MRSA - het klinkt erger dan het is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: MRSA - het klinkt erger dan het is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:19

Dus omdat jij er mee in aanraking bent gekomen en het wel mee vind vallen is MRSA ineens ongevaarlijk? Zolang je gezond bent vallen de risico's inderdaad mee, maar zodra je een onderliggend lijden hebt kan het toch een stukje gevaarlijker worden voor je gezondheid. Ziekenhuizen gaan (als het goed is) heel zorgvuldig met deze bacterie om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:30

Wat zou een grotere bedreiging voor de mensheid vormen, antibioticaresistentie of terrorisme?
We zitten nu op jaarlijks 25.000 doden door antibioticaresistentie in Europa.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:39

safina schreef:
Wat zou een grotere bedreiging voor de mensheid vormen, antibioticaresistentie of terrorisme?

Wat heeft terrorisme hiermee te maken?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:44

Zelf als laborant gaan mijn haren hier recht overeind van staan. Als je al een SA drager bent kan dat gevolgen hebben voor jezelf of voor je omgeving. Als ik MRSA drager zou zijn zou ik mij niet op mijn gemak voelen erbij. Ook al je ineens opgenomen moet worden in het ziekenhuis, heeft het niet alleen gevolgen voor andere mensen in het ziekenhuis maar ook voor jezelf. Stel je moet plotseling geopereerd worden terwijl je een drager bent, dan kun je onder narcose jezelf besmetten met MRSA. Wat er dan gebeurd is dat je in plaats van een drager, zelf een geinfecteerde persoon wordt. Als dit eenmaal in je lichaam is gekomen dan is er een groot probleem. Daarom zou ik er niet gerust op zijn om het bij me te dragen. Ook is het probleem dat ziekenhuizen MRSA niet meer goed wegkrijgen, de bacterie gaat op apparatuur zitten maar ook in beddengoed en gordijnen etc. Het is inderdaad zo, mocht je artsen en verplegers infecteren, dat ze niet meer aan het werk mogen tot ze geen drager meer zijn. In sommige gevallen zal een arts of verpleger drager blijven en dat betekent dat ze niet meer mogen werken. Dit geldt trouwens niet alleen voor ziekenhuizen maar denk ook eens aan verpleeghuizen!

Ook is antibiotica resistentie een groot probleem, maar als je denkt dat het dragerschap geen problemen geeft is dat niet helemaal waar. Tegenwoordig krijgen steeds meer mensen last van immuundeficienties en immuunziekten. Dragerschap kan dan voor jou geen probleem zijn, maar echter voor veel andere in de omgeving voor grote problemen zorgen. Als er niks gevonden wordt op de antibiotica resistentie en het aantal mensen met een immuunziekten neemt toe, zitten we met een nog veel groter probleem dan alleen de antibiotica resistentie.

Tuurlijk, is het wanneer je gezond bent niet dodelijk om MRSA te hebben, maar het kan alsnog veel gevolgen met zich meedragen zonder dat je daarbij stilstaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:10

Destination schreef:
safina schreef:

Gewoon om eens na te gaan hoe mensen dit risico wegen i.r.t. andere risico's.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:14

safina schreef:
Destination schreef:

i.r.t.?
Maar wat heeft een grotere bedreiging voor de mensheid hiermee te maken? Ik zie de vergelijking echt niet en vind hem persoonlijk ook niet heel gepast. Terrorisme heeft hier absoluut niets mee te maken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:17

Ik heb van dichtbij mee gemaakt dat iemand mrsa drager was en geopereerd is terwijl dit bekend was. Ze lag idd in een apparte kamer. En is er niet ziel van geworden. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gebeurd). En het viel mij op dat de artsen en verpleegkundigen wel voorzichtig waren en maatregelen troffen maar niet zo panisch waren. En ook niet in hele pakken binnen kwamen. Maar een schort om deden (wegwerp) handschoenen aan en mondkapje op. Handen wassen bij binnen komst en weer als ze weg gingen. Ze is als laatste geopereerd op die dag.
Maar ook ons werd verteld door de artsen dat het niet erg is als je gezond bent.

Tuurlijk moet er wat gedaan worden aan de ab resistentie en ab gebruik.
Maar de paniek en angst die er is voor mrsa is niet nodig vind ik.

Bij de eerste zwangerschap is mij gevraagd of ik op een boerderij woonde met varkens of melkvee en dat was niet zo. Wel kwam ik er dagelijks omdat mijn pony er staat en het het bedrijf is van mijn schoonvader. Maar hoefde niet getest te worden.

2de zwangerschap woonde ik op die boerderij (nu nog) maar kwam eigenlijk minder in aanmerking met de dieren dan toen ik er niet woonde. En ook minder in het huis van mijn schoonvader omdat we die vaak buiten spraken. Maar toen moest ik wel testen voor mrsa. (Was vrij van mrsa)

Ik heb ook de eerste keer gemeld dat ik wel op de boerderij kwam en 2de keer ook dat ik niet in aanraking kom met de dieren.

Ik snap dat ik de 2de keer getest ben. Maar vind wel dat ze er makkelijk mee om gaan omdat ik naar mijn idee de eerste keer of meer kans had om mrsa drager te zijn of in ieder geval net zo veel kans eb toen niet ben getest.

En inmiddels is het ook bekend dat het ook bij de paarden veel voor komt (volgens de vee arts die bij mijn schoonvader op de boerderij komt zelfs meer bij paarden dan bij koeien en varkens tegenwoordig) maar als je met paarden omgaat hoef je niet getest te worden.

Ja ik vind wel dat er wat aan gedaan moet worden en dat we ons goed verstand moeten gebruiken maar de paniek en angst vind ik overdreven. Veel mensen in mijn omgeving denken dat als je mrsa hebt je dood gaat. Ook als je gezond bent. En dat komt naar mijn idee door die paniek.

Zo nee je moet niet net doen alsof het niks is. Maar ook hoef je in paniek te raken en te overdrijven met wat je doet. Gebruik je gezond verstand en als je weet dat je drager bent en je moet naar het ziekenhuis meld dit dan ook als je op bezoek gaat bij iemand, of beter er voor.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:18

Er was een aantal jaren geleden iemand hier op bokt die ook besmet was met de MRSA bacterie, (of in ieder geval haar paard, kan het niet meer precies herinneren). Maar dat is een hele rel geworden met haar werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:22

Destination schreef:
safina schreef:

i.r.t.?
Maar wat heeft een grotere bedreiging voor de mensheid hiermee te maken? Ik zie de vergelijking echt niet en vind hem persoonlijk ook niet heel gepast. Terrorisme heeft hier absoluut niets mee te maken.

I.r.t. = in relatie tot.

Er wordt in dit topic door TS luchtig gedaan over antibioticaresistentie. Terwijl er nu al jaarlijks in Europa 25000 mensen aan dood gaan en wereldwijd nog veel meer. Vandaar dat ik het hier eens leg naast een ander veelbesproken risico waar men normaal gesproken niet zo luchtig over doet. Zie niet wat daar nou zo ongepast aan is eerlijkgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:23

Roquen schreef:
Er was een aantal jaren geleden iemand hier op bokt die ook besmet was met de MRSA bacterie, (of in ieder geval haar paard, kan het niet meer precies herinneren). Maar dat is een hele rel geworden met haar werk...

Ja, zij was verpleegkundige of iets dergelijks en mocht niet meer werken.... Best heftig.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:33

safina schreef:
I.r.t. = in relatie tot.

Er wordt in dit topic door TS luchtig gedaan over antibioticaresistentie. Terwijl er nu al jaarlijks in Europa 25000 mensen aan dood gaan en wereldwijd nog veel meer. Vandaar dat ik het hier eens leg naast een ander veelbesproken risico waar men normaal gesproken niet zo luchtig over doet. Zie niet wat daar nou zo ongepast aan is eerlijkgezegd.

Heb je een bron van het aantal doden? Ik kan het zo snel nergens vinden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:35

Destination schreef:
safina schreef:
I.r.t. = in relatie tot.

Heb je een bron van het aantal doden? Ik kan het zo snel nergens vinden namelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... eehouderij

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:41

safina schreef:

Hier gaat het over antibioticaresistentie in het algemeen, niet over specifiek MRSA. Bovendien kan MRSA nog wel met bepaalde types antibiotica bestreden worden, wat duidelijk wordt aan de hand van een kweekje.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:12

Paarden kunnen inderdaad ook mrsa hebben meestal is dit het gevolg van een veearts die eerst in aanraking is geweest vleesvarkens en kalveren. Ik geloof dat er hiervoor ook een speciale medicamenteuze behandeling is. Voor mensen is dat sowieso ook zo, zware speciale antibiotica kuur.

Verder kan de mrsa voor mensen ook dodelijk zijn, wanneer deze bacterie in de bloedbaan komt en een sepsis veroorzaakt.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:45

dorothea schreef:
@ Secricible: 16 artsen en een aantal huisartsen zonder dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen? Dan wordt er volgens mij niet helemaal goed mee omgegaan. Ik moest bij de HA zelf aankomen met de MRSA en dat ík een kweek wilde!

Ik heb me aardig ingelezen en weet voor wie het allemaal gevaarlijk kan zijn.
Maar nogmaals, de halve medische wereld, en ik word uiteindelijk met een kuur naar huis gestuurd. Notabene gynaecologie, waar het volgens mij zwart ziet van zwangere vrouwen en baby’s, moest ik zelf op de hoogte stellen.
Als niemand zich er blijkbaar druk om maakt, en ik overdrijf echt niet met 16 artsen, dan doe ik dat ook niet. Ik heb geen uitleg, voorzorgsmaatregelen meegekregen. Alleen een folder voor als ik opgenomen moet worden.

Sorry maar hier moet ik toch even op in haken. Het verwijt wat je richting het medisch personeel maakt vind ik niet helemaal terecht. Bij de klachten die je hebt is MRSA nou niet iets wat bovenaan in de lijst van verdenkingen staat, dus dat deze diagnose in eerste en tweede instantie gemist is vind ik niet gek, mede doordat je op die screenings vragen met nee hebt kunnen antwoorden.
Dat de dermatoloog zich nu wel laat testen maar jouw vriend niet heeft meer met de consequenties te maken. Voor jouw vriend hangt daar nu geen consequentie aan (als hij in het ZH terecht komt moet je het toch opnieuw kweken), terwijl het voor de dermatoloog kan betekenen dat ze (tijdelijk) niet kan werken.
Dat de eerste hulp artsen en de huisarts zich niet meteen laten testen is ook niet gek, je komt als (poort)arts soms bijna dagelijks met MRSA patienten in contact, dan kun je blijven testen...

Ja, jij hoeft je er in goede gezondheid misschien niet druk om te maken, maar voor zieke mensen is het niet niks!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:49

dorothea schreef:
Zelfs mijn echtgenoot, van wie ik toch wel durf te zeggen dat hij redelijk dicht bij me in de buurt komt - en dan druk ik me netjes uit - hoeft zich niet te laten testen.

Nee dat zou ook geen zin hebben. Het doel bij MRSA is niet om het uit te bannen, maar buiten het zkh te houden.
Als je vriend naar het zkh moet heb je kans dat het wel uitgevraagd wordt en er maatregelen genomen worden.
Daarnaast kan MRSA zich lokaal ophouden dus bijvoorbeeld in een wond(je). Mensen die dan niet met de open wond in aanraking komen kunnen dan ook niet besmet worden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 18:34

Dan is de insteek van mijn topic niet begrepen: als medici er zo mee omgaan dan hoeven de mensen in mijn omgeving zich volgens mij niet heel druk te maken...

Dat is het enige...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:49

Hoe weet jij zo zeker dat zij niet getest worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:58

dorothea schreef:
Dan is de insteek van mijn topic niet begrepen: als medici er zo mee omgaan dan hoeven de mensen in mijn omgeving zich volgens mij niet heel druk te maken...

Dat is het enige...

Rare redenatie. Vind ik echt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:03

Lees dit topic even en hopelijk wordt je er iets minder luchtig over joey2010 @ [MD] MRSA-dragerschap paard, een bewogen jaar!

Voor jou als gezond persoon heeft het nu geen gevolgen maar als je ziek wordt en je geeft het netjes aan bij ziekenhuis (wat je hopelijk wel doet) wordt het gezellige eenzame opsluiting met verpleging met beschermende kleding , niet zomaar van je kamer af mogen etc dus ik zou het toch redelijk serieus nemen. Al zouden de protocollen nog eens goed nagekeken moeten worden. Paarden mensen worden nu inderdaad niet als risico mensen gezien bij screening.
(Meteen weer puntje voor mezelf volgende week contact opnemen met ziekenhuis hygiënist wat bij ons beleid is)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 19:13

Natuurlijk meld ik het. De MRSA heeft voorlopig nog niet mijn hersencellen aangetast. Laatste poging: mijn omgeving hoeft niet in paniek te raken omdat ik positief getest ben. Enige wat ik probeerde duidelijk te maken.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:16

conejo schreef:
En inmiddels is het ook bekend dat het ook bij de paarden veel voor komt (volgens de vee arts die bij mijn schoonvader op de boerderij komt zelfs meer bij paarden dan bij koeien en varkens tegenwoordig) maar als je met paarden omgaat hoef je niet getest te worden.

Ik vind dit ook zo vreemd! Vorig jaar een aantal keer in het ziekenhuis moeten zijn, waaronder een keer SEH. Overal zelf aangegeven dat ik wel veel contact heb met paarden maar ze keken me allemaal vreemd aan: "ja maar dit komt maar heel weinig voor, dat je op deze manier besmet/drager bent."

Terwijl je het steeds vaker hoort en leest..

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:36

Volgens mij heeft dit te maken met dat bij paarden andere MRSA Spa-types worden gevonden dan bij mensen/ziekenhuizen

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:50

Ben zelf ook drager mrsa. Word er niet voor behandeld, werk met vee en dat was volgens arts een beetje dweilen met de kraan open..

Maar wat me wel is opgevallen dat als je aangeeft drager te zijn, dat niemand (ook in het ziekenhuis) echt weet wat te doen.
En ik begrijp ook niet dat bijv een tijd terug mijn man in het zkh lag (aangegeven van mijn mrsa) dat hij dan apart word gelegt, en ik in principe het hele zkh door mag huppelen?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:19

_Lonneke schreef:
Ben zelf ook drager mrsa. Word er niet voor behandeld, werk met vee en dat was volgens arts een beetje dweilen met de kraan open..

Maar wat me wel is opgevallen dat als je aangeeft drager te zijn, dat niemand (ook in het ziekenhuis) echt weet wat te doen.
En ik begrijp ook niet dat bijv een tijd terug mijn man in het zkh lag (aangegeven van mijn mrsa) dat hij dan apart word gelegt, en ik in principe het hele zkh door mag huppelen?

Je mag ook het hele ziekenhuis doorhuppelen bewijze van spreke, je mag alleen niet op bepaalde afdelingen komen waar immuundeficiente patienten (risico patienten) liggen. Maar dit zijn ook vaak afdelingen waar je zelf als persoon ook niet zomaar komt... met of zonder MRSA :P