Doodmoe wakker worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:57

kevinsky schreef:
Ik ben 23 en slapen nog steeds gemiddeld 10 uren per nacht. In het weekend soms idd ook meer dan 12 uren! En kan nog steeds niet uit mijn bed komen.

Ik heb het gewoon nodig, als ik 8 uren slaap merk ik direct dat ik vermoeider ben.

TS, zit je ook wel goed in je vel? Je mentale gemoedstoestand kan ook erg bepalend zijn.

Verder gewoon even laten bloedprikken. En reëel kijken naar wat je allemaal doet op een dag? Misschien kan je daar wat mee spelen om je fitter te voelen.

Same here. Ik kan een tijdje goed teren op 8 uur maar word na een paar weken heel erg moe en heb dan een paar weken minstens 10 uur slaap per nacht nodig. De ene keer lukt het wel, de andere keer niet, maar ik heb zeker meer dan 7 uur nodig om te functioneren. Zelfs tussen de 8 en 7 ben ik gewoon echt heel erg moe.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:02

Heb je het wel warm genoeg in bed?
Als ik het koud heb en dan in slaap val, wordt ik moe wakker de volgende ochtend. Dikker dekbed heeft dit opgelost.

ruitje

Re: Doodmoe wakker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:38

Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat pubers veel later inslapen en veel langer zouden moeten uitslapen. Wat jij hebt TS is volkomen normaal, jammer genoeg is het schoolsysteem hier niet aan aangepast en word er zelfs gesproken over een ' constante jetlag ' in je pubertijd, omdat je biologische klok niet past bij de tijden waar je je aan moet aanpassen.

Als je het leuk vind kun je het boek ' het puber brein ' lezen, daar staat in wat er op dit moment in je hersenen gebeurd :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:46

Ik dacht altijd dat 8 uur per nacht genoeg was, ik was alleen wel altijd moe de volgende ochtend. Ik dacht dat het niet kon liggen aan hoeveel uur ik sliep. Nu slaap ik sinds kort bijna elke nacht rond de 10 uur per nacht, en ik word veel uitgeruster wakker. :)

Ik denk dat de het normaal is dat je moe bent, helemaal op deze leeftijd, maar als je echt niet meer goed kunt functioneren, is de huisarts misschien we een goed idee. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:13

Carlijn_09 schreef:
Hoi,
Zoals in de titel staat, ik word altijd zo moe wakker. Is dit normaal?

In grote lijnen, gauw thuis: nee.
We kunnen het natuurlijk op de puberteit gooien 'dat is een periode waarin er veel met je gebeurt' - maar als het 'altijd al zo is', klopt dat niet.
Citaat:
Ik ben 16 jaar, slaap meestal een uur of 9 per nacht doordeweeks. Als ik in de vakantie geen wekker zet slaap ik zo meer dan 12 uur, word dan wel uitgerust wakker. Maar ik heb een beetje zitten Googlen, en zo lang slapen schijnt ook weer niet goed te zijn.

;) Niet te veel van google geloven, begin met je eigen gezonde verstand en je eigen waarneming.
Zo te lezen heb je 12 uur slaap per nacht nodig, dat is fors.

Er zijn apps die je slaap monitoren en waarmee je 'smorgens een HRV kunt doen. (Hart ritme variëteit, heart rate variability.)
De hrv toont of je wakker wordt met of zonder stress.
(Erg veel mensen worden wakker met de waarneming 'ik heb niet genoeg geslapen' - en de variëteit mbt het hartritme is dan onvoldoende.)

Citaat:
Ik ga vaak minder moe naar bed dan wanneer ik opsta. Het is elke ochtend een heel gevecht voor me om wakker te blijven en uit bed te stappen. Pas na een paar uur ben ik echt wakker. Herkennen jullie dit? Bedankt voor het lezen!

...qua 'beeld' doet het mij denken aan slaapapneu.
Ook dat valt te onderzoeken.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:28

Het ligt er ook een beetje aan hoe laat je gaat slapen. Als je namelijk negen uur slaapt en je moet er zes a zeven uur uit dan zou je genoeg slaap moeten hebben. En verder natuurlijk drie uren voordat je gaat slapen je smartphone wegleggen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat als men ruim voor twaalf uur nachts gaat slapen, meer herstellende slaap krijgt dan wanneer je na twaalf uur zou slapen. Dus als je na twaalf uur nachts gaat slapen heb je ook meer slaap nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:29

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:21

Ik lees over apps, wat zijn hier goede apps voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:35

Laura82 schreef:
Ik lees over apps, wat zijn hier goede apps voor?

Mijn fitbit vind ik erg fijn. Die meet hoe lang ik slaap, hoe vaak ik wakker ben, hoe lang ik diep slaap, rem-slaap en licht slaap. Maarja...kost wel wat....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:50

Volwassenen minder slaap nodig? Ik alleen maar meer _O-
Op mijn 16de kon ik hele nachten doorhalen zonder problemen en op 2 uur slaap goed functioneren.
Laatste jaren is slapen een ramp 8)7
Zou het kunnen ja? Dat sommige echt veel langer nodig hebben
Dacht juist dat dat ongezond was

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:52

Fitbit heb ik, maar die meet bijv niet snurken etc. Dat is meer waar ik naar op zoek ben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:57

Je hebt ook apps voor je telefoon, zoals sleep cycle.
Zo zijn we er bij mijn dochter (die ook altijd moe wakker werd) achter gekomen dat ze ontzettend vaak wakker was (was ze zichzelf niet bewust van) en vrijwel niet in haar diepe slaap kwam.
Ze heeft ook last van adhd en slaapstoornissen zijn daar ook wel een beetje aan gerelateerd. Na een beetje zoeken zijn we terecht gekomen bij Brainclinics en na onderzoek EECQ bleek dat haar hersenactiviteit niet in balans was. De hersengolven die ervoor zorgen dat je mentale rust krijgt en dus in slaap kan vallen, waren vrijwel niet actief en ook niet op te wekken. Daardoor waren haar hersenen dus altijd "alert" en je kunt je voorstellen dat je dan ook moe wakker wordt. Na behandeling (neurofeedback) slaapt ze nu uitstekend en wordt dus ook uitgerust wakker. Echt een wereld van verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:03

Laura82 schreef:
Fitbit heb ik, maar die meet bijv niet snurken etc. Dat is meer waar ik naar op zoek ben.

SnoreLab.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:09

Ik gebruik Sleep Cycle, vooral omdat ik die ook als wekker erg fijn vindt. Ik zet een frame van een half uur en hij maakt me in dat halve uur wakker op het moment dat ik in mijn meest lichte slaap ben. Daarnaast neemt hij snurken op maar dat is wel een premium functie.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:30

Ook ik denk aan snurken. Heb je ook dorst als je wakker wordt?
Heb je je ouders/huisgenoten wel eens gevraagd of je snurkt?
Heb je nog keelamandelen? Als die namelijk opgezet zijn, kun je gaan snurken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:25

Als je 10 uur slaapt maar daarbij te kort in je diepe slaap komt, rust je evengoed te weinig uit.
Dus een slaaponderzoek kan best nuttig zijn. Zo kwamen ze er bij mij al eens achter dat ik niet in mijn diepe slaap komt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:35

Ik heb tot mijn 34e enorm gesnurkt en had kwam zelfs na 13 uur slaap nog verrot mijn bed uit. Slaapapneu bleek het te zijn. Sinds ik eraan ben geopereerd (zowel keel als neus) kan ik af met 8 uur! :D

Zou het even laten checken of dit het probleem is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:36

Interessant topic. Sta oprecht versteld van het feit dat moe wakker worden niet hoort := heb ik al sinds ik me kan heugen, en ben al best een paar jaar geen puber meer. In slaap vallen is ook altijd een ramp.

Ik hou het topic iig in de gaten!