen reden om een ander mens af te kraken. Verder kon 'sex' mij ook niet zo boeien en dan val je snel buiten de groep.)
En omdat de leerlingen mij niet moesten en ik een goed verstand heb meegekregen, heb ik mijn verstand maar gebruikt. Leverde nog goede cijfers op ook (mij een biet, maar goede cijfers betekent geen gezeur).
Maar op zich is die combinatie niet ideaal.

En een cursus 'leren leren' die zich richt op reproductie - ten eerste heb ik een hekel aan 'braaf het geleerde rijtje opdreunen' en alles wat daar op lijkt.
Dus chapeau dat je dit deed...!
(Manlief is wel officieel hoogbegaafd en zegt altijd 'dat hij alleen zaken in een logisch verband' kan onthouden.)
2e: een vwo opleiding is juist gericht op inzicht, dus de keuze van persoon X voor dit type cursus vind ik typisch. En mogelijk misplaatst.
...en mogelijk doe jij braaf 'wat je op cursus hebt geleerd', want dat moest tenslotte helpen - en inderdaad: brave reproductie gaat uitstekend. Maar aangezien geen enkele vwo test puur op reproductie is gericht werkt het voor geen meter.... (Dan is het middel erger dan de kwaal.)

Friese_Meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 15:10

Ik ben net terug van mijn psycholoog, we hebben eerst een kennismakings gesprek gehad wn volgende week vrijdag beginnen we met wat testen.

N_love_qwert: faalangst zou het inderdaad kunnen zijn. Ik heb dit ook bij haar aangekaart, en zij zei dat ze hier ook al aan had gedacht. Ik, en de mensen om me heen, vragen ons ook af hoe het ineens zo erg heeft kunnen veranderen. Ik heb geen nieuwe leermethode, en persoonlijk is er ook niks gebeurt. Dankjewel!

Saskia9: jammer dat het schoolsysteem niet altijd even goed werkt voor hoogbegaafden. Dat wist ik helemaal niet. Dankjewel!

pateeke: ik heb je een gestuurd!

Blue_Eyes: dankjewel voor je geruststelling. Je zegt dat het bij jullie vanaf de vierde weer goed komt, en dat klinkt mooi.

Bloemetje: fijn dat mijn bericht je help :)

Upendo: ik merk inderdaad mijn hoogbegaafdheid nu bijna alleen nog maar als een nadeel. Uit parden haal ik zo veel plezier, ik heb ook al 3 jaar een eigen pony. Hij is de enige waar ik helemaal mezelf kan zijn en helemaal tot rust kan komen. Ik hou zo zielsveel van dat beest <3

Emmaa_: de keuze om groep 8 over te slaan was inderdaad niet zomaar. Daar heb ik heel veel gesprekken over gehad. Eigenlijk wouden we het niet doem, maar omdat ik een rooklustige had, ik met 41 (!!!) andere in de klas zat en ik ziek was van verveling hebben we dot toch besloten. Ik heb met mijn psycholoog inderdaad ook afgesproken om ook geholpen te worden over hoe ik zelf denk en hoe ik ben.

Janneke2: er wordt inderdaad vaak nogal raar met hoogbegaafdheid omgegaan. Mensen die ik ken denken bijv vaak dat je dan gewoon alles weet en snapt, terwijl ook ik dingen moeilijk kan vinden. Qua die leeftijdsgenoten; gelukkig heeft bijna iedereen uit de klas een klas overgeslagen, en zijn we bijna allemaal hoogbegaafd. Hierdoor voel ik me wel erg goed op mijn plek. Verder ook bedankt voor de rest van je uitleg!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:37

Het stukje faalangst klinkt wel heel erg bekend ja, dat zou ik zeker na laten kijken!

Wat ook enorm zou kunnen helpen is iemand zoeken die je kan helpen met het oefenen van juist die inzichtsvragen, en die je kan helpen/de goede kant op kan sturen met dat zien. (ik weet niet in welke regio je zit?)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:01

Je doet er altijd goed aan om naar een psycholoog te stappen. Dat is niet aanstellen dat is gewoon hulp zoeken voor je obstakels. En dat kan nooit kwaad.
Je kan bij de psych altijd aangeven wat je ouders er van zeggen. En zij kan je helpen hoe je het beste daar mee om kan gaan.
De psych is er om jou te helpen met je angsten en obstakels. Die paniekaanvallen kunnen heel goed gewoon stress zijn. Die bijv voortkomt uit dat je het altijd goed wil doen. Maar niemand kan het altijd goed doen. Dus die onvoldoendes zijn echt niet erg. Je kan altijd nog gewoon naar het vwo gaan. Dat is prima en misschien wel minder stress voor je.
En met mavo is ook niks mis als dat voor jou minder paniek is. Want uiteindelijk is je diploma maar een papiertje. En ja het kan je een top functie opleveren. Maar als je niet gelukkig bent heb je jezelf daar het meest mee. Liever gelukkig als putjesschepper dan ongelukkig als hartchirurg. Je moet al zo veel in je leven, maar het enige wat je echt moet is zelf gelukkig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:11

Friese_Meid schreef:
Saskia, ja ik ben hoogbegaafd. Wat zou dat voor invloed kunnen hebben?
Dankjewel Noukie!

Heeeeel veel.

En dat kan heel lastig zijn. Jouw hoofd werkt een stukje ingewikkelder dan het gemiddelde kind van jouw leeftijd. En dan is het heel goed dat je hulp zoekt!
Lees dit maar eens, misschien herken je je erin. Misschien ook niet, maar ik bedoel maar te zeggen dat het niet vreemd is dat je nu even vast loopt. http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbega ... lemen.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:16

Wat ik er nog aan wilde toevoegen, ik ken iemand die veel begeleiding doet voor kinderen met hoogbegaafdheid. Daarom weet ik dat het echt heel lastig kan zijn. Meestal is het de druk of faalangst die zorgt dat het allemaal niet meer lukt. En ja, daar kun je heel erg depressief van raken als je hoogbegaafd bent, want hoe kan het nou dat iets niet lukt? Dat kan helemaal niet, want dat was eerder nooit zo. Je gaat heel snel in een negatief spiraal.

Het lukt niet- stress voor de volgende keer-door de stress lukt het niet-stress voor de volgende keer- door de stress lukt het niet-etc etc....

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:00

Hoi TS,

Volgens mij zijn er al heel veel hele mooie dingen gezegd. Je zegt dat jullie met de RTTI methode werken, kun je vertellen vanaf welk niveau het mis gaat? Als ik het zo lees zou R goed moeten gaan, maar dan?

Ik ben zelf docent biologie en mentor van een gymnasium 1 klas, elk jaar dus veel bezig met het aanleren van studievaardigheden. Je zegt dat je een ik leer leren cursus hebt gedaan, kun je vertellen aan welke studievaardigheden er toen aandacht aan werd besteed?

Ik werk zelf namelijk veel met de RTTI methode en weet leerlingen altijd goed inzicht te geven in waar het mis gaat en wat er anders kan. Kijk, de basis zijn normaliter de begrippen, weten wat er gevraagd wordt. Dat kan getest worden met reproductievragen, maar op vwo verwachten we wat meer. Op de basisschool word je vooral getest op reproductie en toepassen 1, dat houdt dus ook in dat de andere twee niveaus een heel andere strategie nodig hebben om te leren en om te maken op toetsen.

Hoe aandachtig maak je bijvoorbeeld je huiswerk? Werk je via digitale methodes of maken jullie gebruik van boeken?

T2 is namelijk een combinatie van R (je hebt de begripskennis nodig om te weten wat er wordt gevraagd en wat je dus moet antwoorden) en T1 (je hebt bij het maken van je huiswerk zelf een bepaalde systematiek geleerd om een probleem op te lossen). Die twee elementen voeg je vervolgens samen om in een nieuwe situatie met hulp van dezelfde systemen een oplossing te kunnen vinden. Dat vereist veel meer denkstappen en heeft dus ook heel wat meer voeten in de aarde dan simpel stampwerk.

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen in deze tekst, wellicht kan ik je nog enige tips meegeven.

Friese_Meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 19:24

Sanne_com: ik zit in regio Friesland
Lau: Dankjewel :)
Joolien: Ik ga het lezen! Ik kom inderdaad redelijk snel in zo'n cirkeltje terecht...
x_Rebecca:Wij werken inderdaad met RTTI. De R vragen heb ik eigenlijk altijd goed. De T1 vaak ook nog wel, maar bij T2 en I gaat het fout. Bij mijn leren leren is er vooral aandacht besteed aan hoe ik moet samenvatten. Mijn huiswerk maak ik heel gedetailleerd. Ik lees de teksten goed, maak daar alvast een simpele samenvatting van en dan maak ik de opdrachten. Wij maken gebruik van boeken. Ik hoop dat ik zo een beetje antwoord heb gegeven op je vragen :)

Ik heb ook nog met mijn psycholoog afgesproken dat ik ga schrijven, dit mag als in een dagboek zijn, maar ook gewoon verhalen. We hopen dat ik zo de frustratie er een beetje 'uit kan schrijven'

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:30

upendo schreef:
En xChanelx; wat maakt dat iets niet tot hoofdzaak gemaakt mag worden? Dat soort kreten zijn loos, in mijn ogen. Precies waar het op stukloopt bij sommige jongeren.

Ik zeg niet dat TS of wie dan ook bijvoorbeeld niet hoogbegaafd is en/of hier geen problemen van ondervindt.
Wat ik echter vaak zie/hoor dat de juiste benaming/diagnose vinden belangrijker wordt gevonden dan iemand daadwerkelijk ondersteunen. Of verwachten dat ieder mens met hoogbegaafdheid bijvoorbeeld hetzelfde in elkaar steekt. Dus iemand behandelen als 'stickertje' in plaats van mens. Misschien heb ik het niet goed verwoord. TS is bovenal eerst zichzelf, met misschien (kenmerken van) hoogbegaafdheid/faalangst/*vul maar in*.
Heb ik het zo iets weten te verduidelijken?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:02

Hebben ze ook gekeken naar beelddenken, dit gaat vaak samen met hoogbegaafdheid en hoog sensiviteit en ik kan je vertellen, het net kunnen leren past hier ook in.

Friese_Meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 21:09

Daar gaan we de volgende keer mee verder, maar vandaag werd het me even te veel om dat ook nog te doen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:40

Taffje schreef:
Hebben ze ook gekeken naar beelddenken, dit gaat vaak samen met hoogbegaafdheid en hoog sensiviteit en ik kan je vertellen, het net kunnen leren past hier ook in.

;) Beelddenker meldt zich - ik herken mij niet in 'beelddenken gaat ten koste van makkelijk leren'.

Nu ja, mijn strategie (bij wijze van spreken aangeboren) wat ik zie, lees, hoor, etc etc "daar maak ik een soort mozaïek van".
Ik ben ook typisch iemand die 'even kijken' zegt als ze moet nadenken. (Dan kijk ik naar het mozaiek: wat is de logica van dit verhaal, op basis van X verwacht ik in situatie Y uitkomst Z.)

Het betekent voor mij wel dat een tekst met veel spelfouten (of |( ouderwets Nederlandsch erg lastig leest...)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:40

Friese_Meid schreef:
x_Rebecca:Wij werken inderdaad met RTTI. De R vragen heb ik eigenlijk altijd goed. De T1 vaak ook nog wel, maar bij T2 en I gaat het fout. Bij mijn leren leren is er vooral aandacht besteed aan hoe ik moet samenvatten. Mijn huiswerk maak ik heel gedetailleerd. Ik lees de teksten goed, maak daar alvast een simpele samenvatting van en dan maak ik de opdrachten. Wij maken gebruik van boeken. Ik hoop dat ik zo een beetje antwoord heb gegeven op je vragen.

Ah, dan gaat het dus ergens mis bij het toepassen in nieuwe situaties, wat dus eigenlijk inhoudt dat je de systematiek er achter niet in de gaten hebt.

In elk geval goed om te lezen dat je met boeken werkt, veel digitale methodes hebben het geluk dat ze direct het goede antwoord geven, waardoor leerlingen als ze de vraag niet weten niet eerst gaan nadenken, maar direct gaan kijken naar het juiste antwoord. Daar leer je natuurlijk zelf niets van.

Om T2 vragen makkelijker te maken, is het voor toetsen handig om nog eens te kijken naar de werkboekopdrachten, T1 zijn vaak letterlijk vragen uit het werkboek, maar dan met appels in plaats van peren. Zorg er dus voor dat je weet wat voor opdrachten je kunt verwachten en kijk je opdrachten altijd zorgvuldig na en verbeter de antwoorden ook. Zeker de vragen die je fout hebt gemaakt, maak ze gewoon nog een keer zodat je het systeem er achter kunt leren kennen. Het succes voor goed scoren op T2 is de juiste basis hebben, dus de begrippen kennen (R) in de vorm dat je weet wat het is, hoe je het woord zelf kunt gebruiken en wat het betekent als het in een bepaalde zin staat en de systemen van T1 kunnen toepassen, daar ligt de kern echt in het oefenen.

Wat ook kan helpen is kijken wat er fout gaat op de toets, geef je helemaal een verkeerd antwoord, beredeneer je verkeerd om, mis je belangrijke begrippen in je eigen antwoord waardoor het niet goed genoeg is, geef je uberhaupt antwoord op de vraag of op iets wat er misschien mee te maken heeft maak eigenlijk niet gevraagd wordt?

Als laatste tip, ik weet niet wat voor type samenvatting je maakt, maar probeer je samenvatting niet te groot te maken. Ga er geen begrippen in uitleggen, die kun je beter ergens oefenen op bijv. Quizlet of zelf kaartjes maken dan dat ze in je samenvatting staan.

En probeer in de samenvatting zelf korte zinnetjes te maken, maak gebruik van symbolen ipv zinnen en probeer te werken met context waardoor je de stof eigenlijk boven de tekst uit haalt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:54

Ik vraag me wel af wat jullie willen bereiken met die IQ toetsing. Want stel nou dat er een hoog IQ uitkomt, wil dat verder weinig zeggen of je daadwerkelijk op dat niveau thuis hoort en de druk aan kan.

Ik ben zelf toevallig van het gymnasium afgestroomd naar de havo, en heb de laatste twee jaar heerlijk zonder problemen mijn school kunnen afmaken. Heb een jaartje HBO gedaan voor mijn propedeuse, wat mijn ticket tot de uni is geweest. In totaal duurt dat ook 6 jaar. Waarom zou dat zo slecht zijn?

Je komt nu op een leeftijd waarop je vol gaat ontwikkelen, ook je hersenen. Dit is gewoon een lastige fase waar de één meer moeite mee heeft dan de ander, en dat is helemaal geen probleem. Ik word altijd zó moe van dat taboe op afstromen, alsof je gelijk minderwaardig bent ofzo. Meid, geloof me, je komt er wel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:27

ual_95 schreef:
Ik vraag me wel af wat jullie willen bereiken met die IQ toetsing. Want stel nou dat er een hoog IQ uitkomt, wil dat verder weinig zeggen of je daadwerkelijk op dat niveau thuis hoort en de druk aan kan.

De IQ-testen van tegenwoordig zijn niet meer hetzelfde als die van vroeger. Vroeger kreeg je een totaal, performaal en verbaal IQ, nu wordt er meer gekeken naar nog meer onderdelen van het IQ, waar je sterktes en minder sterke kanten liggen. Zo zou het kunnen zijn dat TS bv een hoge gekristalliseerde intelligentie heeft (wat zoveel wil zeggen als dat ze hoog scoort op kennis en reproductievragen), maar slechter scoort op onderdelen van intelligentie die nagaan hoe goed je bent in inzichtsvragen / toepassingen. Je hebt nu dacht ik rond de 7 onderdelen waarop je gescoord kan worden.
Daarnaast worden IQ-testen regelmatig herhaald omdat er vanuit gegaan wordt dat IQ niet statisch is, maar eerder dynamisch. Je kan dus een hoger of lager IQ uitkomen na een paar jaar (vaak is het wel vergelijkbaar).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:55

pateeke schreef:
ual_95 schreef:

De IQ-testen van tegenwoordig zijn niet meer hetzelfde als die van vroeger. Vroeger kreeg je een totaal, performaal en verbaal IQ, nu wordt er meer gekeken naar nog meer onderdelen van het IQ, waar je sterktes en minder sterke kanten liggen. Zo zou het kunnen zijn dat TS bv een hoge gekristalliseerde intelligentie heeft (wat zoveel wil zeggen als dat ze hoog scoort op kennis en reproductievragen), maar slechter scoort op onderdelen van intelligentie die nagaan hoe goed je bent in inzichtsvragen / toepassingen. Je hebt nu dacht ik rond de 7 onderdelen waarop je gescoord kan worden.
Daarnaast worden IQ-testen regelmatig herhaald omdat er vanuit gegaan wordt dat IQ niet statisch is, maar eerder dynamisch. Je kan dus een hoger of lager IQ uitkomen na een paar jaar (vaak is het wel vergelijkbaar).

Bedankt voor de uitleg, klinkt inderdaad logisch. Maar vooralsnog vraag ik mij dan wel af of zo'n test verder doorslag zal geven wat betreft afstromen. Het zal allicht wat duidelijkheid voor jezelf schepprn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:14

Ts, wat een lastige situatie! Goed dat je hulp hebt en er staan hierboven heel veel goede tips!

Ik wil alleen zeggen dat de puberteit ook ontzettend veel met je doet. Je hormonen gieren door je lijf, dat maakt dat je last kunt hebben van stemmingswisselingen. En je hersenen zijn ook andere verbindingen aan het leggen: niet meer alleen gericht op jezelf en je leren, maar ook op je omgeving. Dit zijn processen die je niet kunt uitschakelen, maar je wel ontzettend in de war kunnen maken en waardoor je onzeker kunt worden over jezelf.
Ik wil je vooral meegeven dat je jezelf ook tijd mag geven om te ontwikkelen. Je bent de afgelopen jaren heel hard gegroeid (mentaal bedoel ik he) dat je nu ook even een stap op de plaats mag zetten en kijken naar wat je al hebt bereikt en wat je graag nog wilt. Mogelijk kan de psycholoog ook helpen om jezelf weer in het hier en nu te zetten en je focus te leggen op je toekomst. Veel succes!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:08

ual_95 schreef:
Bedankt voor de uitleg, klinkt inderdaad logisch. Maar vooralsnog vraag ik mij dan wel af of zo'n test verder doorslag zal geven wat betreft afstromen. Het zal allicht wat duidelijkheid voor jezelf schepprn.

In combinatie met andere testresultaten kan het wel zicht geven op welk onderwijs het best aansluit bij je vaardigheden en zou het moeten leiden tot gerichte handelingsadviezen.
Een IQ-test afnemen om je IQ te kennen heeft inderdaad geen enkele zin. Binnen handelingsgerichte diagnostiek (HGD) ga je beluisteren wat de hulpvraag is, waarvoor er een oplossing wordt gezocht. Vervolgens wordt er bepaald welke testen afgenomen worden om die vragen te kunnen beantwoorden en obv de testresultaten wordt een handelingsplan uitgewerkt. Met andere woorden; die IQ-test zou een bijdrage moeten leveren tot een advies over wat het beste is voor TS. Dat zou kunnen zijn dat TS beter naar een ander onderwijsniveau zou gaan, maar dat is echt niet gezegd. Daar kan even goed uitkomen dat er met TS gewerkt wordt rond hoe ze toetsen en taken beter kan oplossen enz. Er zijn heel veel mogelijke handelingsadviezen.
Een IQ test zal wellicht ook niet het enige zijn dat zal worden afgenomen. Het vormt vermoed ik een onderdeel van een ruimere testing. De combinatie van testresultaten leidt tot het advies, niet één enkele test. Al die testresultaten geven inzicht in wie TS is en wat TS nodig heeft om het onderwijs succesvol te doorlopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:51

Wat goed dat je psychologische hulp krijgt. Bespreek ook je misofony klachten, dat is geen aanstellerij. Er zijn best veel mensen die dat hebben en kan erg vervelend zijn.
Probeer vriendelijk voor jezelf te zijn. Iedereen heeft periodes waarin bepaalde dingen niet lukken. Dat zijn fases waarin je andere dingen leert (hoe je moet leren bijvoorbeeld, of hoe je problemen op kan lossen).
Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:28

Friese_Meid schreef:
Ik ben net terug van mijn psycholoog, we hebben eerst een kennismakings gesprek gehad wn volgende week vrijdag beginnen we met wat testen.

N_love_qwert: faalangst zou het inderdaad kunnen zijn. Ik heb dit ook bij haar aangekaart, en zij zei dat ze hier ook al aan had gedacht. Ik, en de mensen om me heen, vragen ons ook af hoe het ineens zo erg heeft kunnen veranderen. Ik heb geen nieuwe leermethode, en persoonlijk is er ook niks gebeurt. Dankjewel!

Saskia9: jammer dat het schoolsysteem niet altijd even goed werkt voor hoogbegaafden. Dat wist ik helemaal niet. Dankjewel!

pateeke: ik heb je een gestuurd!

Blue_Eyes: dankjewel voor je geruststelling. Je zegt dat het bij jullie vanaf de vierde weer goed komt, en dat klinkt mooi.

Bloemetje: fijn dat mijn bericht je help :)

Upendo: ik merk inderdaad mijn hoogbegaafdheid nu bijna alleen nog maar als een nadeel. Uit parden haal ik zo veel plezier, ik heb ook al 3 jaar een eigen pony. Hij is de enige waar ik helemaal mezelf kan zijn en helemaal tot rust kan komen. Ik hou zo zielsveel van dat beest <3

Emmaa_: de keuze om groep 8 over te slaan was inderdaad niet zomaar. Daar heb ik heel veel gesprekken over gehad. Eigenlijk wouden we het niet doem, maar omdat ik een rooklustige had, ik met 41 (!!!) andere in de klas zat en ik ziek was van verveling hebben we dot toch besloten. Ik heb met mijn psycholoog inderdaad ook afgesproken om ook geholpen te worden over hoe ik zelf denk en hoe ik ben.

Janneke2: er wordt inderdaad vaak nogal raar met hoogbegaafdheid omgegaan. Mensen die ik ken denken bijv vaak dat je dan gewoon alles weet en snapt, terwijl ook ik dingen moeilijk kan vinden. Qua die leeftijdsgenoten; gelukkig heeft bijna iedereen uit de klas een klas overgeslagen, en zijn we bijna allemaal hoogbegaafd. Hierdoor voel ik me wel erg goed op mijn plek. Verder ook bedankt voor de rest van je uitleg!

Ten eerste, die faalangst lijkt me heel logisch. Die kan allerlei oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld prestatiedruk door je omgeving want 'je bent immers hoogbegaafd'.

Tijdens de pubertijd verandert er heel veel, je hebt al dan niet bewust last van je eigen hormoonhuishouding. Ik heb vaak gedacht dat de hele middelbare school (qua leerprestaties dan) na de pubertijd effectiever zou zijn.

Je hoeft het absoluut niet als een nederlaag te zien als je een niveau terug gaat; zelf ben ik van VWO, naar HAVO, naar MAVO gegaan, om vervolgens van MAVO weer naar HAVO te gaan. Na mijn HAVO-diploma heb ik 1 jaar een HBO-opleiding gedaan om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik toch naar de universiteit wilde, en dus VWO nodig had. Na mijn staatsexamen VWO inderdaad naar de universiteit gegaan. Dus de route kan met een omweggetje nog steeds tot het doel leiden.

Het enige dat me verbaast in jouw verhaal (maar misschien heb ik het verkeerd begrepen) is dat je kennelijk geen idee hebt van jouw fouten tijdens het maken van een toets. Misschien moet aan dat aspect extra aandacht worden besteed.

Jouw 'stigma' van hoogbegaafdheid legt uiteraard druk op je. Eigenlijk zou dat (naar mijn mening) in deze periode van je leven niet zo moeten zijn; je zou veel meer vrije tijd moeten hebben om gewoon te leven; dingen doen die je leuk vindt, rondhangen met vrienden, lekker niksen, etc. etc. Dingen doen zonder prestatiedruk en zonder al die zorgen.

Wel fijn van jouw school is dat je klasgenoten hebt waarmee je kunt praten, dat was op 'gewone' scholen vaak wel moeilijk. Gepest worden was standaard, want je wijkt in vrijwel alles af van de rest.

Mijn zoon heeft eens tegen mijn dochter gezegd (zij is hoogbegaafd met ADHD) toen zij zich zorgen maakte over haar prestaties op een bepaald vlak: 'het is niet erg als veel mensen (daarin) beter zijn dan jij; je moet je pas zorgen maken als niemand meer slechter is dan jij.'

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:01

Ik plaats hier een slotje omdat dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount.