Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:33

Heb je het al geprobeerd met een kussen onder je matras? Dus dat je been iets hoger ligt dan de rest. Dat hielp bij mij heel goed. En ik sliep op mijn buik met het gebroken been opgetrokken.

Ikke89

Re: Ervaringen met gebroken kuitbeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:30

Ik heb een aantal jaren geleden ook mijn kuitbeen gebroken. Iets met zo dom zijn om met gekneusde ribben op een paard te stappen en een springles te willen rijden. Paard stopte, ik kon niet anticiperen door de gekneusde ribben en viel. Paard schrok daardoor en sprong boven op mijn been.
Was ook geen gecompliceerde breuk gelukkig. Ik mocht toen kiezen voor gips of steunverband. Had ik maar gips gekozen, want ik heb er best nog flink pijn aan gehad en zoveel steun gaf dat verband overigens ook niet...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 10:19

En ik vervloek het gips juist hahaha het zal beiden niet comfortabel zijn in combinatie met een zeer been.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:17

ik ging op mijn buik liggen en dan mijn tenen tussen het matras en voeteind. was de enige manier dat ik fijn kon slapen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 22:26

Vajramani schreef:
ik ging op mijn buik liggen en dan mijn tenen tussen het matras en voeteind. was de enige manier dat ik fijn kon slapen.

Dat is wel heel creatief hahaha. Ik kan niet op mijn buik slapen want dan krijg ik last van mijn rug maar ik denk maar zo: na een paar nachten weinig slaap komt er vanzelf een nacht dat je bijna in coma ligt :O

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:53

Ik had mn been op een hele stapel kussens liggen, incl. Kussens onder mn knie, op de rechterzijkant.. dat was het enige wat nog enigszins comfortabel lag. Maar was wel ff uitproberen inderdaad voordat je een manier hebt om "fijn" te kunnen slapen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:39

har166 schreef:
Vajramani schreef:

Dat is wel heel creatief hahaha. Ik kan niet op mijn buik slapen want dan krijg ik last van mijn rug maar ik denk maar zo: na een paar nachten weinig slaap komt er vanzelf een nacht dat je bijna in coma ligt :O

De schroef waarmee mijn pen vast zat was te lang en drukte tegen mijn kuitbeen aan, waardoor mijn been niet in elke houding kon liggen. dit was de enige manier. Gelukkig is deze schroef er al met 12 week uitgegaan en werd het slapen ook al makkelijker. En als ik op mijn buik slaap, slaap ik zonder kussen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 22:51

Even een update. Vandaag ben ik weer in het ziekenhuis geweest voor controle en een foto. Dit keer kregen we de foto wel te zien en hoorden we dat het een spiraalbreuk/ fractuur is. Ik heb nu nieuw gips gekregen, wat loeistrak en heel oncomfortabel zit, en dit gips wordt over 2 weken weer vervangen om de stand van mn enkel naar 90 graden te brengen. Als het meezit krijg ik dan loopgips maar eerst zei de gipsmeester: 3 weken dit gips en daarna 2 weken loopgips. Maar toen dit gips erom zat zei ze weer: na twee weken terug komen voor loopgips en de stand van de voet aanpassen.

Ik hoop nu dat ik dus over 2 weken ander gips krijg want dit huidige gips zit erg onprettig want het zit strak en duwt op mn wreef en grote teen ( aan de onderkant ). Gelukkig is het roze <<)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:13

Als het oncomfortabel blijft, zou ik dat wel melden. Gips hoort niet zo strak te zitten.

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:51

Lijkt me inderdaad ook niet goed.. Als het aan houdt zou ik even contact opnemen met de gipskamer, heb ik toen ook gedaan en eerder nieuw gips gekregen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:34

Mijn moeder had het kuitbeen gebroken maar kwam daar pas na een week achter. Ze was met de fiets een paaltje tegen gekomen. Haar knie had ook een klap gehad en was ook bont en blauw. Na een week kreupel lopen en smeren met coolinggel toch maar een foto laten maken want ze wilde net op wandelvakantie in de bergen. Op de foto was een mooie schuine breuk te zien. Ze werd gezwachteld naar huis gestuurd maar daardoor kwam er juist druk op het breukvlak en deed het veel meer pijn. In overleg met de arts zwachtel vervangen door een leukoplast elastische kous en zelf lekker blijven smeren met de coolinggel. Ze zorgde wel dat haar been wat hoger lag als ze op de stoel of in bed lag. Na een maand was ze eigenlijk wel weer helemaal als vanouds op de been. Ze was toen ook de jongste al niet meer. (80+)

Nu heeft ze er geen last meer van en wandelt ze als vanouds zeker 50 km in de week.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:00

Ik heb ook mijn kuitbeen gebroken, ik stond stil op het gras om mijn hondjes aan te lijnen.Opeens schoot mijn been onder mij vandaan. Ik viel op mijn knie en toen hoorde ik het breken. Toen een week zwaar gips gehad en nu geopereerd en een plaat er in maar wel kunststof gips.

Over 2 weken gips wissel en dan nog een week gips, ik mag hem niet belasten ook niet per ongeluk. Ik mag hem.ook niet laten hangen, hij moet hoog blijven. Na 3 weken loopgips en dan kleine stappen zetten. Het gaat lang duren allemaal en of het ooit helemaal goed komt kunnen ze niet zeggen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:23

Ik ben vorige week dinsdag met paarden binnenhalen uitgegleden en door mijn enkel gegaan.
Op datzelfde moment voelde en hoorde ik ook ‘knak’ maar weet dat dit ook je enkelbanden kunnen zijn.
Donderdag heb ik mezelf toch maar bij de huisarts gemeld, die me doorstuurde naar de Eerste Hulp, waar na foto’s bleek dat er een breuk hoog in mijn kuitbeen zit.
Gelukkig was, na belaste foto, mijn enkel stabiel en hoefde ik niet geopereerd.
Ik kreeg voor 3 dagen een drukverband en nu, tot de controle vrijdag, een tubegrip. Heb eigenlijk geen pijnstiller hoeven slikken(alleen tegen de pijn in mijn hoofd vanwege het binnen zitten) wel is het flink dik geweest, wat nu ook gelukkig weer afzakt.
Omdat het een wat ouder topic is, ben ik benieuwd hoe het met jullie is momenteel!
Wat mij wel opvalt is de verschillende behandelingen van deze breuk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:34

Ik brak 26 oktober mijn kuitbeen en ik ben nog steeds aan het revalideren.De breuk zat in het gewricht en was een nare breuk.
Afbeelding
Het herstel duurt bij mij veel langer dan normaal. Ik ben erg afhankelijk van hulp bij mijn paarden, dus ben ik nu een week zelf geweest met hulp van mijn dochter.

Maar vanmorgen liep ik naar de fysio en ik had veel pijn, ik heb te veel gedaan en ik moet weer stappen terug nemen.Ik loop soms nog met 2 krukken, omdat zonder dan niet gaat. Ik ben het zo zat, gelukkig heb ik een scootmobiel.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:30

Jeetje, je bent er dus echt al een flinke tijd zoet mee.
Ook ik ben aardig onthand met stal. Gelukkig was mijn echtgenoot zijn overuren al aan het opmaken, dus veel thuis en hebben we ontzettend veel hulp van de meiden op stal.
Ben de eerste dagen de trap nog wel op gegaan , maar slaap nu op de bank.
Hoop dat het snel weer beter met je gaat!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:09

Ik sliep ook een paar weken op de bank, ja ik hoop ook dat het nu op gaat schieten. Ik heb dan liever iets aan een arm want dat vind ik minder erg dat moeilijk lopen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:24

Ik heb 4 juli 2019 ook mijn kuitbeen gebroken. Bij mij was het wel iets complexer omdat ook mijn enkel ontwricht was. Toen ik op spoed aankwam stond mijn voet eigenlijk naast mijn been. Hierdoor waren ook mijn binnenste enkelbanden volledig doorgescheurd en een schuine breuk in mijn kuitbeen.
Ik ben direct geopereerd waarbij de aan de binnenkant de enkelbanden terug aan elkaar genaaid hebben en aan de buitenkant een plaatje hebben geplaatst op mijn kuitbeen. 2 mooie littekens met samen een 30tal nietjes.
Door de ontwrichting waren al mijn weke delen in mijn voet geraakt dus ik had een volledig steunverbod van 8 weken en daarna nog 4 weken max 10% belasting. Vanaf begin oktober mocht ik dan naar de kine en terug proberen te wandelen. 2.5 week later zat ik terug op mijn paard.
Nu volg ik nog wekelijks kine en ik merk dat mijn voet nog steeds stijf is na lang zitten. De volledige beweeglijkheid is ook nog niet terug maar dat zie je niet bij gewoon wandelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:34

Zo dat is ook heftig zeg, komt het ooit wel redelijk goed?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:35

Ik heb ook m'n kuitbeen gebroken gehad. Met opstappen schrok paard, die gaf een paar flinke bokken. Singelstoot brak en daar ging ik. In de adrenalinerush nog opgestaan om paard te vangen, daarna geprobeerd het 2e paard te rijden :')
Dag erna HA en foto, et voila kuitbeen fractuur. Ik heb alleen drukverband gehad voor een paar weken. Heb er nu nauwelijks meer last van. Nog wel onder behandeling geweest van fysio een tijdje later omdat ik last bleef houden met hardlopen, na een paar keer martelen geen last meer van gehad. Alleen heel soms met bepaald weer :=

Wel mazzel gehad, ik reed met m'n stevige stalschoenen, anders had ik waarschijnlijk mijn enkel gebroken :=

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:43

Goldie schreef:
Ik heb ook m'n kuitbeen gebroken gehad. Met opstappen schrok paard, die gaf een paar flinke bokken. Singelstoot brak en daar ging ik. In de adrenalinerush nog opgestaan om paard te vangen, daarna geprobeerd het 2e paard te rijden :')
Dag erna HA en foto, et voila kuitbeen fractuur. Ik heb alleen drukverband gehad voor een paar weken. Heb er nu nauwelijks meer last van. Nog wel onder behandeling geweest van fysio een tijdje later omdat ik last bleef houden met hardlopen, na een paar keer martelen geen last meer van gehad. Alleen heel soms met bepaald weer :=

Wel mazzel gehad, ik reed met m'n stevige stalschoenen, anders had ik waarschijnlijk mijn enkel gebroken :=

Wat fijn ook alleen drukverband.
Ik ga vanmiddag op controle. Ben heel benieuwd. Mijn enkel is inmiddels weer redelijk binnen proporties en pijn heb ik nog steeds nauwelijks.
Mocht jij direct belasten of ging daar ff overheen?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:58

marleen_usar schreef:
Ik sliep ook een paar weken op de bank, ja ik hoop ook dat het nu op gaat schieten. Ik heb dan liever iets aan een arm want dat vind ik minder erg dat moeilijk lopen.

Inderdaad.
Droomde vannacht dat ik aan de wandel was

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:31

Ben op controle geweest op de gipskamer.
Ze vonden het geen goed plan om het in het gips te zetten omdat het al zo goed ging.
Arts heeft nog even gekneed en kwam tot de conclusie dat ik rustig mocht gaan belasten. Krukken voor mijn eigen veilige gevoel en ik hoefde zelfs niet op verdere controle. Klaar dus!
Dat ‘ouwe’ lijf doet het dus nog prima

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:25

FlairS schreef:
Ze vonden het geen goed plan om het in het gips te zetten omdat het al zo goed ging.
Arts heeft nog even gekneed en kwam tot de conclusie dat ik rustig mocht gaan belasten. Krukken voor mijn eigen veilige gevoel en ik hoefde zelfs niet op verdere controle. Klaar dus!

Fijn dat ze tevreden waren!

Even een feitje: je kuitbeen is een van de weinige botten in je lijf, waar je zonder kan!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:57

ievie schreef:
FlairS schreef:

Fijn dat ze tevreden waren!

Even een feitje: je kuitbeen is een van de weinige botten in je lijf, waar je zonder kan!

Dat had ik inderdaad al gegoogeld
Binnen 11 dagen ‘plat op de bek’ en weer ‘in de de benen’. En dat op mijn leeftijd
Ben best blij. Las zoveel verschillende verhalen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 09:03

Dat ligt er maar net aan waar en hoe het gebroken is, ik moest 6 weken in het gips.