Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:50

Hai TS. Een tetanus injectie blijft tot 10 jaar na de enting ongeveer werkzaam. Dus als jij 20 jaar bent denk ik dat hij verlopen is als je laatste tetanus injectie was toen je vier jaar was of onder de tien jaar. Kijk dat eventjes na.
Als je tetanus verlopen is, ga je gewoon naar je huisarts en laat hem eventjes opnieuw zetten, want als je paarden hebt is dat altijd verstandig, ongeacht of je nu wel of geen schaafwondje hebt. Dan kun je er weer voor 10 jaar (of nog langer) tegen. Er blijkt een eenvoudige test te zijn die kan zien of je vaccinatie nog actief is of niet. Hier in Frankrijk doen ze dat, ik weet niet of ze dat in Nederland ook doen.
Wat je voor nu alvast kunt doen, is met een goede harde borstel, water en zeep niet te flauw zijn voor je zelf en je wondje heel erg goed uitborstelen onder langzaam stromend water. Een tetanus bacterie heeft namelijk sporen en kan tot lang na het krijgen van een wond/ wondje actief worden.
Ik denk bij een oppervlakkig wondje dat het risico wel mee valt, maar beter het zekere voor het onzekere nemen want als je tetanus eenmaal hebt, ga je meestal dood (de uitzondering die de regel bevestigd nagelaten). Dus je bezorgdheid begrijp ik en deel ik.
Mijn advies heeft dus niet zoveel te maken met je wondje van nu, want zal wel meevallen, maar meer dat als de tetanus verlopen is en toch opnieuw gezet moet worden je dat beter nu gelijk kunt doen. Dan heb je ook je rust.
Als je niet wilt dat je ouders erachter komen dan kun je de huisarts contant van je eigen spaargeld betalen. Zal ongeveer het consult kosten met de prijs voor de inenting. De prijzen in Nederland ken ik niet meer. Laat de assistente weten dat je voor de tetanus injectie komt want niet alle huisartsen hebben die op voorraad liggen.
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-05-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:51

In principe als je 20 bent (wat je naam doet vermoeden?) zou je nog beschermd kunnen zijn tegen tenanus, sommige krijgen nl nog een injectie na hun 10e. Mocht je twijfelen kun je altijd even de assistente bellen, die kunnen wel vertellen of het nodig is ja of nee.

Heb ik 2 jaar geleden ook eens gedaan na een hondenbeet, maar ik mocht dus wel even langskomen :')

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:58

Verhoogde kans op tetanus infectie komt voornamelijk voor bij diepere wondjes. Bij zo'n minuscuul en ondiep wondje zou het niet eens in me opkomen daarmee naar een huisarts te gaan.
Vorig jaar met verhuizen (gestressde kat) wel gebeten. Ik dacht ach, kleine wondjes, kat die niet buiten komt, valt wel mee. Maar de volgende dag kon ik mijn duim niet meer bewegen en was ie 2 x zo dik en mega pijnlijk. Toch maar dokter gebeld en ik moest meteen langskomen. Kattenbeten zijn blijkbaar vaak veel dieper dan ze er uit zien en hebben een hoge kans op infectie en ook kans op tetanus. Huisarts heeft het opnieuw opengemaakt om schoon te maken en ik kreeg een tetanus injectie en een antibiotica kuur. Met zulke wondjes moet je dus wel erg goed opletten!!!
Maar een oppervlakkig klein wondje heeft iedereen wel eens bij de paarden en kan je lichaam neem ik aan prima zelf aan imo.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 17-05-18 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:00

Volgens mij heb ik mijn laatste vaccin gehad toen ik 9 was. Ik denk dat ik toch maar even ga bellen. Is misschien sowieso slim om hem.op nieuw te laten zetten, werk veel op stal, heb een jongr kat en op werk gebeurd het ook regelmatig dat er glazen breken enzo. Hoop dat de huisarts praktijk open is vandaag. Zo niet, zou het dan morgen ook nog kunnen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:01

gewoon voor de zekerheid even een prik halen, klaar :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:02

Ja, die enting werkt natuurlijk op de dag af 10 jaar, 1 dag later een wondje en je gaat dood aan tetanus ;)

Cerilene_

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:05

Op google staat trouwens dat ze tot 24 uitgaan van bescherming bij gewone inentingenschema als kind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:05

Pluisje1998 schreef:
Volgens mij heb ik mijn laatste vaccin gehad toen ik 9 was. Ik denk dat ik toch maar even ga bellen. Is misschien sowieso slim om hem.op nieuw te laten zetten, werk veel op stal, heb een jongr kat en op werk gebeurd het ook regelmatig dat er glazen breken enzo. Hoop dat de huisarts praktijk open is vandaag. Zo niet, zou het dan morgen ook nog kunnen?

Ik denk ook dat het slim is! Ik ben tegen vaccineren in het algemeen, maar voor de Tetanus heb ik diep respect, want dat is echt beter voorkomen dan genezen, want dat laatste is vrijwel onmogelijk (zover ik weet, of dat moet veranderd zijn sinds ik gestopt ben).
Probeer maar vandaag Pluisje1998. Dan heb jij jouw rust en voor de huisarts is het een handeling van niets, die hij of zij waarschijnlijk door zijn assistente kan laten doen. Waarschijnlijk kan het ook nog bij de GGD, als dit niet veranderd is. Sorry ik ben er al een tijdje uit.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-05-18 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:06

Ik zou inderdaad gewoon even bellen. Je wondje klinkt niet ernstig, maar tetanus op pijl houden als je veel met paarden werkt is altijd een goed idee.

Ik vind het eigenlijk zorgwekkender dat je ruzie zou krijgen thuis... Is daar een reden voor dat je daar bang voor bent?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:10

Mijn ouders zijn niet zo van zomaar de HA bellen, ze zijn van het "kijk het maar gewoon even aan". Wordt nooit zo gewaardeerd als ik de huisarts bel zonder met hen te overleggen dus. Ze zullen het laten herhalen van de injectie dus ook wel onzij vinden.

Ik ga straks bellen, dan maar even een prik maar wel gewoon rust in mijn hoofd dan dat ik me hier toch druk om blijf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:11

Vind het eerlijk gezegd overdreven maar goed. Ik werk met koeien en paarden en heb dagelijks wondjes, en ik leef ook nog steeds ;)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:15

Paard heeft je niet gebeten toch?
Ik had er nog nooit over nagedacht totdat ik in mijn vinger werd gebeten, was wel een wat grotere wond, niet echt heel groot maar toen moest ik wel een prik komen halen, assistente was daar toen heel beslist in.

Ik denk niet dat het een probleem is als je niet gebeten bent, maar je kan voor de zekerheid altijd even bellen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:24

Jeetje wat is bokt overly bezorgd zeg?!
Bizar dat er om een klein wondje direct de HA wordt gebeld en een tetanus spuit wordt geadviseerd. Mensen onderschatten de kracht van het eigen lichaam echt.
Natuurlijk wil je geen tetanus als ziekte in je lichaam hebben, maar jeetje... Je hebt echt een heel klein risico met een klein wondje wat ook maar door een nageltje is veroorzaakt. Als t nu een roestige spijker is en je haalt een flinke lap huid van je arm.. Ja dan snap ik het. Zolang je niet de spoed of HA hoeft om het te laten plakken of hechten, zou ik geen spuit adviseren. Beetje calendulan beetje detol of sterilon en klaar. Niet te moeilijk doen. We maken echt hulpbehoevende flensjes van onze lichamen als je om alles direct externe hulp inschakelt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:28

Ik kan soms echt denken dat ik half dood ga, maar bij zoiets zou zelfs ik niet naar de huisarts bellen. Het zou niet eens in mij opkomen. Maar als het jou gerust stelt, gewoon even doen. Ik vraag me dan alleen wel oprecht af of je de rest van je leven bij elk klein wondje dat je hebt direct overleg wil met de huisarts, want dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:30

Roycemack ik denk helemaal niet dat Bokt overbezorgd is, maar wel gepast voorzichtig. Wij hebben allemaal het wondje van de ts niet gezien. Het klinkt niet als iets waar ik mee naar de huisarts zou gaan, maar als ts zich zorgen maakt moet ze vooral bellen. Als het niet nodig is, vertelt de assistent haar dat wel. Die hebben er voor geleerd. Wij niet.

Daarnaast is tetanus zeker wel iets om voorzichtig mee te zijn. En natuurlijk zijn er boeren diebin hooivorken gaan staan, gewoon verder lopen en niets hebben, maar er zit ook een andere kant aan die medaille . ik zou het risico iig niet willen lopen. Misschien heeft ts de inenting niet nodig omdat dit wondje acuut gevaar geeft, maar de enting is 10 jaar effectief. Hoeft ze zich de komende 10 jaar in ieder geval nergens zorgen om te maken.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:31

Maar wel met zijn alle aan het eind van het jaar klagen dat ze zorgverzekering weer zo veel duurder wordt. Vind je het gek als je voor ieder scheet die je dwars zit naar de huisarts gaat rennen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:32

Ik vind eigenlijk zorgwekkender dat je hier ruzie om moet krijgen of moet overleggen met je ouders hiervoor? Jij bent 20, je mag de huisarts om wat voor reden dan ook bellen. Daar heb je je ouders niet meer voor nodig omdat te overleggen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:32

Ik vind dit allemaal erg overdreven. Dit wondje wat ik persoonlijk die naam al nïet eens zou geven is niet echt iets waarbij je bang hoeft te zijn voor tetanus.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:34

Ik snap nu ook wel dat het wondje niet veel bijzonders is. Het gaat me ook niet zozeer meer om t wondje zelf, maar meer omdat de injectie verlopen is en met dagelijks bij paarden werken en een opstandige jonge kat hebben het misschien slimmer is om hem te laten vernieuwen. Ik ga zo de HA bellen om te vragen wat die ervan zegt. En wat een paar anderen zeggen, tetanus is een van die dingen waar ik echt voorzichtig mee ben, normaal was ik een plek gelijk uit, maar dat ging nu niet omdat ik geen water of ontsmettingsspul bij de hand had.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:34

Druif_01 schreef:
Ik kan soms echt denken dat ik half dood ga, maar bij zoiets zou zelfs ik niet naar de huisarts bellen. Het zou niet eens in mij opkomen. Maar als het jou gerust stelt, gewoon even doen. Ik vraag me dan alleen wel oprecht af of je de rest van je leven bij elk klein wondje dat je hebt direct overleg wil met de huisarts, want dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.

Nou inderdaad, waar hebben we het over.. een wondje van 2 bij 2mm??!!
Je hebt er bijna een vergrootglas voor nodig en dan ga je een dokter bellen? Heel bizar.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:35

Ze rent toch niet naar de huisarts? Ze belt de assistente met de vraag of ze moet komen. Zorg wordt duur, niet omdat mensen de assistent bellen met de vraag of ze moeten komen, maar omdat er steeds meer mensen zijn die zorg nodig hebben, we andere eisen stellen aan de zorg en overal een behandeling voor willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:38

Je kunt trouwens nog tetanus krijgen van een schaafwond met bijvoorbeeld vallen en straatvuil. Ik zou het dus niet af laten hangen van het formaat van het wondje en zelfs eerder aan de bel trekken bij iets wat niet bloed, dan bij een grotere wond waar het bloed het vuil eruit spoelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:39

Bonna schreef:
Roycemack ik denk helemaal niet dat Bokt overbezorgd is, maar wel gepast voorzichtig. Wij hebben allemaal het wondje van de ts niet gezien. Het klinkt niet als iets waar ik mee naar de huisarts zou gaan, maar als ts zich zorgen maakt moet ze vooral bellen. Als het niet nodig is, vertelt de assistent haar dat wel. Die hebben er voor geleerd. Wij niet.

Daarnaast is tetanus zeker wel iets om voorzichtig mee te zijn. En natuurlijk zijn er boeren diebin hooivorken gaan staan, gewoon verder lopen en niets hebben, maar er zit ook een andere kant aan die medaille . ik zou het risico iig niet willen lopen. Misschien heeft ts de inenting niet nodig omdat dit wondje acuut gevaar geeft, maar de enting is 10 jaar effectief. Hoeft ze zich de komende 10 jaar in ieder geval nergens zorgen om te maken.

Dit dus! Ze moet toch haar enting opnieuw doen. Doe het dan gelijk, heeft ze gelijk rust in haar hoofd. Tetanus en alweer systeem van het lichaam hebben dus niets maar dan ook niets met elkaar te maken. Net als calendula (zeer goed spul) en andere zaken, die weinig of niets zullen uitrichten tegen deze bacterie.
Er zijn mensen met zeer zware wonden die geen tetanus kregen vroeger en mensen met iets kleins die de Sjaak waren. Tetanus veroorzaakt niet alleen de dood maar ook een hele nare volgens mijn allang overleden vader die ooit één geval heeft meegemaakt. Dus ja het is echt heel zeldzaam dat je het krijgt maar er is zover ik weet maar een dingetje dat je er tegen kunt doen en dat is enten. De weer stand van je lichaam heeft hier niets mee van doen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:42

Nou huisarts is gebeld en moet vanmiddag een injectie halen. Het leek de assistente toch slim om hem te laten vernieuwen aangezien dat toch moet gebeuren ook omdat ik toch veel op stal rondloop, met de kat en dat ik veel met glas werk. Het wondje was zoals hier ook al werd gezegd niks bijzonders maar toch leek vernieuwen haar wel slim.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:43

Ik heb de eerste keer tetanus vernieuwd na de kindertijd toen ik 45 was met een hele flinke hondenbeet. Tussentijds altijd met paarden en honden bezig geweest, vaak zat wondjes en wat grotere wonden opgelopen, maar nooit bang geweest voor tetanus...