Huisartsen post ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:17

Heb een keer gebeld voor advies nav val van paard .
Advies was van assistente :je kan het wel even aankijken aangezien ik na de val nog had gereden en thuis bezig was geweest.
Ong een uur daarna door de arts zelf gebeld dat het toch wel wijsheid was om even langs te komen voor een check.
Zou dus gewoon even bellen en advies vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:21

Kabayo schreef:
Dit is toch gewoon een griepje/verkoudheid?
Waarom willen mensen voor elke scheet toch naar de dokter?

Neem een lekker warme douche. Pak een kop thee daarna en een warme deken. Gun jezelf rust en slaap wat. Dan voel je je vanzelf weet beter

Precies dit.

J0anieke

Re: Huisartsen post ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:26

Heb je je temperatuur gemeten? Als je ook hoge koorts erbij hebt is een belletje misschien wel verstandig. Anders denk ik gewoon even uitzieken en maandag kijken of je dan nog de HA belt.
In ieder geval veel beterschap!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:27

Klinkt als hooikoorts? Jeuken je ogen ook?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:27

tita schreef:
Weet niet hoe het bij jullie is maar bij mijn vorige HAP worden kosten in rek gebracht voor bellen van onnodige kleine dingen geloof 25€ per keer....eigen risico

Dit bedrag betaal je sowieso, dat is gewoon voor telefonisch consult en heeft gelukkig niets te maken met hoe onnodig zij jouw telefoontje vinden.

TS ik zou gewoon even bellen als je je zo slecht voelt en je zorgen maakt, dit is precies waar ze voor zijn. Ik heb weleens gehad dat ik in het weekend ineens afschuwelijke pijn in m’n kaak kreeg, paracetamol deed niets. Even de HAP gebeld die wat vragen stelden en de conclusie was dat het kiespijn moet zijn (de andere optie was ontstoken holtes). Dus flink ibuprofen erbij en een afspraak bij de tandarts voor de volgende ochtend. Dat was die 25 euro meer dan waard!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:37

Daarnaast komt de HA inschakelen (nodig of niet) niet voor je eigen risico. Huisartsenpost ook niet!

HAP is voor dingen waar je niet tot de volgende werkdag mee kan wachten. Als jij het gevoel hebt dat dat het geval is: gewoon bellen. Aan de telefoon oordelen ze dan of ze je willen zien of niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:44

Ik had pas ook keelontsteking, kon een paar dagen nauwelijks eten een drinken, stem klonk (als er überhaupt geluid uit kwam) alsof ik honderd jaar shag had gerookt en alsof dat niet vervelend genoeg was, zaten ook mijn ogen dichtgeplakt. Rood en vol prut. Maar je keel en ogen en alles staat in verbinding, dus niet gek dat als het ene ontsteekt, dat het ander ook reageert. Dat je plas een andere kleur is, lijkt me dan weer niet goed. Even bellen kan geen kwaad :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 09:49

Mijn vriend heeft net de hap gebeld omdat praten nog al moeizaam gaat.

Daarna wou die vrouw mij zelf even spreken, ze vond dat ik wel heel beroerd klonk. Vanmiddag kan ik langs komen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 09:50

Resistance schreef:
Kabayo schreef:

Neem een lekker warme douche. Pak een kop thee daarna en een warme deken. Gun jezelf rust en slaap wat. Dan voel je je vanzelf weet beter

Precies dit.

Als dat allemaal echt had gewerkt had mijn vriend de hap niet gebeld he....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:53

Zie je. Gewoon bellen. Ik kreeg vrijdagavond de ergste pijnaanval (galkoliek) en ondanks dat ik goede pijnstilling thuis had mocht ik langs komen. Ik kreeg nog sterkere pijnstilling en werd enigzins gerustgesteld.

Bij zorgen moet je bellen. Wij kunnen vanaf ons scherm niet beoordelen hoe je je voelt en de HAP is er ook om een deel van de zorgen weg te nemen. Ook beter voor je herstel.

Sterkte en beterschap!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:56

Kabayo schreef:

Toch wel knap dat je dit vanaf je pc kunt beoordelen. Lijkt me dat alleen een dokter dit kan die TS in het echt ziet.
Beterschap TS! Laat je weten wat ze zeggen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-04-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:57

Heel goed TS.

Enhe...beterschap!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:04

Goed gedaan TS. Hopelijk kunnen ze je helpen. Beterschap!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:13

Sterkte en beterschap!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:16

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je dit nog op bokt vraagt...
Je weet dat de helft van de reacties is dat je je aanstelt en de andere helft dat je moet bellen, dus veel schiet je er niet mee op :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:24

Billy schreef:
Je weet dat de helft van de reacties is dat je je aanstelt en de andere helft dat je moet bellen, dus veel schiet je er niet mee op :D

_/-\o_
Zo ist idd. zelfs als je kanker hebt zijn erbij die zeggen dat het wel eens aandacht vragen kan zijn!
Triest.
Gewoon bellen TS,niks vragen hier op Bokt.Maar ik begrijp het wel,als er mensen zijn met exact dezelfde symptonen,kan je dat advies altijd gebruiken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:43

Ruby1995 schreef:
Kabayo schreef:

Dit en neem wat PCM en je voelt je vanzelf wat beter worden! Maak je ogen schoon met afgekoeld theewater ook.

Inderdaad dit, neem een warme douche of bad, maak je ogen schoon met afgekookt water met of zonder kamille erin. Als het over een week nog zo is dan zou ik iets van oogzalf vragen.
Misschien heb je wel hooikoorts?
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 28-04-18 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 10:45

Billy schreef:

Daar zit wat in inderdaad....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:45

Goed dat je vriend gebeld heeft TS.
Ik hoop voor je dat het mee valt!

En voor degene die denken dat je vanaf een pc schermpje kunt oorderlen of het een griepje is steek ik een dikke middelvinger op.

Mijn vader heeft ooit alleen wat last gehad van duizelingen, wij gingen naar de HAP met de instelling dat hij naar huis werd gestuurd met een paracetamolletje. Uur later lag hij op de IC, bleek een Herseninfarct te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:52

Hap is ingesteld om er voor te zorgen dat huisartsen in het weekend ook eens vrij hebben. Vroeger moesten huisartsen in een kleien praktijk elke twee weken een weekend draaien of patienten moesten naar andere dorpen. Nu zit een Hap in het ziekenhuis maar het zijn nog gewoon huisartsen. Dus dat heeft niets met spoed te maken want dan bel je 112. Dus wanneer je in het weekend ziek word of klachten verergeren in het weekend bel je de Hap, zo simpel is het.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:02

bigone schreef:
Hap is ingesteld om er voor te zorgen dat huisartsen in het weekend ook eens vrij hebben. Vroeger moesten huisartsen in een kleien praktijk elke twee weken een weekend draaien of patienten moesten naar andere dorpen. Nu zit een Hap in het ziekenhuis maar het zijn nog gewoon huisartsen. Dus dat heeft niets met spoed te maken want dan bel je 112. Dus wanneer je in het weekend ziek word of klachten verergeren in het weekend bel je de Hap, zo simpel is het.

De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts. Het is dus niet de bedoeling dat je voor elk wissewasje naar de huisartsenpost gaat. Een veel gehoorde irritatie is dat mensen dus wel voor elk wissewasje bellen of omdat ze doordeweeks geen tijd hebben om naar de huisarts te gaan en dan menen dat ze gewoon lekker bij de HAP op het spreekuur kunnen komen. Door dat makkelijke denken lopen de wachttijden bij de HAP enorm op (tot soms wel een uur wachttijd aan de telefoon terwijl er volle bezetting aan de telefoon zit.
Dus zo simpel als jij het stelt is het zeker niet.

Overigens is de huisartsenpost zeker er wel ook voor spoedzaken, er worden regelmatig 112 meldingen doorgestuurd naar de huisartsenpost waarna de huisarts een visite aflegt en mensen die onaangekondigd bij de SEH staan worden ook met regelmaat doorverwezen naar de HAP omdat het eerst beoordeeld moet worden.
De huisartsen op de huisartsenpost hebben beschikking over een auto met chauffeur in ambulancestriping en mogen dus wel degelijk spoed rijden in dergelijke gevallen en dat gebeurd ook regelmatig. Als het heel druk is bij de ambulancedienst word de huisarts ook ingezet om op 112 meldingen te rijden.

Dus bel alsjeblieft alleen naar de huisartsenpost als je het echt niet vertrouwd, de klachten niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag en ga niet voor elke snotneus of dwarsliggende haar de huisartsenpost bellen, daar zijn ze niet voor bedoeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:10

Polly schreef:
bigone schreef:

De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts. Het is dus niet de bedoeling dat je voor elk wissewasje naar de huisartsenpost gaat. Een veel gehoorde irritatie is dat mensen dus wel voor elk wissewasje bellen of omdat ze doordeweeks geen tijd hebben om naar de huisarts te gaan en dan menen dat ze gewoon lekker bij de HAP op het spreekuur kunnen komen. Door dat makkelijke denken lopen de wachttijden bij de HAP enorm op (tot soms wel een uur wachttijd aan de telefoon terwijl er volle bezetting aan de telefoon zit.
Dus zo simpel als jij het stelt is het zeker niet.

Overigens is de huisartsenpost zeker er wel ook voor spoedzaken, er worden regelmatig 112 meldingen doorgestuurd naar de huisartsenpost waarna de huisarts een visite aflegt en mensen die onaangekondigd bij de SEH staan worden ook met regelmaat doorverwezen naar de HAP omdat het eerst beoordeeld moet worden.
De huisartsen op de huisartsenpost hebben beschikking over een auto met chauffeur in ambulancestriping en mogen dus wel degelijk spoed rijden in dergelijke gevallen en dat gebeurd ook regelmatig. Als het heel druk is bij de ambulancedienst word de huisarts ook ingezet om op 112 meldingen te rijden.

Dus bel alsjeblieft alleen naar de huisartsenpost als je het echt niet vertrouwd, de klachten niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag en ga niet voor elke snotneus of dwarsliggende haar de huisartsenpost bellen, daar zijn ze niet voor bedoeld.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar bellen kan altijd als je het niet vertrouwd.

Mijn vaders duizelingetjes hadden voor zijn gevoel ook wel kunnen wachten tot maandag.
Als we dat gedaan hadden hadden we hem waarschijnlijk nu moeten missen.
Je kent je eigen lijf het beste en als je het niet vertrouwd Kun je altijd bellen voor advies.
Beter een keer te veel dan te weinig.
Jij kan achter je beeldscherm niet zien of het een griepje is.
Jij weet niet de medische geschiedenis van TS.

Ik heb bijvoorbeeld een keer gebeld ( doordeweeks) vanwege rugpijn. Ik moest direct langs komen, mocht niet aan het einde van de dag.
Maar zij zien dat ik in het verleden een klaplong heb gehad aan die kant.
Ik wist zelf wel dat ik nu gewoon rugpijn had.
Maar ik moest langs komen.

Dit soort zaken maakt dat je niet zomaar even kunt oordelen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:20

Ben er steeds zo verbaasd over dat mensen het durven om vanachter de computer medische adviezen te geven ( niet bellen, paracetamolletje). En dan zeker terwijl de goed geschoolde, voor dit werk opgeleide medewerker, het nu kennelijk toch verstandig vind dat ze vanmiddag even langs komt....

Omdat het beoordelen toch kennelijk niet helemaal gaat via de telefoon (laat staan vanachter je laptop...) , of misschien is ze van mening dat er iets is dat geen vliegende haast heeft ( afspraak kan vanmiddag), maar tóch even gezien/behandeld moet worden en bij voorkeur niet moet wachten tot maandag

Kortom:
Ben blij dat je toch even gebeld hebt TS....
En voor dit soort medische zaken is bokt vrees ik niet het meest aangewezen medium om je vragen te stellen....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:27

Punz schreef:
Ben er steeds zo verbaasd over dat mensen het durven om vanachter de computer medische adviezen te geven ( niet bellen, paracetamolletje). En dan zeker terwijl de goed geschoolde, voor dit werk opgeleide medewerker, het nu kennelijk toch verstandig vind dat ze vanmiddag even langs komt....

Omdat het beoordelen toch kennelijk niet helemaal gaat via de telefoon (laat staan vanachter je laptop...) , of ze van mening is dat er iets is dat geen vliegende haast heeft ( afspraak kan vanmiddag), maar tóch even gezien/behandeld moet worden en bij voorkeur niet moet wachten tot maandag

Kortom:
Ben blij dat je toch even gebeld hebt TS....
En voor dit soort medische zaken is bokt vrees ik niet het meest aangewezen medium..

Mij verbaasd het nog steeds dat mensen dat gewoon aan een stel vreemde achter een scherm vragen of ze moeten bellen.
Sommige liggen naar eigen zeggen totaal in de kreukels en twijfelen of er wat gebroken is dan ga je toch niet aan vreemde vragen of je wel of niet moet bellen. Al die moeite die je steekt in het typen had je allang kunnen bellen en goed advies kunnen vragen. En dan hoef je ook niet te wachten dan weet je binnen een minuut of 10 meer dan dat je hier wijzer wordt.

Ergens snap ik best wel dat mensen reageren met "zal wel meevallen". Als het erg genoeg is snappen mensen toch ook wel dat ze even moeten bellen. Dat heb ik met mensen in RL ook als ze alleen maar klagen en niet bellen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:32

maar zelfs over de telefoon is zoiets enorm moeilijk.de een is bijna dood en zegt over de telefoon dat hij zich niet zo lekker voelt.
een ander zegt dat hij bv amper kan ademen en het gevoel heeft te stikken omdat hij een keelontsteking heeft.(niet op ts bedoeld,in het algemeen)

dus zo'n topic is idd zinloos.
zelfs over de telefoon is het bijna onmogelijk om in te schatten hoe dringend of banaal iets is.