Mijn 4 gezonde verstandskiezen laten trekken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:36

Suzanne F. schreef:
Niet doen. Als je er last van krijgt is het vroeg genoeg. Tandartsen willen maar al te graag trekken en roepen al snel dat de verstandskiezen eruit moeten. Echt niet.

In mijn ervaring was het dus al rijkelijk te laat.

En wat is er zo tegen om te weg te laten halen? Ze hebben geen functie.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:37

Ik was met één van mijn verstandskiezen wel te laat en daardoor staat nu een hele rij kiezen scheef.. -O- (voor niets 4 a 5 jaar een beugel gehad..)

Het is wel een nare ingreep, en vooral de eerste week heb je er flink last van, maar daarna valt het wel weer mee :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:41

Molfre schreef:
Suzanne F. schreef:
Niet doen. Als je er last van krijgt is het vroeg genoeg. Tandartsen willen maar al te graag trekken en roepen al snel dat de verstandskiezen eruit moeten. Echt niet.

In mijn ervaring was het dus al rijkelijk te laat.

En wat is er zo tegen om te weg te laten halen? Ze hebben geen functie.

Nou er is niks wat mij kan overhalen om gezonde kiezen te verwijderen als ik er geen last van heb hoor. Laat ze maar lekker zitten. Een blindedarm heeft ook geen functie maar die haal je er ook pas uit als je last krijgt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:43

Suzanne F. schreef:
Nou er is niks wat mij kan overhalen om gezonde kiezen te verwijderen als ik er geen last van heb hoor. Laat ze maar lekker zitten. Een blindedarm heeft ook geen functie maar die haal je er ook pas uit als je last krijgt.

Je hebt er niks aan en veelal ben je te laat als je er last van gaat krijgen. Dat is voor mij reden om het wel te doen, was ook mijn geval. Maar ieder z'n mening (gelukkig!)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 01:46

Bedankt voor jullie meedenken. Ik ga ze er voorlopig niet uithalen, het zijn gezonde kiezen en het gaat maar om een kies ervoor die lastig is schoon te maken. Ik ga maar op zoek naar beter schoonmaakmiddelen.. De waterflosser weer gaan gebruiken en misschien wat dikker flosdraad/ragertje/monddpoelmiddel ofzo. Zo'n ingreep is best heftig wat ik er zoal over lees en niet niks..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 04:16

Ben je gék! Lekker laten zitten hoor. Dat die andere kiezen er last van krijgen is maar een aanname. Als er wat gebeurt kun je altijd nog naar de kaakchirurg. Ik zou gewoon ter kennisgeving aannemen wat de situatie is en er eventueel extra op letten. En inderdaad extra schoonmaken.

Mijn onderste verstandskiezen moesten er ook uit, vonden ze (twee ingrepen dus). Ze stonden scheef. Eentje is later (toen er een flink gat in zat) inmiddels getrokken. De andere is vanzelf recht komen te staan en heeft nooit problemen opgeleverd.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 06:23

Ik heb ze er alle vier.uit laten halen,1zat een gat daar ik zei, dat hij gelijk.die eronder zat erook maar uit mocht halen.. zat immers toch al verdoving aan.die kant..
Tijdje later had ik de ander wat ontstoken.. dus hup ook alle twee eruit.
Rare is ik.heb noooit gaatjes of wat anders ooit 1laten vullen. Daarna nooit meer.. de verstandskiezen had ik dus wel wat mee

mvdbijl

Re: Mijn 4 gezonde verstandskiezen laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:33

Iedereen roept wel eruit halen kan altijd nog als je last krijgt maar let wel, een kaakchirurg heeft in midden nl momenteel in sommige ziekenhuizen een wachttijd van 2 tot 3 maanden.

We bellen voor patienten dan wel eens voor spoed maar is het ontstoken trekken ze hem iig niet. Kan je eerst nog een week met antibiotica naar huis.

Zit je in het weekend is er veel al geen kaakchrirurg en zal je maar een tandarts treffen die ze wel wilt trekken. In veel van de gevallen een slecht idee ivm de aangezichtszenuw.

Dat is de reden dat er bij ons in de praktijk soms geadviseerd wordt ze te laten verwijderen als we zien dat het slecht schoon gehouden kan worden. Vroeg of laat krijg je last en dan moet er 1,2,3 wat gebeuren wat niet altijd kan.

Zou gewoon bij je volgende controle vragen hoe het ervoor staat, dan kan het altijd nog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:38

Ik snap ook het probleem tegen het weghalen niet.. Verstandskiezen hebben maar hele kleine wortel, dus is veel minder ingrijpend dan een normale kies.. Daarbij weet je zo ongeveer zeker dat ze ooit problemen gaan geven en dan moeten ze er alsnog uit.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:33

Mijn verstandskiezen zijn in 1 behandeling gewoon door de tandarts weggehaald. Ik stond met een kwartier weer buiten en ik kon debdag erna weer gewoon eten.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:39

Mijn tandarts vond ook dat ik de onderste 2 moest laten trekken, eenmaal bij de kaakchirurg vond hij het overbodig :=
Dus imo kun je dit beter bij de chirurg laten beslissen dan door de tandarts :')

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:51

Ik kreeg last van 1 verstandskies, was niet goed doorgekomen. Tandarts adviseerde om ze er alle vier maar uit te laten halen.
De kaakchirurg gaf aan dat hij de bovenste niet kon verwijderen, aangezien die zo diep zitten dat ze tegen een zenuw aan zitten die hij zou kunnen beschadigen. Dus alleen de kies weg laten halen waar ik last van had. De andere wilde hij nog wel een keer weghalen, maar ik heb er geen last van dus besloten het zo maar even te laten.
Vond de ingreep en napijn namelijk niet al te prettig. :o

Heb ik ook aan de tandarts aangegeven, was geen probleem, hij controleert toch immers elk half jaar.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:47

Maar wie zegt dat je verstandskiezen gezond zijn? De TA adviseert het niet zomaar.. Afwachten is een slecht idee, hierboven al vaak genoeg gezegd.. Waterflosser kun je laten staan want die heeft 0,0 effect :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:00

Mijn mondhygieniste wou ook dat ik ze eruit liet halen, dat ik ook zoiets had van waarom.
Puur omdat het dan makkelijker schoon tehouden is en minder problemen kunnen ontstaan.
Ik vond het maar niks maarja aan de andere kant het scheelt wel.
Heb er nu eentje uit en de rest word volgend jaar gedaan mijn kiezen zien er verder goed en gezond uit.
Ik heb er weinig last van gehad tijdens het trekken en ook na die tijd viel het me 100% mee.
Volgens mij is het tegenwoordig heel anders wat betreft de mondgezondheid, en halen ze sneller verstandkiezen eruit ookal zijn ze gezond.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:06

TS, goed besluit. Eventueel bij de kaakchirurg een tweede opinie halen kan je nog doen.

Ik ben in 2016 geopereerd, vier verstandskiezen. Ik heb er nog een topic over geopend, want mijn kaken waren enorm opgezwollen, flinke ontsteking en mijn mondhoeken waren open gesneden omdat ze er niet bij konden... Vreselijk. Maar bij mij was het wel nodig.

Edit: en nog een paar maanden last gehad van een zenuw in mijn gezicht. Die was geraakt (op voorhand ook besproken, die lag direct tegen de tandwortel aan), dus wat gevoelloosheid gehad aan één kant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 18-05-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:09

Heb afgelopen dinsdag een verstandskies laten verwijderen, deze lag onderin de kaak (niet doorgekomen) en dichtbij een zenuw dus was al een paar jaar onder controle. Kaakchirurg wilde pas ingrijpen als ik er echt teveel last van kreeg (ontsteking onder tandvlees). Dat was nu het geval. Dus afhankelijk van de situatie beoordeelt de kaakchirurg zeker ook de noodzaak versus risico.
Ik vond de ingreep een hel (maar was ook technisch lastig) en heb nu nog steeds een beurse mega dikke wang en zit onder de pijnstillers maar dit is wel normaal heb ik me laten vertellen. Heb pijnstillers voor een week meegekregen en dat zal niet voor niets zijn ;-)

TS ik zou inderdaad de noodzaak laten beoordelen door de kaakchirurg. Als jouw verstandskiezen gewoon doorgekomen zijn dan is de ingreep denk ik stuk eenvoudiger. Maar in iets gezonds willen laten snijden is inderdaad een overweging die je moet maken.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:11

Tieneke schreef:
TS, goed besluit. Eventueel bij de kaakchirurg een tweede opinie halen kan je nog doen.

Ik ben in 2016 geopereerd, vier verstandskiezen. Ik heb er nog een topic over geopend, want mijn kaken waren enorm opgezwollen, flinke ontsteking en mijn mondhoeken waren open gesneden omdat ze er niet bij konden... Vreselijk. Maar bij mij was het wel nodig.

Ow jee dit is herkenbaar ik ben nu een lookalike van jou :-)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:19

Ik heb dit jaar in twee delen alle vier mijn verstandskiezen laten verwijderen (afgelopen maandag de laatste twee en in februari de eerste twee). Bij mij zijn ze er uit gehaald omdat er weinig ruimte was en ik ze daardoor slecht kon schoonhouden. Ze stonden netjes rechtop en hadden geen gaatjes. Ik ben plaatselijk verdoofd en tien minuten later waren ze er zonder complicaties uit. Ik heb geen pijn gehad, zowel tijdens als na de behandeling. Ik kan nu zo veel makkelijker de achterkant van mijn kiezen poetsen, ik ben helemaal tevreden +:)+

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 17:07

Oef @Tieneke, dat ziet er ook heftig uit! Bij mij zijn ze allemaal goed doorgekomen. Dus eruit snijden hoeft niet maar trekken van 4 gezonde kiezen druist toch in tegen mijn gevoel. Ik kauw ermee en ben dat al jaren zo gewend, ik heb er geen last van dus waarom nu ineens die dingen eruit? Ik ga wellicht voor een second opinion en zeker niet op voorhand al ja zeggen. Ik zie ook erg op tegen zo'n ingreep en daarnaast heb ik een bindweefselziekte die maakt dat verdovingen moeilijk of niet goed werken en genezing van wonden langzamer gaan..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:09

Op mijn werk vonden ze het al vreemd dat ik na een standaardingreep een hele week niet aanwezig was...tot ze de foto's zagen :+

Oh, zeker met die bindweefselziekte moet je idd niet over één nacht ijs gaan. Zo te horen is er sowieso geen haast bij, dus goed dat je alleszins niets overhaast doet.

Kunnen ze niet gewoon eventueel die ene verwijderen die dicht tegen de andere tand zit?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 17:46

@Tieneke; de tandarts had het erover om die ene kies eruit te halen omdat er nu weer tandsteen op de kies ernaast zat en ik daarvoor weer opnieuw naar de mondhygiëniste moest om schoon te maken. Haar conclusie was dan kan die verstandskies er beter uit dan kan je het misschien wel goed schoonhouden. (Nu ben ik zelf ook niet heel zorgvuldig geweest laatste tijd met schoonhouden/flossen).
En daarna zei ze: als je die ene kies eruit laat halen dan kunnen ze ook gelijk de onderste eruit halen en daarna doe je gewoon de andere kant. Maar ja, zo gewoon vind ik zoiets niet en daarnaast zie ik erg tegen zo'n ingreep op. Dat heb ik ook direct tegen mijn tandarts gezegd en toen zei ze dat ze de verwijzing voor de kaakchirurg wel zou opsturen en ik zelf nog kon nadenken wat ik wilde..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:21

Omdat ik veel problemen heb gehad met mijn gebit, ga ik een of twee maal per jaar naar de mondhygiëniste. Is ook een oplossing.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 11:19

Gister heb ik een klein ragertje / borsteltjes voor tussen je tanden gekocht. Schijnt meer plaque te kunnen verwijderen. Ik kan nu gewoon tussen die kies en verstandskies komen met dat ding. Dus zo dicht staat die verstandskies er nu ook weer niet op want tussen sommige andere tanden kom ik niet. Dus inderdaad eventueel vaker naar de mondhygiëniste en ik ben me nu ook bewuster dat ik het iedere dag goed moet reinigen. Eventueel second opinion bij kaakchirurg alleen denk ik dat ik het eerst zo ga proberen en kijken wat het dan doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:27

Gelijk heb je +:)+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 05:46

mijn 4 verstandskiezen zijn er ook uitgehaald kreeg er ook gaatjes.
beter bij mij er gelijk uit heb er weinig last mee gehad mijn tandarts heeft ze er zelf uit getrokken.

pijn viel me reuze mee, blij dat ik er vanaf ben overigens niet alle 4 in 1x.

als je er geen last van hebt lekker laten zitten.