Schaam jij je voor je lichaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:26

Prosecco schreef:
Soms wel ja. Waarom? ik voel mij enorm onzeker als iemand mijn rug of een deel ervan kan zien, gezien ik daar een groot litteken van 45cm heb. In zijn geheel schaam ik mij tegenover leeftijdsgenoten/vrienden, omdat ik nooit heb kunnen doen wat ik wou en hierdoor heel veel gemist heb van mijn jeugd in zijn geheel.

Herkenbaar verhaal. scoliose toevallig?

Jolynne

Re: Schaam jij je voor je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:29

Ja :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:29

Ik heb een tijdje echt dood geschaamd voor mijn lijf... Jeetje wat vond ik mezelf een hoopje botten..

Maar weetje ieder lijf heeft mindere dingen, maar vooral ieder lijf heeft hele mooie dingen <3 jouw lijf is meer dan vlekjes, vergeet dat echt niet :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:33

Voor sommige dingen wel, zoals mijn kilo’s teveel en striae ik zwem om die rede ook niet. Maar ik heb ook armen vol met littekens waar ik me inmiddels niet meer voor schaam ondanks dat mensen er naar staren en soms vragen stellen

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:33

Ja en ik baal er zelf van omdat ieder idd gewoon uniek is

Wat betreft de elfenoortjes ..... die vind ik juist leuk!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:39

Jazeker,

Haartjes op m'n buik, die niemand echt ziet maar ik zelf heel erg.
Ik vind mezelf nu te dik en schaam mij er erg voor, vooral mijn bovenarmen vind ik enorm.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:51

Ach ik was vroeger stik onzeker, want ik zag alleen maar mijn velen moedervlekken. Waarop een toenmalig vriendje zei: "Dus, daarom bedek je jezelf maar? Ik stotter, zal ik dan ook maar stoppen met praten?". Sindsdien heb ik wel een verandering richting zelf liefde ingezet. :')

Ik heb 3 kindjes voldragen en optisch wordt je daar niet veel aantrekkelijker door. Bovendien is mijn gebit op dit moment niet zo fraai omdat ik na een ongelukje mijn hoektand mis (welke ik nog niet heb laten vervangen) en heb ik tegenwoordig maat 38-40 ipv 34 toen ik mijn man leerde kennen. I don't care :)
Ik heb wel eens momenten dat ik terugval in onzekerheid, of geneigd ben om mezelf te bedekken. Gelukkig een hele lieve man die dat gelukkig heel anders ziet en regelmatig spontaan met complimenten strooit en me op een grappige manier laat weten dat hij me juist heel erg waardeert. <3

"In het licht ben je echt veel mooier hoor"
"Ik zie een prachtige vrouw die prachtige mini-mensjes heeft gemaakt"
"Dan heb ik meer om van te houden" (over die paar kilo'tjes extra)
Of "Toevallig is onlangs wetenschappelijk bewezen dat vrouwen met volle billen veel intelligenter zijn, da's een pré toch?"

Ik omarm mezelf dus maar gewoon en waardeer het steeds meer en meer. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 03:30

Ik heb maat 48. Meer striae dan een kaalgeplukte papegaai en ik heb daarnaast ook nog een heleboel clusters met littekens door automutilatie.
En ik heb best een paar leuke bikini's! Alleen is het nu een beetje te koud om ze te dragen....
Maar van de zomer, gaan ze toch weer lekker aan naar de kust.
En ik vind een dagje naar de sauna ook helemaal niet erg.

Ze kijken maar lekker naar dat lelijke lijf van mij! Kijken mag... Aankomen niet, en vragen staat vrij.
(Dat rijmt.)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 04:56

Ik herken je wel ts heb zelf een groot litteken van een 3e graats brandwond op mijn bovenbeen. Heel mijn pubertijd nooit korte broeken of jurkjes en rokjes gedragen, terwijl ik best een mooi figuur ervoor had toen. Omdat ik me vreselijk ervoor schaamde, alsmaar die opmerkingen wat heb je daar vroeger bij gym door altijd dezelfde klasgenoten. Met zwemmen en op het strand altijd die starende mensen. Was zo blij toen shortjes voor vrouwen in de mode kwamen :') . Sinds een paar jaar draag ik nu wel gewoon wat ik leuk vind (ookal ben ik nu niet meer zo slank)en probeer ik er schijt aan te hebben. Maar soms voel je mensen toch staren. Het is en blijft een gevoellig punt. Droom soms nog steeds van 2 mooie benen ipv 1 lelijke maarja zal ermee moeten leven.

Hoop dat jij je op een dag ook probeert eroverheen te zetten en gewoon draagt wat je wilt ondanks kijkende mensen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:04

Ik vind mijn buik niet in verhouding met de rest van mn lichaam. Nooit geweest. Hoe weinig of hoeveel ik ook weeg. Het hoort gewoon bij mijn figuur. En ik ben het er niet mee eens. Ik vind het zo oerlelijk. :( Ik zou zo graag een keer een taille willen hebben, maar zelfs toen ik van mt 44 naar mt 36 gegaan ben was ik gewoon zo ontevreden over mn buik. :(

Inmiddels ben ik weer een aantal kilo aangekomen want gestopt met roken en paardrijden. Dus ik zit weer in een 'meh, bedek jezelf maar'-fase.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:10

Ik heb mij vroeger wel flink geschaamd, zeker toen ik een puber was. Ik heb een groot litteken tussen mijn borsten vanwege meerdere hart operaties.
Dit litteken is nu weer wat verser, omdat ik in oktober 2016 opnieuw eraan ben geopereerd.

Toch heb ik nu geen gevoel van schaamte.
Mensen kijken en denken (of zeggen soms); jij bent jong voor een hartoperatie of niet?
Ik ga meestal wel mee in het gesprek en zeg dat het aangeboren is en blabla.
En daarna zeggen ze vaak: maar het is wel een mooi litteken geworden.

Dat vind ik dan vaak wel weer ongeloofwaardig :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:16

Ik vind littekens juist heel mooi en ben blij met de mijne op mijn rug. :') Ze vertellen toch een soort verhaal en horen bij je. :j

Ik ben dan weer niet tevreden met mijn benen. Dat is echt mijn vet opslagpunt.. Ik heb ook gewoon geen enkels. :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:17

Ik ben ook wel eens onzeker, ik ben wat kilo's te zwaar, en ga deze zomer op vakantie met de familie van mijn vriend (opa en oma zijn 60 jaar getrouwd en wouden graag me de hele familie op vakantie). Eigenlijk is iedereen in die familie slank en ik niet bepaald, dus zit me daar nu al een beetje voor op te winden. We gaan naar spanje, dus warm en dus zomerkleding/badkleding. Nu doe ik niet aan zwemmen, maar goed, als je naar t strand gaat in je spijkerbroek is ook zo wat. Ik vind vooral mijn benen vreselijk, echt vet en vol met putten.

Maar mijn vriend vindt mij eigenlijk wel mooi zoals ik ben, alhoewel hij het nooit zegt. Tijdje terug was ik een beetje depri en toen heb ik mijn onzekerheid uitgesproken tegenover hem, en toen gaf hij aan dat hij dat helemaal niet zo ziet. Daar probeer ik me maar aan vast te klampen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:19

De een is een stippeltje, de ander een tijger en ik ben een soort van zebra. Door mijn littekens (automutilatie), het is gelukkig lang niet altijd even goed te zien. Maar als de zon schijnt, zie ik het overal. Of ik me er voor schaam? Niet echt.
Of ik blij ben met mezelf? Hmm, ik denk dat ik midden in dat proces zit. Ik moet stoppen met vergelijken met anderen, ik ben goed zoals ik ben. Ik vind mezelf niet meer lelijk, niemand is lelijk. Ik moet accepteren met wat ik heb en wat ik niet heb, ooit zal die acceptatie wel komen. Maar soms is dat nog best lastig als ik word 'geconfrontreerd' met mensen die wel voldoen aan mijn 'ideaal'. Ookal zou mijn eigen ideaal ikzelf moeten zijn?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:20

Ik heb een litteken in mijn gezicht omdat ik door mijn hond ben aangevallen. Het is één streep over mijn linkerwang (en arm). In het begin had ik er veel moeite mee, maar toen was hij ook nog veel beter zichtbaar dan nu en vroegen mensen regelmatig wat ik had gedaan. Zelfs een keer een vreemde man in de winkel die vroeg of ik onder kickboksen zat.. Inmiddels is de schaamte volledig weg en als ik mocht kiezen met of zonder litteken dan koos ik voor met. Het hoort bij mij. En als ik er wat foundation over doe is het zelfs al niet meer zo goed te zien. Accepteer jezelf..
Natuurlijk is niemand perfect en heb ik verder ook echt nog wel dingetjes, maar dat voorkom je niet. Het is maar net hoe je ermee om gaat (al is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:23

Ik schaam me niet maar ben me op sommige momenten wel erg bewust van mezelf. Weet niet hoe ik het uitleg, maar ik kan perfect functioneren en ook met kleren kopen etc heb ik echt geen slecht gedacht van mezelf, maar zodra ik in bikini ben ofzo dan denk ik ineens dat ik vanalles moet gaan afdekken met mijn armen en dat ik maar best onder water blijf.
Vooral mijn buik eigenlijk haha, de rest is echt dikke prima voor mij.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:26

Het is echt iets van binnen, die schaamte. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet, het gaat om hoe je over jezelf denkt.
Ik zou mezelf graag zien zoals anderen mij zien. Mijn vriend en vriendinnen vinden mij slank en knap, maar ik zie dit totaal niet. Ik vind mezelf enigszins te pruimen als ik mooi opgemaakt ben en een beetje losse kleding aan heb. Ik draag nooit een badpak of bikini, verschrikkelijk. Ik voel mezelf echt een lelijke dikke koe en wil mezelf alleen maar verstoppen.
Ik vind het jammer dat ik zo over mezelf denk en word er ook weleens verdrietig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:03

Iedereen schaamt zich wel ergens voor denk ik, of heeft punten die je minder mooi vindt aan jezelf... maar ik heb lang geleden besloten me door niets en niemand en al helemaal niet door mezelf te laten remmen in de dingen die ik wil doen. Als ik wil zwemmen, waar ik gek op ben, dan doe ik dat, ook nu ik wat meer kilootjes ben dan ik zou willen. Ik trek een leuk badpak aan en ga lekker aangespoelde walvis spelen! *\o/* En mocht iemand daar moeite mee hebben: zonder beweging gaan die kilootjes er zeker niet af :D :evaw:
Straie en enorm veel moedervlekken en een verdwaald plekje psoriasis...tja, check!
Gek genoeg voel ik me in de sauna, zonder badkleding, veel minder onzeker. Geen gedoe en opletten of alles wel op zijn plek zit en je niets per ongeluk ziet enzo.....

Qua kleding trek ik aan waar ik me goed in voel, wat ik mooi vind en waarvan ik denk dat het mijn mooie punten (borsten, billen, taille) accentueert.

Hoe meer moeite je doet om dingen te verstoppen, hoe sneller ze vaak bij een ander opvallen. Terwijl die ander waarschijnlijk 2 seconden later allang vergeten is dat jij flabberende armen hebt, of net wat meer straie dan zij....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:11

Ik heb huid LE en dus regelmatig vlekken. Nu vooral op mijn benen en dat is super lelijk. Vooral in de zomer valt het op omdat ik wel een korte broek draag. Ik zie mensen wel staren maar met 30 graden ga ik niet in lange broek lopen...

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:16

donnar schreef:

Dit heb ik ook, een soort buiksnor :') ik zelf vind het erg opvallend, maar niemand anders die het ziet en toen ik m’n vriend er op wees, vond hij het wel schattig eigenlijk. Ik vind het zelf niet zo mooi en ik zie het zelf heel erg, dus scheer ik ook altijd m’n buik :') maar sinds vorige zomer maak ik mij er niet meer heel druk om (vind dat ik verder wel een mooie, platte buik heb)

Ik heb veel littekens op m’n armen (automutilatie) en daar heb ik wel moeite mee. Niet per se dat ik mij schaam, maar ik ben vooral bang voor mensen die gaan kijken en oordelen.. zeker in mijn eigen omgeving is er eigenlijk niemand die er vanaf weet en dat wil ik graag zo houden... bang voor de eventuele oordelen. Het is denk ik 6 jaar geleden dat ik voor het laatst een shirt met korte mouwen droeg. Op vakantie durf ik sinds een jaar of twee wel korte mouwen aan, onder het mom ‘ik ken hier toch niemand,’ al heb ik daar wel veel steun en een paar schoppen onder m’n kont voor nodig gehad van m’n vriend.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:21

donnar schreef:
Jazeker,

Ik vind mezelf nu te dik en schaam mij er erg voor, vooral mijn bovenarmen vind ik enorm.

Ohh ja haar... Overal!
Ik heb echt mega veel haar. (bedankt pap). Als ik niet op pas heb ik een snor, een baard, een streepje op de buik en haar op mijn rug. Wat minder dan dat mannen hebben, maar pfffhh,

Verder word ik dit jaar 30 en ben ik zo ontzettend vormloos. Ik zou graag een wat wulpser figuur hebben. Zie ik van die meiden van een jaar of 16 met prachtige heupen en billen... -O- Dat wil ik ook!

Grap is trouwens dat ik ook enorm veel littekens heb, maar mij daar niet voor schaam. Ook de blauwe trainingsplekken (survivalrunner) vind ik geen probleem. Ik weet waar ze door komen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 02-03-18 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:25

Maar zo moet je echt niet denken hoor, ik ben 24 en denk dat ook haha
Maar ik heb te graag lekker eten dus ik schommel maar wat tussen maten, vind ik prima

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:26

Ik heb een huidaandoeningen die veel voorkomt. Droge huid en bultjes op bovenramen. Ja ik vind het vaak lelijk. Gelukkig draag ik in de winter truien. Ook mijn huid is erg droog en vind dat heeeeeel lelijk. En ja mijn lichaam zelf is ook niet mooi. Vind zoveel dingen lelijk :’) mijn voeten Mn benen Mn armen....

Maarja je zult er mee moeten leven en het beste ervan moeten maken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:28

Schaamte niet echt, prettig voelen is wat anders. Ik heb enorm veel (en ook grote en aantal hele lelijke door herhaaldelijk open maken en bepaalde medicatie die herstel verstoren) littekens van tig operaties en dan heb ik het niet over 5 of 10 grote littekens.... alleen op mijn buik zitten al 7 grote littekens en paar kleintjes, rug een hele grote en twee iets minder grote (maar nog cm of 20), op mijn hoofd 5 hele grote. Gelukkig groeit er haar op mijn hoofd, maar hoop dat ik echt nooit kaal wordt... :+

En een grote op mijn knie met 4 kleine er bij, die zijn oud (knie verbrijzeld met 12 jaar) en de knie zelf is vervormd. Maar wel een reden dat ik nooit een korte broek of jurk/rok droeg. Nu weerhoudt het mij niet meer, alles laat zien wat ik meegemaakt heb en nog mee maak. Andere kant maakt ook juist dat het soms zo moeilijk...

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:29

Winged schreef:
donnar schreef:
Jazeker,

Ohh ja haar... Overal!
Ik heb echt mega veel haar. (bedankt pap). Als ik niet op pas heb ik een snor, een baard, een streepje op de buik en haar op mijn rug. Wat minder dan dat mannen hebben, maar pfffhh,

Verder word ik dit jaar 30 en ben ik zo ontzettend vormloos. Ik zou graag een wat wulpser figuur hebben. Zie ik van die meiden van een jaar of 16 met prachtige heupen en billen... -O- Dat wil ik ook!

Niet vergeten dat je dan ook bijna 15 jaar ouder bent! Dat wulpse figuurtje is bij de meeste 16 jarige meiden ook wel verdwenen dan hoor. Niets om voor te schamen, wees trots op jezelf! *\o/*