Bloedprikkers: wel of niet melden slecht te prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:23

Ik ben ook een echte nachtmerrie om te prikken, tegenwoordig dus ook altijd naar OK door de anesthesist met echo prikken. Of IC (kinder)arts. Infuus is helemaal nachtmerrie... Ook al picc lijn gehad om bloed af te kunnen nemen, zeker toen ik dagelijks moest prikken voor bloedafname. Een ware hel dus.

Er is 1 ader die ze redelijk kunnen prikken, maar 1 keer mis of als er vaker in geprikt wordt (dagelijks of wekelijks) is dat ook einde verhaal.

Dus ik zeg t wel altijd, geef ze ook 3 kansen. Dan mag nog 1 iemand 3 keer proberen en dan is het echt klaar voor mij. Begin een hekel aan geprik te krijgen. :+
Infuus krijgen ze geen poging meer. Haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:28

Ik zeg het wel altijd, ik word alleen meestal niet serieus genomen. :+ Aders zijn goed zichtbaar, alleen schijnen weg te schieten als je wilt prikken ofzo? Eerst zei ik het nooit, maar nadat ik in beide armen meerdere keren misgeprikt (en ze toen pas iemand gingen halen die er heel goed in was) ben zeg ik het wel even. Ik ben daarbij ook echt panisch voor naalden, dus dat meld ik ook. Ik bemoei me alleen niet met het prikken zelf, ik kijk de andere kant op.

Roos04

Re: Bloedprikkers: wel of niet melden slecht te prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:48

Het is wel zo fijn om het van te voren aan te geven, dan kan zij/hij er extra rekening mee houden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:51

lor1_1984 schreef:
Peelie schreef:
Ik heb trouwens ooit 1x iemand geweigerd mij uberhaubt proberen te prikken :')

Ik lag toen in het ziekhuis na een val van mn paard. Er kwam een zeer onzekere jongen binnen of hij even bloed mocht prikken. Ik hoefde er geen seconde over na te denken. Mijn antwoord was een straffe nee. Hij was sneller mijn kamer uit dan dat hij er in was.

Toen heeft hij er een andere jongen bij geroepen. Lekker zelfverzekerde vlotte gozer. Dat vond ik geen probleem en hij prikte ook in 1x raak.

Zo heb ik eens iemand van de radiologie onzekerder gekregen.
Hij kwam al vrij onzeker qua houding binnen en benaderde me met een 'goedemorgen, ik ben dokter *naam* en ik ga u even prikken' en ik heel droog 'goedemorgen, ik ben *naam* en ik dacht het niet'. :+
Na wat vijven en zessen toch maar laten prikken en dat ging zodanig niet goed dat hij is afgedropen en me doorstuurde naar een anesthesist want ik was zogenaamd niet te prikken.
Ik zat amper en het infuuus zat er al in. :')

Het is toch niet omdat iemand onzeker is dat die niet kan prikken?
Jeetje, echt ik heb een hekel aan zo een patiënten, wees blij dat er iemand zich inzet om je te helpen.

Ik vind het wel fijn, maar ergens onnodig. Het is niet dat ik beter mijn best ga doen als ik weet dat iemand moeilijker te prikken is.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:52

Ik ben ook lastig te prikken en meld het ook altijd
1 keer heeft iemand uiteindelijk maar baby buisjes gepakt en het met druppels bloed gevuld :P
De laatste keer waren ze een dikke 20 minuten bezig met 2 man...
Uiteindelijk gelukt met een lijntje via mijn hand.

Ik vind het wel sneu voor de dames, zij vinden het vreselijk om mis te prikken en krijgen er soms de zenuwen van. Ik niet, ben het ondertussen wel gewend dat het zo gaat en wacht rustig af.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:59

Ik ben ook moeilijk te prikken. Mijn dokter heeft opgegeven (en hij is normaal erg trots dat hij dat goed kan) en stuurt mij naar het ziekenhuis. Hij had alle mogelijke plekken afgegaan, ook op mijn voeten maar hij vond niets. Hij zei tegen de tijd dat ik bij jou een ader heb gevonden ben ik normaal 3-4 patiënten verder.
Ik meld het altijd dat het moeilijk gaat en enkel met vlindernaaldje. Op mijn linkerelleboog (niet vanboven op de elleboog) wil het wel eens lukken maar ook niet altijd.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:05

Furrow schreef:
lor1_1984 schreef:

Zo heb ik eens iemand van de radiologie onzekerder gekregen.
Hij kwam al vrij onzeker qua houding binnen en benaderde me met een 'goedemorgen, ik ben dokter *naam* en ik ga u even prikken' en ik heel droog 'goedemorgen, ik ben *naam* en ik dacht het niet'. :+
Na wat vijven en zessen toch maar laten prikken en dat ging zodanig niet goed dat hij is afgedropen en me doorstuurde naar een anesthesist want ik was zogenaamd niet te prikken.
Ik zat amper en het infuuus zat er al in. :')

Het is toch niet omdat iemand onzeker is dat die niet kan prikken?
Jeetje, echt ik heb een hekel aan zo een patiënten, wees blij dat er iemand zich inzet om je te helpen.

Ik vind het wel fijn, maar ergens onnodig. Het is niet dat ik beter mijn best ga doen als ik weet dat iemand moeilijker te prikken is.

Moet ik me dan maar laten "helpen" door iemand die werkelijk zo onzeker is dat hij amper mijn kamer in durft te komen terwijl mijn hele lijf nee schreeuwt.

Ik ben blij dat ik me toen niet door hem heb laten prikken. Heeft hem ook een hoop extra onzekerheid gescheeld.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:12

superpony schreef:
Het ligt echt aan de prikker. Sommigen prikken heel goed en anderen niet. Ik heb juist hele makkelijke aders. Toch was ik hier keer op keer erg blauw. Heb toen echt iemand geweigerd. Nu loop ik in een ander ziekenhuis en nog geen 1 keer blauw geweest, terwijl je toch heel veel verschillende prikkers zitten.

Infuus ligt er ook sterk aan. Ik moest steeds een infuus en bij de dagbehandeling zei iemand dat ik moeilijk te prikken was, prikte mis etc.

Ik geef dat vervolgens bij een onderzoek aan dat ik dat moet melden en zij prikken zo zonder problemen en vonden het grote onzin. Ik laat ook altijd hoger prikken, want in mn hand vaak last gehad en iets hoger zit het fijner.

Altijd voor jezelf opkomen. Ik prik met een pen mezelf elke 2 weken en hoor ook dat mensen daar last van hebben, maar ik heb nooit last.

Echt niet waar! Natuurlijk is de ene prikker handiger als de andere maar sommige mensen zijn nu eenmaal lastig te prikken en daar kan niemand wat aan doen.

Zelf ook lastig te prikken meldt het altijd wel maar als er iemand bij is die weinig ervaring heeft zeg ik ook dat die het ook gerust mag proberen. Vindt prikken absoluut niet erg en ook niet als het meerdere keren moet. En ook degene met weinig ervaring moeten leren lastige aders te prikken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:16

Ik ben echt poepie schijtsbenauwd voor prikken...afgelopen week toevallig bloed laten prikken waaruit bleek dat ik na 7 x prikken (4x rechts, 3 x links) niet goed te prikken was...toen de dokter zij dan moeten we prikken uit de vinger schrok ik me kapot...dacht ff dat ze zo'n naald in mijn vinger zetten...de gekken...gelukkig bleek dat maar een "onschuldig" prikje te zijn zoals bij bijv. Suikers prikken...dus op advies van de arts kan ik voortaan zeggen dat ik uit de vinger geprikt kan worden...daar ben ik iets minder bang voor dan uit de arm...kon wel janken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:19

Ik zou het zeker wel melden!
Nu ben ik daar ook misschien wel een apart geval in want ik ben doodsbang voor naalden (in ieder geval op de manier van bloed prikken, heb dan wel weer 5 tattoos :x ) en blokkeer volledig door de angst als het er op neer komt. Ondanks dat heb ik heel zichtbare aders en voel ik bijna niks van het prikken..
Ik zeg altijd dat ik als de dood ben, de laatste keer mocht ik liggen en dat beviel veel beter dus de volgende keren vraag ik daar ook gewoon weer om.
Het lijkt mij niet dat het ze zenuwachtig maakt als jij zegt dat je moeilijk te prikken bent, je zal echt niet de enige zijn ook! Gewoon zeggen dus :D denk dat ze dat alleen maar op prijs stellen!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:30

Ik geef altijd aan dat ik moeilijk te prikken ben, en ik welke ader ze het meeste kans maken, wanneer dit niet lukt wil ik op de pols geprikt worden, dat lukt meestal wel. Ik word wel altijd heel blauw, en dat is bij mn pols vervelender dan bij mn elleboog.
Bij infuusprikken tijdens mn bevallingen ben ik beide keren uiteindelijk geprikt door een anesthesist, de verpleegkundigen kregen het niet voor elkaar en bellen dan standaard anesthesie vertelden ze.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:55

SVRL schreef:
lucifertje schreef:
Prikken de verpleegkundige jou? Zo ja, dan zou je nog eens kunnen overwegen om bv je bloed af te laten nemen door de bloedbank of het chemisch lab. Deze prikken 100den mensen per week en zijn vaak wat handiger met prikken dan de vpk.
Ik meld het zelf wel altijd even dat ik het liefste links geprikt word (bloeddonor).

Niet eens! Het labo stuurt mensen die ze niet kunnen prikken naar mij door en ik ben gewoon een verpleegkundige.

TS, gewoon zeggen. Ik vind het altijd fijn als mensen me melden dat ze moeilijk te prikken zijn. Geeft me echt niet meer stress hoor.

Rustig maar je wordt niet opgegeten. Mijn ervaring is zoals bovenstaande en ja ik heb ervaring met beide. Zowe IC verpleegkundige als prikkers bij de sanquin/LKCH medewerkers. Ik heb veel liever de laatste groep omdat deze veel meer en veel vaker prikken.
Er zitten vast uitzondering zoals jij bij maar ik ben ze als verpleegkundige nog niet tegen gekomen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:57

Ik ben normaal super makkelijk te prikken. Heb de aders dik over mijn handen en armen lopen. Helaas val ik altijd flauw. Dit geef ik wel aan en vaak word er dan liggend geprikt. Het prikken vind ik helemaal geen probleem, maar toch gaat het daarna bijna altijd mis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:00

In mijn arm, binnenkant elleboog, gaat het prima. Maar op mijn hand ben ik wel moeilijk te prikken. En daar doet het ook verdomd zeer. Gelukkig hoeft het niet vaak. Ze zijn toen ook na een paar keer proberen naar de arm gegaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:24

Ik ken beide kanten, heb zelf op het afnamelab gewerkt en ben slecht te prikken. Hoewel, niet helemaal waar: als ze het goed doen, ben ik qua bloedprikken uitstekend te prikken. Maar dan moeten ze wel voelen, niet kijken. Als ze kijken, kiezen ze een klein, oppervlakkig, dun adertje wat gegarandeerd dicht slaat na het aanprikken. Ik laat ze altijd eerst zelf kijken, maar zodra ik zie dat ze aanstalten maken die aan te prikken grijp ik in. Dat laat ik dus gewoon niet meer gebeuren. Je mag wat mij betreft op de gok in het midden prikken, die is zo goed te prikken dat het zelfs lukt als ze geen idee hebben waar ze moeten zijn, maar er wordt niet meer in dat kleine adertje geprikt.

Een infuus prikken is een ander verhaal: aanprikken lukt soms nog net, opschuiven meestal niet meer. En zelfs als dat lukt, is nog niet gezegd dat het infuus ook daadwerkelijk loopt. Tegenwoordig laat ik het infuus altijd door iemand van anesthesie zetten. Als zij weten hoe en wat nemen ze vaak wat extra tijd, zorgen voor extra warmte, extra stuwing, extra ervaren prikkers en dan lukt het over het algemeen wel.

Als prikker wou ik het zelf ook altijd graag weten. En zeker als je zelf weet wat en hoe het wél werkt, want dat bespaard zowel jou als mijzelf gedoe. Dus zeker aangeven en ook aangeven wat wel en niet werkt. Als iemand daar onzeker van wordt, is diegene niet de juiste persoon om jou te prikken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:44

Ik moet regelmatig een infuus. Of ik moeilijk te prikken ben weet ik eigenlijk niet. De één vindt van wel, de ander heeft er niet zo veel problemen mee. Mijn eigen regel is: iemand mag drie keer prikken, zit het dan nog niet goed, dan komt iemand anders. Vaak wordt het dan iemand van anesthesie of een verpleegkundige van oncologie.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:02

Bloedprikken is bij mij een eitje, ik word regelmatig geprikt en als ze rechts binnenkant elleboog pakken is het echt niet te missen. Af en toe een eigenwijs die links wil prikken, en dat gaat dus niet. Punt 1 kan die arm niet draaien (zit vol metalen platen, kunstgewricht, etc.), en zijn het blijkbaar hele dunne adertjes die dicht slaan. Maar als ze volhouden dat ze links wel doen, dan mogen ze hun gang gaan, tot ik na heel wat pogingen kan zeggen ‘ik zei het toch?’. Ik vind naalden ook niet eng, dat scheelt. Iemand die wil oefenen mag dat ook rustig op mij doen.

Infuus is stom genoeg een ander verhaal, die krijgen ze er nooit gelijk in en kost meestal een poging of 5. Laatste 2x uiteindelijk in de zijkant pols gezet.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:07

Suzanne F. schreef:
In mijn arm, binnenkant elleboog, gaat het prima. Maar op mijn hand ben ik wel moeilijk te prikken. En daar doet het ook verdomd zeer. Gelukkig hoeft het niet vaak. Ze zijn toen ook na een paar keer proberen naar de arm gegaan.

Dat is bij mij idem.
Op mijn hand lukt het niet.
Laatste operatie wou er iemand op mijn hand prikken voor het infuus dus ik had al aangeven doe maar niet.
Maar ze wist zeker dat het zou lukken.
Mooi niet dus, kreeg nog wel excuses gezien mijn hand mooi blauw was geworden. :')
Links in het gips en rechts bont en blauw.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:13

Ik heb heel lang bloedplasma gegeven en toen ik meerdere keren na elkaar naar huis gestuurd werd wegens niet lukken ben ik daar mee gestopt.

Ik meld ook altijd wat meestal het makkelijkste gaat, aan hun de keuze om dat te willen doen of niet. Ik bemoei me er voor de rest niet mee, het is niet mijn werk.
Ik ben op zich ook niet bang voor naalden maar een paar keer fout prikken vind ik niet fijn. :+ Iemand die wil oefenen mag ook als eerste proberen. Wil altijd wel dat daarna een ander het overneemt als het niet gaat.
Hier krijg ik ook excusses als iemand idd eerst de “slechtere” arm wilt proberen en dat niet blijkt te werken, waarna het bij de “makkelijkere” arm wel gelijk raak is. :')

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:23

Ik ben ook erg moeilijk te prikken.Ook een paar keer infuus moeten hebben is uiteindelijk door de anesthesist gedaan. Ik was de dag erna bont en blauw. Ik meld het dan ook meestal. Vaak halen ze het dan uit mijn vingertop maar dat kan niet bij alle onderzoeken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:38

Ik heb het zelfde en meldt het altijd. Ze zijn er altijd blij mee en houden er dan rekening mee of roepen juist iemand erbij met meer ervaring. Scheelt voor mezelf dan ook omdat het dan vaak in 1 keer goed gaat. En met dingen zoals een infuus of prikken voor zuurstof in je slagader wil je echt dat het in 1 keer goed gaat. Vooral die laatste is heeeeeeel pijnlijk als het fout gaat.
Laatste keer infuus hadden ze er verschillende apparaten bij om de ader te kunnen vinden, meteen al gepakt omdat ik al had aangegeven moeilijk te prikken te zijn. Uiteindelijk infuus aan de binnenkant elleboog gehad want in de hand was zelfs met de apparaten niks te vinden.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:38

Ik ben ook moeilijk(er) te prikken (bloedprikken binnenkant elleboog) en vermeld het altijd. Zeg altijd dat ik rechts makkelijker te prikken ben en verzoek om niet te "wroeten" als er mis wordt geprikt. Daar heb ik zo'n hekel aan en werkt toch niet.

Fijnste keer was een verpleegkundige in opleiding (?? in ieder geval onder supervisie) die in 1x keurig prikte. Ik had juist het idee dat ze er niet zenuwachtig van werd dat ik bovenstaande had vermeld.. want ja, ik ben moeilijker te prikken, maar ik ben ook totaal niet bang voor naalden en een keer meer of minder prikken, daar zit dan ook niet mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 09:50

Dan blijf ik het ook gewoon melden. Ik ben dus helemaal niet bang voor prikken, kan ook wel redelijk wat hebben. Ook gewroet enzo, ik vind het prima allemaal. Zolang ik niet hoef te kijken als de naald er in gaat mogen ze van mij wel alles doen en ook proberen tot ze er bij neervallen wat mij betreft. Heb altijd meer medelijden met hun als met mezelf moet ik zeggen :o .

Ik ga iig de verloskundige vragen om bloed te mogen prikken bij het ziekenhuis, daar lopen toch een paar mensen meer rond die het wellicht wel kunnen. In het zkh werd idd vaak een dame gehaald die goed infusen kon prikken en dat ging goed. Eigenlijk ging het gisteren ook wel lekker, tot ze grote buizen er op moest zetten voor een specifieke test. Die kapte steeds na 2 tellen met lopen. Nieuwe plek, simpel buisje er op als check. Grote buis er op, 3 tellen later was het weer klaar. Vandaar uiteindelijk een vlindernaald, omdat ze hoopte dat het slangetje tussen buisje en naaldje zou helpen maar die weigerde helemaal nog te lopen. Dus dinsdag weer opnieuw formulieren halen en hopelijk naar het zkh, hopelijk dit keer met succes -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:00

Ik zeg het inderdaad ook altijd en wijs de juiste ader aan. Lijkt mij juist handig en voorkomt bij beide ongemak :j

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:28

idd goed om te melden! Ik vraag ook altijd of mensen een voorkeur hebben voor een arm/vat.
Mensen die onzeker zijn direct afkappen staat mij ook tegen, de anaesthesie komt namelijk meestal
niet voordat de arts/vpk het zelf geprobeerd heeft. Dus als iemand dan amper de kans krijgt het te
proberen, en dan uiteindelijk toch mag prikken, dan is zijn stresslevel inmiddels zo hoog dat je idd 99% kans hebt dat ie misprikt. En het "ziejewel" naderhand boort z'n vertrouwen dan helemaal de grond in.
Terwijl dat uiteindelijk vaak goeie prikkers worden maar ze moeten vooral vertrouwen kweken.

(Dat geld natuurlijk niet voor mensen die al stelselmatig door de anaesthesie geprikt moeten worden,
die zijn daar ook meestal wel bekend en dan komen ze zonder morren. Dit dus ook altijd aangeven!)