Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Friese_Meid schreef:Saskia, ja ik ben hoogbegaafd. Wat zou dat voor invloed kunnen hebben?
Dankjewel Noukie!
upendo schreef:En xChanelx; wat maakt dat iets niet tot hoofdzaak gemaakt mag worden? Dat soort kreten zijn loos, in mijn ogen. Precies waar het op stukloopt bij sommige jongeren.
Taffje schreef:Hebben ze ook gekeken naar beelddenken, dit gaat vaak samen met hoogbegaafdheid en hoog sensiviteit en ik kan je vertellen, het net kunnen leren past hier ook in.
Friese_Meid schreef:x_Rebecca:Wij werken inderdaad met RTTI. De R vragen heb ik eigenlijk altijd goed. De T1 vaak ook nog wel, maar bij T2 en I gaat het fout. Bij mijn leren leren is er vooral aandacht besteed aan hoe ik moet samenvatten. Mijn huiswerk maak ik heel gedetailleerd. Ik lees de teksten goed, maak daar alvast een simpele samenvatting van en dan maak ik de opdrachten. Wij maken gebruik van boeken. Ik hoop dat ik zo een beetje antwoord heb gegeven op je vragen.
ual_95 schreef:Ik vraag me wel af wat jullie willen bereiken met die IQ toetsing. Want stel nou dat er een hoog IQ uitkomt, wil dat verder weinig zeggen of je daadwerkelijk op dat niveau thuis hoort en de druk aan kan.
pateeke schreef:ual_95 schreef:Ik vraag me wel af wat jullie willen bereiken met die IQ toetsing. Want stel nou dat er een hoog IQ uitkomt, wil dat verder weinig zeggen of je daadwerkelijk op dat niveau thuis hoort en de druk aan kan.
De IQ-testen van tegenwoordig zijn niet meer hetzelfde als die van vroeger. Vroeger kreeg je een totaal, performaal en verbaal IQ, nu wordt er meer gekeken naar nog meer onderdelen van het IQ, waar je sterktes en minder sterke kanten liggen. Zo zou het kunnen zijn dat TS bv een hoge gekristalliseerde intelligentie heeft (wat zoveel wil zeggen als dat ze hoog scoort op kennis en reproductievragen), maar slechter scoort op onderdelen van intelligentie die nagaan hoe goed je bent in inzichtsvragen / toepassingen. Je hebt nu dacht ik rond de 7 onderdelen waarop je gescoord kan worden.
Daarnaast worden IQ-testen regelmatig herhaald omdat er vanuit gegaan wordt dat IQ niet statisch is, maar eerder dynamisch. Je kan dus een hoger of lager IQ uitkomen na een paar jaar (vaak is het wel vergelijkbaar).
ual_95 schreef:Bedankt voor de uitleg, klinkt inderdaad logisch. Maar vooralsnog vraag ik mij dan wel af of zo'n test verder doorslag zal geven wat betreft afstromen. Het zal allicht wat duidelijkheid voor jezelf schepprn.
Friese_Meid schreef:Ik ben net terug van mijn psycholoog, we hebben eerst een kennismakings gesprek gehad wn volgende week vrijdag beginnen we met wat testen.
N_love_qwert: faalangst zou het inderdaad kunnen zijn. Ik heb dit ook bij haar aangekaart, en zij zei dat ze hier ook al aan had gedacht. Ik, en de mensen om me heen, vragen ons ook af hoe het ineens zo erg heeft kunnen veranderen. Ik heb geen nieuwe leermethode, en persoonlijk is er ook niks gebeurt. Dankjewel!
Saskia9: jammer dat het schoolsysteem niet altijd even goed werkt voor hoogbegaafden. Dat wist ik helemaal niet. Dankjewel!
pateeke: ik heb je een gestuurd!
Blue_Eyes: dankjewel voor je geruststelling. Je zegt dat het bij jullie vanaf de vierde weer goed komt, en dat klinkt mooi.
Bloemetje: fijn dat mijn bericht je help
Upendo: ik merk inderdaad mijn hoogbegaafdheid nu bijna alleen nog maar als een nadeel. Uit parden haal ik zo veel plezier, ik heb ook al 3 jaar een eigen pony. Hij is de enige waar ik helemaal mezelf kan zijn en helemaal tot rust kan komen. Ik hou zo zielsveel van dat beest
Emmaa_: de keuze om groep 8 over te slaan was inderdaad niet zomaar. Daar heb ik heel veel gesprekken over gehad. Eigenlijk wouden we het niet doem, maar omdat ik een rooklustige had, ik met 41 (!!!) andere in de klas zat en ik ziek was van verveling hebben we dot toch besloten. Ik heb met mijn psycholoog inderdaad ook afgesproken om ook geholpen te worden over hoe ik zelf denk en hoe ik ben.
Janneke2: er wordt inderdaad vaak nogal raar met hoogbegaafdheid omgegaan. Mensen die ik ken denken bijv vaak dat je dan gewoon alles weet en snapt, terwijl ook ik dingen moeilijk kan vinden. Qua die leeftijdsgenoten; gelukkig heeft bijna iedereen uit de klas een klas overgeslagen, en zijn we bijna allemaal hoogbegaafd. Hierdoor voel ik me wel erg goed op mijn plek. Verder ook bedankt voor de rest van je uitleg!